Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Camina -65 kysymyksiä.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 42)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127811

    Sain sähköpostissa Caminan tekniikasta kyselyn..
    Välitän tänne tuon viestin,, kun en itse ole noihin koneiden ristiin vaihto sopivuuksiin perehtynyt..
    Kertokaa ken tietää nuo Camina jutut…

    Viesti:

    Moikka
    Juha Pihlajikko Kauhajoen/Kainastolta täällä.
    Sinulla on netin mukaan Citroen osia??
    Olisiko sinulla tai edes tietoa/vinkkiä mitä mistä keneltä.

    Etsin moottorin lohkoa…tai koko moottori. HY,iD tai Ds
    Minulla on Citroen HY joka on 1965 Bensa moottorilla.
    70-luvulla matkailu-autoksi jatkettu/levitetty/korotettu/rakennettu 5,20 pitkä.

    Pääsi kone jäätymään edellistalvena eikä tunnu liimaukset/paikkaukset pitävän nestettä moottorisa.
    Moottori on bensakone ja valurauta kannella….onko tämä sitten ennen 9/-63 tehty moottori?
    (Mulla on kyllä kuvia lohkon merkinnöistä..jos ne auttaa tunnistamisessa)

    Suuri kysymys myös on että
    miten on sopiiko -60->-65 bensa Hy:n vaihdelaatikkoon iD vai Ds moottori??
    Luin (huono englanti) että iD/Ds moottorien pyörimis suunnissa on jotain eroja??
    Mulla on kyllä myös Hy:n -74 dieselin vaihdelaatikko…sopisiko iD:n tai Ds:n moottori siihen??

    Juha Pihlajikko
    0405213019

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167041

    Opasta Juhaa lähettämmän YV, niin katsotaan mitä voidaan tehdä.
    Onhan tuolla jotain rojua.

    #167042

    Moi

    Sain saman viestin – bensakoneen osia (koko kone) löytyy > lohko haljennut. Vaihdelaatikko löytyy, samoin vetarit, jarrut yms. eli koko kamina osina, kun ei kokonaisena kaupaksi käynyt.

    Ds/Id koneet pyörii toisin päin, joten joku osannee kertoa miten tuo muutos tehdään… joitain putkia/letkuja/kanavia ainakin on eri paikoissa > itselläni konemuutos jäi juuri tuohon vaiheeseen…

    Jossain romuosastolla on yksi id/ds-kone juuri kyseistä muutosta varten. Ymmärtääkseni dieselin ja bensakoneen vaihdelaatikkojen kytkinkopat on erilaiset.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #167043

    no niin..rekisteröityminen onnistui…

    Olen tämän kulkimen kanssa “seurustellut” 2004 vuodesta.
    Varaosa-autoni on kattanut tähän asti osatarpeet
    mutta kun se on Diesel.
    Tuo HY-Camionette sivusto ei taida enää toimia??

    Tässä Bensakoneen lohkossa on
    oikealla puolella Alulätkä jossa kirjain lainausmerkeissä “H”
    vasemmalla puolella valetut merkinnät DS 11?-ID
    lohkoa on rälläköity/liimattu tuon ?-merkin kohdalta jo aiemmin.
    Moottorin on muilta osin ok…edellinen omistaja kait putkittanut ym.
    tarkoitukseni on siirtää sisuskalut toiseen lohkoon.

    Lieneekö pyörimis suunnalla merkitystä jos lohko on muodoltaa
    sopiva joko diesel tai bensakoneen vaihteistoon??

    Joo.. vaihteiston “kuoret” on erillaiset,
    mutta sisuskalut ovat vaihtokelpoisia keskenään
    sain dieselin veto-akselit sovitettua tähän bensa laatikkoon.
    vaikka eivät kuulemma sovi.

