Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka bensiinistä…

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 32)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #134754

    Vaikka se myöhäisempi sytytysajankohta olisikin “oikea”, niin kulutus lisääntyy silti verrattuna aikaisempaan sytytykseen, joka on myös säädetty “oikeaan”, eli mahd. aikaiseen niin että nakutusta ei vielä esiinny.
    Se johtuu ihan siitä että seos palaa vasta sitten kun mäntä on jo liikkunut pois suurimman puristuksen alueelta, myös työtätekevä työtahdin osa lyhenee.
    Haluaisin kyllä nähdä kun säädät asteen tarkkuudella sytytyksen käsikopelolta ;).

    #134755

    Ei sitä säädetä siten että kokeillaan milloin nakuttaa, koska se voi nakuttaa lievästi vaikka sitä ei kuule. Vaan siihen missä kone kiihtyy hyvin? Eikä se onnistu “käsi kopelolla”. Onhan niitä hehitetty myös työkalujakin siihen hommaan. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134756

    Voihan sitä säätää esim. dynamometrin kanssa.
    Minkälaisia työkaluja sinulla on?
    Mitä vikaa citroenin suosituksessa on, mihin suuntaan sitä pitäisi korjata?

    #134757

    Ei siinä suosituksessa ole mitään vikaa, kyllä ne on sen varmasti oikein insinöörit suunnitelleet ja koepenkissä testanneet. Nyt vain on semmonen juttu, että kun ajamme enempi tai vähempi kuluneilla nokka akseleilla on moottorit vähän yksilöitä johtuen lievistä venttiilien aukeamis eroista verrattuna uuteen koneeseen. Niihin vaikuttaa vielä venttiilin painajien kunto ja kuin hyvin välykset on passattu ynnä muuta kivaa juttua. Työ kalusta sen verran, että esimerkiksi protoskooppi lampulla, vai mikä se oikea nimi mahti olla saa kyllä aika selkeän kuvan minkä vererran on säätö pielessä. Olen vuosien varrella nähnyt enempi tai vähempi pielessä olleita sytytyksiä, ja jo pelkällä korvakuulo havannoilla säätänyt sytytyksen moottorin käydessä. Kenttä olosuhteissa vähemmillä työkalulla pääsee jo aika hyviin tuloksiin niinkin? Siinäpä minun kokemuksiani. Onneksi meidän 2cv porukassa on enimmäkseen taitavia henkilöitä. Ne joita ei kiinnosta eivät varmaan hanki koko kuljintakaan? Että semmosta!
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134758

    Olen alun perinkin ollut ehdottomasti sitä mieltä että sytytys on parasta optimoida eri alustoille, mutta se on vaikeaa ja niinkuin sanoitkin, ei nakutusta pysty aina huomaamaan, myös kiihtyvyyden ja tehokäyrän arviointi ilman dynamometria on kyllä aikamoista hakuammuntaa.on ottaa vielä muut asiat huomioon, on kaiken testaamisessa kyllä aika paljon hommaa yhdelle ihmiselle.
    Mua kyllä kiinnostaisi ihan että minkälaisiin tuloksiin olet sitten päässyt ja miten?
    Jos sinulla on jotain tietoa esim minkälainen ennakkosopii esim. eri puristuksellisten mäntien kanssa, tai 664-moottorin nokka-akselin ennakosta, että miten nämä tai jotkut muut asiat vaikuttavat optimaaliseen ennakkoon
    Mutta tämä ei edelleenkään muuta minun pääpointtia, joka on että asiat joiden takia sytytystä joutuu myöhäistyttämään, huonontavat hyötysuhdetta.

    #134759

    No voihan….. Mää säätelin sitä sytytystä ihan vaan sen ajoitusmerkin mukaan. Apuna ei ollu kuin mittari. Riittääkös tämä nyt alkuunkaan? Ei se minusta kyllä ihan hyvin sen roplaamisen jälkeekään käynyt. Tai mikä nyt sit on hyvin ❓

