Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Channelointi ?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
17.3.2009, 14:10 #149301
Olin juuri kirjoittamassa aiheesta, mutta kerkisit ensin :D. Sen vuoksi kyselin tuolla sätkän jousen materiaalivahvuudesta ja halkaisijasta. 2cv6 langan vahvuus näyttäisi olevan 15.25mm, mutta jousen halkaisijaa en löydä noista arkiston taulukoista? Anyone, jousi pöydällä ja työntömitta toisessa kädessä?
Nimittäin sain juuri tuosta kierrejousen jousivakion laskemisesta tuon saman kaavan eilen käsiini ja se ainakin meikäläisellä valotti asiaa paljon. Jos nyt joku haluaa teettää niitä jäykempiä jousia niin kannattaa tuolla kaavalla ensin laskea, että paljonko sätkän jousi on alunperin jäykkyydeltään, ettei samalla joudu vahvistamaan jousivarpoja, varpatappeja, tukivarsien silmukoita jne.
Mutta en lähtisi madaltamaan sätkää jousta katkaisemalla, koska jousto lyhenee merkittävästi ja näinkin herkkäliikkeisessä kiikussa se voi olla rungon, kuljettajan, kyydissäolijan ja kanssaliikenteen kannalta erittäin kohtalokasta. Kannattaa enemmin miettiä tuota materiaalivahvuuden kasvattamista, nimittäin millikin tekee langan vahvuudessa paljon! Ja tästä herääkin ajatus, että mikäli ei halua teettää jäykempiä jousia, niin miksei voisi käyttää pakun jousia, jousivarpoja jne.? Tällöin voisi pudottaa ajokorkeutta alaspäin eikä joustokaan varmasti loppuisi kesken…
Ja jos jollekulle ei tuo kaava nyt aukene, niin voin tehdä esimerkkisijoitukset excel-taulukkoon ja liittää sen tänne?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]17.3.2009, 14:22 #149302Kyllähän se tahtoo niin olla, että mukavuus kärsii jousituksen jäykistämisen myötä. Tai no, riippuu tietysti mukavuuskäsitteestä. Jos tykkää ajella mutkatietä reippaasti, niin jäykempi jousitus voipi siinä tilanteessa olla mukavampi. Jotkut jopa haluavat tuntea kuopat takalistossaan 😆
Kyllä chanelointi antaisi sekä tyylikkään ulkonäön, että mukavan kulun, ihan perinteisellä pehmeydellä.
Mutta voisihan sitä olla hauskaa koittaa pakun jousia. Ja superin kallistuksenvakaajaa. Kun jo nyt tahtoo mutkatiellä tulla kaiken maailman ooppeleita perävalot edellä vastaan. Ei se kiihtyvyys, mutta jarrujen tarpeettomuus
17.3.2009, 16:36 #149303@dieselflosse wrote:
Ja superin kallistuksenvakaajaa. Kun jo nyt tahtoo mutkatiellä tulla kaiken maailman ooppeleita perävalot edellä vastaan. Ei se kiihtyvyys, mutta jarrujen tarpeettomuus
Superin kallistuksenvakaajat ovat kiven alla, sätkään riittäisi Ami 8:n vakaajatkin. Tai henkilökohtaisesti kyllä suosittelen pelkästään takavakaajan käyttöä, ui mukavasti mutkia sen jälkeen…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.5.2010, 05:46 #149304Kevättä rinnassa lueskelin näitä vanhoja kirjoituksia ja ajattelin, että tämän aiheen voisi jälleen esille nostaa. 8)
Vauhtimoottoreisia sätkiä tuntuu työn alla olevan, vaan kuinka on channeloidut. Onko kukaan tehnyt valmiiksi asti (täällä koto Suomessa)? 😯19.12.2010, 14:20 #149305Minulla on yksi “valmiina”, eli rekisterissä ja ajossa. Sitä channeloin kynnyskotelon verran, muistaakseni ~6cm.
Ongelmia tuli tuhat, ja niistä on muutama jo ratkaistu. Kuitenkin yksi merkittävä vika pitäisi korjata ennen kesän ajoja.Ohjaus on tuhottoman jäykkä, sekä ohjausgeometria päin p****ttä. Eli mutkaan ajettaessa vähän vauhdikkaammin, alkaa rättäri puskea ojaan väkisin. Keula alkaa pomppimaan kuin nimismiehenkiharaan ajettaessa, eikä auto siksi ohjaannu. Onneksi tämä tuli huomattua ennen kovempia revittelyjä, ja henkivahingoilta säästyttiin. Ohjauksen jäykkyys on mallia: rattia väännettävä kaksin käsin oli vauhti mitä vain, ja liikenneympyrässä ihan tosissaan. Ohjaus myös palauttaa surkeasti, joten ympyrässä on hyvä olla nopeat kädet.
Syynä voi olla myös madallus varvoista. Ohjaus juuri remontoitu täydellisesti, ja vain hammastanko on vanha.
