Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › AMI 50 vuotta 24.4.2011 – onnea!
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
24.4.2011, 06:36 #126661
Ami 6 esiteltiin lehdistölle tänään (24.4.) 50 vuotta sitten. Laskettaisiinko siis syntymä vaikka tuosta päivämäärästä tapahtuneeksi.
Ilmeisesti hetikohta tämän jälkeen Ranskan presidenttikin pääsi kaunottareen tutstumaan. Kertokaa historian tuntevat tarkemmin, aukkoja tiedoissa eikä yhtään Amiakaan.
24.4.2011, 08:39 #161265Sama tieto löytyy tuoltakin sivulta.?? http://amicale-citroen.de/ 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂29.4.2011, 06:04 #161266Hollannin Ami-kerho juhli synttäreitä pääsiäislauantaina ja olimme siellä mukana.
Tapahtuma oli vanhan linnan alueella, jossa samassa yhteydessä järjestettiin vuotuiset Ranska-aiheiset markkinat. Amien muodostama kunniakuja reunusti linnaan johtavaa puistikkoa: kutoset oikealla ja kasit vasemmalla puolella.
Kuvissa on meidänkin Ami muiden mustakilpisten joukossa: http://www.amivereniging.nl/joomla/index.php/component/fireboard/?func=view&catid=4&id=214
10.5.2011, 09:24 #161267Lehdistötiedote 10.5.2011
CITROËN AMI 6 JUHLII 50-VUOTISPÄIVÄÄNSÄ
Citroënin nykyiset DS-mallit – DS3, DS4 ja DS5 – ihastuttavat autonystäviä tyylikkyydellään, aistikkuudellaan ja ominaisuuksillaan. 50 vuotta sitten, samaan ylsi automalli, joka oli suunnattu erityisesti naisille: Ami 6.
Citroënin Ami 6 oli tarkoitettu täyttämään aukkoa ”kansanauton ” eli 2CV-mallin ja edustusluokan DS:n välillä. Uutuusmallin suunnitteli Citroënin oma muotoilija Flaminio Bertoni – mies joka löytyi myös Traction Avantin, 2CV:n ja DS:n takaa. Uuden auton erityisenä kohderyhmänä olivat naisasiakkaat, mitä ilmensi myyntilause ”Pour vous Madame”.
Auto osoittautuikin välittömästi myyntimenestykseksi, sillä sen saloon- ja syyskuussa 1964 esiteltyä farmarimallista estate- versiota myytiin yhteensä 1 039 384 kappaletta. Ami 6 oli jopa Ranskan eniten myyty automalli vuonna 1966.
2CV:n teknologiaa ja jäljittelemätön takalasi
Ami 6:n omintakeisin muotoilupiirre oli takaviistoon kaartuva takalasi. Teknisesti malli perustui 2CV:n alustaan. Voimanlähteenä palveli kuuluisa ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen moottori, jonka iskutilavuus oli 602 cm3 ja joka kehitti alussa 22 hevosvoiman tehon. Myöhemmin teho nousi 35 hevosvoimaan. Nelivaihteinen Ami 6 kulutti polttoainetta 6 litraa 100 kilometrillä ja saavutti 106 kilometrin huippunopeuden.
Autoalan lehdistössä Ami 6 –mallia kiiteltiin paitsi jäljittelemättömästä ulkonäöstä, myös ajo-ominaisuuksista, mukavuudesta ja laadukkuudesta. Sedan- mallisen saloonin matkustamo oli väljä ja tilava. Estate-versio oli 396 senttimetriä pitkä, mutta kompaktista koosta huolimatta auton kantavuus oli kunnioitettavat 320 kiloa. Malli-ikänsä lopulla Ami 6 esiteltiin myös Club-versiona, jonka tunnisti neljästä pyöreästä ajovalosta. Alkuperäisen Ami 6:n korvasi vielä Ami 8 –malli.
Ami 6:n valmistus merkitsi alkua myös Citroënin Rennes-La-Janaisin tehtaille, joka nykyisin on yksi valmistajan merkittävimpiä. Tehdas on valmistanut Ami 6-, Ami 8-, GS/GSA-, Visa-, BX-, XM-, Xantia-, Xsara-, C5- ja C6-malleja. Ami 6:n 50-vuotismerkkipäivää juhlistetaan tehtaalla 8. kesäkuuta. Tuolloin Rennes-La-Janaisista alkaa Ranskan Amiclubin organisoima matka-ajo, jossa on mukana Ami 6-, Ami 8-, Ami Super – ja M35-mallisia autoja. 14-osaisen reitin pituus on yhteensä 2600 kilometriä.
Lisätietoja: Auto-Bon Oy / Citroën-viestintä
10.5.2011, 11:57 #16126816.5.2011, 08:02 #161269 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.