    #134760

    Joo en olekkaan sitä sinun kantaasi hyötysuhteesta kumoamassa, sehän on totuus että jos jotain ominaisuutta saadaan paremmaksi toisessa ominaisuudessa voi menettää? Nyt vain yritän kertoa, että pidän hyvänä, jos löytyy sellainen koneelle sopiva kompromissi jossa ominaisuudet ja koneen käyttäytyminen ovat balansissa ja on kiva ajettava. Minulla ei ole tietoa eikä kokemusta 2cv koneista muista kun ihan tavallisista stantardi koneista, sekä yleensä niistä kymmenistä tavallisista autoista joita olen 40 vuoden aikana värkkäillyt. Vielä lisänä asiaa mutkistaa se, että nyky bensiinikin on erilaista, kun ennen vanhaan lyijykaudella!
    Että semmonen tapaus?
    Ps: Vielä, kun lisäävät sitä bio polttoainetta sekaan tulevaisuudessa, voi homma olla vielä kiinnostavampi tapaus vai mitä?
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134761

    No nyt kun keskustellaan aiheesta, niin olisiko jollakin, esim mustahattuisella mihellä tahi nameonella kytköksiä dynamometrin käytön mahdollistaviin tahoihin? Siis ilman rahaa, pelkästä rakkaudesta tieteeseen. Haluaisin nimittäin testata nelkulla mitä tapahtuu kun perusbensaan lisätään etanolia ensn tuo hallituksen kaavailema 2 prossaa, sitten ehkä 10, 20 ja ehkä jopa 40. Muistikuvani kun on sellainen, että aikoinaan puolassa myyty etanolibensamikstuura (liki 20 prosenttia etanolia) antoi nelkulle siivet kuten mainoksessakin sanotaan. Muistaakseni se oli 94 oktaanista (vai 84?), mutta ei kone sillä mitenkään kuuluvasti nakuttanut. Ja ajeleehan ne täysin normaaleilla ilmajäähdytteisillä kuplavolkkareilla Meksikossa, samankaltaisella sekoituksella, ja koneet kestää.

    #134762

    Eipä ole sitä dynamometriä, edes paikkakunnalla? 😥

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134763

    Ei ole.
    Mutta esim. bensankulutus on helppo mitata, mitä pienempi kulutus,
    sen parempi käytännön tehokäyrä.
    Puristuksenkestoa aineita on satavina erikseen.
    Aihe tuli tutuksi kun omistin petroolimoottorin johon ei myyty enään moottoripetroolia. Korvaava aine on lentokonepetrooli ja lisäaine.
    Näittekö muuten kun lehdessä on ollut juttua opiskelijasta, joka teki paistoöljystä bensaa ja maanviljeliästä, joka teki ruohosta siilossa kaasua volvoonsa. Kummatkin on vielä erittäin käytännöllisiä ja kustannustehokkaita tapoja ajella.

    #134764

    @nameone wrote:

    maanviljeliästä, joka teki ruohosta siilossa kaasua volvoonsa. Kummatkin on vielä erittäin käytännöllisiä ja kustannustehokkaita tapoja ajella.

    Duoda… Lehmiensä tuottamasta lannasta hän sitä biokaasua väsää, ja siitä biokaasusta myöskin sähköä navettaansa, talouteensa ja loput myy sähköyhtiölle…

    Muuten en tähän tarttuisi, mutta kyseinen kaveri omistaa pellon jossa lennokkeja lennätellään… Tuttu kaveri…

    #134765

    Tämä on se kaveri koska auto on Suomen ainut biokaasuauto:
    http://hirvasnoro.blogspot.com/2005/10/lanta-volvo-kulkee-biokaasulla.html

    “Lehmän ohi oikaisu
    jo kannattavampaa
    Biokaasun tuottaminen suoraan kasvimateriaalista on Erkki Kalmarin mukaan monta kertaa tehokkaampaa kuin kasvirehun syöttäminen ensin lehmille ja kaasun tuottaminen lannasta.”

    Anyway, se on kannattavampaa.

    #134766

    Kovasti käytetään tuossa artikkelissa konditionaalimuotoa, eli siis “olisi paljon tuottavampaa” jne…

    Ainakaan nopealla silmäilyllä en löytänyt muita mainintoja kuin suunnitelmista tuottaa kaasua suoraan vihermassasta..?

    #134767

    Niin ei se ole sitä näköjään vielä tehnyt mutta oleellisinta on että se on kannattavampaa.

    #134768

    @nameone wrote:

    Näittekö muuten kun lehdessä on ollut juttua opiskelijasta, joka teki paistoöljystä bensaa ja maanviljeliästä, joka teki ruohosta siilossa kaasua volvoonsa. Kummatkin on vielä erittäin käytännöllisiä ja kustannustehokkaita tapoja ajella.

    Eli tässä mentiin asioiden edelle..?

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 32)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.