Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › bensiinistä…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.3.2006, 16:00 #122471
Tervehdys!!
Tuoreena rättärin omistajana saan kai kysellä hieman tyhmiä… 😳
Elikkäs kumpaa bensiini plaatua juotatte kulkimellenne?? 95 vai 98?? Ei löytynyt tuttavapiiristä ketään niin viisasta 😆 ,kuka olisi voinut neuvoa naisparkaa..
Jospa täältä apu löytyisi!!?Kiitän ja niiata niksautan jo etukäteen! ja kaikille hyvää kevään jatkoa! Sulaisi noi lumet jo… 😕-piia-
30.3.2006, 17:11 #134740Tuokin vähän riippunee siitä mikä kuljin sinulla on! Itse käytän kaikissa tuota 98, vaikka tämänhetken kulkimieni koneet kestäisivät tuon 95 tosen käytön. Ja tuolla 98 ajaakin vielä pidempään kuin 95 sella.
30.3.2006, 17:34 #1347412cv 6 vm-70
30.3.2006, 17:57 #134742Mie oon ajanut 95:lla niin kauan kuin jaksan muistaa!
Eli silloin kun sitä rupesi saamaan -90? ja reilut 200tkm.
Kulkimena on ollut nelkkuja ja kutosia eri vuosilta. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia bensan kanssa.30.3.2006, 22:34 #134743Kutosen koneesta en ole ihan varma, muistaakseni sekin kyllä tykkäs enempi 98:sta. Nelkkuni oli sitä vastoin herkempi kilkuttamaan 95:sella. Tosin en ikinä lähtenyt “hienosäätämään” sytytystä, vaan oli aina “just eikä melkeen” ajoitusmerkin kanssa. Ja jostakin syystä Oili nieli enemmän 95:sta kuin 98:a satasella, kuten AK-65kin totesi (tosin melko marginaalisella erolla). Lisäbuustereita en käyttänyt (enkä käytä gs-koneenkaan kanssa), vaikka jotkut suosivat sitäkin.
Onkos muuten tuossa perusbensassa nykyään enää samoja määriä niitä lisäaineita joilla lyijy aikoinaan korvattiin? Nykyautothan eivät noita enää tarvitse, ja veteraaniautokanta alkaa olla vähissä.31.3.2006, 06:25 #134744Taatusti se kone ei ole alkuperäinen kutonen. Jos koneen tyyppikilpi on vihreä väriltään, siinä voi poltella huoletta nykypensoja. Jos taas musta, niin bensiinin lisäainetta suosittelen, vaikka ei sitä kuulemma kaikki käytä, eikä ole harmeja tullut. Jossain muistan lukeneeni ettei rauhallisessa ajossa koskaan vaadita sellaisia voiteluominaisuuksia bensalta, että lisiä tarvittais, mut ken tietää. ääni 98 puolesta ja lisäainepurkin.
31.3.2006, 08:22 #134745ak-65:
kompensoiko 98:lla saavutettu “pienempi”kulutus bensan hinta-eron 95 vast. 98?
Miun käytössä on ollut mm. nelkku korotetulla puristussuhteella(=pyttyjäsorvattu), ami 8 koneinen 2cv (puristus 9.0) kuormaa on nykyisin kulkimissa jopa liiaksi asti ja kaasupohjassa ajellaan.
Silti 95:lla ajellaan, eikä nakuta yms. Lisä-ainettakaan en käytä.
nim. 95:sta tankkiin.31.3.2006, 08:30 #134746@Jalppis wrote:
ak-65 ja miki:
kompensoiko 98:lla saavutettu “pienempi”kulutus bensan hinta-eron 95 vast. 98?Ei varmasti kompensoi. Enkä minä muutenkaan tuota kulutusta harrasteautossa laske. Nykyisellä tekniikalla menee siistillä ajolla 9 litraa 98:a, enkä valita.
31.3.2006, 08:49 #134747Ajoin takavuosina ympäri vuoden 2cv:llä. En käytä lisä aineita koskaan.
Käytössä sellaiset koneet kun 2cv4 tehdas kone vuodelta -80 sekä toinen
on 2cv6 kone, kasattu ties mistä kootuista osista, joten ei tietoo mikä on puristus suhde tai muutkaan arvoit. Sytytys on kummassakin säädetty kokeilemalla paras mahdollinen? Ei nakutuksia, tosin tankkaan kumpastakin suunnilleen joka toisen tankillisen 95 ja 98 bensaa. Hyvin ovat kestäneet moista kohtelua! Paras tapa on minusta ollut, joskin työläämpi, jos tankkaa puolelta tankilta vaihtaen oktaania niin saa keskimäärin jotain 96,5 oktaania! Kertokaa muutkin kokemuksianne on sen verran mielenkiintoinen aihe? 😛 🙄 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂31.3.2006, 11:23 #134748Doorikselleni, joka on päivittäisessä ajossa ympäri vuoden, olen juottanut aina ysivitosta ja kiltisti on tyttö kulkenut. Tästä ruokinnasta on kokemusta noin 16 vuoden ajalta. Alunperin Dooris on 2CV4 vuodelta 1970, mutta kutosen kone siihen on vaihdettu jo 80-luvulla.
t Päivi 🙂
Rättäri - Citroen 2CV
https://www.facebook.com/groups/168107986665515/31.3.2006, 20:53 #134749Tiedä häntä kompensoiko 98 tuon hinta eron, mutta siihen kun kerta on oppinut niin en ainakaan näe siitä mitään haittaakan olevan, että ajelen kaikilla rättäreillä ja myöskin BX:llä! Mopossa tuon eron huomasi ainakin ajossa. Oli paljon pirteämpi ja menohaluisempi 98:lla kuin 95: sella. Pakussani käytän tuota lisäainetta, koska muistaakseni sinne tuli laitettua rauta venttiilit konetta kasatessa ja konehan on suunniteltu tuolle lyijjylliselle bensalle.
Ja omkohtaisena kokemuksenani totesin tuolla kelson reissulla kun joutui tuota 95:sta käyttämään, niin rupesihan se kone sitä nakutustakin pitämään. Ja koneenani pakussa on AMI 6 kaikilta osiltaan! Isäni pakussa tuon nakutuksen kuuli tuolla reissulla paljon selvemmin, koska siihen oli puristuksia kasvatettu jonkun verran. Ja tämä paku piti nakutusta tasaisella tiellä toisin kuin omani joka piti vain ylämäissä.
8.4.2006, 08:29 #134750Ajelen 95:lla ja nakutuksia on ollut, mutta ne saa pois syttyä säätämällä. Koneina nelkku ja erilaisia kutosia. Muita ongelmia ei oo ollu.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.4.2006, 16:39 #134751Siinä vaiheessa kun sytytystä joutuu säätämään, kannattaa vimeistään tankata 98:a, sillä kulutus lähtee kyllä nousuun ja teho laskuun kun ruvetaan sytytystä myöhäistämään.
9.4.2006, 11:59 #134752Haluaisin nähdä sätkän jonka sytytystä ei ole tarvinut säätää…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]9.4.2006, 17:59 #134753Jos sytytys säädetään parhaaseen ajoitukseen, niin teho häviöt on silloin mahdollisimman pienet, riippumatta oktaaneista. Voisi sanoa varmuudella sen että pelkästään koetin lampulla ja vauhtipyörän koloon ajoitettuna löytyy aina hienosäädettävää, mutta homma pitää hallita, niinkun muutkin säädöt.
😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.