Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka bensalämmittimen kytkemisestä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130073

    Näissähän on eroja, bensalinjan suhteen paljonkin. BN-2:een on saanut lisävarusteena tätä bensanpaineensäädintä, ei siis vakiovaruste. Tällaista väittää eräs lappunippu mikä käsiini kulkeutunut on.

    Sitten nämä kokemusperäiset tiedot:

    Webasto BPW46: 4,6kW. Pari talvea omassa käytössä, samanlaisen laitoin veljeni Previaan vuosi takaperin, tyytyväinen veljespoika tähän ollut on. Vesilämmitin, kätevä vesijäähdytteisessä autossa, Tinskuun laitoin traktorista evakuoimani kennon puhaltimella. Lämpöä riitti, myös naapurisovun tällä huonoksi sai… Väittivät lämmittimeni vievän kaiken sähkön heidän tolpistaan eikä heidän autonsa lähde siksi käyntiin talvipakkasilla. Kun kerroin kyseessä olevan bensalämmittimen, tuli toteamus: “ei mikään ihme ole ettei sähköä riitä kun niit bensojas lämmität”… En enää tiennyt itkeäkö vai nauraa, varmistus taloyhtiöltä riitti tilanteen pelastamiseksi että Webastoa käyttää saa…

    Ajastin ja kaikki vakiona. Kohtuuhintainen hehkutulppa, kestää useampia vuosia aktiivikäyttöä… Myin pois kaverille ameriikan maasturiin kun ilmaa lämmittävän tilalle löysin.

    Eberi B1L: 1,8kW. Käyttöaikanani, noin viitisen vuotta, seuraavanlaisia havaintoja. Älyttömän nirso ilmalle bensan seassa, pieni kupla ja taas sekoilee laite. Tarkka myös seokselle, jota siis säädetään imuletkun pituudella!!! Imuletkun pituus riippuu myös pakoputken pituudesta, siihen jossain säätöarvot tallessa olla pitäisi… Muuten erittäin toimintavarma ja yllättävän tehokaskin pienestä koostaan huolimatta, mutta murheena on ohjausboksi joka on ilmeisesti tehty johonkin muualle kuin tällaisiin olosuhteisiin joissa lämpötilat vaihtelee välillä -40C – +35C. Piirilevy tässä ällilaatikossa pertinaxia, joka kosteudesta ja lämpötilan vaihtelusta pidä ollenkaan ei… Omassani juotin jokaisen piirilevyllä olleen linjan siten että tinaa oli puolesta yhteen milliin paksusti joka paikassa, näin alkoi kestämään ilman jokatalvista askartelua… Kerran talveen meni hehkutulppa, myös yhden hehkun etuvastuksen palamaan sain, kalliita olivat molemmat… Käytön tämän kanssa lopetin kun polttokammio tuli tiensä päähän ja suli puhki, saattoi olla laihalla seoksella osuutta tähän asiaan myös…

    Eberi BN-4: Kolmisen talvea mukana pyörinyt, nyt pari vuotta käynnistämättä oli, laakista käyntiin… Hyvä peli, varmatoiminen laite. Ei juuri stressaa mihin asentoon tämän laittaa, nämä pari edellistä oli paljon tarkempia asennusasennon suhteen… Sisääntulevan ilman lämpötilaa voi säätää, vaijerikäyttöinen termostaatti vakiona. Saa puhaltamaan myös kylmää (B1L piti modifioida jotta tämän ominaisuuden sai…) joka on hyvä asia kesällä esim sateessa ajellessa. Ja muutenkin, pitää sisätilan hieman viileämpänä kuumana kesäpäivänä. Haittapuolina suuri koko, hieman vaatii sirkustelua että keulapellin alle tämän saa, ainakin Tinskussa missä samassa tilassa majailee myös varapyörä, hälytin, Corollan kaasari putsareineen… Tämän laitteen hehku/sytytystulpan hintaa en uskalla edes arvailla, näyttää kovin arvokkaalta koska tämä sisältää nämä molemmat. Vanha käytetty tulppa on toiminut koko sen ajan kun lämmitin käytössäni ollut on…

