Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #266796

    Kai sitä pitäis tämmönenkin projektikertomus aloittaa, kun yhtä ja toista tuli tehtyä ja jatkoakin on suunnitteilla.

    Historian etsivä löytää tunnetusta galleriasta edellisen omistajan kirjaamana, eli etsikööt sieltä, mutta tänne sitä ei ole mikään pakko liittää syystä x ja y.

    Kyseessähän siis tietysti legendaarinen Car-de-Roop, nimiväännös Garderoobista, eli vaatevarastosta, jona tuo puolikas merikontti on toiminut useammalla reissulla. Numeron 2 lisäsin kysymysmerkillä perään kahdestakin syystä, nimittäin kanta-autona kun toimi aikoinaan Car-de-Mumma-2 niin ajattelin, että onko tämä nyt Roopin toinen versio, jos päivitän sitä matkan varrella? Jääköön nähtäväksi. Kansallisaarteiden suojelijat, älkööt pelätkö, ei ole tarkoitus muuttaa tätä kuljetinta juuri muuksi kuin mihin tämä on alunperin suunniteltu…

    Palataampa ajassa viime syksyyn, tai eipäs, mennään vielä taaemmas. Noin. Täällä ollaan, menneisyydessä, jossa useampi enemmän ja vähemmän tunnettu inehmo alkoi kyselemään, että “Missäs Rooppi nykyään on, kun ei sitä näy tai kuulu?”. Tottahan tuo oli, 2007 sitä puikotti muuan australialaiset ystävämme Raidilla kohti naapureidemme Maailmankokousta. Tämän jälkeen se palveli satunnaisesti ajettuna vuoteen 2009, jonka jälkeen se siirtyi synnytyslaitoksensa naapuriin, ulkotalliin uinumaan. Käyttötarvetta vähensi kummasti syy “Jouset ovat kuoleentuneet” jne mitä nyt elämä eteen heittää. Seisoskellessaan silmät puhkottiin, eli umpiot lainattiin toiseen kulkimeen ja siitä hikeentyneenä otsaakin oli vaikea pyyhkiä, kun pyyhkijät myös löysivät itsensä jostain muualta. Vilkut katosivat jossain vaiheessa jo ilmeisesti 2009 käytön aikana, sillä siskoni muisteli lainanneensa ja kiroilleensa kuinka “hauskaa” on ajaa nurkka-ajoa ilman vilkkuja…!

    Aikajana rullasi eteenpäin ja edellisen omistajan kanssa vaihdoimme ajatuksia tyyliin “Mitähän tuon Roopinkin kanssa…” johon vastauksena annoin -Vain kuolleen ruumiini yli..jne kovan luokan lupauksia tehdessä. Eikä ihan syyttä, sillä tämä on periaatteessa kuljin, jolla itse olen tullut synnytyslaitokselta kotiin yms.

    Josta pääsemme sinne mainittuun syksyyn 2019. Kävi nimittäin niin, että edessä oli poikkeuksellinen arvotavaran kuljetus ja itselläni pari viikkoa lomaa. Tästä heräsi ajatus, että “no perkale nykästääs Rooppi takas liikenteeseen!”. Eräänlainen komediavideo syntyi, kun vaimokkeeni ruiski kaasarille rasvanpoistajaa(=starttispray), kannusta tuoretta soppaa ja miljoonavolttia uudesta akusta. 10 vuoden tauon jälkeen piiiiitkän startin jälkeen kone heräsi henkiin, mutta kävi erittäin mustasukkaisesti.

    Mustasukkainen käynti on sellaista, että sisällä kaasutellessa kaikki toimii hienosti ja tyhjäkäyntikin löytyy…mutta käännäppä hetkeksikin selkäsi kulkimelle niin se sammuu heti! Todella huomionkipeää toimintaa. Tällaisenaan ajelin pihassa vähän rinkiä käsijarrun varassa, mutta en todellakaan painanut poljinta, vaan säästin tämän hauskuuden talliin ja lomalle.

