Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka diesel moottori

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #140731

    Ny ois yks pikku dieseli myynnissä:

    http://uralroikka.net/pulinat/viewtopic.php?t=3242

    -Olli

    #140732

    Maailman halvin auto, TATA NANO, 2 pyttyinen kuutioiltaan 624, 33hp vaihteisto portaaton. Kävisiköhän sätkään ?

    ter. kari81

    #140733

    http://iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1474533

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140734

    “Nanosta on tulossa myös dieselkäyttöinen vaihtoehto.” sanotaan jo siellä.

    Saksanmaalta kuuluu jo uutisia, että suurkaupungeissa asuvat rättäristit luopuvat kulkimistaan, koska vanhoilla ajoneuvoilla ei ole enää lupaa liikennöidä keskustoissa. En ihmettelisi vaikka joidenkin vuosien kuluttua vähäpäästöisyyttä alettaisiin vaatia samaan tapaan vaikkapa Hesassakin. Silloin voi olla, että tulevaisuuden pikkudieseleiden soveltaminen 2CV:n nokalle voi olla jonkinlainen ratkaisu, jos haluaa edelleen tyylilleen uskollisesti liikkua ihmisten ilmolla neljällä kumipyörällä.

    Toinen mahdollisuus on ruiskutusjärjestelmän kehittäminen 2CV:hen ja nimenomaan sellaisen, jolla päästään sertifioidusti vaaditun päästötason alle. 123 Ignitionhan on kehitellyt 1-pisteruiskua, mutta siitä ei ole kuulunut tarkempaa proton jälkeen. 2CV:n katalysaattorithan ovayt jo olemassa.

    #140735

    Tuokaan päästöasia sätkän kohdalla ei ole kuin pienestä vaivannäöstä kiinni. Kunnossa oleva kone ja katalysaattori on jo ratkaisu pieniin päästöihin. Siitä seuraava askel on tuo ruisku niinkuin katsastusmies oli Jasun ruiskusta todennut “ihmeen pienet päästöt ja ei katalysaattoria” Tarvisi teettää ennakkotapaus mittauksineen ja julkistaa se jollain tavalla.

    En kyllä tajua miksei autoja voida verottaa suoraan päästöjen perusteella, kun tekniikka on jo olemassa: Kaikki autot mitattaisiin katsastuksen yhteydessä ja vero määräytyisi sen mukaan vuosittain.

    Mitä olen ei rättäristien kanssa keskustellut sätkien päästöistä niin hämmästyttävän yleinen luulo on se, että kun kuljin on vanha niin se päästelee piipustaan aivan sairaita lukemia. Tavallisella tallaajalla kun ei tunnu menevän kaaliin, että pienellä bensankulutuksella ei saa aikaan suuria päästöjä. (Jos kone on muuten kunnossa) Toinen asia mikä naurattaa nykyautoteollisuudessa ja yleisessä ajatusmaailmassa on se, että jos uusi auto ostetaan neljän vuoden välein niin ei huomioida lainkaan kuinka paljon energiaa tällainen jatkuvasti uusien autojen tuottaminen kuluttaa pelkästään auton valmistuksessa. Esimerkkinä mies ostaa auton ja ajaa sillä kymmenen vuotta niin siinä ajassa säästää yli kahden auton valmistukseen käytetyn energian ja materiaalit. Kun loppujen lopuksi autojen keskikulutus ei ole niin merkittävästi pudonnut kymmenessä vuodessa. Vähän sama juttu on Hybridien akut: Kukaan ei julkisuudessa puhu niiden valmistukseen vaadittavasta energiasta, ylläpidosta ja hävittämisestä.

