Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Diagnoosiehdotuksia nelosen nykivään kulkuun

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127557

    Nelonen nyki, eikä kiihtynyt. Luulin, että vika on kaasuttimessa. Noh, olihan siinä vikaa, kun hölskyi ja yski ja oli sisältä aivan musta. Bensankulutus oli n. 10 l/100 km! Tänään vaihdettiin kaasutin. Koelenkillä kulki hyvin, oli kuin ihan eri auto.

    Mutta kotia kohti ajellessa nykiminen alkoi uudestaan, eikä ylämäessä tehoa löytynyt, vaikka kaasujalka oli melkein konehuoneessa. Tyhjäkäynnillä kone pyörii tasaisesti. Huomenna ajattelin ajella pitemmän lenkin ja katsella bensan kulutusta.

    Kaikkein pahinta nykiminen on kakkosella neljän-viidenkympin hujakoilla. Olen lueskellut, että syy nykimiseen voisi olla sähköissä: kondensaattorissa tai latausreleessä?

    Huomasin tuolla viewtopic.php?f=10&t=5321&start=45 kuvauksen nykimisestä, joka pätee myös (melkein) minun kulkimeeni.

    @cee4 wrote:

    Mulla hajos kondensaattori yx päivä tuolla motarilla, sätkä alko ensin nykiä ja sitten nykinä äity niin pahaks että täyty pysähtyä, koitin lähteä viä eteen päin mutta nyki niinkuin jenkki elokuvissa sennoset jotka ajaa autokoulussa. Eikun nokka pelti auki ja totesin kondensaattorin pään haljenneen.

    Kiitos Tampereen jaoksen jaos porvarille joka auttoi minut seuraavaan rampille 😀 Taas oli muuten sitä kuulua kilta henkeä yllinkyllin, oli kotoo lähteny mua auttaan kun kuuli että sätkä motarille on hyytynyt. Kiitos vielä kerran ❗ ❗

    No anopilla vaihdoin kondensaattorin ja matka jatkui jäleen. Ala kierroksilla huomasin lievää nykinää ja pientä papatusta pakarissa.

    Nyt pitäisi löytää kondensaattori, että voisi kokeilla, onko vika siinä! Motonetin saldo näyttää nollaa, mistä Tampereelta löytyisi konkka tähän hätään?

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #165758

    Franse motorista hervannasta, osta koko kärki-konkkapaketti samalla ja vaihda kaikki, maksaa kai alle 20eur ja sitten on ainakin yks vikakohta pois suljettu.
    Puhdista liittimet ja moottorilohkon pinnat hyvin, että sähkö kulkee johtoa eikä öljyä pitkin.
    Lasse

    #165759

    Lisää kärkikoteloon oma maadoitusjohto – hyvä paikka on konkan kiinnitysruuvin alle ja siitä vieden vaikka moottorin kumityynyn kiinnitysmutterin alle. Etuna on se, että maadottuu kokoajan, eikä vain silloin kun vääntää kotelon pultit kiinni > helpottaa sytytyshetken säätöä eli oikean hetken hakua.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #165760

    oireet sopis tukkonaiseen bensafiltteriin…

    #165761

    Kaikkein kauemmin olen hakenut vikaa nykimiseen ja paukutteluun silloin kun kondensaattorin kiinnitysruuvi pohjasi ennenkuin kiristyi.Jäi siis ihan vähän löysälle,vaikka ruuvi ei enää kiristynyt

    #165762

    No niin, nyt on vaihdettu kondensaattori, kärjet, tulpat ja tulpanjohdot. Kulkee ja tehoa löytyy niin paljon kun nyt nelkusta löytyy. Pientä nykimistä on vielä satunnaisesti. Epäilen, että akun plussajohdon ei niin hyvin istuvalla kengällä voisi olla jotain osuutta tässä sopassa. Kaasuttimen vaihdossa seosruuvikin meni ehkä vähän liikaa kiinni.

    Mutta kondensaattorin vaihto auttoi huomattavasti, hajalla se oli.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #165763

    Aina huomaa uutta: Käytiin ehtooajelulla Kangasalan harjulla. Menomatkalla yski ja nyki välillä, varsinkin kun viidessä-kuudessakympissä nosti jalan kaasulta, antoi vauhdin vähän hidastua ja painoi kaasua uudestaan. Onnistuipa kulkupeli sammumaankin yksissä liikennevaloissa.

