Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Dyane Kuusi 1978

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 59)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #147521

    Pääkaupunkiseudulla sitruunahappoa pitää hyllyssään Rautia Nurmijärvellä. 5kg alle 30 euroa.

    #147522

    Kiitos vinkeistä – sitruunahappo ostettu.

    #147523

    Ryane kävi tänään katsastuksessa ja sai leiman ja hirveesti kehuja. En ehtinyt itse paikalle, mutta alusta oli kuulemma kuin uusi ja kaikki toimi mahtavasti.

    Rosteripuskurit saivat konttorin henkilökunnan hurmioon. Katsastusmies ei osannut avata ovea sisältä, mutta pääsi lopulta ulos neuvoja saatuaan.

    Nyt saa sitten ajaa max. 3 kk, kun katsastus on “aloitettu” 10 päivän kuluessa. Verotuspäätöstä odotetaan mielenkiinnolla.

    Seuraavaksi öljyä pohjaan ja kovaa hellää ajoa.

    #147524

    Pohja ja kotelot tuli öljyttyä kuumennetulla teräketjuöljy-alustamassa mikstuuralla paineilmaruiskulla. Pohjaan massaa enemmän mukaan sitkostamaan. Koteloihin porasin reikiä, niin, että litku pääsisi joka paikkaan.

    Tästä seoksesta on kokemusta n. 20 vuoden ajalta ja se on edullista (ei tarvi säästellä), tehokasta tunkeutumaan ja osoittanut myös suojauskykynsä. Pitäisi vain jaksaa uusia käsittely parin vuoden välein.

    Olipa alusta uskomattoman terveessä kondiksessa. Rungossakin tehtaan maali erottui monessa paikassa. Ei lainkaan sellaista kuraa mitä suomalaisilta teiltä kertyy sentin paksuudelta joka paikkaan.

    Sottaista puuhaa, mutta kannattaa tehdä.

    #147525

    Eilen palautin Ryanen ajokuntoon kevytremontin jälkeen. Suihkuttelin vielä Würthin kirkasta synteettistä öljyä saumoihin ja muihin paikkoihin, johon ei oikeen mustaa tököttiä parane laittaa. Tuo öljy tulee spray-purkista tosi juoksevana, mutta jämähtää kohta tahmeaksi öljyjkalvoksi. Ruiskuttelin sitä etulattioiden pintaankin ja laitoin sitten 70-lukuista saunan muoviritilää nostamaan muovimatot irti lattiasta.

    Startti oli sanonut itsensä mystisesti irti. Vaihdoin toisen vastaavan Paris-Rhonen tilalle. Tämä olikin ensimmäinen vika oston jälkeen (n. 2000 km ajettu).

    Nyt Ryanella uskaltaa jopa talviajoon, mutta mikään varsinainen arkikuljin siitä ei tule ja museointikin on edelleen mielessä.

    Tulisi se tullauspäätös, jotta pääsisi tarrakilvistä ikkunoissa. Sisäpinnassa niitä tuskin muut tielläliikkujat edes erottavat. Jännää, että näitä sallitaan liimattavaksi jopa tuulilasiin (kuten itselläni) vaikka kaikista muista tarroista siellä mussutetaan herkästi.

    #147526

    No, heti seuraavana päivänähän se kaipaamani verotuspäätös tuli: 32,09 euroa!

    Ajatelkaa, että tämän takia täytellään useampia papereita ja pyöritellään niitä viranomaisilla. Lopuksi postitetaan päätös (6 paperiarkkia). Asiakas joutuu käymään tässä tapauksessa 4 luukulla kunnes kilvet on kourassa, mutta en valita: hieno päätös.

    Verotus lähtee näin vanhassa kulkimessa “vastaavan” uuden auton hinnasta. Vastaava on ilman muuta Citroen C1 1,0i X 3d (yleinen myyntihinta 11.116 eur) ja sitten tulee matemaattinen kaava, jossa auton vero alenee kuukausi kuukaudelta (X=Ux0,99 (potenssiin)kk) eli tässä tapauksessa 10116 x 0,99 potenssiin 362. Näin saadaan “yleinen vähittäismyyntiarvo” 200 eur, josta autovero 13,70 peosenttia ja ALV autoverostra 16,28 eur.

    Siis yhteensä “jäljellä olevan” autoveron määrä 32,09 euroa. Mahtavaa.

    Mutta älkää säikähtäkö. Homma oli loppujen lopuksi helppoa ja viranomaiset jaksoivat neuvoa auliisti (olihan sentään kyse heidän työllisyydestään). Kaikki joukolla hakemaan vanhoja sitikoita Suomeen 🙂

    Jossain on lisäksi raja, jonka alittuessa ei veroa tarvitse lainkaan maksaa, olisikohan jossain kympin tietämissä. 50-60 lukuiset sätkät alkavat mennä siihen kategoriaan.

    #147527

    Mun -58:sin vero oli 3,70 euroa ja tosiaan alle 10 euron veroa ei tarvitse maksaa. 😀

    Mikko

    #147528

    Mikähän ois vastaus kun laittais kettuiluna valituksen, että rasistisen alhainen vero 😀 “Rättäriä käsitellään arvottomana romuna…” Nooh vitsivitsi, hyvähän se on, että vihdoin on verotkin järkevällä tasolla. Kysymys on todellakin, että onko enää tuohon hintaan järkeä pyörittää tuollaista byrokraattista järjestelmää…?

