Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Alustan ja koteloiden suojaus ?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130408

    Mistä johtuu mitä minä olen seurannut että nämä viimiset sätkät 80-90 lukuset ruostuvat huomattavasti nopeammin kuin vanhat tiedän monta poikki mennyttä charlestonia millä ei ole edes paljoa ajettu, ajattelin sitä 90mallista jos se oli alkuperänen massaus niin yllätävän kauan se on pysynyt kasassa. Yksi keino jos alusta on irti Rally Formulat sisään tulpat päihin kaveri toiseen päähän ite toiseen ja pyörittää kuin sikaa vartaassa tulee ainakin ohut ja rikitön vaihtoehto. Ikuiseksi kyllä mitään ei saa jos ne ajossa ovat tekee mitä tahansa. Sitä vaseliini keinoa en tiedä kun en ymmärrä kuinka hurjalla paineella se puhalletaan sisään luulisi että se tukehtuu heti alkuun mutta nyt en väitä kun en ole ikinä vaseliini autoa nähdyt. Mutta autetaan hitsareita pitämään työnsä ja ammattinsa, ja viedään peltisepille jos tarvis tulee. Sinne perälle että se teidänkin keino on varmasti hyvä mutta tuskin ikuinen sekään on, siksi kirjotin hitsarista mikä juoksee karkuun . Vesa

    #130409

    Pellavaöljy on juuri tuollaista, joka tunkeutuu hitsaussaumoihin!

    #130410

    Kysyisin Tiinalaiselta että mitenkä se on saanut sätkän alustan koteloihin venetervan menemään, kun eikö alustassa ole monta lohkoa ainakin minun oli (purkasin yhden piruuttani), venererva ei kyllä mene herkästi mihinkään. Sitten kysyisin apua omaan ongelmaan kun minulla on sinkitystä helma sekä lattiapellit niin niissä ei pysy mikään maali on käytetty liimamaalia, inertaa sekä muita kaksikomponenttimaaleja, jalat luultavasti hankaavat aina maalin paloina pois, sillä korini on tuulilasinkehikko, peräpellit samasta sinkitystä niin niissä pysyy, (teollisuusmaali), siis kertokaa kun toiset ammattilaiset sanovat että tuskin mikään noissa paikoissa pysyy. Pellit on jo 80luvulta että ovat kestäneet minusta jo aika hyvin sillä ajoin muutaman talvenkin , eikä ole vieläkään näkyvää vikaa mutta en haluaisi naarmuttaa liikaa lattiakaan, voi ruoste iskeä . Alustan vaihdosta on jo noin 12vuotta, huollan säännöllisesti eikä vielä ole näkynyt vikaa, en kyllä ole tällä alustalla ajanut pätkääkään talvella. Vesa

    #130411

    Sinkityssä pinnassa on vaikea saada maalia pysymään kunnolla, edes vaikka olisi heti maalaattu pohjamaali sinkityksen jälkeen.
    Hiekkapuhalluksella voidaan poistaa oksidikerros, sekä erilaisilla sinkkipesuilla.
    Hiekkapuhallus on jälkipohjustuksista paras, sikkipesulla maali pysyy ehkä peltikatossa, mutta ei lattioissa.
    Mahdollisesti sun lattioita ei ole pohjustettu vielä millään.
    Turhaa niitä on edes maalata tässävaiheessa ainakaan, laita vaikka pellavaöljyä. Hyvin kuivuneesta pellavaöljystä tulee kivikova pinta.

    #130412

    Tietääkseni n. vm-78 eteenpäin peltien laatu heikkeni huomattavasti. Rautahan sisältää hiiltä ja kromia jonkin verran ja jotain muutakin ja jotain noista aineista käytettiin säästellen ja siksi pellit tuppaa hukkumaan uudemmista…

    Veeralle: En tarkoittanut vaseliinin käyttöä koteloissa vaan ihan yksittäisten pulttien kiinnityksessä. Ja se öljy-liotin-massa-coctail puhalletaan rungon sisään “paskapyssyllä” ja annetaan asettua ensin mahallaan, sit kyljellään, selällään ja toisella kyljellä. Täten se valuu kaikkialle.

    Eikö sinkki pysy tarpeeksi pohjapelleissä, jos päälle maalataan kerros tai kaksi ja sit siihen pesuhuoneritilämattoo ja matot? Eihän se kulu pois kuin sellaisista kohdista missä matto pääsee liikkumaan? Kuumasinkitty kerros kestää 50v, jos kivet tms ei sitä vaurioita… Jos viiden vuoden välein kastaa pensselillä maalia sinne tänne niin onko se kovin suuri vaiva? Pääasia ettei tarvitse parsia peltejä… 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130413

    Maali halkeilee sinkityistä pinnoista laattoina, ei kulumalla.
    Muovinen(joka muuten on kyllä kumista selvästi parempi) saunaritilä
    kyllä raapii pohjaa, mutta suositeltava maton välissä ehdottomasti.
    Sitä maalia tuossa vaiheessa on älytönta alkaa sutia oksidikerrosten päälle.
    Mikä tuo “paskapyssy” on?
    Jos runko on irrallaan niin litkut voi kaataakin ihan sisään.
    Koteloihin olen suihkuttanut paineilmalla, kovin paksu kama ei tule ruostesuojaruiskusta läpi, eli ei oikein sovellu rungon sisäpuoliseen suojaamiseen muuten kuin jälkeenpäin.
    Biltemassa myydää tuollaista kukkasumutin ruiskua muutamalla eurolla, jolla voi auttavasti suihkutella esim. pellavaöljyä pieniin kohteisiin.

