Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Bensapumppu

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121867

    Mimmosia ongelmia ilmaantuu, kun bensapumppu menee pikkuhiljaa pashaksi? Kun musta tuntuu, että bensankatku johtuukin nyt bensapumpun vuodosta, mutta kun en vielä ole 100% varma. Käynti on pintakaasulla ja tyhjäkäynnillä paikallaan vähän sellaista erikoislaatuista aaltoliikettä, eli kierrokset on ensin normaalit, sit kierrokset laskee ja taas nousee normaaliksi. Tyhjäkäyntiä ei saa lasketuksi kovinkaan matalaksi säätöruuvista, hermostuu helposti ja sammuu. Muutenkin vaivaa ykköskurkulla pieni kuolokohta, kun pedaalia hitaasti polkaisee….

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131923

    Jos bensapumpu kalvo hajoaa niin sitten bensat vuotaa johonkin, koneeseen? ja pumppausteho huononee. Jos takaiskuventtiili falskaa niin sitten ei pumppaa mitään, jos vuotaa vain vähän niin bensat valuu takaisin tankkiin seisoessa.
    Takaiskuventtiili jumittuu helposti jos pumpulla ei ole ajettu pitkään aikaan.
    Varmista että ei ole vettä kaasarissa, etanolia ei kulu paljon mitään jos sitä laittaa melkein tyhjään tankkiin.
    Jos kaasari ruikkaa startilla puolen metrin kaaren, niin vika tuskin on bensapumpussa tai imuvuodossa.

    Olet luultavasti huomioinut että kaasari ei tulvi, mutta laitan tän nyt kuitenkin tähän.
    Neulaventtiiliä kannattaa aina pyörittämällä hioa kun kaasari on auki.
    kaksikurkkuinen tuntuu kulkevan paremmin alhaisemmalla pinnalla ja bensaa kuluu vähemmän.
    2mm kellukkeen raolla tiivisteestä, tiukoissa mutkissa käännyttäessä oikealle, saattaa kone hyytyä sekunniksi, mutta mikään ei estä käyttämästä tälläisiakaan arvoja jos ei ole pakko ajaa kovaa mutkissa.

    #131924

    bensanpinta on nyt kellukkeen keskipisteestä tiivisteeseen mitattuna muistaakseni 20mm….niin ja neulaventtiili on ok.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131925

    Heikoin lenkki on paikallistettu! Bensapumppuhan se perhana siellä rydäsi. Vaihdoin pumpun ja jo pelaa jälleen. EIKÄ haise! Rikastin vähän seoksia lähemmäs alkutilannetta, eli seosruuvi on nyt 7.5 kierrosta auki…Bensaa meni viikonloppuna ajellessa n. 5l/100km mikä on mielestäni aika kiitettävästi nastarenkailla…

    Mutta kun yhden korjaat niin saat kaksi uutta vikaa kaupanpäälle: Öljynpaineen merkkivalon anturi vetelee viimeisiään ja syttyboksikin hermostui loskakelin kosteudesta 🙁

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131926

    Oonkos kukaan tietoinen mihin olisi hyvä paikka tällätä
    kutvosen koneeseen öljynpainemittarin antura,
    jos sellaisen vaikka joskus innostuisi masentamaan ?
    Kävisikös sellainen anturi suoraan ö-painevalon tilalle ?
    😮

    Tuossa kakkospelissäni kun on mittaristossa tuollainen
    öljynpainemittari, ja se on oikeastaan aika mukava käytössä…

    Mik

    #131927

    Joopa öljynpaine mittari tulee juuri siihen samaan paikkaan, kun vain löydät sopivan kierteisen anturin. Paikkahan on siinä vasemman sylinterin etupuolella koneen runkossa. Tietysti voi myös teettää sorvarilla sovivan adapterin mille vain anturille. Nyt vain pitää ne mittari ja anturi kestää riittävästi painetta semmosen kymppi baaria, elikkä vanhoja kiloja.
    Jep 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #131928

    Itse sain anturin mihin tulee samaan mittari ja merkkivalo 🙂

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131929

    Tuliko anturi mittarin mukana, ja mistähän sait moisen hommattua ? Minkäs merkkinen mittari ja mitähän hintaluokkaa mahtoi olla ?

    @Akaile wrote:

    Itse sain anturin mihin tulee samaan mittari ja merkkivalo 🙂

    #131930

    Mittari on varastoista mittari merkiltään Clark. Anturi kuuluu mittariin. (Kestää kuin Suomen peruskallio)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131931

    Ja anturin kierrehän on M12x1,5 Hydrauliikka ja pneumatiikkaliikkeistä löytyy sopivia liittimiä ja muunnoskappaleita tuohon tarkoitukseen. Tarvikemittareissa on anturilla yleensä 1/8″NPT kierre, jonkun verran on myös M10x1 kierrettä käytetty. Em. kierteet käy melko kivasti ristiin, 1/8″NPT kierteen etuna on sen kartiokkuus, joka helpottaa tiivistämistä, myös M10x1 kierteeseen laitettuna…

    #131932

    @nameone wrote:

    Jos takaiskuventtiili falskaa niin sitten ei pumppaa mitään

    Eli näin tais meillä käydä? Sammus vaan (kiltisti vasta kotiovella) ja ei lähe enää käyntiin. Ei oo bensa loppu. Just ennen kaasaria on bensasuodatin ja siitä näkee ettei pumpulta tule mitään. Ei myöskään bensa haise. Huomenna tarkista vielä ettei oo tukossa koko bensalinjasto, mut en usko että ois ihan yhtäkkiä täysin tukkeutunu.

