Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › Biili Hollannista – flossen amiploki
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.8.2009, 10:17 #151390
Tuossa tämän keskustelun alkupuoliskolla oli puhetta siitä pitääkö katsastus aloittaa ennen tullauspäätöstä ja näyttää siltä, että nykyisin ei enää tarvitse. Mulle tuli tullauspäätös Acadianesta tänään enkä ole vielä kulkimen rekisteröintikatsastuista pannut alulle. Nyt saa ehkä kaikki hoidettu yhdellä käynnillä. Ennenhän katsastus aina keskeytettiin tullauspäätöksen odottamisen ajaksi.
Jukka
@Isoo-Jukka wrote:
@ernest wrote:
– 😈 😳 näin mullekin tullissa kerrottiin mutta muutaman päivänpäästä tuli ukaasi että katsastus täytyy aloittaa, kun ei ollut mahrollista koska olin aloittanut korjauksen antoivat kaksiviikkoa aikaa lisää ja vielä toisenkin kerran. mutta sitten tuli uusi päätös että ellei katsastusta viikonsisällä aloiteta niin verotusta ei suoriteta !näin eteläisessä tullipiirissä. :mrgreen:ps. entiä olisko selvinnyt vaikka verotta ❓ ❓
Piti vielä oikein varmistaa tuo 10 päivän asia, kun tullin nettisivuillakin väitettiin edelleen, että “ajoluvan voimassaolo päättyy, jos rekisteröintikatsastusta ei aloiteta 10 päivän kuluessa ajoluvan myöntämisestä”.
Tullilla on netissä näemmä vanhentunutta tietoa, koska nykyään ei enää anota “ajolupaa” vaan “ilmoitetaan käyttöönotosta” ja tuota 10 päivän määräaikaa ei enää uudessa lomakkeessa mainita, vaan katsastuksen voi aloittaa milloin haluaa, vaikkapa vasta verotuspäätöksen saatuaan. Näin selitettiin Vaasan tullissa. Muutos on ilmeisesti aivan tuore juttu.
Tämän voi täytellä jo vaikka laivalla:
http://www.tulli.fi/fi/06_Sahkoinen_asi” onclick=”window.open(this.href);return false; … 3_s_09.pdf
Tämä jätetään ensin TULLIN luukulle leimattavaksi ja ajoluvan saa AKEn luukulta. Näin ainakin Vuosaaressa.Itse otin suomalaisen vakuutuksen (Tapiolasta) puhelimitse Hollannista. Oli hermojariipivää odotella puhelujonossa minuuttitolkulla ja tuntea kuinka saldo kasvaa… “kaikki virkailijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä hetkisen kuluttua”.
12.8.2009, 07:17 #151391Otapa tuosta nyt selvää… Minulla Tulli halusi katsastustodistuksen. Luulisin heidän käyttävän todistusta lähinnä kunnon määritykseen. Kun eivät viitsineet kävellä pihalle autoa katsomaan.
Eikä ole vielä veropäätöstä näkynyt. Johan se arvioitu pari kuukautta alkaa olla täynnä. Kuulin juuri juttua yhdestä tuodusta Xantiasta, jonka päätös ei kolmessakaan kuukaudessa selvinnyt. Taitaa Tullissa olla kädet täynnä vanhojen päätösten oikaisuja…
12.8.2009, 07:53 #151392Mulla meni veropäätöksessä hieman alle 3 kk. Samoin oli edellisellä kerralla.
17.8.2009, 07:39 #151393Terve!
Kun olen tuota amia kustomoinut hieman sellaiseen cruising-aatteen suuntaan, niin tulipa mieleeni härpäke nimeltä vapaakytkin. Onhan kuulopuheiden perusteella sätkään asennettu automaattilootakin, mutten ehkä ihan niin isoa palaa viitsi haukata.
Eli, miten tuollainen vapaakytkinviritys istuisi peruskutosen koneen perään? Mitä plussia ja miinuksia tuohon liittyy? Onko se ihan ns. bolt-on -viritys vai isompikin vaiva? Löytyisikö keneltäkään palikoita?
17.8.2009, 11:17 #151394No!
2cv:ssä ei ole missään mallissa ollut vapaakytkintä,,, vain Wanhoissa henkilö waunuissa on keskipakokytkin…
Vapaakytkin oli aikoinaan kaksitahti Saabissa ja Wartburkissa,, sen vuoksi että moottori jarrutuksessa kaasuläppä
oli kiinni ja koneen pyöriessä vaihteiston pyörittämänä ei kone saanut riittävää voitelua kun voitelu tapahtui polttoaineen
myötä vaikutuksella.. Tämän takia kehitettiin vapaakytkin..
