Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Dyanen elvyttäminen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #144726
    LPN

    Kaikesta huolimatta avaisin koneen kokonaan, varsinkin jos on kyse nelkusta. Kyllähän öljyjä vaihtamalla saa pahimmat roskat huuhdeltua ja ajattua sinne kammen pieniin kanaviin tekemään tukoksia.

    Varsinkin jos ei ole tietoa aikaisemmin käytetyistä öljyistä. Uudet pesevät synteettiset öljyt vanhojen mineraalien tilalle, niin helposti käy huonosti.

    Tämä vain amatöörin henkilökohtainen mielipide aiheesta, jokainen tavallaan.

    #144727

    Huolellinenhan noiden koneiden kanssa pitää olla,,, ja uteliaskin ja avata,, sitten tietää millä ajaa.. Ei tarvi peljätä milloin hajoaa tien päällä…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144728

    Ja nelkussa kun ei sitä filtteriä ole niin aina on suurempi vaara, että se mahdollinen roju pyörii siellä ja tekee tuhojaan.

    Kerran löysin nelkun magneetista prikan, josta oli jo nirhaistu pala pois jossain koneen syövereissä. Ko. koneella oli ajettu ainoastaan 35 000km ja siihen ei koskaan oltu mitään sellaista remonttia tehty, että sinne olisi prikka päässyt tipahtamaan…Mystinen juttu ja onni onnettomuudessa. 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144729

    Noniin.. aika päivitellä taas hieman. Samasta osoitteesta http://www.parkkis.net/gelupa/dyane löytyy uusia kuvia. Projektin laajuus alkaa kasvamaan siihen tahtiin että vapuksi ajoon saattaminen ei tunnu enää todennäköiseltä.. Sätkäharrastajille ilmeisen tuttu tilanne: runko murtunut etuakselin edestä toiselta puolelta -> moottori pois jotta pääsee tekemään korjaukset kunnolla.

    Peltitöiden määrä ei silti vielä näytä hirveästi kasvavan. Kuvista saattaa erottaa että “palopelti” on hieman heikon näköisessä kunnossa. Se onneksi vain näyttää siltä. Eli paljon pintaruostetta muttei mistään kohdin pehmeä. Koneen irroituksen jälkeen pelti on helppo kunnostaa. Jos tästä hyviä puolia pitää hakea, niin ainakin auto on operaation jälkeen tuulilasista eteenpäin kunnolla läpikäyty. Enää tarvitsee siis siitä taaksepäin tehdä sama operaatio 🙂

    Kaapelimiehen ja toisen Citroën-henkisen kaverin suosiollisella avustuksella on nyt venttiilinvälyksetkin säädetty. Epäilenpä, että konetta en sen suuremmin ryhdy purkailemaan ellei jotain syytä ilmaannu. Suosituksia on tullut suuntaan ja toiseen, mutta kokeillaan nyt aluksi miten käy kun hoitaa koneen herättelyn asianmukaisesti.

    Mitähän tässä vielä sanoisi.. Jarrut on purettu nyt melkein kokonaan. Uusiksi menee kaikki jarruputket, kengät ja sylinterit. Jarrupääsylinterikin täytynee uusia, kun se on vuosia kuivana maannut. Ainakin ne jarrut on sitten varmasti hyvät urakan jälkeen. Vanhaa kun on enää jarrupoljin ja jarrurummut 😀

    Edelleen olisi kuitenkin hakusessa ne etuvalot. Ja jos jollain on ylimääräinen vasen sivupeili nurkissa pyörimässä niin moinenkin kelpaisi!

    #144730
    LPN

    @gelupa wrote:

    Epäilenpä, että konetta en sen suuremmin ryhdy purkailemaan ellei jotain syytä ilmaannu.

    Ja kun syytä ilmaantuu, niin ollaankin jo myöhässä.

    😉

    #144731

    Se voi hyvinkin olla totta, mutta koska aikaisempi kokemus minkään moottorin avaamisesta öljypohjaa tai venttiilikoppaa pitemmälle on yhtä kuin 0, niin pelkään että riski isomman vahingon aiheuttamisesta suhteessa hyötyyn on turhan suuri 🙂

    Noh katsotaan.. voihan se olla että sitä vielä intoutuu moiseen.

    #144732

    Jos et ala kansia avaamaan, niin paina ainakin paineilmalla kanavat puhtaaksi, lähinnä pakokanava.Eli sytytystulppa pois ja konetta kierrät niin, että pakoventtiili on auki ja painailmaa sisään tulpanreiästä, niin kuona lähtee liikkeelle pakoventtiilin takaa ja pakosarjasta. Ja suosittelen kanssa muutamaa putsausöljynvaihtoa alussa, käytä halpoja öljyjä, kun niillä ei ajeta kuin vähän kilometrejä, näin selviät halvemmin kustannuksin.
    Lasse

    #144733

    Taas on hieman päivitystä sivulla: http://www.parkkis.net/gelupa/dyane. Moottori on nyt pois nostettu ja runkoa hitsattu. Takajarrut on uusittu ja homma alkaa muutoinkin olla voiton puolella. Kasaamaan kun on jo päästy. Ensi viikonloppuna rungon ja tulipellin puhdistus ja uudelleen maalaus.