    #130414

    Se täytyy tunnustaa että mulla ei ole kuin kesäisin sanomalehtiä ja kumimatto, syksy kun tulee niin viskaan huitsin nevadaan kesällä kertyneet iltikset, tosin jos on sateinen kesä ajan pelkällä sanomalehdillä kun tuppaa toi vesi kintut välillä kastelemaan mutta pitäähän varpaatkin joskus pestä. Lattiassa vielä jotenkin pysyy mutta helmoista lähtee välillä että senkun rapina kuuluu, ja sen voin todeta ettei mikään maali tahdo suosiolla siihen tehota mutta onneksi maalia vielä löytyy. Minäkin haluaisin tietää paskapyssystä jotain, on sellanen mitä meillä sanovat kun sikalasta kusta pellolle roiskitaan, muttet varmaan samaa tarkoita tai ainakin siinä kyllä paine piisaa. Minä pidin että sulla on alusta sätkässä paikallaan kun roiskit menemään mutta kirjoituksestasi selvisi sehän onkin irti, siksi ihmettelin. Vesa

    #130415

    >Tietääkseni n. vm-78 eteenpäin peltien laatu heikkeni huomattavasti.
    >Rautahan sisältää hiiltä ja kromia jonkin verran ja jotain muutakin
    >ja jotain noista aineista käytettiin säästellen ja siksi pellit tuppaa
    >hukkumaan uudemmista…

    Tätä kerran tutkittiin oikein laboratoriokokein. Näytteinä oli peltipaloja eri ikäisistä sätkistä: vanhin näyte oli muistaakseni 50-luvulta ja uusin 80-luvun puolivälistä. Oleellisia eroja metallin koostumuksessa ei ollut, joten ruostumisalttius johtunee pintakäsittelystä. Onkohan tehdas jättänyt jonkin upotuskäsittelyn pois tuolloin 70-luvun lopulla?

    #130416

    Tai onkohan maaleissa eroa?
    Jos niissä on aikaisemmin ollut lyijyä tms?
    Aikaisemmin kun näillä vanhemmilla autoilla on ne kilometrit, niin teitä ei myöskään suolattu, silloin ehkä autoja pidettiinkin paremmin, kun olivat harvinaista herkkua.

    #130417

    Joku kysy,mitenkä sain tervan koteloihin.Ostin tervan litran pulloissa,oli pullon tekstin mukaan valmiiksi ohennettu,muistaakseni puutärpätillä,eli oli
    aika juoksevaa.Lisäksi käsittelyn aikaan oli 30plus astetta lämmintä.
    Kaiken maailman injektioruiskuista puolen litran riuskuihin työvälineeenä

    Ajatukseni olikin ,että tärkeintä olisi saada ainetta juuri kriittisiin paikkoihin.

    Tervamaali,jonka löysin vasta tänä kesänä, on tosi juoksevaa,lähes kuin
    vettä.Kun sillä käsittelee jää kuparin ruskea kalvo,joka kuivuttuaan muuttuu mustaksi.Värikauppias tiesi kertoa,että sillä käsitellään siltojen teräsrakenteita ruostumisen ehkäisemiseksi ja mikä parasta se kuivuu3-4
    päivän jälkeen kovaksi ja kiiltäväksi.

    En tosiaankaan tiedä,onko tässä tervaamisessa tieteellistä pohjaa mutta on se ainakin pikään ollut käytössä ja olihan kesäällä lehdet täynnä kirjoituksia,että mitenkäs ne paanukatot saadaan kestämään jos eu kieltää tervan käytön.Lisäksi se tuoksu ,se on kyllä tosi kiva. 😛

    #130418

    Joo se paskapyssy oli hieman epätarkka kuvaus 😆 😆 :wink:. Tulipahan testattua ootteko hereillä…. Se on vastaava kuin http://www.biltema.fi/ –>työkalut–>paineilmatyökalut—>öljynsumutin, tarkemmin Tuotenro 151930. Tallissa se tuppaa tosin näyttämään enemmän paskapyssyltä. 😆 Sillä voi roiskia kaikenlaista kuraa ja hyvää tulee.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130419