    Katkokäynnin syyksi en epäillyt sytytystä, sillä tässä oli syttyboksi ja katkos oli niin veitsellä leikaten, että jotain muuta virtapuolella todennäköisesti. Virtalukolla oli rele ja sen pätkimisenhän kuulee napsauksesta ja sitä ei ilmennyt. Yhden myöhemmän starttauksen yhteydessä vaimokkeeni hihkaisee, että konepellin alla kipinöi. Se tuli startin takaa. Sekään ei ollut se syy. Noooh, tässä välissä piti käydä kotona Epsoossa ennen varsinaista lomaa ja samalla tein hankintoja tulevaa koitosta varten. Välimatkaa oli jälleen jo legendaariseksi muodostuneet 270km, jota suosittelen kaikille projektien harrastajille, kjeh kjeh, no en oikeasti.

    Loma koitti ja Rooppi siirtyi synnytyssairaalaansa, eli talliin. Ensitöinä öljyt, venttiilit, 123, tulpat, tulpanjohdot, puola, päävirtakaapelit, lämpöputket, pakoklemmareita.. Pyöreiden, sokeiden, valokuuppien vaihto H4 kantikkaisiin, koska mielestäni tämä on kantikas kuljin, jossa on vuosimallin ja kanta-auton mukaisesti “oltava” kanttimallin lamput. No tästä “olemisesta” en oikeasti välitä tuon taivaallista, vaan kyse on noiden lamppujen valotehosta. Virtakaapeleita vaihtaessa löytyi katkokäynnin syy: Vaihteistolle menevä miinuskaapeli oli löysällä mutterinsa alla ja erinäisen patinan myötä tämä liitos yhdisti ja ei yhdistänyt kuun asennoista riippuen.

    Nythän kone jo käy ja kukkuu kiltisti, mitäs sitten? No jarruttaa vois. Inhoamaani DOT4-nestettä tuoreena säiliöön ja siskolikka polkimen päälle. Takaa huonompaa mönjää ulos valutellessa, jonka jälkeen myös edestä ilmaten. Mitäpä veikkaatte? No en kuule vastauksia tänne asti, mutta jokainen pyörä toimi kuten piti! Jarruputket rosteria ja villisti veikkasin, että työsylintereiden männätkin olivat uutuudenkiiltävät.

    Jatkuu…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #266798

    Jarrutellessa ja koneen putputtaessa kiihko katsastamiseen lisääntyi entisestään ja oli aika vilkaista niitä vilkkuja. Jumaliste, että raavitutti päätä! En ihmettele, etteivät ne korjaantuneet silloin 2009, nimittäin valehtelematta 4h tahkosin vilkkujen kimpussa yhteen putkeen. Ensin tietysti releitä vaihdellen, releliitosjärjestyksiä vaihdellen, releen virransaantia jäljittäen, vilkuille yksilöllistä virtaa tarjoten ja jossain kohtaa raavitus muuntui vitutukseksi ja päädyin tekemään etuvilkkujen johdotuksen kokonaan uusiksi. Tätä vaihetta tehdessä mulla oli jo ulkopuolinen vilkkuviiksi, jolla testaten annoin piirille kerrallaan välkettä. Jonka jälkeen sisälle viimeistelemään. Eikä toimi vieläkään! 😀 Tässä vaiheessa meinasi aivoverisuoni katketa ja paalinoudon numeroakin tapailin jo luuriin. Kunnes sitten hengitin syvään ja päässä välähti kuin toimivan vilkun kanssa, että syyllinen on se epätodennäköisin osapuoli, nimittäin vilkkuviiksi! Ja niin perkele oli! Tämä oli sitä vanhaa mallia, jossa on se nelkuille tyypillinen napse. Varaviiksessä ei tätä napsetta ollut, joten samalla poistui pala Roopin “persoonaa”, jota muuan omistaja osasi jopa suullaan matkia erinomaisesti. Kuka tämän shown aikoinaan on nähnyt, varmasti hihittää ruutunsa ääressä paraikaa.

    Tämän ratkaisun keksittyäni ja saatuani vilkun toimintaan, aattelin, että näin se historia toistaa itseään, sillä -91 neitsytmatkallaan Sveitsin Maailmankokoukseen ilmeisesti kytkentävirheestä johtuen vilkku toimi vain manuaalisesti viiksestä napsuttaen…
    Samaan hengenvetoon muistutan vastaavien kanssa painiville hyvästä nyrkkisäännöstä; Vilkkurele katkoo sähköä, vilkkuviiksi ohjaa sen katkotun sähkön suuntaa oikealle tai vasemmalle puolen. Tämän kun muistaa ja ymmärtää niin sen jälkeen nuo vilkkumysteeriöt hieman helpottavat…ehjällä viiksellä!

