Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Dakar 2007 & 2008 ja 2CV
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
10.1.2007, 07:39 #123023
Dakar -ralli on taas menossa ja mukana myös viimevuotiseen tapaan 2CV-Mehari Club Cassisin tuplamoottorinen 2CV. Vehkeessä on oikeasti paljon 2CV-tekniikkaakin, vaikkakin kuljin on melkolailla uudelleenräätälöity rallikäyttöön. Allaolevasta linkistä voi katsella teknisiä kuvia ja seurata muutenkin menoa:
http://www.takla-makane.com/pages/dakar07/dakar07.htmTässä videossa jossain häntäpäässä mennään, mutta eteenpäin kuitenkin:
http://www.youtube.com/watch?v=QlClC1jDWvU&NR
Viime vuonna tuli valitettava tekninen keskeytys alkumatkasta.Ja lisää videota:
http://www.youtube.com/watch?v=4wH-hbY1VCIhttp://www.youtube.com/watch?v=5wFr1MLxdr4
http://www.youtube.com/watch?v=_I8k2LREQu8
Vuoden 2005 versio:
http://www.youtube.com/watch?v=IULKO4zvMVgYoutubesta esimerkiksi voi hakea lisääkin.
10.1.2007, 11:17 #137969Tiimi on ikävä kyllä keskeyttänyt pätkältä neljä,
ilmeisesti takatukivarren pettämiseen.
Kuten tästä listasta voi havaita, olivat numerolla 400.
http://www.dakar.com/2007/DAK/LIVE/fr/500/classement/ABA.html
-Olli
10.1.2007, 11:29 #137970Dommage!
Ollin linkissä numeroa 400 klikkaamalla näkee siihenastiset sijoitukset. Tällä hetkellä on 170 tiimiä jäljellä autojen sarjassa.
Jukka
10.1.2007, 19:11 #137971tuossa keskeyttämisestä video, jos sattuu ymmärtämään Ranskaa niin siitä saa enempi irti.
http://www.youtube.com/watch?v=Gq7Bfms4f18&eurl=
-Olli
11.1.2007, 09:01 #137972Jonkinlainen onnettomuus tapahtui ja tasauspyörästöön tuli vika. Näin kommentoi eräs ranskanklielinen belgikaverini.
11.1.2007, 11:09 #137973Joo, joku kanssakilpailija oli ajanut oikeaan takanurkkaan ja takatukivarsi oli vääntynyt ja vairioittanut takavaihteistoa. Korjaus aika oli liian pitkä jatkon kannalta.
Siis olis kannattanut pysyä tehtään säädöissä, niin olis selvinnyt tukivarren vaihdolla nin 30 min.
😆 😆
Lasse11.1.2007, 11:29 #137974@Lasse1 wrote:
Joo, joku kanssakilpailija oli ajanut oikeaan takanurkkaan
Tällainen keskeyttämisen syy tuntuu varmasti “paremmalta” kuin että joku oma tekninen ratkaisu olisi pettänyt ja keskeyttämisen aiheuttanut..? Eipähän pääse itseään syyttämään… 8)
Jonkinverran näytti kyseinen kuljin muuttuneen edellisvuoteen nähden, takamoottorin jäähdytyksen ilmanotto, ilmansuodattimet, etupuskuri näin ainakin äkikseltään näytti hieman muuttuneen.
No, parempi onni ensi kerralla sitten!!!
11.1.2007, 13:53 #137975Uskoisin, että on merdejä sadellut kanssakilpailijalle. Tai eihän syyllinen tarkemmin selvinnyt.
11.1.2007, 15:14 #137976@Jasu wrote:
Jonkinverran näytti kyseinen kuljin muuttuneen edellisvuoteen nähden, takamoottorin jäähdytyksen ilmanotto, ilmansuodattimet, etupuskuri näin ainakin äkikseltään näytti hieman muuttuneen.
Suurin yhtäläisyys vanhan kanssa oli ilmeisesti väritys…
Jossain netissä oli hyvä kuvakavalkaadi tuon uuden tekemisestä.
Aika totaalisesti se näytettiin rakentavan uusiksi edellis kerrasta.-Olli
11.1.2007, 16:05 #137977Joltain noista linkkien tarjoamilta sivuilta löytyi, kahdeltakin, hyvät kuvasarjat laitteen rakentamisesta. 4×4 Méharin rungosta jotain höpisivät, ja onhan siinä rungossa kardaanin tukilaakereiden paikat, kaunista katseltavaa oli nuo rakentamisen etenemisen yhteydessä otetut kuvat… Sätkän korista ei paljoa käytössä ole, rintapelti ja muotokaaret takaosassa, oikeastaan kaikki pintapellit on poissa. Korin takaosa sokilla kiinnitetty lasikuitupalikka, huollon helpottamiseksi ilmeisesti. Vaihdevivustokin oli jotain sellaista mitä Pienemmän Ollin kanssa joskus piirreltyä tuli, nyt sitten tulivat todistaneeksi sen että osattiin tuokin paikka ajatella…
Otetaanko Olli tähtäimeksi lähteä joskus johonkin karkeloon tuon tyyppisellä laitteella? Vaikka kahdella Geesun koneella jos ei muuten ehtisi… Kaikkea se piru hulluilla yrittääkin teettää..?