Vapaakytkinhän toimii siten kun ulkoisella vaihteella olevassa maastopyörässä oleva takahammaspakka,, elikkä autossa
moottori on pyörän polkimien tilalla ja vaihteisto takarattaan tilalla…….. Jolloin vaihteisto ei pyöritä moottoria….
jolloin auto rullaa ja kone on tyhjäkäynnillä.. 💡
Keskipäkokytkin onkin sitten aivan eri systeemi… 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂17.8.2009, 11:50 #151395@Musta Hattuinen Mies wrote:
No!
2cv:ssä ei ole missään mallissa ollut vapaakytkintä,,, vain Wanhoissa henkilö waunuissa on keskipakokytkin…
—
😉No voesun… No sitä keskipakoista tarkoitin. Siitä kaipaan lisäinfoa.
17.8.2009, 12:31 #151396Kyllä käsittääkseni M28 koneeseenkin saa keskipakokytkimen, joku viisaampi kertonee meneekö silloin kytkinakseli uusiksi vai ei. Arkistosta löytyy muistaakseni “gearbox”-niminen PDF josta voi luntata. Ainoana varsinaisena haittapuolena em. kapistuksessa näkisin sen, että mäkistartti tai käyntiin työntäminen on mahdotonta.
17.8.2009, 12:55 #151397No,, kaivelin vähä vanhoja keskusteluja ja löytyy sieltä paljonkin aiheesta haulla: “keskipakokytkin”…
Tässä yksi linkki: viewtopic.php?f=10&t=1989&hilit=keskipakokytkin
💡 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂17.8.2009, 13:16 #151398Kutosen keskipakoiskytkin sopii ihan normaaliin lootaan, itselläni on käytössä sellainen Kallefaaraossa. Osat ovat melko hankalia löytää. 2CV-puolella tuo keskipakoiskytkin oli mallissa 2CV6 E. Suurin ero on liki 2 kertaa leveämpi rumpu wanhuksen vastaavaan verrattuna.
Mulla ehkä on jotain ylimääräisiä tollaisia osia, mutta näin muistinvaraisesti paras olla lupaamatta tarkempaa.
17.8.2009, 18:52 #151399Hyvä puoli tuollaisessa keskipakoisessa on sen kestävyys. Eräässä työjuhdassa meni 500 000km (puoli miljoonaa!) samoilla keskipakokytkimen kitkapinnoilla… Keskikieuroopasta kannattaa ehkä koluta noita osia, käsittääkseni Ami 6 keskipakokytkimen osia voi hyödyntää tuossa rakentelussa?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]18.8.2009, 05:57 #151400@Isoo-Jukka wrote:
Kutosen keskipakoiskytkin sopii ihan normaaliin lootaan, itselläni on käytössä sellainen Kallefaaraossa. Osat ovat melko hankalia löytää. 2CV-puolella tuo keskipakoiskytkin oli mallissa 2CV6 E. Suurin ero on liki 2 kertaa leveämpi rumpu wanhuksen vastaavaan verrattuna.
Mulla ehkä on jotain ylimääräisiä tollaisia osia, mutta näin muistinvaraisesti paras olla lupaamatta tarkempaa.
Mitäs tuo “2 kertaa leveämpi rumpu” käytännössä meriteeraa? Tuleeko ahdasta jossain?
Onko tuossa keskipakokytkinvirityksessä kytkinpetaali vai onko tuo ajoltaan enemmän sellainen “käsin vaihdettava automaatti”?
Tuossa amissani on siis käsittääkseni perussätkän tehdasvaihtokone vuodelta ’92 ja amin oma levyllinen loota. Mitäs haasteita tuo tuo mukanaan, mikäli Jukka löytää ja kohtuudella myy 😉 nuo keskipakopalikat?
18.8.2009, 06:09 #151401Se rumpu on suunniteltu mahtumaan kutosen lootaan. Myös vauhtipyörä on muuten erilainen ja huomattavan ohut, koska massa on jaettu rumpuun ja keskipakokehään, jotka kaikki pyörivät huimapyörän kanssa yhtenä klimppinä normaaliajossa.