    Takavuosina Netti autossa kaupattiin caminoita oikein kaksinkappalein
    oli Lapuan tai Laihian suunnalta muistaakseni??
    Olisi vaan tuossa lähellä…..
    Tunteeko kukaan miestä….???

    (Laitan kuvaa moottorista kun opin tätä sivustoa käyttämään)

    #167044

    Kaminoita koskevia sähköposteja voi lähettää osoitteella camionnettefunclub ät gmail.com Lähetän niitä sieltä edelleen kaikille sähköpostin omaaville caminakerholaisille, jotka sitten tietojensa & taitojensa mukaan vastailevat.

    Terveisin Päivi Lehtikunnas, Camionnette Fun Clubin jäsenkirjuri

    Rättäri - Citroen 2CV
    https://www.facebook.com/groups/168107986665515/

    #167045

    Kuvien linkityksestä tänne on ohje tuolla osotteessa: ➡ https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=1&t=5956&start=0

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167046

    Tässä olisi nyt siitä lohkon merkinnöistä kuvia.
    osoitteessa

    http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=68658″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #167047

    Vieläkö Musta Hattuisen Miehen pihalla on se kaminan kone vai veikö osien ottaja sen mukanaan.Se oli juuri tuollainen valurauta kannella oleva.
    Tapsa

    #167048

    On se siellä vielä,, ei kelvannut kellekkään..
    En vain pääse nyt tarkistaan tuota tyyppiä siitä kun en ole kotona…
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167049

    Laitoin lisää kuvamateriaalia tuosta moottorista tuonne.

    http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=68658″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Vaikuttaa siltä ettei kansi ja syl.ryhmä ole yhteenkuuluvat.
    (Ks. kuvat)
    Kannen vesireiät ei vastaa syl.ryhmän vesireikiin.
    Kannentiiviste kyllä istuu kanteen melko hyvin.

    Saattaa olla selitys
    kun on ollut lämpö ongelmia varsinkin viimmevuoden kuumana kesänä.

    #167050
    LPN

    Millainen kaasutin ja imusarja tuossa koneessa on kiinni? Muistelisin jostain kuulleeni, että HY:n koneeseen olisi sovitettu DS:n kansia tehojen toivossa. Olisiko tässä tehty niin?

    #167051

    jaa,a….kun tietäisi mistä osista tämä auto on koottu??
    Lohkosta löytyy niin Ds kuin iD merkintöjä…ks.kuvat osoitteessa

    http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=68658″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Kaasuttimena oli alkuperäinen…varaosakuvaston mukainen….
    eli imu ja pakosarja oli pulteilla yhdessä ja kaasari oli kit Zenith jotain.

    #167052

    Voin tarkistaa kunhan olen varikolla ensiviikolla onko siellä metsässä lojuva kone tuon kuvan mukainen ..
    Jos on niin siinä on ainakin ehyt loki… 😀
    Ja sen voi noutaa sieltä ihan ilmaitteeksi jos haluaa… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167053

    Olen Lauantaina lähdössä tekemään
    “vertailevaa lohko tutkimusta” HY vs. iD
    Kaustisille….vajaa 200km täältä.
    Matka on kyllä Kauhajoelta-Raaheen katsottuna jo yli puolenvälin.
    Starttaan matkaan puolenpäivän maissa joten voisitko soittaa niin
    “kurvaan” varikkosi kautta mikäli aihetta ilmenee??.

    #167054

    Tuo kysymys on käsittääkseni aika haastava. Periaatteessa samaa mottoria(lohkoa) kun taidettu käyttää B-malleissa, ID/DS-malleissa ja H/HY-:ssä
    30-luvun lopulta 80-luvun alkuun. Ja pieniä eroavaisuuksia on tietysti siellä ja täällä.
    Caminoiden moottorit on tosiaan rakennettu käymään eripäin kuin muut, eli ihan suoraan ei ainakaan käy. Nokka-akseli ja öljypumppu ainakin pitäis varmaan vaihtaa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 42)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.