Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka colortune – tulppa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125067

    hankin seoksen säätöjä helpottamaan colortune – tulpan. Kondensaattorien kunnonkin näkee vaikken siihen olekaan perehtynyt..Kallis hankinta kaikenkaikkiaan varsinkin kun katselin tulppien värin olevan ok muutenkin. Vaihtelin kaasuttimia ja suuttimia ja huomasin kuinka hieno on saada ikkuna palotilaan. Enään ei niin paljoa harmita tuo hankintahintakaan ( 60e) vaikka kaurapuuroa ja näkkileipää kului ehkä hiukan enemmän siinä kuussa.
    Näitä tulppia myy Kaasutinexpertti edelleenkin ja saahan niitä ulkomailtakin – hinnaneroa ei oikeastaan näytä olevan.
    Tämä ei ole maksettu mainos, vaan olen ihan muuten vaan iloinen.

    Mitä kokemuksia muilla on?

    #151019

    Kyllä se on ihan ässä seoksen säätöön. Ei tarvitse arvailla eikä kylillä kysellä kumpaan suuntaan ruuvataan jos hieman nykii tai muuten vaan ei oikein nätisti käy. Eikä hinta niin paha ole, varsinkaan jos vähänkin harrastaa virittelyä. Säästetty venttiiliremontti on jo maksanut tulpan hinnan takaisin. Olen jo jonkin aikaa suunnitellut vastaavaa tulppaa jota voisi käyttää myös ajon aikana, valokuidulla kabiiniin ohjattuna. Näkisi myös kovan rasituksen seoksen. Onko lasialan ammattilaisia Killassa? Ei kai se sen kummempi olisi kun colortunea vastaava sytytystulppa jonka lasipohjaan hitsaisi valokuidun kiinni?
    Faija tuon aikoinaan osti kun piti mersun kutoskoneen zenith- kaasarit säätää. Taisi mennä osittain noiden kaasuttimien takia mersu aikoinaan vaihtoon, ja tuli diesel CX tilalle 😆

    #151020

    @miki wrote:

    Kyllä se on ihan ässä seoksen säätöön. Ei tarvitse arvailla eikä kylillä kysellä kumpaan suuntaan ruuvataan jos hieman nykii tai muuten vaan ei oikein nätisti käy. Eikä hinta niin paha ole, varsinkaan jos vähänkin harrastaa virittelyä. Säästetty venttiiliremontti on jo maksanut tulpan hinnan takaisin. Olen jo jonkin aikaa suunnitellut vastaavaa tulppaa jota voisi käyttää myös ajon aikana, valokuidulla kabiiniin ohjattuna. Näkisi myös kovan rasituksen seoksen. Onko lasialan ammattilaisia Killassa? Ei kai se sen kummempi olisi kun colortunea vastaava sytytystulppa jonka lasipohjaan hitsaisi valokuidun kiinni?
    Faija tuon aikoinaan osti kun piti mersun kutoskoneen zenith- kaasarit säätää. Taisi mennä osittain noiden kaasuttimien takia mersu aikoinaan vaihtoon, ja tuli diesel CX tilalle 😆

    tästähän voisi tehdä oikean tarkkuskäkikellon näillä eväillä. lentomoottoreissa seosta laihennetaan kun ylöspäin noustaan.
    Olisiko seosruuvillekin pikkuruinen namikka jota ruuvailla kun ollaan alppeja ylittämässä? Mittareitakin tähän tarkoitukseen tuolta lentovarikoilta löytyy, mutta ei kovin ekonomiseen hintaan. Toisaalta, colortunesta kun näkee paljon muutakin koneen kunnosta ei silloin ihan hassu ja tarpeeton idea tuo valokaapelikaan?

    #151021

    Lambda-anturi pakoputkeen, ja sille näyttölaite, niin jo ollaan seoksista selvillä ajossakin…

    Osia saa, eikä ole kalliita. Kapeakaistainen anturi uutena muutaman kympin, näyttölaitos itse kasaten muutaman euron, laajakaista-anturi näyttöineen parisen satkua…

    #151022

    http://www.kaasutinexpertti.fi/colortune.html

    Kyseessä on ilmeisesti tuollaiset kynttilät ?

    Aika veikeät, pitää ehkä itsekin joskus hankkia ja testailla..

    #151023

    @MikaVeee wrote:

    http://www.kaasutinexpertti.fi/colortune.html

    Kyseessä on ilmeisesti tuollaiset kynttilät ?