    Eberi BN-2: Tällaiseen tutustua lähemmin pitäisi, tallissa testiä sellainen odottaa. Kuulemma polttaa ajoittain sulakkeen käynnistyksen yhteydessä, saas nähdä mitä kivaa sieltä löytyy… Lisää tällaisen kommenttia tulee tutustumisen jälkeen…

    Kaikissa käyttämissäni lämmittimissä polttoainepuoli on järjestetty samoin, itse lämmitintä vain on tullut vaihdettua käyttäen olemassa olevaa letkustoa.Bensaputki haaroitettu runkoaisan etuosan kohdilla, siinä missä bensaletku alimmillaan kulkee. Ei mitään paluuletkua tarvitse näissä mainitsemissani, oikeasta bensan määrästä huolehtii bensapumppu (sykepumppu), jonka syöttämää bensan määrää säädetään muuttamalla pumpun iskunpituutta. Lämmitin käytetään kuumaksi, sammutetaan ja tuijotellaan tulpan väriä, myös pakokaasua haistelemalla saa jotain käsitystä seoksen suunnasta… Kovin tarkka säädöstä ei BN-4 tunnu olevan…

    #130074

    @nameone wrote:

    Lämmittimellä kannattaa pitää erillistä säiliötä ja käyttää sitä polttoöljyllä.
    Erillinen säiliö ratkaisee mainitsemasi ongelman.
    Polttoöljy on halpaa, eikä edes niin tulenarkaa ja toimii lämmittimessä hyvin.

    Näissä lämmittimissä on hieman eroja kun polttoaineena on käytössä bensa tai sitten diesel/polttoöljy. Näkyvin eroavaisuus löytyy heti tyyppikilvestä, bensaversiosta löytyy kirjain B ja diesel/löpöversiosta kirjainD. Sitten muista eroista voisi mainita erilaisen polttoaineen syöttömäärän, eli erilaista punppua on käytetty, joissain malleissa pumpun lyöntitiheyttä muuttamalla on tehty syötön määrän muutos. Oli niissä joitain muitakin eroja, kun vaan mieleen tulisivat, keskustelussa Webasto/Eberikorjaamon kanssa näitä pohdittiin…

    Mielestäni ei kannata lähteä pelleilemään ylimääräisen tankin kanssa, se kun aiheuttaa uuden palovaaran mikäli se toinen tankki on konehuoneeseen laitettu. Diesel/polttoöljykin syttyy kun lämpöä riittävästi on (miten sitä muuten polttoaineeksi voisi sanoa?), leimahdus- ja höyrystymislämpötila on vaan hieman korkeammalla kuin bensalla… Toinen syy miksi vierastan ajatusta “kaksipolttoainejärjestelmää”, on mitätön polttoaineenkulutus lämmittimellä, tuo edellä mainitsemani B1L kuluttaa täysillä lämmittäessä 1,8dl/h ja BN-4 kuluttaa noin 5dl/h. Mikäli lämmittimellä tulee jaksoja jolloin se ei polta (käytännössä näitä jaksoja tulee jatkuvasti, alle -40 pakkasilla…) kulutus vain vähenee… BN-4 lämmittimellä saattaa olla polttoajan ja jäähdytysajan suhde olla jopa 1:10, jolloin laite polttaa bensaa vain kymmeneksen maksimiarvostaan…

    #130075

    Tarkoitan että polttoöljy toimii hyvin myös bensaversiossa.
    Niissä ei muutenkaan ole paljoa eroa, dieselissä on erilainen tulppa, etuvastus ja ne on aina annostelupumpulla, koska siinä ei ole kumeja.
    Mutta kokemus on näyttänyt että imupumppukin kestää polttööljyä.
    Minulla on alumiininen säiliö ja lämmitin takakontin varapyöräkotelossa.
    Totta että edessä erillinen säilö on hankalampi.
    Polttoöljyä ei meinaa saada tulitikulla syttymään, joten on siinä nyt valtava ero paloturvallisuudessa.
    Kyllä se enemmän vie kun 0,5d/h. Sen bn-4:n (max 4000kcal) saa pienimmillään n. 1/4:een säädettyä.
    bn-2 kun ei ole edes säädettävätehoinen, niin se vie enemmän käytännössä.
    bn-2 vie siis n. 1l/3h.
    Jos jo yön nukkuu autossa, niin kyllä sillä on rahallistakin merkitystä mitä siellä polttaa varsinkin kun bensa maksaa noin paljon.
    Bn-4 on muuten hyvä, mutta minä käytän mielummin bn-2:sta tai b2:sta, koska ne on pienempiä ja vie vähemmän sähköä. Tuolla bn-4:llä saa akun tyhjenemään yhdessä yössä.

