Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Alustan ja koteloiden suojaus ?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
26.10.2005, 07:06 #130423
Kuningaskuluttajassa käsitellään 27.10.2005 klo 19.15 alkaen auton ruostesuojausta pellavaöljyllä. Kannattaa katsoa, jutussa saattaa vilahtaa rättärikin. 😉
Uusinta esitetään 31.10. klo 16.30.
Yksipuolaisen ratin takaa,
Visa-mies
[url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
[url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
[url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
[url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
[url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
[url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
[url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url]12.5.2009, 18:04 #130424Tämä on ketju jota Kari83 ajatteli…. Eli avataanpa pellavaöljykeskustelu uudelleen. Henkilökohtainen mielipide on pellavaöljylle jyrkkä ei 😆 Kauhean nopeasti tuo aika tuntuu menevän, kun katselee tämän ketjun päivämääriä!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.5.2009, 18:37 #130425Ajattelin sinne rungon sisäpuolelle…ulkopuolella jotain muuta koska on kaiken maailman vesisuihkua sun muuta liuottimia suomen teillä…sitähän ei toi öljy kestä…
terv. kari12.5.2009, 19:09 #130426Kyyllä se paremmin kestää kuin toi pellavaöljy…se kovettuu… Kaikki tarkennukset onkin tässä ketjussa jo aiemmin selitetty…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.5.2009, 12:30 #130427Tässä keskustelussa ei kukaan ole tehnyt selvää siitä mitä pellavaöljyä tarkoittaa!
Tilanne on vähän sama kuin että jotkut sanovat tankkaavansa auton ja sitten kone hajoaa eikä kulje
minnekään mainitsematta pantiinko tankkiin bensaa vai dieseliä. Pellavaöljyä on markkinoilla kahta
laatua, kylmäpuristettua ja keitettyä, jota perinteisesti maaliöljyksi tai vernissaksi sanotaan. Jälkimmäisen ominaisuuksiin
kuuluu kovettuminen. Kylmäpuristettu ei kovetu kivikovaksi. Poikasena tämän oppi kantapään kautta: Vernissalla käsitellyt
hiihtomonojen pohjat repesivät rantineunoksista ja tämä tapahtui vielä eräretkellä Lapissa. Syynä tietenkin että nahka menetti joustavuutensa. Kylmäpuristetulla tätä ongelmaa ei ole. Kylmäpuristetun öljyn rasvahappokoostumus on heterogeenisempi ja siinä on enemmän hapettuessaankin pehmeäksi jääviä rasvahappoja. Ja älkää nyt helvetissä
vaan juoko keitettyä pellavaöljyä! Kylmäpuristettu taas on terveellistä varovasti nautittuna.
Ja varoituksen sana vielä kaikille jotka öljyttyä runkoa hitsaavat, erityisesti teräketjuöljyllä käsiteltyä: ohut kovettumaton öljy kaasuuntuu helposti. Oliiko se nyt Niemisen Masa joka kiitti onneansa ettei ollut juuri suoraan rungon alla
kun koko rungon pohjapelti repesi räjähdyksen voimasta. Tässä on toinenkin viisaus:Teräketjuöljyllä käsiteltyä runkoa
TÄYTYY hitsailla, tämä kyseinenkin runko oli useampaan kertaan käsitelty.
Itse olen menestyksellä suojannut rungon höyrykoneen sylinteriöljyllä, sillä paksummalla laadulla johon olin vielä
liottanut alaustamassaa jäykisteeksi:esim. 10v. käytetty runko käsitelty käsissä pyöritellen jonka jälkeen ajoa 20vuotta, runko vielä käyttökelpoinen, olisi ollut vielä parempi jos olisin tiennyt pellavaöljykäsittelystä tai uudistanut suojausta.
Suosittelen googlaamaan pellavaöljysuojauksesta!13.5.2009, 12:53 #130428Täältä ääni kylmäpuristetulle rypsiöljylle ruosteen-estossa.
13.5.2009, 15:01 #130429Ahaa, no tämä muutti hieman näkemystäni pellavaöljystä.. Vielä haluaisin tietää, että miten hyvin pellavaöljy “kiinnittyy” rautaan ja minkälaiset koheesio-ominaisuudet sillä on?
Höyrykoneen sylinteriöljystä olen minäkin saanut pelkästään positiivisia kokemuksia, mutta saatavuus on hieman heikkoa. Teräketjuöljystä en olisi niinkään varma, koska eikös se valmisteta jäteöljystä? Jäteöljyn ominaisuudet ovat varmasti huonommat kuin tavallisen öljyn.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.