    Harjun toisella puolen käännettiin nokka taas kohti Tamperetta ja vedinpä vähän ryyppynuppia ylös. Paluumatkalla kaikki nykiminen ja paukahtelu loppui! Ja veti hyvin ylämäet.

    Mitä mitä?

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #165764

    Jos siis “herää” paremmin toimimaan ryyppyä lisäämällä, niin laihalla se käy. Ryypyn “virallisempi” nimi on rikastin…

    @Mörkö wrote:

    oireet sopis tukkonaiseen bensafiltteriin…

    Tämä veikkaus voisi olla ihan kohdallaan, tukkoisen filtterin läpi kun ei tule bensa hyvin, niin laihalle menee…

    Toisaalta imuvuotokin voi olla hyvä vaihtoehto, kaasarin mutterin löysällä, imusarjan ja kaasarin välissä oleva bakeliittieriste halki/puuttuu, kaasari kiristetty “voimiensa tunnossa” jolloin laippa mutkalla, kannen ja imusarjan välistä tiiviste pettänyt, jne…

    #165765

    Kaasutin kun vaihdettiin, niin bakeliitti tutkittiin huolella ja ehjäksi todettiin. Väliin pistettiin tiivisteetkin. Bensafiltteri on vielä tutkimatta. Kiitos kaikille vinkeistä!
    —-
    Päivitänpä tähän perään uusimmat kuulumiset kesäkuun puolelta. Tankissa olevan bensaputken ehdin tarkistamaan joku aika sitten, ei ollut siellä tukosta. Kylmällä moottorilla lyhyessä kaupunkiajossa bensankulutus on edelleenkin kova, eli en sieltä tukosta oikein odottanut löytyvänkään. Seosruuvia väänsin reilusti auki, se on tainnut olla kuitenkin suurin syy nykyiseen nykimiseen.

    Tässähän on käynyt niin, että kun jotain korjausta tai muutosta teki, niin oireet hävisivät aina hetkeksi, mutta sitten tuli taas jotain uutta. Mutta moottori käy kuitenkin ihan nätisti, kolinoita ei kuulu, eikä savua nouse – hyvä niin!

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #165766

    Viime kevään hämmästelyt jatkuu…

    Kesällä 2012 ajeltiin 4000 km ja hyvin paukkui kevään epävarmuudesta huolimatta. Tänä kevättalvena, kun kotipihan lumikasat olivat kaksi kertaa sitikan korkuiset, kone lähti toisella yrittämällä käyntiin (lämpimästä varastosta siis), kävi ja käynnistyi alkukevään viileässä kuin enkeli, kulki kiltisti katsastusmiehen käsissäkin. Kaikki oli hyvin.

    Mutta nyt, kun keli on mainioin katto rullalla ajeluun, ajokki yskii ja sammuu. Ryyppynuppia saa säätää koko ajan ja merkillisintä on, että ajokki tuntuu tietävän missä ollaan: Kotipihassa tyhjäkäynti on tasaista, mutta mitä hankalampi risteys, sitä varmemmin rupeaa nikottelemaan.

    Sähköä tulee puolalle asti. Bensapumppu ja alusbakeliitti on uudet. Letkut ja kaasutin puhallettu kompuralla, polttoainetta tulee.

    Tällaisia samanlaisia arvoituksiahan palsta on täynnä, kun olen eri hakusanoilla haeskellut vertaistukea. Tuntuu kuin sitikassa olisi 90% henkimaailman havinaa ja 10% tekniikkaa.

    Ainoa muutos, minkä olen tehnyt on yksikurkkuisen kaasuttimen pääsuutin. Se oli kutosen (165), eikä nelkun. Vaihdoin sen oikean kokoiseksi (155). Näistähän on ollut puhetta tuolla kaasutinkeskusteluissa. Ja koolla 140 on kuulemma nelkku kulkenut hyvin. Voiko tässä nyt tulla henkimaailman jutut kyseeseen: Kun kone on tottunut kulkemaan väärällä suuttimella, niin oikealla ei enää osaakaan toimia?

    Seuraavaksi vaihdan kärkien tilalle 123:n ja uuden puolan, katsotaan kuinka käy…

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #165767

    -Kärjet
    -Imusarjan ilmavuodot
    -Venttiilit
    -Bensatankin anturin imuputken sihti

    Tällä kombinaatiolla hakisin sellaista “Viina-Terva-Sauna-Hauta”-ratkaisua.