    #130076

    Laitteen paloherkkyyteen pystyy vaikuttamaan varsin merkittävästi omalla toiminnallaan. Eli bensalinjat huolellisesti pakoputkien läheisyyttä välttäen, sähköt asiallisesti myös irti pakoputkista, pakoputken suuntaus siten ettei palovaaraa aiheutuisi yms. Järjen kanssa toimien, ei huolta. Paitsi Bahco-merkkisissä laitteissa, ne kun soveltuvat paremmin paikallaan oleviin laitteisiin… Siis ainakin vanhemmat versiot, uudempiakaanei VOlvo-kuskit paljoa kehumaan päässyt ole…

    Tämä viitaten Pertsan myynti-ilmoitukseen…

    Tietenkin tuota sähköä menee, lämmitintyypistä riippuen enemmän tai vähemmän. Itse en mitään ongelmaa ole kokenut sähkön riittävyyden kanssa, silloin kun on ollut tiedossa ajati milloin lämpöä tarvitsee, on ajastimella osannut toimia siten että lämmitin lähtee käyntiin puolisen tuntia ennen arvioitua lähtöaikaa. Ja aina on kuljinkinvielä käyntiin lähtenyt, myös yli kolmenkympin pakkasilla…

    Lämmittimen kanssa on ampeerimittari erittäin hyvä varuste. Kun lämmitintä on aikansa käyttänyt, on akkuun syntynyt varaustilan vähenemä. Tätä sitten moottorin käynnistämisen jälkeen laturi parhaansa mukaan paikkaa, joka näkyy ampeerimittarin iloisesta siirtymisestä + asteikon puolelle ainakin ajokierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei välttämättä edes plusan puolelle jaksa siirtyä, ainakaan valojen ollessa kytkettyinä… Sitten kun aikansa ajellut on, katsoo mittarista että vieläkö viisari pysyy plusan puolella (eli jatkaako ajoa) vai joko hän rauhoittunut on pysyäkseen nollan lähellä (akku siis täynnä on).

    #130077

    Varmin keino polttaa autonsa on hapero auton moottorin bensaputki ylipainepuolella.
    Sitten on tupakointi ja sähkökytkennät ilman sulakkeita.
    Ei siihen tarvi bensalämmitintä.

    #130078

    Bensan ottoa ei saa liittää sätkän oman pumpun paineella – paine on liian kova eikä siinä auta enää eberin oma bensansäädin. Sitä kun ei ole suunniteltu kovalle paineelle, vaan oman sähköisen pumpun tuomaan paineeseen. Itselläin oli lämmitin takapaksissa ja eberin oma pumppu sen kyljessä imemässä ainetta aina konehuoneesta asti. Kupla vaivoja oli tuloksena (sammumisia) Myöhemmin asensin sähköisen pumpun bensaputkeen ennen sätkän omaa pumppua niin että sähköpumppu kytkeytyi kun laittoi lämppärin päälle. Ja rättärin oma pumppu imi ainetta sähköpumpun läpi aivan hyvin. Tämä varmaan riippuu pumpusta. Hyvä puoli asiassa on että on sähköinen pumppu reissussa mukana jos sätkän pumppu sippaa.

