Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Kulkimet › Azul 1956
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.11.2014, 06:32 #173819
Voihan se olla tietenkin, että tuo vapaakytkin on orkkis tuossa yksilössä. Kunnollista kuvaa ei ollut tuosta moottorin kilvestä, mutta senverran pystyin näkemään jotta oli kumminkin pakun kone (sininen tausta). Ja rintapellin lommo vaikuttaisi orkkikselta. Aika kovakouraisesti niitä on siellä aikoinaan lyöty.
Nyt kun uudemman kerran kuvia tiirailin niin vaikuttaa, että koneelle on kumminkin jotain tehty. Muistaakseni -56 mallissa pitäisi olla sorvatut tiheäripaisest sylinteriputket.
4.11.2014, 08:15 #173820Kuuluuko tuossa koneen ja loodan välissä olla lisäpalikat?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com4.11.2014, 09:12 #173821Kuuluu kun on keskipako kytkin. Kiinteällä niitä ei tarvita.
4.11.2014, 09:18 #173822Kun wanhuksessa koneen ja vaihteiston välissä on vapaakytkin elementit se vaatii tietenkin ylimääräisen tilan (12mm) ja nuo kuvan välihelat on juuri siksi.. 💡
Jos tarkkoja ollaan niin nelkun kone on kytkimen mitoituksen osalta samoilla mitoituksilla wanhuskoneen 12hp kanssa..
Joten nelkun koneella on aikoinaan voinut korvata wanhus koneen.. Tehtaan toimittamien nelkun varakoneissa oli jopa koneistettu nokkalaturin valmius.. ❗Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂4.11.2014, 10:06 #173823Kuittikansiossa on jostain -60-63 välillä kuitti san fransiscosta missä tehty isompaa koneelle ja huonolla enkullani ainakin venttiilit ja sen sellaista oli vaihdettu..mistähän sen saisi varmaksi tietää kuuluiko tuo k.pakokytkin tuohon? Hassulta tuntuisi että olisi jälkiasennuksena laitettu jossei sitten rikkoontumisen takia ole ollut tuollainen paketti sopivasti saatavilla. Otan koneen kilvestä kuvan ja kuitin skannaan tai suomennan kunhan töistä pääsen/ehdin. Eilen selailin historiaa ja kuljin on seissyt kaikkiaan 40 v tallissa/katoksessa toisen omistajan aikana joka siis omisti sen 50 vuotta. Sitten siirtyi ystävälleen 2:ksi vuodeksi ennenkuin minulle päätyi ja alle 500km tullut sillä aikaa eli kohtuu vähällä käytöllä on ollut 😉
4.11.2014, 10:25 #173824Laitan kyselyn Belgiaan, siellä se tiedetään varmasti ❗
Mikko
4.11.2014, 15:51 #173825Do Dii…nyt ois photoa ja kuittia. tuossa yhden pakoputken laiton vuoksi siirtelin toveri azulin ulos tallista niin tuntuu herkistyvän ja pakko oli kokeilla käyttää joutavaa lain sallimien normien ylitse havaitakseen että ei pölläytä enää lainkaan niin pahasti sinistä myöskään eli vois olla ihan vain käytön puutetta/männänrenkaiden jumia se pölläyttely 😛
ja just tajusin että olenko taas onnistunut tekemään väärään ketjuun tämän keskustelun 😳 eli kuuluisiko tämä tuonne projektit osioon ennemmin vaikka käyttökuljin onkin ainakin alkuun ja myöhemmin ehkä tulossa entisöintiinjos tarvii siirtää toiseen ketjuun niin asian päättävät/osaavat siirtäkää toki tai kertokaa kuinka siirrän jos se minun tarvitsee tehdä..
eli koneen laatta ja kuitti var så god.
eli eikös tuossa kuitissa ole lähes täyden koneremontin tarpeet sekä työt?
pistons/sleeves kenties männät/pytyt?
männät,venttiilit ja kampi ainakin minun mielestä varmoja..ja tämä remontti on tehty juuri kuin Björn(se toinen omistaja)on ostanut auton vuonna -62 ja lähtenyt sillä kesällä -63 meksikoon puoleksi vuodeksi keräämään taidetta/matkustelemaan eli voisi kuvitella remontin olleen tehty varmuuden vuoksi..
kuitteja on muitakin vanhoja sekä hienoja mm meksikon esson yms. yms. nostalgisia
Kiitos taas kaikille vaivaa nähneille ja loistavaa kun tietoa/taitoa on näin suomessa ja kerrotte sen eteenpäin myös.