    Saatko muuten Jukka valkoiset kilvet vai joutuuko laittamaan EU-kilvet?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147529

    Käsittääkseni EU-kilvet pitää ottaa, mutta sitten voi tilata erikseen ilman EU-tunnuksia olevat, jolloin joutuu maksamaan tuplat.

    Tai sitten jos Suomi-autoon tilaa siinä aiemmin olleet vapaana olevat kilvet, saa ne ilman EU-tunnuksia, mutta joutuu odottelemaan tai ottamaan väliajaksi EU-kilvet.

    Veron maksu näkyy muutaman päivän kuluttua tullin järjestelmässä ja sitten on mahdollista kilvet saada.

    #147530

    Voit ottaa valkoiset ilman EU-sinistä, ilman lisämaksua. Soita paikalliset konttorit , onko valkokilpiä varastossa eli vapaana ja jos on mene siihen konttoriin hakemaan. Kilvet voi hakea mistä konttorista huvittaa.
    Itselläni tärppäsi jo muutaman kilometrin päästä..

    terv. Kari

    #147531

    Autoveroa ei ole käsittääkseni autoissa joissa ei sitä ollut uutenakaan.
    Niin tuo aika rientää kun se oli alunperinkin vain väliaikainen….
    terv. Kari

    #147532

    Nykyään niissä (siis 57 ja vanhemmissa) taitaa olla joku vero, kulkee eri
    nimellä niin niihin on saatu se laitettua. Taitaa tosin olla joka kerta niin
    minimaalinen ettei siitä ole juuri haittaa muulle kuin vero järjestelmälle joka
    on jo valmiiksi yli ruuhkautunut..

    -Olli

    #147533

    Fosforihapon kanssa pitää varoa.Minä kävin aikoinaan mustangin läpi fosforihapolla Tulos hyvä ja on kestänyt. Ongelmaksi on muodostunut omat nivelet ja jänteet. Joku sanoi minulle että fosforihapon kanssa ennenvanhaan työskennelleet ihmiset sai järjestelmällisesti reuman.
    Tämän kuulin jo mustangin tehtyäni. Alan pikkuhiljaa uskoa.Tai sitten olen vain muuten vanhahtanut.
    Käyttäkää ehdottomasti suojakäsineitä. Sitä ainetta ei saa päästää iholle.
    Käytin pahojen kohtien käsittelyssä kukka sumutinta jolloin aineen sai leviämään pieniin koloihin. Käyttämäni fosforihappo oli 85% :tista
    jota ohensin puolet vedellä. Sumutettaessa naamari on paikallaan.
    Aine pyyhittiin pois seuraavana päivänä. Vettä ei sovi käyttää sillä ruostuminenhan alkaa jo ilmankosteudestakin.Tärpättirätti toimi hyvin.
    Maalina käytin happoväriä joka on enemmänkin tunnettu aluminin pohjamaalina.Se ei riitele fosforihapon jäämien kanssa.Sen päälle voikin sitten suunitella varsinaiset maalit.

    #147534

    Varovaisuuteen on varmasti happojen kanssa syytä. Kiitos vinkeistä!

    Eilen Ryaneen kiinnitettiin uudet ZZ Top -henkiset kilvet. Alle menivät myös Misukan nastagummit eli pientä talvipyörittelyä on luvassa.

    Yksi takalampun lasi jouduttiin vaihtamaan, kun eräs roskapönttö hyökkäsi päälle. Tuossa kulmassa oli kurttu jo aiemmin ja nyt on hieman lisää, mutta ihan lievää kuitenkin. Itse en ollut ratissa, kun hyökkäys tapahtui.

    #147535

    Fosforihaposta lueskelin hieman lisää internetissä:

    Käyttöturvallisuudesta mm: http://www.occuphealth.fi/internet/ova/fosforih.html#ots2
    Ainetta ei pidä päästää silmiin eikä antaa sen reagoida alumiinin kanssa. Normaalikäytössä siitä ei haihdu kaasuja työtilan ilmaan.

    Sinänsä fosforihappoa ei luokitella vaaralliseksi aineeksi, mutta hyvä on suojautua varsinkin väkevämpien liuosten kanssa. Oma käyttöliuokseni on muistaakseni n. 30%:sta.

    Wikipediassa on lisää tietoa:
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Fosforihappo

    Kuten voimme lukea, saamme fosforihappoa “hyväksytysti” elimistöömme mm. kolajuomia nauttimalla. Fosforihappo sanana kuullostaa jotenkin vaarallisemmalta kuin se onkaan, mutta oikeastaan hyvä niin.

    Sitruunahapon kohdalla mainitaan oikein “autojen entisöinti” wikipediassa. Erikoista, että tämä käyttö on kuitenkin aika harvan tiedossa.
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitruunahappo

    Käyttöturvallisuudesta ja käytännön suojautumisesta: http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0855.htm

    Kemistit antakoon lisää näkemyksiä.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 59)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.