Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Bokserikone toiselta vuosituhannelta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124783

    Käväisin juuri MP 09-messuilla ja en voi välttää kiusausta kertoa esillä olleesta Bemarin 1200 GS pyörän koneesta..Samainen kapistus esitelty TM:ssä ilmeisesti 40tkm käyttötestin yhteydessä. Eli em. pyörän kone oli vitriineissä levällään, joten pääsi vilkaisemaan pintaa syvemmältä. Tässä pyörän kotisivuilta repäistyt speksit:
    “Tyyppi: Ilma-/öljyjäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtinen bokserimoottori, yksi nokka-akseli, neljä venttiiliä/sylinteri, keskellä tasapainoakseli
    Sylinterin halkaisija x iskunpituus: 101 mm x 73 mm
    Iskutilavuus : 1,170 ccm
    Nimellisteho : 77 kW (105 hv) / 7 500 r/min
    Enimmäisvääntö: 115 Nm / 5 750 r/min
    Puristussuhde: 12.0 : 1
    Polttoaineen syöttö / moottorinohjaus: Elektroninen suihkutus imusarjaan / digitaalinen moottorinohjaus BMS-K, syötön katkaisu moottorijarrutuksessa, kaksoissytytys.

    Suorituskyky / polttoaineenkulutus
    Huippunopeus Yli 200 km/h
    Kulutus/100 km (90 km/h) 4.3 l
    Kulutus/100 km (120 km/h) 5.5 l
    Polttoainetyyppi Lyijytön korkeaoktaaninen bensiini, 95 (RON), automaattisen nakutukseneston ansiosta voi käyttää vähintään 91-oktaanista bensiiniä (RON)”

    Ja itse kuviin joita napsin, pahoittelen laatua, lasipinta ja kännykkäkamera ei ole osille eduksi…

    Lohko: Kampiakseli nokan yläpuolella pyörimisvoimien saamiseksi parempaan painopisteeseen. Mielestäni hieman typerä ratkaisu laittaa ketjulla nokka pyörimään, mutta…

    Mäntä: Huom. halkaisija 101mm! Helmaa ei juurikaan, kaikkialta muualta kevennetty paitsi tietty männänrenkaiden kohdalta. Venttiileille tehty tilaa (jyrsimällä) upotukset männän päälle.

    Venttiilikoneisto: Kovin ovat tutun näköiset vaikkakin venttiilimäärä on tuplaantunut!

    Laturi ja startti:

    Startti boschin valmistama, kovin samanlainen sekin kuin sätkässä. Laturi 50A !

    Kansi:

    Ja viimeisenä kampura:

    Eipä ole kiertokanki paljon muuttunut, tosin huollollinen parannus on tuon kangen vaihtomahdollisuus kampea purkamatta. Laakeripinnat kammessa hyvin samanlaiset kuin visassa.

    Eli tästä voi helpolla vertailla mitä 60vuodessa on tapahtunut bokserikoneelle, voi kun citroeni ei olisi siirtynyt pääasiassa rivikoneisiin 🙁 Mielenkiintoisia ajatuksia heräilee kuvien pohjalta, mitä kaikkea kivaa sitä sätkän keulalle pystyisi tälläämään…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #149264

    Saiskos ton ruiskun vähin töin sovellettua kulkimeen ?

    #149265

    En tuosta ruiskusta tiedä, mutta ainakin Boschin L3-Jetronic menee luvattoman helposti ja vähätöisesti Sätkän moottoriin kiinni… Ja käytös on sitten ihan jotain muuta kuin kaasarilla… Pelkkää positiivista on muistot siitä..!

    Tuossa vähän jotain pientä siitä(kin)… 🙄

    #149266

    @MikaVeee wrote:

    Saiskos ton ruiskun vähin töin sovellettua kulkimeen ?

    Kyllä sitä varsinkin tuli katseltua runsaasti, kaasuläppä ja asentoanturi oli pienemmän näköinen kuin sätkän yksikurkkuinen, että ainakin sitä osaa olisi helppo soveltaa sätkään…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #149267

    Tollanen ruiskutin on ainakin mun märkä päiväuni. Missä vehkeissä tuota l3:sta on ollut ?
    Muokattu: Jaa sieltähänse informaatio jutusta heti löytyi…

    @Jasu wrote:

    En tuosta ruiskusta tiedä, mutta ainakin Boschin L3-Jetronic menee luvattoman helposti ja vähätöisesti Sätkän moottoriin kiinni… Ja käytös on sitten ihan jotain muuta kuin kaasarilla… Pelkkää positiivista on muistot siitä..!

    Tuossa vähän jotain pientä siitä(kin)… 🙄

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.