T Juha
Edit. kuten kuitista/moottorin kyltistä vertailemalla huomaa niin lohko ainakin on sama vuonna -63 rempassa kuin tänään otetussa kuvassa tai sitten on kyltti vaihdettu toiseen missä ei liene järkeä ollut..eli voisi olettaa koneen lohkon säilyneen alkuperäisenä..siitä jos lähdetään niin onko pääteltävissä tuon k.pakokytkimen alkuperäisyydestä jne…4.11.2014, 20:27 #173826Moottorin numero täsmää vuoteen 1956. Ranskan paakuissa ei ollut keskipakokytkintä, mutta belgimalleissa saattoi hyvinkin olla. Mikko kertonee kohta.
//jym
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
5.11.2014, 15:56 #173827Eli lohko alkuperäinen siis(mistä sen muuten tunnistaa noista numeroista?) tänään testailin penkkien toimintaa ja havaitsin mekanismin älykkyyden 😉 ja sen saa myös puoleenväliin jätettyä jos soukempia matkalaisia menee sitten kun tutkailin huohotinta alustavasti havaitsin siinä öljyntäyttöputken juuressa lohkon saumojen molemmilla puolilla tälläiset stanssatut merkinnät..mitä ne nämä merkitsevät?
ja penkki järjestelmä
5.11.2014, 16:44 #173828Noissa belgialaisissa näkyisi olevan kulkimen valmistenumerokilvessä myös moottorin numero leimattuna. Kuvastasi ei ihan saa selvää, mutta kantsii kurkata täsmääkö numero lohkoon.
//jym
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
5.11.2014, 17:46 #173829Apinaa koijataan fiilis tuli..tarttis varmaan ensin vähän funtsia ja tutkailla ennen tyhmiä kysymyksiä..sais niistä ainakin siten vielä tyhmempiä 😳 juu siellähän se on merkattuna ja täsmää numerot eli lohko ainaskin originaali..
5.11.2014, 22:07 #173830Nuo stanssatut numerot lohkoissa tarkoittaa vain että lohkot on koneistettu pari.. (7738 K) ( D3) ilmeisesti lohkon tyyppi merkintä,, luulen.. 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂6.11.2014, 10:07 #173831Moro!
Belgiassa oltiin sitä mieltä että koska moottorikilvessä on merkintä AZU niin pitäisi olla tavallinen kytkin. Keskipakokytkimelliset olisi merkinällä “AZ”
Mikko
6.11.2014, 12:40 #173832Tuossa -63 moottoriremonttikuitissa mainitaan myös Clutch, eli kytkin, joten josko tuossa yhteydessä on vaihtunut? Ja haittaneeko tuo vaikka olisi? Kyllähän vapaakytkin on aika pähee varuste 8)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.11.2014, 13:39 #173833@Isoo-Jukka wrote:
Tässä AZULin esite:
http://www.citroenet.org.uk/foreign/belgium/belgium4.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Alempana vertailun vuoksi sisarmalli AZL3, jonka yhteydessä keskipakoiskytkin mainitaan. AZULissa taas ei.Keskipakoiskytkimen ei varmaankaan katsottu soveltuvan tavarankuljetusvaunuun. Totta onkin, että täyteen lastattuna voi liikkeellelähtö jyrkkään ylämäkeen jäädä haaveeksi ko. kytkimen luistamisen takia.
Kun AZUL puolestaan on enemmän henkilökuljetin, voi keskipakoiskytkintä pitää sopivana lisävarusteena siihen. Itsellänikin on sellainen 4-paikkaisessa AZUssa. Koneena on siinä 18 hp ja sillä saavuttaa juuri 80-85 nopeden tasaisella hyvissä olosuhteissa.
Alkuperäisessä pikkupakun lootassa oli lyhyt pääakseli, johon ei keskipakoiskytkintä voi asentaa.
Eli siis tästä päätellen kulkimessa on väärä loota kun vapaakytkin on saatu sinne? Tuo vapaakytkin pitää myös melko pahan särinän ennenkuin ottaa joten liekö saanut kipeää joskus vai onko ominaisuuksia..kuuluu siis myös vapaalla kun kierrokset on sillä kohtaa(melko korkeat muuten)missä ottaa ja särinä ei lakkaa jos pitää kierrokset kohdallaan. Kuitista myös katsoin tuon kytkimen mutta vaikea sanoa kumpi se on..siinähän kyllä numerosarja perässä joten aukeiskohan sillä kytkimen laatu.. Pitää Googlesta tonkia jne. Tarvii keväällä harkita ajelenko noin vai teenkö jotain laitteelle..
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.