Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka dyaneen huomivalot

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128128

    minkälaisella systeemillä dyane-väki on kytkenyt huomiovalonsa? Nyt olisi tarvetta – valot onkin jo mutta ohjeissa liikutaan jo niin monimutkaisissa sfääreissä että tavallinen ihminen putoaa rattailta. Toiveissa olisi ilman kapula ja ammattikieltä oleva kytkentäohje.

    ohessa dyanen valoviiksi

    SEIMA 105 MADE IN FRANCE
    Dyanen valoviiksen johdotus mitattuna yleismittarilla. Mitattavana oli irrallinen varaosa-viiksi, joten en osaa sanoa millalailla nuo eroavat johto- ja suojasukkaväreineen toisistaan eri kytkimissä.

    Kuvaa katselemalla voi kuitenkin päätellä että 2 = +12 Volttia sisään, on uros-liitin, samasta kohdasta tulee ulos parkkivalojen naaras-liitin .
    Keskellä on äänimerkin naaras-liitin.
    “Kolosta” pistävät ulos pitkien ja lyhyiden valojen naaras-liittimet.
    Päästä, johtimien suunnasta katsottuna lähi- ja pitkien valojen johtimet ovat päällekkäin, ylinnä vihreä lähivalojohdin, sen alla pitkien vaalea johdin.
    Samanlaisen asettelun on Seima tehnyt sisään menevän virtajohdon ja parkkien johtimen kanssa:
    Virtajohdin alla ja parkkijohdin ylinnä.
    Torven johto jököttää keskeltä

    #168575

    Ottaa parkkivaloilta yhden haarajohdon, johon kytkee katkaisijan väliin ja kytkee sen huomiovaloille? Tällöin palaa parkkivaloasennossa takavalot ja etuparkit ja lisäkatkaisijan asennosta riippuen huomiovalot.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168576

    @Akaile wrote:

    Ottaa parkkivaloilta yhden haarajohdon, johon kytkee katkaisijan väliin ja kytkee sen huomiovaloille? Tällöin palaa parkkivaloasennossa takavalot ja etuparkit ja lisäkatkaisijan asennosta riippuen huomiovalot.

    kuulostaa “luonnolliselta” : )
    Nyt kun tuo kuljin on ulottumattomissa – muistatko/tiedätkö ovatko etuparkit sammuksissa kun pitkät/pätkät eli ajovalot on päällä?
    takanahan ne ainakin on ajovalojen kanssa.

    säännöt kaiketi vaativat ettei huomiovalot saa palaa ajovalojen kanssa. Käsikäyttöistä kytkintä huomiovaloille ei kai sallita vaan tarvittaisiin joku “automaatti” joka ajovalojen syttyessä sammuttaa huomiovalot? yhdessä eivät saa palaa eikä muistaakseni pelkkää käsikytkintä ainakaan nykyautoissa saisi käyttää? Talmun ohjeissa on kaavio releelle mutta siinäkin sanotaan ettei esim ranskalaisille kaavio ole passeli. ( Talmukaavio tuolla rattisitikka.blogspot.com sivustollani )..

    nää on näitä – kuinkahan 70 luvulla tämä hoidettiin? oma tiina -74.

    #168577

    Parkit palaa aina. Samasta johdosta voi haaroittaa mittarivalot 😉

    Lainsäädännöstä en tiedä. Noin tekisin itselleni ja tarvittaessa katsastukseen “poistaisin kytkennät”…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168578

    @Akaile wrote:

    Parkit palaa aina. Samasta johdosta voi haaroittaa mittarivalot 😉

    Lainsäädännöstä en tiedä. Noin tekisin itselleni ja tarvittaessa katsastukseen “poistaisin kytkennät”…

    no joo – näinhän huomiota herättävän valaistuksen saa todella helpoiten – eikähän katsastukseen tarvitse kuin huomiovalojen teippaus puolikkaaksi tunniksi kerran vuodessa. Tien päälläkään ei kukaan ole koskaan (
    vielä ( – kop kop ! ) valoja kysellyt.
    Näinhän sen pitäisi olla, mutta kun ei asuta Ulan Batorissa jossa arvelen luovuutta voitavan harrastaa meikäläistä eurohenkeä enemmän.
    usko byrokratiaan kun vaan istuu kuin tatti tervassa – vai kuinkas se nyt menikään..