    Aika veikeät, pitää ehkä itsekin joskus hankkia ja testailla..

    sama kapine. tänään tarkistin juuri seoksen paikalleen. eihän isoisällä eikä isälläkään tainnut tällaista olla käytössään. tulppa muuttaa väriä aika nopeasti muutenkin. jää ainakin muutama tulpan irtiotto/paikalleen kierto väliin kun seoksen saa säädettyä samalla istumalla. mukavuuskysymys kai lähinnä? colortune tulppa itsessään on hieno keksintönä – hiukan nämä mukana tulleet jatkovarret,peilit sun muut olivat hempulia tavaraa – ei “professional” -tasoa. Tulpan kuparista tiivisterengastakaan ei saa pysymään paikallaan vaan se hulahtaa alta aikayksikön sinne peltien alle ellei sitten sylinteriin saakka. sen ehkä voi korvata jollain kuumankestävällä O-renkaalla? Mutta tulppa itsessään toimii, ja sehän pääasia onkin.

    #151024

    Moottorin käydessä Colortunen lasi-ikkunan läpi näkyy seoksen palamisliekin väri:
    -Keltainen väri ilmaisee, että seoksessa on liian rikkaalla.
    -Bunsen-sininen väri ilmaisee, että seossuhde on oikea.
    -Valkosininen väri ilmaisee, että seos on liian laiha.
    Helppo muistaa..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151025

    Nostin jutun ylemmäs kun se kerran löytyi..
    Etsinnän tarkoitus kirjata tästä jotain muistiin 2cv-Wikiin..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151026

    Kuulostaa veikeältä ! Laittakaa ihmeessä raporttia kokemuksista….

    #151027

    Tuollainen on ihan hauska, sillä tosiaan saa “ikkunan palotilaan” ja voi katsella palotapahtumaa reaaliajassa..!

    Kaverin ruiskuHarrikkaa penkittäessä ihmeteltiin kummallista pätkimistä, lopulta tuollaisenkin kanssa, kunnes syy selvisi ihan muualta. Ehkä ilman Colortune -tulppaa olisi metsästetty vielä pidempään, kyllä sillä selvisi aika kivasti että vedossa jäi polttamatta (dynopenkissä kun kuormittamaan pystyi)…

    Sätkän kanssa tuossa sitten tulee mielestäni hankalaksi se, ettei oikein kuorman kanssa ajamaan kätevästi pääse, asentajaa ei mielellään pannuhuoneeseen laita tilannetta väijymään. Ellei sitten laita digikameraa ja ulkoista näyttöä kabiiniin..? Tässä mielessä se pakoputkeen tällättävä Lambda-anturi on mielestäni edelleen parempi, eikä hinnassa juuri eroa ole…

    #151028

    http://www.youtube.com/watch?v=VtKW0dIA7pU” onclick=”window.open(this.href);return false;

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5BU-5FhX_Qc” onclick=”window.open(this.href);return false;

    -Olli

    #151029

    Hauska Burtonin video mutta uskomattoman rumasti ne saa sätkän koneen käymään, ygh !!!

    #151030

    No just noin niin kun noissa Ollin linkittämissä videoissa. Burtoni käy juuri oikealla seoksella, jammu taas niin rikkaalla ettei joka kipinän kohdalla edes sytytyä. Jä sätkän saa käymään oikein nätisti liian laihalla jolloin riskinä kärähtäneet venttiilit ja paha mieli. Tokihan lambda on aivan yhtä hyvä ja vähän parempikin, mutta vaatii vähän virittelyä. Ja oikein valveutunut mekaanikko säätää ihan fiiliksellä ja välillä pakoputkea nuuhkimalla seoksen oikein.

    #151031

    Näin tässä vitiossa ne (me!) ammatti-tunarit tekevät juuri oikean seoksen riippuen vähän tietysti kuun asennosta ja ennustaja-eukon tarot-korteista. Tulikohan täyskäsi ?

    https://picasaweb.google.com/117697146518003913230/RakentaminenJatkuu?authkey=Gv1sRgCILStb6unaKyOA&feat=content_notification#5663397087140115698″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    @miki wrote:

    No just noin niin kun noissa Ollin linkittämissä videoissa. Burtoni käy juuri oikealla seoksella, jammu taas niin rikkaalla ettei joka kipinän kohdalla edes sytytyä. Jä sätkän saa käymään oikein nätisti liian laihalla jolloin riskinä kärähtäneet venttiilit ja paha mieli. Tokihan lambda on aivan yhtä hyvä ja vähän parempikin, mutta vaatii vähän virittelyä. Ja oikein valveutunut mekaanikko säätää ihan fiiliksellä ja välillä pakoputkea nuuhkimalla seoksen oikein.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.