Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Auton vanhat (mustat) kilvet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124271

    Tuolla oman Dyane-projektini keskustelussa harmittelin, kun autossa aiemmin olleet mustat kilvet menivät jokin aika sitten johonkin museoprätkään. Vastaukseksi sain, että ei haittaa kun autoissa ja prätkissä voi olla yhtäaikaa samat tunnukset. Ajattelin, että tästä voisi käynnistää uuden keskustelun kun asiasta löytyy näköjään vähän ristiriitaista tietoa.

    Paikallisella katsastusasemalla väittivät, että olisi keväällä muuttunut niin ettei enää saa samaan aikaan moottoripyörään ja autoon samoja tunnuksia. Kun taas eräs tuttu katsastusmies väitti ettei koskaan olisi saanut samoja tunnuksia prätkään ja autoon ❗

    Noh, tämäkin on silti merkityksetöntä. Tunnelman latisti kun lueskelin aken sivuja, josta selvisi että M-alkuisia mustia kilpiä ei saa (vaikka sellaiset olisi autossa joskus ollut), kuin museoautoihin. Kuinka ollakkaan, sekä tuossa Dyanessani, että DSuper-projektissa on molemmissa ollut juuri M-alkuiset mustat kilvet.

    Että se ilmeisesti siitä sitten. Onko kenelläkään käytännön kokemuksia näistä ongelmista, tai siitä miten ne voisi kiertää? Voiko olla esim. niin, että tuo M-alkuisten kilpien ongelma on riippuvainen katsastusasemasta. Että jos jossai ei sitä hoksata, niin kilvet saa tilattua..

    Vähän saman tyyppinen juttu oli kun XM:n toin tuontiautona ja kävin yhdellä asemalla kysymässä tarvitaanko vaatimustenmukaisuustodistusta (~150 euron paukku). Sanoivat että tähän autoon tarvitaan, ja että kyllä se menee niin että kaikilla asemilla se vaaditaan, eikä ole katsastusasemasta kiinni. Ajoin viereiselle asemalle saman kysymyksen kanssa ja heidän mielestään sellaista ei tarvittu.. Siispä rekisteröin autoni jälkimmäisellä.

    Voisiko siis olla mahdollista, että samaan tyyliin voisi hankkia nämä M-alkuiset mustat kilvet autoonsa ❓

    #146387
    jym

    Totta, M-alkuiset on “rauhoitettu” museoajoneuvokäyttöön:

    http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Suomen_rekisterikilvet/

    Samaa rekisteritunnusta ei myöskään myönnetä enää 2.11.2007 alkaen eri ajoneuvoluokkiin kuuluville ajoneuvoille, puhuin aiemmin potaskaa, sori.

    AKE PUHUU

    -JY-M-

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #146388

    Mä en kyllä ihan vielä usko tuota ake-sivun tekstiä M-kilvistä. Olen nimittäin tähän asti ollut siinä uskossa, että MAN, MR, ja MA-kilvet olivat rauhoitettuja, ja että muita m-alkuisia on mahdollista saada. En kuitenkaan ala tästä sen enempää tohtoriksi väittelemään, aion kipaista jossain vaiheessa konttorissa kysyäisemässä asian laidasta.

    Asiasta seuraavaan: Paljonko maksaa, jos haluaa varata jonkun kilven tunnuksen mikäli se on vapaana? Siis ihan tavallisen kuusimerkkisen kilven, ei mitään ostoerikoiskilpeä, kuten AA-51 tjsp…
    Ja kuusimerkkisiäkin sai mustina mikäli kulkimen ikä riittää?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #146389

    Ainakin jossain vaiheessa autoon sai minkä tahansa siinä olleen tunnuksen, kilpien ja rekisteriotteen hinnalla. Edellyttäen että ko. tunnus oli vapaana.
    Standardikilpeen ei kai tunnusta pääse valitsemaan lainkaan ? Ehkä ko. toimipaikassa varastossa olevista korkeintaan ?

    Kuusimerkkisiä mustia myytiin ainakin jossain vaiheessa vain “mustakilpi ikäisiin” jälkituotuihin ajopeleihin.

    #146390

    Asiaa on nyt tullut hieman selviteltyä. Oikein paikallisen katsastusaseman päällikön toimesta. Kyllä se niin on, että nykyisin ei prätkiin ja henkilöautoihin enää saa samoja kilpiä, ei sitten millään ja se on uskottava.

    Sen sijaan tuo toinen asia.. Vaikka AKEn sivut muuta väittävätkin, niin ilmeisesti mustien M-alkuisten kilpien saaminen museokatsastamattomaan autoon ei ole mikään ongelma (jos autossa sellaiset on joskus olleet ja tunnus on vapaana). Tämä asia varmistuu kunhan tuo D-malli on siinä vaiheessa että pääsee katsastamaan.