11.1.2007, 18:18 #137978Siitä vaan pojat duunamaan kameran kanssa kampetta kasaan, lupaan sponssata ainakin vähän virkistystä 😀
11.1.2007, 20:13 #137979tuossa on linkki tuon bibipin rakentamiseen LINKKI ,LINKKI2
runko näyttää olevan kovasti “home made”…
Tuossa taasen on edellisen laitteen BUDJETTI
87 412 euroa, tartteis muutaman sponssin. Ei paikalliselta Citroen
maahantuojalta saadut punaiset lippikset paljon lämmitä 😉Oishan siinä tietty henkeä lähteä vääntämään ihan autotalli (lue, kesällä ulkona) virityksen
pohjalta, mutta vermeen saattaminen edes FIAn edellyttään kuntoo ei ole aivan
yksinkertainen/ilmainen juttu. Pelkkä Dakar ralliin osallistuminen (2005) 16 271 euroa!Tupla GeeSun pannuinenhan sen totta toki pitäis olla ettei tartteis
kammeta siellä tulosluettelon hännillä ihan kokoajan.-Olli
11.1.2007, 22:19 #137980Hieman on suurehkon tuntuisia rahasummia mitä tuollainen kisa tuntuu syövän. Tai siis se ei yllätä että ajopeli nielee rahaa, bensaa palaa ihan eri tavalla kuin “kesälomareissulla” ajellessa, huoltokalustoonkin rahaa palaa, vaan ne muut kulut eli kisamaksut, lisenssit, viisumit ja sen sellaiset. Siinä ei tosiaankan ne punaiset lippalakit lämmitä, tuskin edes mieltä…
Ainahan kisaaminen maksaa, vuonna 1991 radiolla rikottavien autojen SM-kisoissa kolmossijalle päädyttyäni laskin että sen kesän kisapirssissä oli rahaa kiinni hieman yli 30 000 markkaa… Tietysti tämä raha oli kesän aikana keräntynyt kalustoon, mutta sen verran olisi maksanut ne lelut jos niitä olisi kerralla kaupasta hakemaan mennyt. Aika monta mainosta sai tuohon rahaan jakaa…
Mutta tuosta FIA:n hyväksynnästä, nythän sen pitäisi olla helpompaa kun nuo poijjaat on sen byrokratiapuolen läpikäyneet. Muistelisin että vuosi takaperin heillä olisi ollut jotain ongelmanpoikasta tuon hyväksynnän kanssa..?
Kallistako..? Vain meille kenellä ei rahaa ole… 8)
12.1.2007, 01:20 #137981@Jasu wrote:
Mutta tuosta FIA:n hyväksynnästä, nythän sen pitäisi olla helpompaa kun nuo poijjaat on sen byrokratiapuolen läpikäyneet.
Tarkoitin lähinnä sitä varuste määrää mitä FIA edellytää, Turvavarusteet
pitäisi varmasti kaikin puolin olla uusinta uutta ei kelpaa tallin nurkasta
kaivetut vanhat sammuttimet yms. Kaaret, niitäkään ei ihan vesijohdosta
tehdä. Näitä kaikkia rahanreikiä riittäisi loputtomiin.. Niin äkkiä on kasassa
monia kymmeniä tuhansia euroja…Juu vaikka saattaa äkkiseltään tuntua hauskalta ajatukselta.. “rättärillä
dakariin” niin ei nuo pojat sinne ole aivan leikkimään lähteneet.@Jasu wrote:
Kallistako..? Vain meille kenellä ei rahaa ole…
Yli puoli miljoonaa vanhaa “mummonmarkkaa” alkaa olla monelle
rahakkaallekkin iso summa.. 8)-Olli
12.1.2007, 08:31 #137982Juu, kyllä ne poijjaat näytti tosissaan olevan, mitenkään väheksymättä heidän panostuksiaan aiheeseen. Ehkä hieman “toisennäköistä” jälkeä saattaisi syntyä kovin paljon pienemmällä budjetilla, tässä suurta osaa (ja mainosarvoa firmalle???) näytteli Cassiksen Méhari-Clubi..?
Se kyllä tiedossa on ettei millään vanhoilla turvavarusteilla tuohon(kaan) kisaan asiaa ole, hauskana yksityiskohtana tankin oma FIA-sertifikaatti, eli ei mitään mikä turvallisuutteen edes vähän hipoo voine “polven päällä kuusenvarjon tallissa” väsätä… Turvavöissä on “parasta ennen” päiväys, yli-ikäisillä vöillä ei viivalle pääse yms yms.
Ns. oikea kisaaminen on melkoista rahanmenoa, siksi mainitsin tuosta 1:10 luokan kisaamisen kuluista. Ja tuo rahamäärä mitä omaan kalustoon oli silloin panostanut, oli vielä pienemmästä päästä sen kesän kärkikymmenikössä. Karkeasti heitettynä, näyttää kisaamisen kulut menevän samassa suhteessa auton mittakaavan mukaan, ja yksityiskohtana mainittakoon että FIA valvoo myös näitä “pikkuautokisoja”…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.