Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Bensaletku vuotaa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123759

    Terve!

    Ihmettelin aamusella töihin ajaessani pakokaasun hajun häivähdystä kabiinissa.
    Töistä lähtiessäni oli auton alle etupäähän ilmestynyt kohtalaisen suuri lätäkkö bensaa. Tankkasin menomatkalla ja nyt jonkunen litra oli tullut ulos tuosta bensapumpun alapuolisesta liitännästä. Tavaraa on ilmeisesti lentänyt pakoputken päälle aiheuttaen tuon kuvaamani hajun.

    Ongelmani on se, että kourani näyttävät kovasti suurilta tuon letkun klemmarin korjaamiseen. Mitä kannattaa irroitella, jotta tuo bensapumpulta alaspäin lähtevn letkun mahtuu kiristämään? Auton kori pois? Joku vähän helpompi konsti?

    #142560

    Moi jollet muuten saa letkua pois niin ota koko pumppu irti. Irrotat letkun tankista tulevasta putkesta, ja otat ne kaksi 7mm pulttia pois. Sitten vaan niivität yläpuolen letkun irti ja sen jälkeen on alaletkun korjaus helppo. Muista jos uusit letkun osta oikeaa etkä mitään markkinoiden halvinta sillä katuisit melko nopeasti, kun kaasari olisi mustaa mönjää täynnä. Kun asennat takas muista katsoa että paksu bakeliitti on paikallaan tai muuten on käyrä tappi. Tässä on yksi keino, minusta nopein kun itsellänikään ei kourat mahu mitenkään muuten.

    #142561

    Polttoainejärjestelmän vuoto ja kuuma moottoritila on aina hieman arka yhdistelmä. Ehdotan, että otat ongelman kokonaisvaltaisesti haltuun näin:
    – hae kaupasta metrin verran bensaletkua, kourallinen klemmareita ja letkulinjaan liitettävä bensasuodatin.
    – etsi rungon sivulta, etupäästä, tankilta tulevan bensaputken ja ylös pumpulle nousevan letkunpätkän liitos.
    – varaa 5 cm pätkä uutta bensaletkua, tulppaa toinen pää pultilla tms. ja kiristä tämä letkunpätkä tankilta tulevaan putkeen, ei valu bensa tankista maahan, kainaloon jne.
    – irroita bensaletku myös kaasarin päästä.
    – avaa kaksi pulttia, joilla bensapumppu on kiinnitetty lohkoon.
    – nosto pumppu letkuineen pöydälle ja vaihda uudet letkut/klemmarit.
    – laske pumppu letkuineen paikalleen, muista myös se paksu korokepalanen, joka oli siellä pumpun ja lohkon välissä.
    – etsi moottoritilaan hukkaamasi kiinnityspultit ja kiinnitä pumppu.
    – kiinnitä bensasuodatin pumpusta roikkuvan letkun ja bensaputken väliin.
    – kiinnitä ylempi letku kaasariin.
    – tarkasta myös kaasarin kiinnitysmutterien kireys, tahtovat löystyä itsekseen.
    – siirry bensantuoksuisena sisätiloihin ja vastaanota asuinkumppanisi varaukseton ihailu onnistuneesta huoltotoimenpiteestä.

    #142562

    Ja jos on yhtään pelimies niin bensapumpun ollessa irti kannattaa ne alkuperäiset pultit jatkaa kannastaan korkeammiksi vaikka hitsaamalla pitkät pultit niiden omien pulttikantojen jatkeeksi. Tai sorvauttamalla/sorvaamalla kokonaan uudet pitkävartiset pultit. Helpottaa nimittäin aivan sairaasti tienpäällä bensapumpun vaihtoa, jos on pulttien kannat huomattavasti ylempänä… 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #142563

    @dieselflosse wrote:

    Mitä kannattaa irroitella, jotta tuo bensapumpulta alaspäin lähtevn letkun mahtuu kiristämään? Auton kori pois? Joku vähän helpompi konsti?

    Lokasuojanhan varmaan keksitkin pois ottaa..? Muutamalla ruuvilla kiinni, helpottaa pirusti. Tämä maininta siksi, kun unohtuu kokeneemmilta tämä mainita, eikä opintovaiheessa tuota ehkä keksi…

    Nimim. Dyaneen etujarruremppa lokasuojat paikallaan, tuplaristivetareilla…

    #142564

    No jo vain, noilla vinkeillä pitäisi remppa onnistua. Taidan tehdä tuon pitkän kaavan mukaan ja uusia nuo letkut pumpulta molempiin suuntiin. Kun vielä joku vinkkaa, mitkä pultit tarvitsee irroittaa, jotta lokasuoja irtoaa? Jottei tarvitse etsiskellä… Niin, ja moniko millistä letkua tuo on, kun saatan käydä letkukaupassa kulkematta lähtöruudun kautta?

    Mitä tuoksuihin tulee, niin olen enempi tykästynyt tuohon dieseliin. Ja olomuotokin on sellainen, että iho voi paremmin. Dieselillä voi myös vedellä fledan taakse ja se sopii partavedeksikin 8).

    #142565

    Lokasuoja irtoaa löysäämällä ne neljä 19 mm mutteria joilla lokari on kiinni. Kaksi on valopukissa, yksi rintapellissä ja yksi siinä lokarin takareunassa helmassa kiinni. Ruikkaa CRC:tä ainakin siihen korin ulkopuolella olevaan. On joskus aika jumissa, ja pyörähtää hävyttömän helposti irti helmakotelon sisällä. Muista irroittaa vilkun piuha liittimestä, ettei tule ylimääräisiä johtotehtäviä.
    Bensaletku on (muistaakseni) sisähalkaisijaltaan 6 mm.

    #142566

    Sekä loksussa on kolmiopelti kiinni, se lähtee 8mm avaimella ja ehkä ristipää ruuvaria tarvii. Pelti pitää ekaksi ottaa ennenkuin loksu irtoaa.

    #142567

    Onkos jossain (muualla kuin BX:n hydrauliletkuissa) saatavana letkuklemmaria jossa kiristysruuvi on letkunsuuntaisesti? Ois näppärä juurikin tuossakohtaa.

    #142568

    Terve!

    Tulipa vaihdeltua letku, Entiseen oli murtunut parinmillin reikä 😯 Eikä sitä ollut kiinnitetty pumppuun millään tavalla…

    Kun lokasuoja oli pois tieltä, pääsi uuden letkun klemmarin juuri ja juuri kiinnittämään pumppu paikoillaan. Klemmari on mallia, jonka voi kiristää pienellä lenkkiavaimella. Rauhallisuutta tuo vaati, mutta oli kuitenkin arvateksini nopeampi noin kuin pumpun irroittamalla.

    Kiitoksia hyvistä onnistuneeseen korjaukseen jphtaneista vinkeistä!

    Ps. Ensimmäinen kustomointi tehty. Kanttivalot vaihtuivat pyöreisiin 8)

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.