Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ami6 AK-koneen ja 2CV4 laatikon yhdistäminen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.10.2013, 18:00 #128544
Onko tekemätön paikka? Nykyinen wanhuslaatikko on tiensä päässä ja löytyisi ehjä nelkun laatikko, mutta pikahuomio kertoo, että ongelmia taitaa olla. Saako osia sekoittamalla toimivan paketin. Nelkun paineasetelma ei käy tuohon AK:n vauhtipyörään. Olisko joku vauhtipyörä pulttijaoltaan sellainen, että käy tuohon koneeseen ja mahdollistaisi tuon 18-hampaisen kytkimen laiton? Kokeilin piruuttani nykyisen käpälämallin kanssa tuota nelkun kytkinlevyä, mutta ei aukea (vauhtipyörän sisätila, 20 mm, ei riitä).
Jos ongelmaan löytyy ratkaisu, löytyykö sopivaa kytkinvaijeria tuohon wanhusmallin kytkin-jarrusekotelmaan?23.10.2013, 20:36 #170338Minullapa oli aikanaan nelkun nokalla ak:n kone. Muistaakseni kytkimen lelut meni ihan vaan laittamalla paikalleen. Tais olla nelkun levy ja pakun asetelma . Painelaakeri oli nelkun. amin ja pakun painelaakerihan on se painehiili. Pakun asetelmassa oli se painehiilen vastinlevy paikallaan ja asennellessa epäilin sen toimivuutta mutta sehä istui sinne kuin nenä päähän.Kytkinestä tuli tosi herkkäkäyttöinen.
Sitäpä en muista tuliko moottorin ja vaihteiston väliin ne korokepalat vaiko eikö.Mulla kun oli nelkku kyseessä niin ei tarvinnut pähkäillä sen kytkinvaijerin kanssa. Luulisin että joku on senkin jutun ratkaissut.
Tais olla vuosi -77 kun tätä kasailin joten saattaapi olla aukkoja muistikuvissa.Jos olis ollut jotain ongelmia
niin varmasti ne olis mieleen syöpyneet.
Se mitä tälle yhdistelmälle myöhemmin tapahtui onki jo kokonaan erikoinen tarina.23.10.2013, 21:50 #170339Ne vaihteiston ja koneen väliin tulevat 12 mm holkit tarvitaan vain keskipakokytkimen kanssa..
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂24.10.2013, 04:39 #170340Jos ristiinnaittaminen osoittautuu ongelmalliseksi niin vanhuksen/ami6 laatikon löydät kyllä tämän foorumin kautta. Tai sitten jopa korjausapua siihen vanhaan laatikkoon. 8)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.10.2013, 09:09 #170341Paha puute tuossa minun ristisiitoksessa oli välityssuhde. Tuntui että ykkösvaihde muuttui maastovaihteeksi kun taas ylpäästä tuntui puuttuvan nelosvaihde. Vohan olla että minkä huippunopeudessa menetti niin sen sai takaisin nöyrässä mäennousukyvyssä.
24.10.2013, 12:10 #170342Kiitokset nopeista kommenteista. Onkohan noissa käpäläisissä paineasetelmissa sitten eroja kun tosiaan nykyisellä versiolla ei avaudu kytkin (n. pari milliä kun painuisi syvempään niin avot). Kytkinlevy, 18-hampainen, jota kokeilin on n. 8.5 mm paksu vai onko sitten olemassa paljonkin ohuempia (uusina) kytkinlevyjä 160 mm:nä? Ryhdyn jokatapauksessa tutkimaan wanhus-laatikkoa ja muita vaihtoehtoja kun tuo välityssuhdekin kommenttien mukaan voi olla ominaisuuksia heikentävä. Palailen kun asiaa.
24.10.2013, 16:29 #170343Tuosta ketjusta, jo ekalta sivulta, löytyy pohdintaa välityksistä kun “kutostettu Paku palautetaan 12-kaakkiselle” tekniikalle. Tarinaa oli näköjään myös kytkimien eroista ja siitä millä yhdistelmällä toimivan paketin aikaan sai.
Ja joo, kuten Akaile mainitsi, ei vaihteiston korjaaminen mikään mahdoton remonttina ole…
24.10.2013, 19:42 #170344Itse tälläsin tuollaisen po. yhdistelmän jokunen vuosi takaperin erään 1967 sätkän nokalle. Työtä riitti koko viikoksi lähtien siitä niten saa koneen kumityynyt sopimaan vanhus runkoon. Kytkimenä oli muistaakseni kutosen ns vanhempimalli joka oli jo kuitenkin uustuotanto osa ja siitäsyystä tähti mallia, mutta silti sillä tasa pulttijaolla (6kpl). Koneen ja loodan väliin en laittanut mitään, mutta se kytkin onkin sitten aivan eri maailmansa. niiden virityksiä on kaiketi yhtä monta, kuin on valmiita tuotoksia. Oma pakettini kun ei koskaan ollutkaan menossa leimamiehen syyniin, niin seppäsnin kytkimen kahdella vaijerilla toimivaksi. Tein sellaisen linkun siihen vaihteiston päälle. Erään version tiedän, että on toteutettu laittamalla se nelkun vaijerin pää kiinni etukolmiopalkkiin ja kuori siihen kytkinpolkimen pystyvarteen.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.