    PS. Olipa muuten harvinaisen v-mäinen homma noiden takajarruputkien asennus. Jos tähän täytyy vielä joskus ryhtyä, taidan asentaa jarruletkut ja unohtaa tuon spiraalihässäkän taka-akselin sisällä.

    #144734

    Ennen kuin pistät akseliputkien päät kiinni, niin tarkista ettei spiraali ota putken seinämään kiinni – kuluupi hetkessä puhki. (hetki = suhteellinen käsite)

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #144735

    Siihen jarruputken asennukseen on olemassa erikoistyökalu joka on helppo valmistaa itsekin. Yksinkertainen haarukka jolla pultti ohjataan reikäänsä. Ei se tosin silläkään aina ihan heittämällä mene, mutta huomattavasti helpommin kuin putkea vääntelemällä.
    Pesuöljynä kannattaa käyttää Mobilin Delvacia, on aikamoinen puhdistuskyky, eikä hullumpi öljy muutenkaan ominaisuuksiltaan.

    #144736

    Kai sinä otat korin pois? Se ei lisää tässä vaiheessa työmäärää hirveästi mutta varmasti säästää sitä tulevaisuudessa ❓

    #144737

    Ajatuksena oli, ettei koria tässä vaiheessa irrotettaisi, vaan ensi talvena.. Tosin, ajatushan voi vielä muuttua. Ideana olisi kuitenkin että pistetään nyt keula kuntoon, että saa pian ajoon ja talvella nostettaisiin sitten koko koppa pois -> rungon hiekkapuhaltaminen ja paikkaaminen, sekä korin läpikäyminen.

    #144738

    Tervehdys taas. Projekti on taas edennyt sen verran, että täytyy kirjoitella muutama sananen. Osoite on vanha tuttu http://www.parkkis.net/gelupa/dyane.

    Sen verran paljon suositeltiin tuota korin irroittamista, että näinhän siinä kävi että alkuperäisen suunnitelman vastaisesti päädyttiin se irroittamaan. Tässä vaiheessa täytyy olla tyytyväinen että näin tehtiin, vaikka se tarkoittaakin Dyanen ajokuntoon saattamisen viivästymistä todennäköisesti aika paljon. Sen verran pahan näköinen on tuo runko kuskin puolen takaosasta, ja tuleepahan nyt runko- ja korihommatkin tehtyä niin ettei talven aikana tarvi enää koria irroittaa.

    Bensatankki on hiottu ja maalattu, samaten etuakselista on irtoruosteet teräsharjalla irroitettu ja akseli maalattu.

    Tässä vaiheessa kuitenkin kysymys. Onko kellään esim. muuten kelvotonta runkoa, jossa tuo kuskin puolen takapalkki olisi ok kunnossa ja haluaisi sen myydä? Sen verran heikossa kunnossa on, että järkevämmältä tuntuisi vaihtaa koko palkki sen sijaan että yrittäisi hitsata läjään..

    #144739

    Killan varaosissa oli taannoin palkkeja – vai muistanko taas väärin?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #144740

    Täytyy pitkästä aikaa tarinoida jotain, kun projekti taas lähti etenemään. Tuossa välissä meni pitkään niin ettei tapahtunut mitään, kun räjähti tuo käyttöauto ja sen korjaamisessa kesti -> meni motivaatiot pitkäksi aikaa rättäriprojektiinkin. Nyt sen sijaan on taas vauhti päällä.

    Rungossa oli pirun paljon enemmän hitsattavaa kuin miltä aluksi näytti. Paikkoja on lätkitty lukematon määrä ja toinen takapalkki vaihdettu siis kokonaan. Samaten toinen etupalkki oli murtunut, josta aiemmin onkin jo ollut puhetta. Nyt on kuitenkin hitsaushommat rungon osalta tehty, ja kasaaminen jo hyvässä vaiheessa.

    Korissa on vielä hieman hitsattavaa, mutta kunhan ne saa tehtyä, päästään nostamaan kori paikalleen ja urakka alkaa olla loppusuoralla.. Uudet iskunvaimentimet täytyy vielä tilata (vanhoista löytyi jo reikiä..) ja tuo etupenkin kohtalo on ratkaisematta, mutta muuten loppu-urakka mennee melko suoraviivaisesti.

    Sellainen harmillinen takaisku sattui, että nuo kilvet meni johonkin museoprätkään jokin aika sitten 🙁 Ei onnistunut kilpien varaaminen kuulemma ja nyt se onkin jo myöhäistä yrittää pitää kiirettä. Täytyy toivoa ettei viikko sitten pihaan saapuneen uuden projektin (-70 DSuper) kanssa käy samalla tavalla.

    Kuvia urakan etenemisestä tutussa osoitteessa http://gelupa.parkkis.net/dyane

    JK. Ei se tosiaan ihan vapuksi ajoon ehtinyt, toivottavasti täksi kesäksi vielä kuitenkin. Sitten kun jostain keksisi halvan ja hyvän autonmaalarin!

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 43)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.