    #130079

    Tämä nyt karkaa alkuperäisestä aiheesta jonkinmatkaa ohi, mutta kyseessä on kuitenkin saman tehtaan tuotos joten ei kai tämä ihan kauhiasti haitata pitäisi..? Sitikan palamisen yrityksestä kyse on, “sen pahamaineisen” yksilön…

    Linkkiä ei ole pakko avata jos ei halua muunmallisen sitikan tapauksesta lukea… Mutta periaatteessa vastaavaakin saattaa (on tullutkin, omalla kohdalla parikin) 2CV:ssä vastaan tulla, tosin eri palikoiden kanssa. Ja ihan yllättäen, kesken ajon…

    #130080

    No niin äijäpahat, te varmaan tiedätte. Minulle on jäänyt vanhasta eeberistä kaksi relettä, mitkä ovat minusta aivan samanlaisia sekä ne on kiinni siihen kuuluvassa liittimessä. Siis mitä nämä ovat, molemmissa on viidelle piuhalle paikka ja ne kiinni onkin mitä toisessa on pari reppuselkää??

    #130081

    @veera 1-2 wrote:

    Siis mitä nämä ovat, molemmissa on viidelle piuhalle paikka ja ne kiinni onkin mitä toisessa on pari reppuselkää??

    Kuva ois kivasti asiaa helpottava tekijä…

    Oikeastaan siihen on pari vaihtoehtoa..:

    Vahvempana ehdokkaana mielikuvitukselleni tulee rele, jossa on kaksi toisistaan erillään olevaa sulkeutuvaa kosketinkärkeä syöttöpisteen ollessa yhteinen. Näistä tulisi jo kolme piuhanpaikkaa, kaksi jäisi releen kelalle. Alumiininen kuori, johon mustalla painettu on sekalaisia numeroita sekä kytkentähäsmäkän kuva.

    Voisipa tuo olla myös turvarele, siis se jonka kuitata voi punaisella sivuttain liikkuvalla nappulalla ja siinä kirkas kuori on. Piuhojen määrää tähän en nyt muista, enkä talliin viitsi penkomaan tähän aikaan lähteä.

    Jos lisää tuntomerkkejä saisi, voisi asia ratketa helpostikin, kuvan kanssa vielä varmemmin. Ihan käsinpiirrettykin kuva auttaisi, vaikka normaalin postin avulla kotiin toimitettuna, selvitystyön jälkeen voisikin sitten aloittaa näille tarvitsijan etsimisen…

    #130082

    @räppänä wrote:

    Miten kannattaa kytkeä ko.lämmittimen bensaletku? Ottaa suoraan tankista oma letku lämmittimelle? Vai moottorin bensapumpulle tulevasta letkusta T-kappaleella?

    Alkuperäiseenkin kysymykseen löytyi varmasti paikkansapitävää tietoa, Webaston asennusohjeista. Samat ohjeet pätevät Eberillekin, käsittääkseni samaa puljua ovat nämä. Aika yksiselitteiset ohjeet bensaletkua varten, korkeuserojen raja-arvoja myöten…

    #130083

    Taidat olla oikeilla jäljillä kyllä näissä on näköjään numeroita sekä jotain tekstiä kun oikein tuhkalla jynssäsin. Mutta voiko näissä lukea lugas 6ra tai sinne päin. Minulla pitäisi olla tän katkasijakin sellanen tosi hieno missä oli led valoilla näytetty järjestys. Mutta olen hukannut senkin olisi ollut kyllä komia. Jos joku keksii käyttöä näille saa ihan kuhan laittaa osoitteen tänne. Sitten minulta pitäisi löytyä vastuksella varustettu puhaltimen katkasija taisi olla neljä nopeuksinen, erittäin harvinainen nykyisin,(tosin voi ettityttää pitkään)

    #130084

    Tämä laite liittynee näihin “pommeihin” (BN2) vai olenko ymmärtänyt (taas) väärin?

    Maalla käydessä tarvii napata hyllystä se neuvostoliittolainen naftalämmitin ja pistää koekäyttöpäiväksi uuden vuoden aatto.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #130085

    Tämä Jimmin härveli näyttää olevan Ruåtsalaista alkuperää, siis olettettavasti Bahco-merkkisestä “vanhasta hulmahtelijasta”… Kellokytkin, jolla voi kytkeä kahden tunnin lämmityksen haluamalleen ajankohdalle.

    Ajalta ennen hienoja digitaaliajastimia 8)

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.