Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka amperimittarin kytkennästä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129197

    MHM:n kuva amperimittarin kytkennästä ja selvityksistä 2cvwikissä on ihan ok – ” sillai kai” niinkuin ajankohdan kommentti vosi olla ( putous..)

    jotenkin jäin miettimään, voiko yhden vikaantumismahdollisuuden ohittaa, jättämällä sen startilta virtalukolle menevän oshuen johdon paikalleen ja vaetää amperimittarille oma, rinnakkainen johtimensa? eipä kai se siinä haittaakaan? En ole amperimittarin sisälle koskaan kurkistellut, joten en tiedä minkälainen ja kuinka vahva piuha siellä on yhdistämään virtalukolle menevää plussaa. Vai onko enemmänkin vastusta?

    te kun sähköjä säätelette – kertokaa ..

    amperimittari on ihan tarpeellinen, kun on lisäpuhallinta sun muuta – tietää polkea kovempaa jos mittari kallistuu miinuksen suuntaan : )
    Mistä muuten saa 30 – asteikolla olevia mittareita? Näyttää olevan 60 asteikolla kaikki täällä meilläpäin.

    #174130

    Jos nyt oikein tuosta ymmärsin, niin laittaisit alkuperäisen piuhan rinnalle uuden? Vai siten että virtalukon kautta kulkisi osa sähköistä vanhaa, ja osa sitten uutta ampeerimittarin kautta?

    Ensimmäisen vaihtoehdon kanssa, ei mitään merkitystä onko se vanha siellä kaverina vai ei, jälkimmäisessä tulee ikävästi sellainen että normaalisti käynnissäollessa vaikka akulta ei sähköä käytettäisikään niin mittari väittäisi silti sellaista tapahtuvan eli neula pysyy poissa nollasta, ei kiva.

    Ampeerimittarin sisällä on vain paksu piuha, varmasti vahvempaa kuin aikomasi johdotus…

    Ei taida enää olla paljoakaan pienemmällä asteikolla olevia tarjolla, mutta sellainen tuli kantapään kautta opittua että 40 vuotias 30ampeerinen Yazakin mittari toimii paljon luotettavammin kuin uusi 60 ampeerinen Biltemalainen. Kolme Biltemalaista suli ennenkuin uskoin, vaikka laturina oli tuolloin vain 30 ampeerinen laturi. Yazakin kun takaisin Biltemalaisen tilalle asensi, ongelmat poistuivat…


    Tuommoinen kuvakin tuli joskus ampeerimittarin kytkentää kysyttäessä muokattua Haynesin kirjan kuvasta…

    #174131

    Sanoisin kyllä että volttimittari on parempi varuste kuljettajalle kuin ampeerimittari. Kun jännite pysyy 14 voltin paikkeilla tiedät että akku voi hyvin.

    #174132

    Sanoisin että kun jännite näyttää oikeaa lukemaa niin laturin teho riittää vielä,, mutta kun akkun kunto huononee niin tullaan tilanteeseen että jännite tippuu.. Jos on amppeeri mittari lisäksi ja oikein kytkettynä niin siitä näkee heti milloin akku alkaa olemaan huonokuntoinen kun mittari näyttää vain sinnikkäästi ylimääräistä virtaa.. Eli akku menossa jo lievään oikotulkuun levyjen alapäähä akkuun kertyneen moskan ansiosta.. Tilanteessa ollaan jo siinävaiheessa että laturi on ylikuormalla ja voi pahimmillaan kärvähtää jos ei muuten niin ainakin sulake sieltä voi palaa..
    Tämä noin niinkun rarrikoiden kerrottuna.. Eihan kannata suunnitella omia vaihtoehto kytkentöjä silloin kun kerran on oikeaksi todettuja kytkentämalleja saatavilla..
    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #174133

    Tässä on selvästi 2 koulukuntaa, tasavirta ja vaihtovirta-aika. Huonolaatuinen amperimittari syö häviöillään sen vähäisen tuoton mitä pieni laturi tuottaa. Jännite kertoo tavalliselle kuljettajalle kaiken oleellisen, kuten se vähän uudempien sätkien mittari kertoo- se ei ole ampeeri vaan jännitemittari josta on alle 12 volttinen osa jätetty pois.

    #174134

    Ei ole mitään väliä sillä mikä laturi on kyseessä,, vaihto tai tasavirta..
    Nimittäin laturin jälkeen on virta tasasähköä kummassakin systeemissä..
    Toiseksi jos amppeerimittari on laadukas ja kytketty riittävän neliöisellä kaapelilla ei jännitehäviöitä synny..
    Koska amppeerimittarissa on vain metallisilta jonka läpi sähkövirta kulkee,, näyttöneulan ankkuri reakoi virran nopeuteen ja suuntaa mittarin sillassa ja näyttää tämän..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #174135

    Wahus 2cv mittariston ainoat ja tärkeät mittarit oli nopeus ja amppeerimittari,, myös tarpeellinen olisi ollut öljynpainemittarikin,, vaan jostain säästösyistä sitä ei ollut kuitenkaan laitettu .. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #174136


    Kuvatus yhden ampeerimittarin sisältä. M5-kierteillä liitännät, vastus 5mm leveätä 1mm paksua metallia, metallilaatu arvioiden tuon vastus on milliohmin osia. Tuon mittarin ongelmapaikka on noiden M5-ruuvien ja latikan liitos, se on prässäämällä tuossa tehty, siihen hiljalleen tuli lisää vastusta, lämpeni ja sulatti allaolevaa muovia, vastus lisääntyi edelleen…

    Yazakista en älynnyt kuvaa ottaa, sellainenkin oli auki viikko-pari sitten. Liitokset oli paljon asiallisemmin toteutettu siinä..

