Etusivu Foorumit Päävalikko Vaihdetaan, lahjoitetaan ja palvelua Berlingo HDi 115 XTR vs. e-HDi 92 Edition BMP6 Automaatti

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 16 - 21 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #173749

    @CitroenCTE wrote:

    Ei tuo järjestelmä turbolle ole kyllä millään muotoa ollut turmiollinen, ei ongelmia ja muutenkin erittäin toimiva moottori/vaihteisto yhdistelmä.
    Kyseessä on ollut jo useamman vuoden ryömintätoiminnolla varustettu vaihteisto. Oli nimitys sitten BMP6 tai ETG6, niin samalla tavalla nuo toimii, ETG on vaan uudempi nimitys ja tulee englannin kielestä, kun BMP tuli ranskasta… Sama laatikko siellä on kuitenkin keulalla 🙂

    Tämä olikin mulle ihan uutta tietoa.
    Mulla on ollut se käsitys, että ETG olisi oppiva vaihteisto ja ryömintätoiminnolla varustettu. Vanhempi BMP taas ilman noita ominaisuuksia. Laatikko olisi kaiketi sama, mutta älyissä olisi eroa.
    En tiedä onko juuri näin, mutta niin olen kuullut huhuiltavan.

    #173750

    Vääriä huhuja. Kyllä BMP on oppiva ja opetettavissa.

    #173751

    @sitikkapuoskari wrote:

    Vääriä huhuja. Kyllä BMP on oppiva ja opetettavissa.

    Mitenkä sen saa oppimaan. 🙂
    Olen jo 7 vuotta yrittänyt sitä saada oppimaan siirtymisen 6 vaihteelle aikaisemmin. Aina se vain vaihtaa vasta nopeudesta 87km/h. Ei hyvä näin talvinopeusaikana.

    #173752

    Jaa ei ole 1,6 riisseleistä turboja mennyt? 8)

    Ok, en tiedä onko näistä viimeisimmistä viritelmistä niitä (VIELÄ) hajoillut, mutta onhan tuo systeemi niin turbotimerin vastakohta kuin vain voi olla. Vanhemmista 1,6 riisseleistä on mennyt ihan tarpeeksi turboja ja koneitakin turbon hajoamisen myötä. Turbojen rakenne ei ole muuttunut niin paljoa, etteikö kuuman koneen jatkuva äkkipysäyttely ajan kanssa kerryttäisi karstaa turboon.

    Lisäksi se on vaan niin ärsyttävää, että lähdet kylmällä autolla liikkeelle, ja se sammuu heti ensimmäisessä pysähdyksessä 10 metriä lähtöpaikalta. Se ei säästä yhtään mitään. Vedät sähköisen käsijarrun päälle ja moottori hörähtää käyntiin. Miksi?? Jalkajarru edelleen pohjassa. ÄR-SYT-TÄ-VÄÄ.

    No, kuka mistäkin tykkää.

    #173753

    @Kooma wrote:

    Jaa ei ole 1,6 riisseleistä turboja mennyt? 8)

    No on mennyt. Itseltänikin on turbo vaihdettu.
    Se on tyyppivika 1,6 Hdi koneissa. Ei johdu S&S järjestelmästä, vaan öljykanavan tukkeutumisesta turbolle. Tämä taas johtuu ilmeisesti suuttimien tiivisteiden vuotamisesta. Karstaa kertyy öljyyn ja turboputken pieni sihti tukkeutuu.
    (Alkaa olla vaan jutut jo aika kaukana Sätkä maailmasta.) 🙂

    #173754

    Vanhoista 110 Hdi:stä on hajonnut turboja juu, mutta suurin syy siihen oli väärä huoltoväli. Moottorin oikea huoltoväli on ollut tehtaalta aina 15000km, mutta suomessa maahantuojat yritti säästää ja sääti välin 20000km:iin. Seurauksena turbojen hajoaminen. Huoltoväli viilattiin vaivihkaa tehtaan 15000km:iin ja ongelma poistui.

    HDi 112 ja HDi 115 kuten myös HDI 92 on ihan erilaisella rakenteella tehtyjä koneita, kun vanhan HDI 90 ja HDI 110. Näissä uudemmissa versioissa ei ongelmia ole ilmennyt pahemmin missään. Nuo e-HDi versiot on varustettu Stop&Start systeemillä ja niistähän tässä puhuttiin. Näissä uudemmissa ei turbo ongelmia ole.

    Vanha BMP, joka on vaikka C4 I :ssä on ilman ryömintätoimintaa yms. hienouksia. Uudemmat BMP6 versiot tuli C4 II:ssa 2011 markkinoille ja sen myötä muihinkin. ETG6 on tavallaan vaan viimeisin kehitysversio ohjelmallisesti, toki vieläkin myydään BMP6 nimellä ihan samaa laatikkoa. Peugeot on nimittänyt vaihteistoa nimellä 2Tronic, mutta siirtyy nyt käyttämään nimitystä ETG6.

    Toisaalta PSA on vähentämässä ETG vaihteistojen käyttöä tehokkaimmissa versioissa ja korvaamassa japanilaisella Aisinin AM6 III:lla. Pösöllä se alkaa jo näkyä uudessa 308:n mallistossa. Sama tulee tapahtumaan Sitikalle ja DS:lle.

    Ja HDi ja e-HDi moottorit on just vaihtumassa uusiin BlueHDi €6 versiohin. Tulossa on ainakin 1.6 litraset 100, 120 ja 2.0 litraset 150, 180 hp koneet. Osa on jo myynnissä. €6-päästöluokka on jo voimassa uusiin tyypityksiin ja kaikkiin myytäviin uusiin autohin vuoden päästä. Joten joka merkillä moottorien vaihtotalkoot on käynnissä, niin bensa, kun diesel puolella. Uudet kolmepyttyset Puretech- ja Vti-moottorit täyttää jo €6 luokan, kuten myös uusi e-THP.

Esillä 6 viestiä, 16 - 21 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.