Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Apua kesä helteisiin?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128964
    KBV

    Morjes!
    Dyane ruvennut ottaan vähän kuumaa näin kesä helteillä.
    En oikein keksi syytä moiselle. Pari viikkoa sitten ennen kuin lähdin ulkomaan reissulle kaikki toimi hyvin.
    Nyt kun olin mökille lähdössä niin en ehtinyt Lauttasaarta pidemmälle kun öljyt olivat jo 125°C 🙁

    Normaalisti nuo lämmöt pysyneet nätisti 70-80°C

    – KBV

    #173155

    Onko puhaltimen siivet (propelli) varmasti ehjät, ja myös propellin pohja ehjänä? Pohjia on joskus haljennut hihnapyörän kohdilta, jolloin myös lataus häviää eikä jäähdytys enää toimi muuten kuin ajoviimalla…

    70-80 astetta on vielä vähän nihkeästi öljylle, sadan pintaan ja vähän ylikin saisi mennä, 125 astettakaan ei vielä pitäisi haitata mutta sen yli sekä lämpöjen pysyessä pitkään sillä tasolla “vanhentaa” öljyä aika nopeasti…

    Vaikea näilläkään keleillä on öljyjä liian kuumaksi saada, puhaltimen ollessa ehjä, vaikka omassa Dyanessani on keula sekä pohja peiteltynä, kuten myös pelti öljynjäähdyttimen takana, niin kovallakaan ajolla ei meinaa lämmöt kivuta yli sataan asteeseen. Aikanaan viritetyn Visan kanssa sai öljyt jopa 150 asteeseen, kuumana kesäpäivänä reippaasti ajellessa, normiajossa senkään kanssa ei ollut lämpöongelmia vaikka siitä olinkin öljynjäähdyttimen pelkällä putkella korvannut…

    #173156
    KBV

    Eli hyvä lämpöväli 20-50 öljylle 95-125?

    #173157

    Riippuu mistä lämpö mitataan.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173158

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Riippuu mistä lämpö mitataan.. 🙂

    Niin. Mikä sitten olisi se “oikein” mittaamisen paikka..?

    Itse on tullut mitattua öljypohjasta, venttiilikopasta sekä sylinterikannesta. Jokainen noista käyttäytyy vähän eri tavalla, antaen tilanteesta riippuen toisistaan hyvinkin poikkeavia lukemia…

    -Öljypohjasta mitaten, olen siinä uskossa että sieltä saisi todellisimman lämmön. Ei myöskään reagoi kovinkaan nopeasti äkillisiin muutoksiin kuten mäet, kaasunpainaminen, liikenneruuhkat yms.

    -Venttiilikopasta mitaten, antaa noin kymmenisen astetta eri tuloksen kuin öljypohjasta, kuormittaessa moottoria lämpö nousee enemmän kuin öljypohjasta, samaten sammutuksen jälkeen lämpö nousee aika reippaastikin.

    -Sylinterikannesta mitaten, anturi lämpöpellin ulomman kiinnitysruuvin tilalla. Reagoi varsin nopeasti kuormitukseen, samaten jäähtyy varsin pikaisesti kaasusta hellittäessä. Tämäkin lämpenee sammuttamisen jälkeen, mutta eri tavalla kuin venttiilikoppa.

    Kaksi noista on nyt käytössä, sylinterikannesta saa ruisku lämpötietonsa, öljypohjasta lämpömittari. Kannessa saattaa lämmöt nousta hyvinkin nopeasti yli 71 asteen (tämä siksi kun ruisku lopettaa kylmäkäyntirikastuksen ohjelman tuossa lämmössä, merkkivaloa helppo seurata) vaikka öljynlämpömittari ei olisi edes “herännyt” eli lämpö on alle 45 astetta. Nämä siis nykyisellä moottorilla, edellisen kanssa oli tilanne täysin toisinpäin, öljyt lämpenivät liiankin hätäisesti jopa talvella yli 120 asteeseen, kannessa lämmön pysyessä alle tuon maagisen 71 asteen. Runsaasti ohi vuotavat männänrenkaat oletan olleen syy tuohon, mittauspaikat sekä anturit samat kummassakin moottorissa…

    #173159

    Neljäs paikka, joskaan ei onnistu nelkussa: Öljynsuodattimen juuressa olevasta sovitepalasta… antaapi täysillä ajaessa, keula kokonaan auki 125 astetta plussaa.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #173160

    Kyllähän tämän viikon helteillä kaupunkiajossa tuollainen lämpö on kohtuullisen helposti saavutettavissa. Maantiellä pitäisi hieman pudota, ainakin mikäli ei ihan täyttä kuormitusta koneelle tarjoa. Hyvälaatuinen öljy pitää viskositeettinsa noissakin lämmöissä, eli öljynpaineen ei pitäisi juurikaan laskea. Sätkä on kuitenkin eurooppalainen tuote ajalta jolloin öljyt eivät olleet tämän päivän tasolla, joten en olisi huolissani. Tarvikemittarit eivät myöskään ole tarkkuuslaitteita, joten lukeman voi pitää viitteellisenä.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.