Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Bilteman säätäjä

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #132544

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Kannattaako tapella latauksen kanssa,,, jos oiketa toimivia säätimiä saa vaikkapa varaosa liikkeistä??
    Tai Sitronenkin myy elegronista säätäjää 2cvcv:hen hintaan 26 Euroa?? (Malli Citroen GS)…..
    ❓ 😉

    PS: Saattaa jopa pitkän päälle tulla halvemmaksi?? 😉

    Onhan se tietty niinkin, että rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta minusta on hiukka outoa, että kun tuo säädin pelaa tiinassakin moitteetta niin mikähän noitakonsti siinä pitäisi tehdä ettei se toista sätkää vierastaisi? Eikä tuon bilteman säätäjän kanssa koettu ongelma välttämättä poistu vaikka ostaisi kalliimman säätäjän, sähkön kulku kun ei katsele paljonko sähköntarjoajalla on dollareita taskussa…:roll: Korostettakoon vielä, että noita Bilteman säätäjiä on nyt asenneltu seitsemään sätkään näillä nurkilla, ja yhdessäkään muussa kulkimessa ei moisia ongelmia ole ollut.

    Sellainen tuli tuosta volttimittarin toimimattomuudesta mieleen, että josko siinä onkin se perinteinen ongelma, että riittävä maa-kontakti on kadonnut korin ja rungon/vaihteiston välistä? Kyseessä kun on alkuperäinen sähköjärjestelmä mukavassa 18 vuoden iässä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132545

    Kyllähän se niinkin on että varmaan pelaavia ne Bilteman vehkeetkin on,, mulla itsellä huonoja kokemuksia parikymmentä vuotta sitten halvasta säätäjästä..
    Olen sen jälkeen käyttänyt kalliimpia eikä ainuttakaan ole tarvinnut uusia sen koommin.. Saattaa se olla se maaton puutekkin syynä moneen sähkö häiriöön kieltämättä,,
    nykyään tulee ensimmäiseksi tarkistettua se jos jokin heittää toimimasta,, vaikkapa valot…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132546

    Moro !!
    tää on nyt tällainen hätäinen muistikuva, mutta muistaakseni paris-rhone ja ducellier säätimiä ei voi sekoittaa keskenään, vai oliko niin että toinen käy molempiin, mutta toinen vain omaan merkkiin. Ja toinen hatara muistikuva on , että dyanen ja 2cv sähköissä olisi ollut kytkentäeroja, mutten nyt muista missä.
    Lasse

    #132547

    @Lasse1 wrote:

    Moro !!
    tää on nyt tällainen hätäinen muistikuva, mutta muistaakseni paris-rhone ja ducellier säätimiä ei voi sekoittaa keskenään, vai oliko niin että toinen käy molempiin, mutta toinen vain omaan merkkiin. Ja toinen hatara muistikuva on , että dyanen ja 2cv sähköissä olisi ollut kytkentäeroja, mutten nyt muista missä.
    Lasse

    Kyllä pätee tuo kytkentä ero tasavirta latureille,, mutta vaihtovirta laturit toimii 2cv:ssä kaikki samalla tavalla,,
    että mangnetointi virta syötetään säätäjältä laturin ankkurin käämin läpi runkoon.
    Säätäjä olkoon sitten mekaaninen tai elegroninen.. Itse säätäjien kytkentä nastat voi olla eri järjestyksessä merkistä riippuen,,
    eli ne kolme nastaa jotka on mittaus jännite virtalukolta,, maatto ja laturille menevä mangnetointi…
    🙄 😉

    PS:

    Aikaisempaa keskustelua tasavirta latureista ynnä muuta….. 💡

    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=3739&highlight=voltin+lataus

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132548

    Asiasta oli muissa yhteyksissä puhetta ja ikäväkseni huomasin, että johan on hinta pompsahtanut taas vuosien saatossa 😯 😆

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=63601011.htm&tuote=63601011&ryhmaid=” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132549

    Asiaa heille, jotka kyseisen säätäjän ovat asentaneet: Myynti lopetettu! Kyllä, tänään kävin reissuun varasäädintä ostamassa ja eihän sellaista enää valikoimassa ole. Yksi Mikin löytämä malli oli enää hyllyssä, mutta muutoin latauksen säätimet ovat häviävää tavaraa. Shit happens sanois Ossit!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132550

    Ajaiskohan tuo asian? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=11-3003″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #132551

    Kyllä sätkän vaihtovirtalaturiin käy mikä tahansa säädin joka säätää jännitepuolta. On myös maadotusta säätäviä malleja jotka myös käyvät pienellä kytkentämuutoksella. Lopputuloksen kannalta on yhdentekevää miten ankkurin magnetointi tehdään. Ladan säätimenä se biltemankin säädin minulle myytiin 😀

    Edit: Eduksi tietenkin on että malli on “bosch”, mikäli sätkässä on modernin mallinen kolminaastainen bosch- liitin. Ei sitten tarvitse johtojen kanssa arvailla.

    #132552

    Voisitko Miki valottaa tuota Ladan säätimen muutoskytkentää, sellainen kun on nyt pakissa varalla?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132553

    No jos on maadottava säädin malli..
    Niin itse laturin puolella muutettava kytkentää siten että mittajännite + tulee hiilelle ja toisesta hiilestä piuha säätimelle joka säätää sitten maattoon päin mangnetointi virtaa..
    Näin sen näkisin toimivan….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132554

    Ladassa on säätö normaalisti jännitepuolella, joten se käy suoraan ja siinä on bosch- mallinen liitin. Joku uudenpi paris-rhone laturi toimii maadotuksen kautta, jolloin virtalukosta menee ankkurin toiselle hiilelle suoraan plussa, ja toinen kytketään säätimen kautta maihin. Turhaa askartelua kun oikeanlaisia on saatavilla.

    Edit: Kas Manu oli vikkelämpi. Juuri noin.

    #132555

    Niimpä,, kunhan vain huvikseni vastailin aiheeseen liityyen…. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132556

    eli nyt käytössä oleva GS:n laturi ei helposti sovi, sillä se on kytkennöiltään sama kuin sätkän laturi…mutta se ducelierin malli, joka on kiinteällä säätäjällä…hmmm, siinähän tuo muutos olisi helppo.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132557

    @Akaile wrote:

    eli nyt käytössä oleva GS:n laturi ei helposti sovi, sillä se on kytkennöiltään sama kuin sätkän laturi…mutta se ducelierin malli, joka on kiinteällä säätäjällä…hmmm, siinähän tuo muutos olisi helppo.

    Ja se säädin mistä nyt puhuin, oli tuolla ekan sivun Mikin kirjoituksessa, eli tämä:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132558

    Niin, siis tuo kuvan säädin-hiilisiltamysteeri on johonkin paris-rhoneen (vai olikohan se ducellier), mutta säätää maadotuksen kautta. Tarkoitus oli kuten mainitsin, upottaa tuo peltisäätimen sisuskalujen tilalle, mutta olisi ollut vähän liikaa askarreltavaa. Jos geesun laturin sisäinen säädin kärähtää, laittaisin ihan tavallisen säätimen ulkopuolelle. Ja geesussahan hiilet on ihan erillään, joten ei kamalasti tarvitsisi edes viritellä. Toinen tukevasti maihin, toinen säätimelle. Tyhmä kysymys, onko napaisuudella muuten väliä?

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 33)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.