Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Alustan ja koteloiden suojaus ?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 31 - 37 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130423

    Kuningaskuluttajassa käsitellään 27.10.2005 klo 19.15 alkaen auton ruostesuojausta pellavaöljyllä. Kannattaa katsoa, jutussa saattaa vilahtaa rättärikin. 😉

    Uusinta esitetään 31.10. klo 16.30.

    Yksipuolaisen ratin takaa,

    Visa-mies

    [url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
    [url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
    [url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
    [url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
    [url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
    [url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
    [url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url]

    #130424

    Tämä on ketju jota Kari83 ajatteli…. Eli avataanpa pellavaöljykeskustelu uudelleen. Henkilökohtainen mielipide on pellavaöljylle jyrkkä ei 😆 Kauhean nopeasti tuo aika tuntuu menevän, kun katselee tämän ketjun päivämääriä!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130425

    Ajattelin sinne rungon sisäpuolelle…ulkopuolella jotain muuta koska on kaiken maailman vesisuihkua sun muuta liuottimia suomen teillä…sitähän ei toi öljy kestä…
    terv. kari

    #130426

    Kyyllä se paremmin kestää kuin toi pellavaöljy…se kovettuu… Kaikki tarkennukset onkin tässä ketjussa jo aiemmin selitetty…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130427

    Tässä keskustelussa ei kukaan ole tehnyt selvää siitä mitä pellavaöljyä tarkoittaa!
    Tilanne on vähän sama kuin että jotkut sanovat tankkaavansa auton ja sitten kone hajoaa eikä kulje
    minnekään mainitsematta pantiinko tankkiin bensaa vai dieseliä. Pellavaöljyä on markkinoilla kahta
    laatua, kylmäpuristettua ja keitettyä, jota perinteisesti maaliöljyksi tai vernissaksi sanotaan. Jälkimmäisen ominaisuuksiin
    kuuluu kovettuminen. Kylmäpuristettu ei kovetu kivikovaksi. Poikasena tämän oppi kantapään kautta: Vernissalla käsitellyt
    hiihtomonojen pohjat repesivät rantineunoksista ja tämä tapahtui vielä eräretkellä Lapissa. Syynä tietenkin että nahka menetti joustavuutensa. Kylmäpuristetulla tätä ongelmaa ei ole. Kylmäpuristetun öljyn rasvahappokoostumus on heterogeenisempi ja siinä on enemmän hapettuessaankin pehmeäksi jääviä rasvahappoja. Ja älkää nyt helvetissä
    vaan juoko keitettyä pellavaöljyä! Kylmäpuristettu taas on terveellistä varovasti nautittuna.
    Ja varoituksen sana vielä kaikille jotka öljyttyä runkoa hitsaavat, erityisesti teräketjuöljyllä käsiteltyä: ohut kovettumaton öljy kaasuuntuu helposti. Oliiko se nyt Niemisen Masa joka kiitti onneansa ettei ollut juuri suoraan rungon alla
    kun koko rungon pohjapelti repesi räjähdyksen voimasta. Tässä on toinenkin viisaus:Teräketjuöljyllä käsiteltyä runkoa
    TÄYTYY hitsailla, tämä kyseinenkin runko oli useampaan kertaan käsitelty.
    Itse olen menestyksellä suojannut rungon höyrykoneen sylinteriöljyllä, sillä paksummalla laadulla johon olin vielä
    liottanut alaustamassaa jäykisteeksi:esim. 10v. käytetty runko käsitelty käsissä pyöritellen jonka jälkeen ajoa 20vuotta, runko vielä käyttökelpoinen, olisi ollut vielä parempi jos olisin tiennyt pellavaöljykäsittelystä tai uudistanut suojausta.
    Suosittelen googlaamaan pellavaöljysuojauksesta!

    #130428

    Täältä ääni kylmäpuristetulle rypsiöljylle ruosteen-estossa.

    #130429

    Ahaa, no tämä muutti hieman näkemystäni pellavaöljystä.. Vielä haluaisin tietää, että miten hyvin pellavaöljy “kiinnittyy” rautaan ja minkälaiset koheesio-ominaisuudet sillä on?

    Höyrykoneen sylinteriöljystä olen minäkin saanut pelkästään positiivisia kokemuksia, mutta saatavuus on hieman heikkoa. Teräketjuöljystä en olisi niinkään varma, koska eikös se valmisteta jäteöljystä? Jäteöljyn ominaisuudet ovat varmasti huonommat kuin tavallisen öljyn.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 7 viestiä, 31 - 37 (kaikkiaan 37)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.