Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Bilteman säätäjä

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121983

    Latauksen säätäjä, yleismalli: Kolme napaa, ylin(yksinäinen) johto musta, mustan alla vihreä vasemmalla ja punainen oikealla. Lähetän kuvat Jasulle, mutta muutkin saavat halutessaan pohtia kuinka tämä laitetaan sätkän vakiolaturille… (Ja miksikö bilteman roinaa alkuperäisen tilalle? –>Hinta 7e kpl, ei liikkuvia osia eli täysin elektroninen…Sätkän osat ei kasva puissa, eikä ole ilmaisia 🙄 )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132530

    Moi!
    Eikös uusimmissa Kutosissa ole pistokkeella lataus säädin?
    Muistaakseni näin on, nyt kommentteja niisen omistajat, koska
    luulen että pistoke on stantardi kytkentä. Sieltä saisi selville
    mihin tulee lukolta mitta jännite? itse aikoinaan kytkin sellaisen,
    mutta en ole aivan varma enää niistä väreistä! Kuitenkin kokeilisin
    kytkeä lukolta mitta jännitteen Punaiseen ja Vihreältä laturin
    mangnetointi hiilille, sitten luultavasti musta on maa elikkä runko!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132531

    Malli on 63-601011 e62195 m074 ja tuo 63-601011 toimii tilauskoodina

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132532

    Nyt on säätäjä kytketty: kiinnitysreikää lähimpänä oleva on herätevirran johto virtalukolta, yksinäinen on maa-johto ja jäljelle jäävä menee laturin hiilisillalle… Toimi hienosti (toistaiseksi 😆 )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132533

    Kävin Biltemassa aikomuksena ostaa Akailen mainitsema säädin. Oli liian isokokoinen, joten ostin sitten ns. sopivan (=vanhan säädinkotelon sisään mahtuvan) johonkin ranskalaiseen kuuluvan hiilisilta-säädinmysteerion. Aikomuksena riisua nuo muovikilkkeet pois, ja kuten sanottu, asentaa vanhaan koteloon.
    Nyt pitää vain selvittää nuo piuhat. Eikös se niin mennyt, että vv-laturissa kenttäkäämi tuottaa vaihtovirran, ja ankkurin magnetoinilla säädetään teho? Eli toinen hiili on maissa, toiseen säädin tuuppaa sopivasti sähköä? Säätimessä on vain yksi liitin, sekä tuo sininen piuhanpätkä joka ilmeisesti kuuluu varoitusvalolle…? Mysteerio on vielä se, että säätimen uumeniin, mustaan muovivalokseen katoaa kolme karvaa + tuo sininen liitinpiuha. Pitää vähän tutkia. Peltikuorisesta säätimestä en kuitenkaan aio luopua 😈

    #132534

    Aattelin kokeeksi hankkia Franzöösestä tollaisen säädettävän elektroonisen vempaimen. Ois kiva nostaa hiukka jännitettä talvella kaupunkiajelussa.

    Onko kellään kokemusta?

    Oon tekemässä Franzoseen pientä tilausta lähiaikoina.

    http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV6/Lichtmaschine-Ersatzteile/ANR14230/

    Jukka

    #132535

    Ostin säätimen AutoArtikkelista hinta noin 30,mutta sattui olemaan merkkiä Huco, olen tehtaalla käynyt kymmeniä kertoja ja takaan laatu on
    huippu. Toin itse aikoinaan saman tehtaan valaisin electroniikkaa, Koivunen hoiti autopuolen.
    terv.kari h

    #132536

    Joo, metsään meni tuo kokeiluni. Pitää palauttaa Biltemaan… Tuo olikin maadoituksen kautta säätävä malli, enkä jaksa alkaa virittelemään johdotusta saatikka laturia modifioimaan. Sain vanhan säätimen toimimaan ainakin välttävästi taas kärkeä ja jousta säätämällä. Pitänee laittaa säätimen tilalle se vanha suurikokoinen peltilaatikko. Sinne mahtuu sisälle jo isompikin tarvikesäädin.

    #132537

    Luulisi 63-601011:n menevän sinne vanhuksen säädinpurkkiin? Hyvin ovat toimineet jopa pakkaskelillä ja kesäkelillä tuntuu pitävän latauksen sen verran alhaalla, että ei reissussakaan rupee keittään.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132538

    Onnistuko Miki?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132539

    Jo vain lataa, kiitos puhelinkonsultaatiosta. Siinä ei tosiaan ollut minkäänlaisia koodeja, kolme liitintä vain. Hieman saattaa ladata ilman kuormaa yläkanttiin, tosin lukema tulee niin ikään Bilteman luotettavasta mittarista… Mutta mukava kun tyhjäkäynnilläkin jännite pysyy yli 12 voltin valot päällä. Pitää vielä naamioida peltisäätimen sisälle, niin kehtaa avata konepellinkin.

    #132540

    Muistaakseni se bilteman tarvikepolttimon liitin on samanlainen kolminapainen ja käy suoraan siihen säätäjään. Tämä siis silloin, jos haluaa asentaa näkyville ja nopeasti vaihdettavaksi… Ei tosin ole tarvinut vaihtaa vielä toiseen, mutta kerran jo kokeilin toisella säätäjällä kun oli latauksen kanssa häikkää, mutta vika löytyi muualta.

    Mukavaa on tosiaan ne latausarvot, heti startin jälkeen lataa hieman yli 14.4v mutta sitten tasaantuu sinne 14 pintaan ja tyhjäkäynnilläkin lataa jotain.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132541

    Voih ja eih! Asensin tutun sätkään Bilteman säätäjää. Kytkin kuten ylempänä olen kirjoittanut ja tasan niin kuin se tiinassakin on pelittänyt. Mutta ei, ei minkäänlaista latausta. No sitten muistin, että tiinan peräkontissahan on varasäätäjä, täsmälleen samanlainen. Laitoin sen kiinni ja sätkän käyntiin…POKS! sanoi säätäjä räjäyttäen pohjan irti itsestään. (Vaikka kyseessä on muovivalukappale). Ei muuta kuin alkuperäinen säätäjä kiinni ja bilteman tiskille: “totaa, ei tän nyt ihan näin pitäis toimia”. Sain uuden.

    JOTEN: ennenku meen räjäyttään seuraavan säätäjän tahi polttamaan laturin niin voisiko joku kertoa, että oliko säätäjällä vain yhtä huono maanantai kuin minulla vai pelkästään minulla huono maanantai? eli mitä teen,missä vika?

    Nm. mikään ei ole niin vittumaista autoissa kuin sähköviat maanantaina.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132542

    Jatkoin tätä edellistä urakkaa eilen: säätäjä kiinni, laturilta johto suoraan säätäjälle, maita varmasti, plussaa suoraan akulta ja ei silti latausta! Vaihdoin toisen täyskorjatun laturin nokille, ei latausta! No sitten alennuin säätämään alkuperäistä säätäjää pienemmälle,kun lähtötilannehan oli että latasi yli 16 volttia. Jännä pykälä siinä on kun vaihtoehdot olivat 13.6v tai yli 16..nämä lukemat siis suoraan akulta, alkup. mittari sisällä ei enää nouse punaiselta alueelta ylöspäin!?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132543

    Kannattaako tapella latauksen kanssa,,, jos oiketa toimivia säätimiä saa vaikkapa varaosa liikkeistä??
    Tai Sitronenkin myy elegronista säätäjää 2cvcv:hen hintaan 26 Euroa?? (Malli Citroen GS)…..
    ❓ 😉

    PS: Saattaa jopa pitkän päälle tulla halvemmaksi?? 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 33)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.