Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Dyane Kuusi 1978

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 59)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #147536

    Kutosrynis on ollut rajoitetussa käytössä koko kuluneen vuoden. Belgialais-ranskalainen parivaljakko ajoi sillä jopa läpi Raid Poronkuseman tammi-helmikuun vaihteessa. Pas de problemes!

    Oikean takavalon nurkka oli jo kulkimen entisessä elämässä saanut pienen tällin ja se tuli lopulta oikaistua ja palkittua ko. nurkkaus aivan uudella klasilla, jonka onnistuin hankkimaan Mostista.

    Samassa yhteydessä tuli takapää perusteellisesti siivottua ja käsiteltyä muutama ruosteenalku fosforihappo-pohjamaali-pintamaali-proseduurilla. Hyvin olivat muuten kestäneet talven yli vuosi sitten tehdyt samanlaiset käsittelyt kynnyksissä. Ei minkäänlaista ruosteenelämää havaittavissa (katsokaa kuvat tämän viestiketjun alussa). Hitsaaminen ei vielä missään kohdin ole tullut tarpeelliseksi. Harvoin saa nauttia näin terveistä näkymistä Tiinan perspäässä 😉 Tumma väri saumoissa on vain suojavaseliinia.


    Etuhiekkapellin kun fiksaisi kiveniskemistä ja vaihtaisi jo varastoon ostetun uuden beigen katon, voisi kulkimella mennä vaikka hätyyttelemään museokatsastajaa.

    Toinen mielessä käynyt mahdollisuus olisi kulkimen myynti alkuperäistä Dyanea arvostavalle taholle. Tässä olisi jo uusi herkkurojekti kiikarissa, mutta yritetään pitää pää kylmänä…

    #147537

    Hieno on ja hyvin tehty ja turhaa sitä kuumetta vastaan on taistella. Se vain pahentaa sen ja aiheuttaa syvät arvet hoitamattomana. 😆

    #147538

    Vielä tässä vaiheessa kun nuo peräkontin saumausmassat kaivaisi pois ja maalaisi niin tekisi palveluksen tulevaisuudelle… 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147539

    On se hiano. Mukava nähdä että Dyanelle alkaa löytyä arvostusta. Aiemmin ei niistä oikeen kukaan piitannut.

    #147540

    Saumausmassat tosiaan kannattaa peruskunnostuksen yhteydessä poistaa kokonaan. Niiden alla on paljas pelti tai vain ohut varastomaali, jolloin niiden lohkeillessa pääsee rustuminen heti alkuun.

    Kuitenkaan tässä Dyanessa en halua koskea mihinkään alkuperäiseen täysin kunnossa olevaan
    rakenteeseen, vaan nämäkin saavat olla “tehtaan jäljiltä”. Rasva on hyvä varotoimi, jos hiushalkeamia olisi.

    Yleensä olenkin sätkissäni vedellyt ohuella rasvalla koko varapyörätilan lattian ja sitten päälle muovista saunaritilää. Samaa suosittelen etulattioille.

    Ryanessa löytyi vielä kaikki tehtaan tarratkin kohtuukuntoisina paikoiltaan ja olen tekemässä niistä aikanaan replikoita (tietokone-editointi onkin jo tehty):

    Kuskin oven syrjässä (rengaspaineet):

    Takaluukun sisäpuolella vasemmalla (käytä alkuperäisosia):

    Kuskin häikäisysuojassa on myös iso varoitustarra, mutta tässä kulkimessa se on Belgian markkinoiden mukainen (ranska/flaami), joten sitä tuskin kannattaa suurempia määriä painattaa.

    Jos jotain muita mielenkiintoisia alkuperäistarroja kulkimestanne löytyy, hyvästä valokuvaoriginaalista ja mitoista pystyn tekemään replikoita.

    #147541

    Ruokahalu kasvaa syödessä eli mahdollista museorekisteröintiä ajatellessa.

    Irroitin etuhuekkapellin, joka oli kiveniskemillä ja pintaruosteessa ja käärin sen esihionnan jälkeen fosforihapolla kostutettuun talouspaperiin. Vuorokauden jälkeen jätesäkistä paljastui hauskan näköinen muumio. Ruosteet olivat muuttaneet muotoaan ja koko metallipinta oli mattamainen. WC-paperi on todennäköisest parempaa kääreliinavärkkiä; sinne ei jää ilmakuplia.