    Täytyy olla ylpeä 2cv:n suunnittelusta ja toteutuksessa. Käsittämättömän paljon edellä aikaansa! 2cv:llä on sentään ajettu nyky kulutusvaatimuksilla jo 50-luvulta lähtien…

    Edit: typoja

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140736

    Tuossa Akaile puhuu paljon asiaa…

    Mutta noihin vanhoihin ajoneuvoihin ja niihin saataviin päästöihin perustuviin maksuihin yms juttuihin. Ei taitane mennä ihan helpolla läpi. Nyt jo on taistelua saada vuoden 1999-2000 HDi Xantiaan pienemmät päästömaksut, valmistaja ilmoittaa tasan samat lukemat ja samalla tavalla mitattuna, mutta valtiovalta on suuressa viisaudessaan päättänyt ettei mitään ennen tiettyä päivämäärää valmistettua voida “verottaa kevyemmin”…

    Eli käytännössä sama auto, samalla moottorilla, mutta jos olisikin rekisteröity kolmea viikkoa myöhemmin niin selviäisi tällä hetkellä reippaasti pienemmällä käyttömaksulla, käyttöönottopäivän ollessa joulukuun puolivälissä 2000..! Tämän omistaja otti Akeen suoraan yhteyttä kysyäkseen saisiko päästöperustaisen käyttömaksun autoonsa, sieltä tuli yksiselitteinen vastaus-“ei, sillä meillä on selkeä päivämääräraja”. Tietysti ymmärrän selkeyden kannalta tällaisen, mutta toisaalta en jos on osoittaa selkeä poikkeavuus eli varma tieto esim autonvalmistajalta tästä vähäpäästöisyydestä…

    Tiedä sitten miten tässä omassa tulevassa “vähäpäästöisyydessä” tulisi käymään, luontoahan se säästää oman rahatilanteeni lisäksi..? Liekö kuitenkin valtion taholta sitä toimintaa rangaistaan??? Kuten oli alkuun Jyväskylän suunnalla toimivalla sikafarmarilla, joka päätti ottaa tilansa metaanin talteen, jauhaa siitä sähköä tilalle ja painaa loput auton tankkiin (vanha “mannemallin” mersu). Itse valmistetuille kaasulaitteille tuli päätös, yli 40-kertainen dieselvero, kohtuullistettunakin vielä yli 20-kertaisena, mutta tehtaan tekemälle Volvon Bi-Fuel -autolle sai kuitenkin verovapauden…

    Vähän sellainen mielikuva koko touhusta jäänyt on että rikkaille kohta sallitaan koko autoilu, ja myöskin ympäristönsuojelu. Köyhät tehköön sitä mihin vähät rahat riittää…

    #140737

    Näinhän se on, että kierrätystä (tai auton käyttöiän venytystä) ja vanhan tekniikan parantamisen mahdollisuuksia ei huomioida viranomaismääräyksissä ja pelkäänpä että tilanne tulee pysymään sellaisena jatkossakin.

    Onneksi Suomessa on sentään menty mielestäni piirun puolikas järkevämpään suuntaan ja käyttömaksu 2CV:n kohdalla tulee jopa hieman laskemaan v. 2011, jos päätökset pitävät. Toivottavasti tulisi itse mahdolliseksi teknisillä ratkaisuillaan pienentää päästöjä, jotenkin osoittaa tämä viranomasille ja saada lisää alennusta veroon. Katsastuksessahan tämä olisi kai mahdollista.

    #140738

    Jos kaikki veroluonteiset maksut olisivat polttonesteen hinnassa, ei tarvitsisi arpoa tällaisten erilaisten taulukoiden kanssa. Ken kuluttaa se maksaa periaate toimisi täydellisesti.

    Mutta kun tälläkin asialla pitää tehdä politiikkaa ja subventoida landeasumista yms.

    nimim. heinäplääkkä

    #140739

    @dieselflosse wrote:

    Jos kaikki veroluonteiset maksut olisivat polttonesteen hinnassa, ei tarvitsisi arpoa tällaisten erilaisten taulukoiden kanssa. Ken kuluttaa se maksaa periaate toimisi täydellisesti.

    Juu, mutta nythän meillä on paljosti veroluonteisia maksuja polttoaineessa, lisäksi veroluonteista käyttömaksua sekä dieselautoissa veroluonteista käyttövoimamaksua… Kaikki vaihtoehdot käytössä, tuntuupas kivalta…

    #140740

    @Jasu wrote:

    Kaikki vaihtoehdot käytössä, tuntuupas kivalta…

    Meillä osataan pelata varman päälle 😆

Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.