    Mutta jos nyt haluaisi oikein mielellään askarrella lailliset systeemit vuoden 1974 malliseen Dyaneen- niin kallistan korvaani yhä vielä johdinkaavat kuullakseni.
    Edelleen kuitenkin toivoen yksinkertaisen ihmisen mieleen lankeavia yksinkertaisia ohjeita. 😀

    #168579

    @Akaile wrote:

    Parkit palaa aina. Samasta johdosta voi haaroittaa mittarivalot 😉

    Lainsäädännöstä en tiedä. Noin tekisin itselleni ja tarvittaessa katsastukseen “poistaisin kytkennät”…

    Voisikos tuohon harkita yhtä vaihtorelettä väliin, niin riittäisi yksi asennus, eikä tartteisi poistaa mitään katsastukseen?

    #168580

    Voisi. Ja sen kytkentää on jo kyselty tässä ketjussa 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168581
    LPN

    @Tulsku wrote:

    @Akaile wrote:

    Parkit palaa aina. Samasta johdosta voi haaroittaa mittarivalot 😉

    Lainsäädännöstä en tiedä. Noin tekisin itselleni ja tarvittaessa katsastukseen “poistaisin kytkennät”…

    Voisikos tuohon harkita yhtä vaihtorelettä väliin, niin riittäisi yksi asennus, eikä tartteisi poistaa mitään katsastukseen?

    Tulisko tosta noin peräti liian hyvä?

    Eli kytkentä nopeasti ajateltuna näin:
    Parkkivalojen johdosta (valokytkimen liitin 1) haaroitus huomiovalojen katkaisijalle, katkaisijan jälkeen esim. Hellan vaihtoreleen liittimeen 30. Edelleen releen liittimeltä 87a johto huomiovaloille (sinne plus liittimelle tietysti, miinus normaalisti maihin).
    Ajovalojen johdosta (valokytkimen liitin 4) haaroitus edellä mainitulle vaihtoreleelle liittimeen 85, releen liitin 86 maihin.
    Näin ollen kytkettäessä ajovalot päälle vetää lisätyn releen kela ja kärki liittimien 30 ja 87a välillä aukeaa, jolloin huomiovalot eivät saa jännitettä. Tässä vielä nuo Hellan releen liittimet kuvana: https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Kuva:Hella-vaihtorele-numerokoodit.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Äkkiseltään en muista mitä kaikkea tuon parkkien sulakkeen takana on jo valmiiksi, joten sen kestoon en ota kantaa. Kannattanee vilkuilla hieman niitä alkuperäisiä sähkökaavioita.

    Sähköjen kanssa touhutessa pitää tietää mitä tekee, jos ei tiedä niin kannattaa jättää tekemättä. Mitään takuita yllä kuvatun kytkennän toiminnalle en anna 😉

    #168582

    Se ajovaloilta releen aukaisu jännite on ongelmallinen kun vaihtaa puolivalojen ja pitkienvalojen välillä ??
    Vaatii kaksi diodia toinen toiseen valoon siten että valolle tuleva jännite pääsee releelle päin mutta ei sitten pääse toiselle valolle siitä toisen diotin kautta kun se on estosuunnassa sinne päin..
    Eli siis puoli ja pitkienvalojen jännitteelle kummallekkin oma diodi siten että päästää releelle päin diotien toiset päät releellä yhteen ja releelle tulee aukaisu jännite oli sitten kummat ajovalot tahansa päällä,, eikä valot pääse sekoittumaan keskenään..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168583
    LPN

    Kuten Manu korjasi, niin tarvitaan tosiaan kaksi diodia. Esittämäni kytkentä kyllä toimii puolikkaiden valojen kanssa, pitkillä palaa myös huomiovalot.