    Nyt oli periaatteessa katsastusvalmius, kuppaisesta ulkonäöstään huolimatta. Vielä äkkiä paremmat renkaat alle ja leimalle. Pakuleveydellä parhaat renkaat olivat Suomen toisessa Dyane-Superissa, josta ne sitten nappasin uusiokäyttöön. Vaihto, starttaus ja liikenteeseen…eiku ei. Ei mihinkään. Erikoisvanteet ottivat geometriastaan johtuen raidetankoihin kiinni ja etupyörät eivät pyörineet vapaasti. Superissahan tuon raidetangon kulma on toisenlainen, joten siitä syystä tämä ongelma ei ole ilmennyt koskaan aiemmin. Ei muuta kuin toiset renkaat eteen, vähän pukkasi hikeä tässä kohtaa, koska kello tikitti kiivaasti ja naapuripaikkakunnalle olisi ensimetrit ajettava.

    Nostalgiaväreiden saattelemana saavuin “hymy persiissä” konttorille ja ei muuta kuin halliin. Täytyy sanoa, että katsuri ei ole ikinä yhdelläkään käynnilläni ollut yhtä fiiliksissä. Jarrut ok, valot ok, olkatapit ok, valmistenumero, pohjan silmäilyä ja sen jälkeen kolme valokuvaa. Niin siis katsuri halusi kavereilleen kuvata kuljinta vähän joka suunnasta 😀 Leima napsahti!

    Ajelun lomassa havaitsen, että jostain sutsuttaa pakokaasua, pyyhkijät ovat toooodella laiskat, tuulilasi on hiekkapuhallettu vuosilla, vaihteisto ääntää ja jousitus pohjaa suht kevyelläkin kuormalla. Muutama reikä olisi paikattava, lokareista kylläkin.

    Jatkuu

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #266804

    Kiitos Akaile, että jaksat tänne “köppäselle” foorumille näitä juttuja kirjoitella. Odotan jatkoa tarinalle.

    #266810

    Jännityksellää odotan..

    ps

    puskurikauppa sopii

    tv seppon

    #266813

    Painaiskos Mika nappia niin saadaan kuvia eetteriin?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #266801

    Ja nyt päästään jännäämään miten näiden ulkopuolelta tulevien kuvien kanssa käykään..


    Tässä siis alkustartti ja puiden vihreydestä sen pystyi kertaamaan, että kyllä, tämä herätys oli itseasiassa elokuun puolella jo..josta meni vielä hetki siihen lomaan.


    Valot ja vilkut jälleen toiminnassa. Huomionarvoista myös se, että tältä etäisyydeltä ko. pakua on rakennusvaiheessa zoomailtu linjoja hakiessa, joka osaltaan selittää mittoja…ja lopullista ulkonäköä.


    Ns. “Valoa risukasaan”-otos. Katsastettu hyväksytysti.


    Josta ei kauaa mennyt, kun oli taas hyötykäytössä tämä kuljin. Ihan ei kolmea metriä mene lasista lasiin 😀


    Oli aika poistaa hieman patinaa. Huomatkaapa lokarin reunaan -90 heftattu 5mm lanka…helpotti huomattavasti linjan hakemista happaman tilalle!


    Tässä kohtaa aloin tasoittamaan knöölejä ja tietysti rälläkästä tuli voimasavut pihalle. Ei tullut perintörälläkkää siitä…


    Kaikki nämä vuodet puuttuneet kolmiopellit vihdoin paikoilleen, tai oikeastaan konepeltiin kiinni. Paikkamaalia sinne tänne. Kori on yllättävän hyvässä kunnossa, vaikka tällä on taivallettu ympärivuotista ajoa vuosikymmenen verran putkeen. Pelkääjän puolen etulokaria ei tarvinnut hitsata samoin.

    Annetaampa maalin kuivua ja jatketaan tästä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #266872

    Wau !!
    Hyvältä näyttää tai näytti. “Koeajohan” on jo tehty.
    :))
    Lasse

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.