    Ruostesuja-aineena on tullut käytettyä seosta, jossa on noin puolet tavallista alustamassaa(Dinitrol tai vastaava) ja puolet avohammasratasöljyä. On sen verran jäykkää tuo öljy, että se ei tule tynnyristä lämmittämättä. Myydään tietääkseni pienimmillään 20l purkissa. Seosta on “koekäytetty” n. kymmenen vuotta, eli kun hankin Dyanen niin siihen piti heti hitsailla pari paikkaa, jotka käsiteltiin em. sotkulla. Joka syksy uudestaan. Ei kovetu, on sitkeätä. Kymmenen vuotta vanhat paikat eivät ole ruostuneet ollenkaan. Jo alkanutta ruostumista se ei tietenkään pysäytä, mutta tuntuu hidastavan kuitenkin. Menee myös “paskapyssyn” läpi kun vaan malttaa tarpeeksi lämmittää.

    Kotelosuoja-aineen pellissä pysyminen tuntuu kyseenalaiselta, kun katsoo sitä peltipurkkia missä se on myyty. Kotelosuoja irtoaa helposti eikä siitä tartu mitään purkkiin, eli jos tarttuu noin huonosti purkin seinämiin, niin miten se voi pysyä pohjapellissä, missä on kivi/hiekkasuihkua syömässä…

    #130420

    Uusia autoja ei ole enään käsitelty fosforihapolla, eli fosfatoitu ennen maalausta.
    Ehkä se on juuri syynä uudempien ruostumiseen!

    #130421

    Pellavaöljystä ruostesuoja-aineena on sen verran huonoja kokemuksia, että sitä ei pitäisi ko. tarkoitukseen käyttää. Joskus vuosia sitten luotin siihen kuin pukki suuriin sarviinsa, mutta kun karu totuus suojauksen tehosta selvisi ei ilman peltitöitä selvitty. Pellavaöljy nimittäin kovettuu kovaksi kalvoksi ja sen alle kun kosteus pääsee tunkeutumaan niin sitä peltiä ei pelasta enää mikään. Kovettuneeseen pellavaöljyyn eivät pysty mitkään liuottimet eli siitä ei pääse eroon kuin mekaanisilla menetelmillä. Tästä johtuen ei lisäsuojauksesta ole mitään hyötyä, koska kalvo on niin kova, ettei siitä mikään mene läpi. Nykyisin olenkin suosinut vain sellaisia ruostesuoja-aineita, jotka liukenevat liuottimiin (esim. lakkabensiini). Tällöin voi voi uudelleen massauksen suorittaa vaikka siten, että ruiskuttaa alustan ja kotelot ensin pelkällä liuottimella, joka pehmittää vanhaa massaa ja vie sitä mukanaan tunkeutuessaan pieniinkiin huokosiin. Pehmenneeseen pintaan tarttuu uusikin massa kunnolla.

    Terv. Masa

    #130422

    Heipähei kaikille !

    Ja hyvät uudet vuodet..
    Tässäpä omia mielipiteitäni ruostesuojaukseen…
    Kaikista paras ruostesuojaus on tiputtaa ruostuva
    esine (ilman maalia..saa olla ruosteessa) nestemäiseen
    sinkkiin, ei tarvi päälystää sen jälkeen mistään. Seuraava
    ruostetäplä vaivannee n. 50-100 vuoden jälkeen. Ja jos
    ei ko. hommaa halua tehdä, mielestäni erittäin hyvä
    vaihtoehto on tuo kotelomassa/uuden öljyn sekoitus
    koteloihin ja massan/uuden öljyn sekoitus pohjaan.
    Käytettyä öljyä ei missään nimessä joukkoon, koska
    siinä on happoa joukossa.
    Itse “kastelin” 🙄 oman runkoni n. 10 v sitten
    sinkkiin, ja siinä samalla laitoin vaseliinia joka pultin/mutterin
    väliin. Nyt kun laitoin vehkeen palasiksi syksyllä, mutterit
    aukesivat hienosti, mutta ihan lievää jumiutumista kuitenkin oli
    havaittavissa. Nyt kun kasasin sätkän uudestaan, suhautin
    pulttien/mutterien väliin tervasprayta, jota saa ostaa
    alan liikkeistä todellakin spraypulloina. Pitäisi kesttä kauemmin
    kuin tuo vaseliini. Rungosta vielä sen verran, että ei ole
    ruostetta näkynyt. Seuraavaksi upotan korin. Tai ainakin
    sen pohjaosan. Kun aikanaan kastoin runkoni sinkkiin,
    upotin sinne samalla takasillan, vanteet ja pakaputken
    ilman vaimentimia. Pakaputki saa kuitenkin sen
    verran happoa käyvästä koneesta, että sinkitys
    ei ole hyvä sille, ehkäpä kromattu pakoputki
    kestäisi paremmin. No, siinäpä sitä taas
    tekemistä mulle ja muille…
    ikuista sätkää odotellessa & tehdessä

    Mika Vee

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 37)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.