    Sitten kun noita ylimenovastuksia miettiin, niin enemmän jännitettä häviää laturin-startin väliseen piuhaan, ellei sitä ole päivittänyt paksumpaan. Yazakin yli mittailin joskus jännitettä, 30 ampeerin kuormalla, voltin pieniä osia siihen jäi. Biltemalaiseen uutena ei siihenkään juuri mitään jäänyt, mutta kerrottujen oireiden ilmaannuttua napojen väliin jäi useampi voltti, mittarin läpi jaksoi kulkea enää vajaa kymmenen ampeeria…

    Jonkin aikaa oli sekä voltti- että ampeerimittarit käytössä, jännitemittarista kyllä näki että jännitettä on tarpeeksi, mutta sitä se ei kertonut onko virtaa menossa akullepäin vai akulta pois, itse pidän parempana tuota virranmittausta, mutta kuten tässäkin on esille tullut, ihmiset tykkää erilaisista asioista…

    Alkuperäiseen kysymykseen liittyen, kytke mittari esitetyn ohjeen mukaan, ja varmista myös että käytät riittävän paksuja piuhoja. 6 neliömilliä on tarpeeksi, neljälläkin tulee toimeen mutta itselleni en sellaista enää laittaisi. Liitokset sekä piuhat kuntoon niin latauspiiri toimii varmemmin…

    #174137

    Olen myös enemmän volttimittarimiehiä, mm. tämän takia https://2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=13&t=9035 . Kun järeällä piuhalla kytketään ja jokin menee pieleen, lämpö nousee ja käry käy.

    #174138

    Tuossa tapauksessa varkaus yritys saattaa olla omine kytkentä yrityksineen syynä tapaukseen..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #174139

    Mie olen sitä mieltä, mitä enemmän laittaa jos minkälaista mittaria, niin aina enemmän on vikapaikkoja. Yleensä jos on joku lisämittari, niin sitä tuijottaa, ja miettii että mitähän se tolleen heilahteli, vaikka saattoi olla lumevirhekkin. :)))))))))))

    #174140

    Tuokin on totta mitä Vesku kirjoitti. Vakiovermeissä vakioratkaisut toimii, eli alkuperäiseen ei ole mitään tarvetta lisätä mittarin mittaria, paitsi ehkä Specialiin missä ei ole edes jännitemittaria tehtaan jäljiltä…

    Mutta, nyt kysyjällä olikin kuljin mihin on lisätty bensalämppäriä yms, sen kanssa on kiva tietää mitä sähköjärjestelmässä tapahtuu. Toki pitää myös ymmärtää mitä mitkäkin mittarit kertoo, mikä on hyvin, mikä huonosti ja mikä sekä-että eli hyvin huonosti. Asiallisesti asentamalla, vähemmän lisäasennuksissa on riskiä kuin alkuperäisissä, varsinkin kun ikääkin alkaa uusimmillakin olemaan reipas kolme vuosikymmentä…

    Sitten vielä sananen Sätkän/Tiinan alkuperäisestä “jännitemittarista”, joka on varsin suuntaa antava mittari. Vastuslangalla lämmitetään kaksoismetalliliuskaa joka kääntää osoitinta. Tuollaisen mittarin näyttämään vaikuttaa jopa lämpötilakin mikä mittarin ympärillä on, tämä tuli käytännössä myös havaittua kun oli omassa Tiinassani sekä alkuperäinen jännitemittari että lisätty jännitemittari. Kesällä alkuperäinen näytti huomattavasi isompaa jännitetasoa kuin talvella, vaikka lisätyssä mittarissa jännite pysyikin alle puolen voltin sisällä ajankohdasta riippumatta. Mitenkään kovin luotettavana ei tuota alkuperäistä mittaria voi pitää, se ennemminkin kertoo vain sen että laturi lataa edes jotenkin…

    Ja mitä tuosta tasa- vs. vaihtovirtakoulukunnasta, itselläni ei ole ikinä ollut tasavirtalaturilla varustettua nelipyöräistä, kaksipyöräisi sitten muutama. Kyse ei ole ollenkaan, ainakaan kohdallani siitä mikä sitä virtaa laitteille tuottaa, pikemminkin vain tykkään tietää mitä ajopelissäni milloinkin tapahtuu, ja latauksen suhteen luotettavampana pidän em. perustein ampeerimittaria. Onneksi tästä saa olla toistakin mieltä, mikään yksi ja ainoa totuus tämä ei ole…

    #174141

    Mulle riittää tupakansytkärin tilalle tungettava volttimittari. Eikä maksa kuin kympin piilteemassa.

    Jukka Prinkkilä, HyRi.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.