    Hitsasin muutaman vanhan rekisterikilven reiän umpeen, puhdistin pinnan ja vedin pohjamaalin.

    #147542

    Hei!

    Varmaan jossakin keskustelussa on maininta siitä kuinka vahvaa fosforihappoa ja sitruunahappoa ruosteen poistoon kannattaa käyttää. Bilteman valmis pullo oli ihan selvä juttu, mutta esim kun ostaa sitruunahappoa sellaisen ison saavin, niin kuinka paljon jauhoa pitäisi laittaa litraan vettä ja onko sama sekoitussuhde käytettäessä talous- tai vessapaperia?

    #147543

    Mulla on ollut sellaista valmista teollisuusseosta, oliskohan jotain 20-prosenttista. Motonetistä saa kuulemma Annitrol-nimistä liuosta, josta mulla ei ole kokemusta. Täällä siitä jotain keskustelua: http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=46&t=6912″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Maalasin hiekkapellin penellä yläsäiliöruiskulla, mutta olisin kaivannut vieläkin kapeampaa ja helpommin kontrolloitavaa suihkua. Tosin kaikkia säätömahdollisuuksia en ehtinyt kokeilla. Pieniin paikkamaalauksiin olen käyttänyt lasisella puolen desin alasäiliöllä varustettua ruiskua, jolla saa todella pienen ja rajatun suihkun. Näyttää lelulta, mutta toimii. Olisiko suositella tuohon välimaastoon kellään mitään minikokoista ruiskua?

    No jälki oli kuitenkin ihan tasainen:

    #147544

    @tehvana wrote:

    kuinka paljon jauhoa pitäisi laittaa litraan vettä ja onko sama sekoitussuhde käytettäessä talous- tai vessapaperia?

    Tässä taannoin hapotin muutamia ikkunanpokiin tarkoitettuja kulmarautoja seoksella 1/2 litraa vettä, 6 reilua ruokalusikallista sitruunahappoa. Seos oli uppokäsittelyyn vähintäänkin ärjy, mutta pelkästään pintaan siveltävänä varmasti oikein sopiva. Aine on halpaa, joten kannattaa hieman tehdä käytännön kokeita. Raudat makasivat yön yli liemessä, ja niistä tuli todella komeat, mustanharmaat. Eli patina säilyi, mutta ruoste muutti muotoaan. Näissä oli siis paikoin hyvinkin paksu ruostekerros, mutta en halunnut sitä esteettisistä syistä pois hioa.

    #147545

    Ostin paikallisesta supermarketista pari pussia sitruunahappoa (1,40 e kpl). Sekoitin yhden noin puoleen litraan vettä. Mitä väkevämpi seos sitä tehokkaampaa, luulisin.

    Projektikin on edennyt ja laajentunut. Olen siistinyt konehuonetta museokuntoon pyrkimättä ylientisöintiin. Kaikenlaista pikkuosaa on tullut maalattua ja ruosteet poistettua pinnoista sekä näkökentästä uuden maalipinnan alle.



    Olosuhteet ruuvaamiselle ovat nykyään ihan mukavat, mutta tulihan tuota vuosikymmenet touhuttua ulkosalla ja ahtaissa nurkissa. Tosin kaikki tila tuppaa täyttymään, kuten rojun ja kulkimien määrästä arvannette.

    Tuosta sinisestä sätkästä on ollut tarkoitus avata oma projektitarina. Siinä on AMI 8 -alusta ja tarkoitus on katsastaa se myös Amin painoille. Hitaasti vain etenee monen projektin rintama. Takarivissä Kallefaarao odottaa jäätiellä saamiensa pikkuvaurioiden fiksausta ja AZL3 rekisteröintiä. Kolmas vielä mahtuu perärivistöön talvisäilöön.

    #147546

    Aijai kun on nättiä. Odotan tuon sinisen saapumista luettavaan muotoon kuvineen. 🙂 Tilat tosiaan täyttyy sitä mukaa, kun sitä on.

    #147547

    Konehuonekin alkaa olla siistitty.

    #147548

    NO ompas! Taisi lähteä jonkin verran ylimääräistä johtoa mm. 😆

    #147549

    Eipä oikeastaan paljoa ylimääräistä ollut. Kaikki vaan siivottiin eli helppo nakki.

    #147550

    Heippa Jukka,, laitappa kaikki kulkimesi esille tuonne Kulkimet osioon… 💡
    Niitä kun näyttää teillä olevan nykyisin ihan uskomaton määrä..
    😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 59)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.