    #131933

    @Roslin wrote:

    mut en usko että ois ihan yhtäkkiä täysin tukkeutunu.

    Ei varmaankaan, mikäli kyseessä on moderni sätkä jossa tankin päässä siivilämallinen suodatin. Vanhemmat jossa se prikkamysteerio saattaa mennä tukkoon pitkän seisonnan jälkeen kun tankin ruostehilseet lähtee kerralla liikkeelle. Yksi varteenotettava vikapaikka on hapertunut letkunpätkä, yleensä se kaikkein hankalin tankin päällä oleva joka alkaa päästämään ilmaa bensaputkeen, ja estää pumpun polttoainetoimituksen kaasarille asti.
    Katsokaa onko tulpat vitivalkoiset vai normaalit latte-ruskeat. jos valkoiset, on kone käynyt jonkin aikaa liian laihalla seoksella. Olen itse vaihtanut koko putkiston kun bensan virtausoireita on alkanut esiintymään. Vaikka se on päivän työ, niin sen jälkeen voi mokomat murheet unohtaa vuosiksi.
    Ihan ensimmäiseksi kannattaisi irroittaa kaasarille tuleva letku, ja pyörittää konetta startilla. Bensan tulisi iloisesti pulputa koneen pyöriessä. Jos bensaa tulee, niin seuraavaksi kaasarin uimurin neulaventtiilin tarkistus jne.
    Ja pitää tietenkin muistaa että näillä keleillä esim. huono kondensaattori tai puola saattaa kuumetessaan aiheuttaa ongelmia. Jos lähtee aamulla kiltisti, vikaa kannattaa hakea sytytyspuolelta.

    #131934

    Bensapumppuhan se oli. Uusi pumppu haettiin aamulla ja laiteltiin iltapäivällä paikoilleen, IHAN ITSE! 😆 Ja taas käy kone kun saa bensaa. Samalla vaihettiin etupäähän uudet bensaletkut. Tankin päällä oleva pätkä jäi vielä vanhaa kun on tuossa meitin kutosessa tosiaan vähän hankalassa paikassa.

    Eilen jo kyllä katottiin kun vika ilmeni, että bensaa ei pumpulta eteenpäin tule. Ja kun tänään vanhaa bensapumppua irroteltiin, niin kyllähän sitä nestettä hienosti pumpulle asti tuli 😉

    #131935

    Hieno homma 🙂 Toivottavasti sain pikaisella konsultaatiolla valettua lisää uskoa harrastukseen näpertelyn merkeissä 😀

    Ps. En muuten edes muistanut, että olen tällaisenkin ketjun joskus aloittanut. Vian ja kulkimen kyllä muistan, kun ketjun luin läpi… Tässä sen näkee kuinka nopeasti aika kuluu 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131936

    @Akaile wrote:

    Hieno homma 🙂 Toivottavasti sain pikaisella konsultaatiolla valettua lisää uskoa harrastukseen näpertelyn merkeissä 😀

    Onnistuit 😆

    Konsultaation sisältö siis ohjeiksi muillekin pumpun vaihtoon:
    @Akaile wrote:

    Bensapumppu on kiinni kahdella pultilla ja siitä ei kannata sitä kaasarille tulevaa letkua irrottaa ennenkö pumppu on kädessä. Nimittäin letkusta on hyvä pitää kiinni ja taiteilla se pumppu imupakosarjan ohi ylös sieltä konehuoneesta. Ei tarvitse lokaria purkaa, ei mitään muuta suurta. Bensapumpun pultit irti ja älykkyystestiä tekemään, kyllä se sieltä nousee kun erilaisia asentoja kokeilee. Siitä vaan kokeilemaan, ei ole mikään loputtoman vaikea rasti. Uuden pumpun kanssa vanha ruskea bakeliittivälilevy paikalleen Hylomarin kera ja pultteja kiertäessä tulee muistaa, että lohko on alumiinia ja kierteille lähtö on varmistettava ennenkuin alkaa kovaa vääntämään. Ennen kuin ottaa pumpun irti niin kannattaa vielä varmistaa, ettei koko bensalinjasto ole tukossa. Valopukin juuressa pitäisi olla metallinen kaariputki jossa on liitoskohta bensapumpun alaletkulle ja takaa tulevalle letkulle, siitä kun irrottaa takaa tulevan letkun niin jo pitäis bensan valua. Jos ei valu niin bensantäyttöputkeen puhaltamalla pitäisi valua. Jos ei vielä silläkään valu niin johan on tukossa!

    Lisäksi ohjeita ja neuvoja operaatioon sai näistä keskusteluista:
    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=5724&hilit=bensapumppu&sid=a9768c5de05af467687fa2accb5f3e0f
    ja
    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=3360&hilit=bensapumppu&sid=a9768c5de05af467687fa2accb5f3e0f

    Ja hyvä neuvo varaosaliikkeestä oli, että tarttee riittävän pitkän varren 11mm hylsyyn, jotta pääsee käsiksi noihin pumpun pultteihin. Meiltä nimittäin ei löytynyt vielä jatkovarsia riittävästi, joten osas käydä hankkimassa ennen ku alkoi hommiin. Ja liikkeen neuvojen mukaan laitettiin bensasuodatin ennen pumppua (aikaisemmin ollut ennen kaasaria).

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.