    #146391

    Poho-jaoksen Mixten kanssa tuli rekisteröitäessä Jorma Ollille tuo tilanne vastaan eli alkuperäisten kilpien tunnus oli jossain moottoripyörässä, mutta tilalle saatiin komiat MU-alkuiset museokilvet.

    #146392

    …eikös tuo kevään muutos tarkoittanut myös sitä, että jatkossa moottoripyörien kilpiin tulee ensin numero ja sitten tekstiosa?

    Aihetta sivuten olettehan myös tietoisia, ettei FIN-kilpiä saa vaihdettua toisiin? Ainoastaan “vanhanmallisen” valkoisen kilven voi vaihtaa uuteen FIN-kilpeen, jolloin rekisteritunnuskin voi muuttua.

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #146393

    Jos on tuo vanha numero mennyt moottoripyörään, niin voihan sitä selvittää tuon pyörän omistajan ja neuvotella olisiko hän noista valmis luopumaan. Eli tarjoutuisi maksamaan pyörän uudelleen rekisteröinnin, joka ei käsittääkseni maksaisi kuin vaivaiset pari kymppiä. Näin olisi taas haluamasi numero vapaana.
    Näin on kuulemani mukaan Sätkään saatu vanha numero takaisin.

    #146394

    Mustat kilvet alkoivat kiinnostaa, koska pitäisi tuo meidän ulkomailta tuotu belgimalli rekisteröidä. Kysäisin siis katsastuskonttorilta asiaa eli saako siihen mustapohjaiset kilvet, vaikka sitä ei museokatsasteta, vai pitääkö siihen laittaa valkopohjaiset EU-kilvet.

    Tässä vastaus:
    Mustat kilvet saa, vaikka ei ole museoajoneuvo, jos auton vuosimalli on -72 tai vanhempi. Kun ajoneuvo on rekisteröintikatsastettu ja saat katsastustodistuksen, se täytetään omistajan tiedoilla ja kun rekisteröin ajoneuvon esim. sun nimiin, siinä vaiheessa vasta määräytyy rekisteritunnus. Meillä (ja kaikilla muillakin tietysti) on varastossa vain EU-kilpiä, joten prosessi menee niin, että saat EU-kilvet ja kun tunnus näin on tiedossa, voidaan laittaa tilaus samalla tunnuksella mustapohjaisena. Tästä koko hommasta tulee vähän lisäkustannusta, normaali rekisteröinti maksaa kilpineen 27,- ja lisäksi mustapohjaiset kilvet 8,- /kpl. AKEn määräysten mukaan tämä hinta on otettava, vaikka asiakas ei käyttäisi EU-kilpiä ollenkaan, vaan odottaisi mustien kilpien tuloa.

    Toinen kysymykseni koski nuorempaa kuljinta…

    Mitenkäs sitten tuo meidän toinen 2CV eli vm -77. Siihenhän pitää siis ottaa ne EU-kilvet, kun sen rekisteröi. Jos niistä ei tykkää, voiko ne vaihtaa tavallisiin kilpiin (samalla tunnuksella siis)?

    Konttorin vastaus:
    Siihen voi vaihtaa samalla tunnuksella valkopohjaiset ei EU-kilvet, hinta myös 8,-/kpl ja ne saa n 1,5 – 2 viikon toimitusajalla.

    Rättäri - Citroen 2CV
    https://www.facebook.com/groups/168107986665515/

    #146395

    Siihen moottoripyöräasiaan….
    Siis jo pois kulkeneen Pakun tunnus BG-452 on käytössä myös Tunturi mopossa sekä Yamaha moottoripyörässä. Katsastuksessa koneelta katsottuna. Mahdollista tai ei, katsastaja kysyi kuitenkin, onko tämä Citikka vai Yamaha? 😳

    #146396

    Ei nyt sotketa asiaa. Kun ne kerran vanhan pykälän aikana ovat samaan aikaan saatu, niin ei niitä pykälän muuttumisen jälkeen poiskaan oteta. Vaan uusiapa et saa, kun ne on siinä moottoripyörässä, vaikka ovatkin kuuluneet Sätkään…

    Tästä nyt kyse on Citromanilla…

    #146397

    AKE:n kilpiryhmästä saatu tänään seuraava tieto puhelimitse.

    M-alkuisen mustapohjaisen kilven saa entisellä tunnuksella, jos se on vapaa.

    Rättäri - Citroen 2CV
    https://www.facebook.com/groups/168107986665515/

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.