Kari ehdotti Superin etuakselia, mutta niitä ei taida löytyä ihan joka nurkalta? Itse olin suunnitellut olkatappien “oikaisua”, eli rälläköintiä irti, ja hitsausta uudessa kulmassa takaisin. Ideoita kenelläkään?Matti H
19.12.2010, 16:05 #149306Nosta Matti jousitusta reilusti/norm. tasolle ja kokeile/testaa sitten ajokäyttäymistä. Jos paranee niin tietää, että vika on olkatappikulmassa jos ei parane, niin sitten se on jossain muualla. Muutama kohde jotka jäykistävät ohjausta ovat liian tiukalle säädetyt hammastankoa matopyörään tukeva/painava osa taikka raidetankojenpäiden säätöpalat voivat myöskin olla liian tiukalla. Oikea säätöhän näille osasille on jotenkin näin: kiristetään kevyesti, kunnes tiukkenee selvästi, sitten löysätään puolikierrosta ja lukitaan sokalla. Manu osanee varmaan korjata ohjetta jos on tarvetta 😀 Rasvaa kannattaa myöskin laittaa ohjauksen osiin. Jos kulkimessasi ei ole kitkaiskareita voi etuakselin vaikka täyttää kokonaan vaseliinilla. Itse kun en ole rasvanippoja viitsinyt ohjaukseen lisäillä, olen avannut iskarilaipan akselin päästä ja pumpannut hammastangolle tuubillisen vaseliinia.
Eturenkaiden asento vaikuttaa myöskin ohjauksen jäykkyyteen. Kuljinta edestäpäin katsottaessa renkaiden tulee olla lievässä v-asennossa, jos kynkät on vääntyneet ja pyörät A-asennossa jäykistää sekin ohjausta.
😯19.12.2010, 16:45 #149307Tuohon Jalppiksen tarinaan voisi vielä lisäillä.
Nosta etupyörät ylös ja kokeile pyöritellä rattia onko jäykkä ?
Nuo säädettävät osat kannattaa säätää ohjaus laitaan käännettynä. Voi olla keskikohdalta
senverran kuluneet, että keskellä säätäen menee laidassa tiukaksi.Eräässä kulkimessa oli vastaavia oireita, ohjauksessa oli 1,5cm aurausta.
Jos etujousitus on tosi alhaalla, voi raidetanko ottaa tukivarteen.19.12.2010, 17:38 #149308Kiitos! Pitää tarkastaa nuo mainitsemanne asiat. Raidetanko oikeastaan ottikin parhaimmillaan tukivarteen kiinni, mutta se ei johtunut liiallisesta madalluksesta, vaan raidetanko oli vääntynyt. Se korjattiin jo katsastukseen.
Tuo keulan pomppiminen on siltikin mysteeri. Ilmeisesti pitäisi kuitenkin olla huomattavasti parempi ajettava. Tämä ei kyllä kallistu mutkassa nimeksikään, että sekin voi kaiketi vaikuttaa.
19.12.2010, 19:50 #149309Eräs pointti vielä,,
jos jousitus on keulassa säädetty niin alas että etutukivarren stoppari kumit on ihan iholla niin joka jouston aikana ne litistyy ja ampuu tulivartta alaspäin ja tästä syntyy päättymätön yhtälö: = jousi joustaa,, stoppari ampuu takaisin,, kori kyppää ja niin edelleen….. 😯 😉 💡Sitten vielä niistä olkatapin kulmista,,
kun tukivarsi kääntyy jousitusta laskettaessa niin olkatapin kulma kääntyy jo niin paljon takakenoon,, että kun pyörää kääntää reilummin joutuu olkatapin kulmasta johtuen kääntämään pyörän liikkeellä myös koko etukulmaa ylös…. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂19.12.2010, 22:40 #149310Jousitusta laskettaessa olkatapinkulman kääntyessä pitäisi kuitenkin ohjauksen palautusvaikutuksen suurentua samaa tahtia kun mutkaan kääntäminen muuttuu raskaammaksi.
20.12.2010, 08:23 #149311@Wonderi wrote:
Jousitusta laskettaessa olkatapinkulman kääntyessä pitäisi kuitenkin ohjauksen palautusvaikutuksen suurentua samaa tahtia kun mutkaan kääntäminen muuttuu raskaammaksi.
Kyllä se sen tekee jos kaikki ohjauksessa toimii niin kuin pitääkin,,
ainakin mitä on omia kokemuksia käytännöstä… 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂16.8.2011, 17:42 #149312http://s1210.photobucket.com/albums/cc413/elbu/
Tollanen tuli tuossa rakenneltua. Kulkimen jousitus kuvissa matka-asetuksilla eli liian korkealla. 😈16.8.2011, 18:08 #149313Kulkimen jousitus kuvissa matka-asetuksilla eli liian korkealla
Ei nätti, mutta kauneus on omistajan silmissä…
Vain köyhillä on kiire.
16.8.2011, 18:14 #149314No kävikös tuo Dyane sen Ranskan reissun..?? ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂16.8.2011, 18:56 #149315Kas näin! Jälleen on yksi Dyane liikenteen lisänä. Ei ole väliä miten harrastaa, kunhan harrastaa. 8) Hieno homma. Käsittääkseni tässäkin on nuoremman polven harrastajasta kyse, joten ei muuta kuin tervetuloa joukkoon sekavaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.