Kytkinpetaali toimii ihan normaalisti ja normaali kuiva levykytkin on myös mukana pelissä.
Uusimpiin levyjarrullisiin lootiin kannattaa sopivuus varmistaa, mihin tässä ketjussa jo aiemmin viitattiinkin. Itselläni ko. häkkyrä on käsittääkseni Ami 8 -loodassa.
Keskipakoiskytkin ei tuo vaihtamiseen mitään automatiikkaan eikä se ole vapaakytkin. Idea on lähinnä mahdollistaa jouheva liikkeellelähtö vaihde päällä ja kytkinpoljin ylhäällä vain kaasua painamalla esim. 2 vaihteella kaupunkiajossa. Käytännössä vaihteiden vaihtotarve ja kytkimen käyttö puolittuu. Bensankulutus alenee kytkintä oikein käytettäessä.
Maantiellä ei keskipakokytkintä voi hyödyntää. Starttaaminen työntämällä tai hinaamalla on mahdotonta (ja mekaniikalle vaarallista) keskipakokytkimellä. Se ei sovellu erityisen urheilulliseen ajoon tai esim. asuntovaunun hinaamiseen (voi alkaa luistamaan). Talvella se on oiva apu liikkeellelähdössä liukkalla.
— muuten ihan esimerkkinä tämän sepustuksen voisi tallentaa 2CV-Wikiin otsikolla “Keskipakoiskytkin” ja poimia edellisistä viesteistä hieman täydentäviä faktoja sekä täydentää räjäytyskuvilla —
18.8.2009, 06:48 #151402@Isoo-Jukka wrote:
Idea on lähinnä mahdollistaa jouheva liikkeellelähtö vaihde päällä ja kytkinpoljin ylhäällä vain kaasua painamalla esim. 2 vaihteella kaupunkiajossa. Käytännössä vaihteiden vaihtotarve ja kytkimen käyttö puolittuu. Bensankulutus alenee kytkintä oikein käytettäessä.
Eli, jos oikein ymmärrän, tuo härpäke vain irroittaa laatikon ja koneen toisistaan kierrosten laskiessa tietyn rajan alle. Paikallaan voi laittaa ensin pykälän päälle, koskematta kytkinpetaaliin, ja sitten tarjoilla kaasua, jolloin keskipakoviritys ottaa kiinni rajakierrosten yläpuolella.
Hitaasti ajaessa, rajakierrosten tuntumassa, keskipakoviritys ottaa kiinni, vapautuu, ottaa kiinni kierrosten mukaan. Sopii juuri kruisailuun.
Jukka, eikun varastoja kaivelemaan ja sopivaa hintaa miettimään… Tuossa olisi minulle sopivaa iltapuhdetta talveksi, kun virittelen tuon paikalleen.
Onko levylaatikon ja rummullisen välillä kovin paljon eroa kytkimen kannalta?
18.8.2009, 08:29 #151403Allekirjoittaneen sätkässä on Dyane 6:n (vm.68) laatikko isoilla rummuilla, tuon dyanen alkuperäinen keskipakokytkin ja noin 82-85-vuosimallisen kutosen kone. Alkuperäisestä poiketen paketissa on kaks´kurkkuinen kaasari (käsittääkseni “vaimentamaton”).
Kuva löytyy mm. täältä palstalta (haku dyane 6) tai galleriasta jymin ottamana kohdasta Votomopiili.
Kruisailusta raja-alueella en oikein tiedä. Itsellä ainoa jossa kpkytkintä tulee käytettyä on odottelu liikennevaloissa ja vast. paikoissa eli kytkinpoljin pohjaan – vaihde silmään – kytkin ylös – odottelua – kaasua ja liikkeelle lähtö > käytän kytkintä säälistä 40 vuotta vanhaa laatikkoa kohtaan, kyllä se vaihde päälle menee ilman kytkimen painamistakin, mutta silloin taitaa olla jalka jarrulla > välillä laatikko rasahtaa, välillä ei…
Kyseisen laatikko-koneyhdistelmän kanssa on löytänyt sellaisen uuden piirteen 2CV:stä, että vauhti kiihtyy vielä 90 km/h:kin jälkeen.
Pysähtyessä myös on oppinut odottelemaan vauhtipyörän pysähtymistä – ettei “hyppää”.
Jimmi
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com8.9.2009, 16:17 #151404Laitetaanpa tännekin, jotta veropäätös tuli ja summa on 14,53€.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.