    Henkimaailman asioita, kyllä joo välillä, mutta perusasiat pitää olla kunnossa ennen kuin voi alkaa kulkimensa sielua syyttämään maanantaikappaleeksi. 😛

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165768

    @Herra_Pii_Poo wrote:

    Mutta nyt, kun keli on mainioin katto rullalla ajeluun, ajokki yskii ja sammuu. Ryyppynuppia saa säätää koko ajan ja merkillisintä on, että ajokki tuntuu tietävän missä ollaan: Kotipihassa tyhjäkäynti on tasaista, mutta mitä hankalampi risteys, sitä varmemmin rupeaa nikottelemaan.

    Äkkiseltään vois mieleen tulla että laihalla käy, jos kerran yskii/sammuu ja ryypyllä pelaamalla saa toimimaan..? Tai sitten bensansaannissa se ongelma, tuohon Akailen listaan vois vielä lisätä tankin päällä olevan kumiletkun pätkän, jos on halki niin ottaa sieltä ilmaa bensan kaveriksi ja seos taas laihenee…

    Ja tuo että varmasti kummittelee hankalassa paikassa, niin siihen varmasti vaikuttaa se että kun kuskilla on pieni epävarmuus toiminnasta, niin sitä saattaa “korostetun varovanvarmasti” yrittää lähestyä tilannetta, jossa omalla toiminnalla vaan saa esiin huonon käytöksen. En sano varmaksi, mutta ihmisluonne tahtoo vähän tuollainen olla…

    #165769

    @Jasu wrote:

    Ja tuo että varmasti kummittelee hankalassa paikassa, niin siihen varmasti vaikuttaa se että kun kuskilla on pieni epävarmuus toiminnasta, niin sitä saattaa “korostetun varovanvarmasti” yrittää lähestyä tilannetta, jossa omalla toiminnalla vaan saa esiin huonon käytöksen. En sano varmaksi, mutta ihmisluonne tahtoo vähän tuollainen olla…

    Tästä olen ihan ihan samaa mieltä! Vieläkin ihmettelen, kuinka helposti sätkään tottumaton katsastusmies sai kulkimen käyntiin ja liikkeelle keväthangilla. Mutta hänpä ei tiennyt, että kulkimen käynnistäminen voi olla hankalaa, löi vaan sen käyntiin kuin minkä tahansa auton…

    Mutta kyllä minun kulkimeni osaa olla armollinenkin: Kun liikennevaloissa piti pysähtyä ylämäkeen ja siitä tehokkaasti polkaisten lähteä liikkeelle, niin kaikki pelasi hyvin. Kaasuvipu putosi irti kaasuttimesta vasta kaupan pihassa. :mrgreen:

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #165770

    No niin. Iltalenkki ajettu. Ei yski, ei nyi, ei tarvinnut polkea kuin urkuharmoonia, ryyppynuppikin sai pysyä pohjassa. Käyntiin lähti nätisti ilman ryyppyä tai kaasua. Kuljin syöksyi pitkin katuja hurjaa vauhtia, kiihtyi ylämäessä 😯 ja vieläpä kolmosella!

    Ajoneuvo parani kuin taikaiskusta, kun vaihdoin nokalle 123:n. Sytytystä en ole osannut edes epäillä, kun se oli sentään korjaamolla katsottu kohdalleen. Niissä 123:n alta pois otetuissa osissa on ollut jotain tosi pahasti vialla. No, oli mitä oli, nyt käy ja kukkuu!

    Ennen maaliin pääsyä vaihdoin kaikki bensaletkut ja pumpun (jonka myös avasin ja tarkistin), kurkin tankkiin (nelkun bensatankin huoltoluukku on hieno juttu), putsasin kaasuttimen ja vaihdoin pääsuuttimen oikeankokoiseksi (suutin löytyi moottoripyöräliikkeestä, myyjäpoitsu naureskeli ensin, mutta hämmästyi kauhiasti, kun suutin löytyikin valikoimista), vaihdoin puolan jne. Tuleepahan laite tutuksi!

    Kärjettömän asennuksessa sai vähän inspiroidakin, kun kaikissa netistä löytämissäni kuvissa oli kutonen, ja nelkun propellin takana on vähän erilainen näkymä. Pitää jossain vaiheessa ottaa potkuri irti uudestaan ja tarkistaa, että kaikki askartelut on vielä paikallaan. Eilen ja tänään puuhastellessa on sanalle tulleille naapureillekin saanut esitellä 2cv:n ihmeellistä tekniikka. “Sulla on usein ollut konepelti ylhäällä, onko siinä isokin vika?” Ehei, vaan paljon pientä puuhaa! 😀

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.