    Eli edelliseen korjauksena releen liittimeen 85 pitää kytkeä 2 diodia, joista toiseen tulee jännite puolikkaiden valojen palaessa ja toiseen pitkien palaessa.

    Itse itseäni toistaen: sähköjen kanssa touhutessa pitää tietää mitä tekee.

    #168584

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Se ajovaloilta releen aukaisu jännite on ongelmallinen kun vaihtaa puolivalojen ja pitkienvalojen välillä ??
    Vaatii kaksi diodia toinen toiseen valoon siten että valolle tuleva jännite pääsee releelle päin mutta ei sitten pääse toiselle valolle siitä toisen diotin kautta kun se on estosuunnassa sinne päin..
    Eli siis puoli ja pitkienvalojen jännitteelle kummallekkin oma diodi siten että päästää releelle päin diotien toiset päät releellä yhteen ja releelle tulee aukaisu jännite oli sitten kummat ajovalot tahansa päällä,, eikä valot pääse sekoittumaan keskenään..
    💡

    Iso toive, jonka luulisin muidenkin jakavan kanssani:
    Olisiko sinulla Mustahattuinen aikaa jonain sateisena kesäiltana piirtää vaikkapas jonkinlainen kytkentäkaavio klubi-askin kanteen .
    Arvostan asiantuntemustasi.

    Näistä hienoista selvityksistä kun ei maallikko pääse kärryille vaikka kaikenlaista on rakenneltukin, mm wanhuksen ja kutosenkin sähköt ihan puhtaalta pöydältä kokonansa
    johtoja vailla olevaan koriin.
    Vaan kun ei näiden diodien ja vaihtokärkireleiden kanssa olla pelailtu – dyanen valoviiksen johdot kyllä mittasin ja selvitin, halogeenivalot ja sille uuden sähköpiirin releineen rakensin. Mutta mutta kuvien ystävänä, peräti naimisissa koko ikäni niiden kanssa olleena näkisin tästäkin huomiovalosähköpiiristä kuvan järkeäni selventämään.

    #168585

    Tollainen löytyi..

    #168586
    sitikkapuoskari wrote:
    Tollainen löytyi..

    Juu kiitos vaan avusta -tämä lähettämäsi kuva löytyy minun omaltakin blogisivultani : rattisitikka.blogspot.com
    Tiedän että homma on ollut hakusessa jonkin aikaa.
    haluaisin kuitenkin ihan selkeän kuvan jossa asia on esitetty 2cv – sähköpiiriin ja nimenomaan Dyanen valokytkimeen soveltuen.
    Tässähän sanotaan että ranskalaiset autot vaativat lisäratkaisuja kaavioon .. ❗

    Muu ei nyt – kiitos – tässä vaiheessa kelpaa 😕

    #168587

    OK!
    Piirtelen kuvan tuolta parkkivalojohtojen varasliittimen pohjalta jossain vaiheessa kun selviän täältä Kemin Ajoksen Touhoviikoilta toisen koneen ääreen…
    Se oli jo luvattu aikaisemmin,, mutta unohtunut jostain syystä sen kytkennän kuvan tänne tekemättä..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168588

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    OK!
    Piirtelen kuvan tuolta parkkivalojohtojen varasliittimen pohjalta jossain vaiheessa kun selviän täältä Kemin Ajoksen Touhoviikoilta toisen koneen ääreen…
    Se oli jo luvattu aikaisemmin,, mutta unohtunut jostain syystä sen kytkennän kuvan tänne tekemättä..
    😀

    Todella mukava juttu jos viitsit nähdä sen verran vaivaa. Tykkään että Päivävalot /Huomiovalot ovat ihan ok eikä vain koristelun halua päävalojen ollessa halogeenit – Näin kesäaikaan ainakin.

    Kiitos etukäteen !

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.