Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Dyanen jousitus ja laturin uusiminen.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126391

    Eli aloitin rakentamaan dyaneeni kunnollisia musiikkilaitteita, tulevaisuudessa ehkä jopa näyttelytarkoituksiin koko auton kunnostus. Mutta hyvissä musiikkilaitteissa ja fiksuissa asennuksissahan on aina kaksi ongelmaa, ne vievät virtaa aivan tolkuttomia määriä ja lisäävät painoa reilusti varsinkin takapäähän autoa.

    Eli olisiko ideoita miten jäykistää takapään jousitusta?

    Toinen asia että olisiko ideoita miten lisätä auton virrantuottoa?, autoon tulossa näillä näkymin kaksi kappaletta Optiman Yellow Top-akkuja.

    Rättäri siin nelkun koneella, tulevaisuudessa toivon mukaan kutosella.

    #159650

    Tuskin on poppivehkeiden paino mikään ongelma..jousitusta voit säätää

    #159651

    15 tuumainen subi 22mm levystä tehdyssä kotelossa kooltaan balttiarallaa 150 litraa vaatii jo normaalisti peräpään jousituksen noston, mutta kantaa kyllä moisen lisäpainon, vaikka olisi 4 henk. kyydissä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159652

    Tuplapostaus, poistin tämän. Viesti alla.

    #159653

    @Erkka wrote:

    @Pikra wrote:

    Eli aloitin rakentamaan dyaneeni kunnollisia musiikkilaitteita, tulevaisuudessa ehkä jopa näyttelytarkoituksiin koko auton kunnostus. Mutta hyvissä musiikkilaitteissa ja fiksuissa asennuksissahan on aina kaksi ongelmaa, ne vievät virtaa aivan tolkuttomia määriä ja lisäävät painoa reilusti varsinkin takapäähän autoa.

    Eli olisiko ideoita miten jäykistää takapään jousitusta?

    Toinen asia että olisiko ideoita miten lisätä auton virrantuottoa?, autoon tulossa näillä näkymin kaksi kappaletta Optiman Yellow Top-akkuja.

    Rättäri siin nelkun koneella, tulevaisuudessa toivon mukaan kutosella.

    Terve,

    Itselläni oli kilpailutason laitteisto autossani tuossa n. 2003 (mm. American Car Showssa esillä ja EMMA Finlandin Pro alle 600W luokassa SM 3.) eikä vaatinut mitään ihmeempää jousitukselle. Muuta kuin korkeuden/asennon säädön oman maun mukaan. 🙂

    Toisin sanoen ei muuta kuin alat rakentamaan vaan ja katsot sitten auton valmistuttua että missä asennossa haluat ajella.

    Virrantuotosta, ihan joku peruslaturi riittänee, sillä ajaessa laitteet eivät kauheasti virtaa vie. Normaali kuunteluvoimakkuus kovempaakin kuunneltaessa ei kuitenkaan vie kymmeniä ampeereja virtaa. Eri asia on sitten se, jos meinaat kisailla jossain dB-karkeloissa, jolloin virtaa saattaa mennä yli satakin ampeeria. Tällöin saattaa olla tarpeen päivittää laturi johonkin suurempaan malliin.

    Jos taas ajattelit soitella laitteistoa jossain messuilla/näyttelyssä, niin silloin tarvitset suurehkolla virrantuotolla olevan verkkolaturin, esimerkiksi CTekin mallistosta. Tätä aika monet käyttävät:

    http://www.ctek.com/EN-GB/professional/mxs-25000.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

    -Erkka

    #159654

    asia selvä, kiitoksia vastauksista..

    Tuossa laittelin subille 25mm mdf-levystä tehdyn kotelon rättäriin, jossa ei sisällä yhtään mitään muuta, niin perä tipahti noin 15cm, sen painosta… kotelossa ei siis viellä ollenkaan elementtiä tai vahvistimia, ym härpäkkeitä kiinni. Mutta laskeskelin tuossa että noin 25-30kg tulee viellä lisä painoa pelkästään perään.

    Ruuvataan tuota jousitusta sitten kun kaikki härpäkkeet kiinni ja auto verhoiltu sisältä kokonaan…

    #159655

    Laitahan projektikuvia, nämä kiinnostaa 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159656

    Meiltä saat sitten Dynamattia 🙂

    #159657

    Tyhjä auto tipahtaa vaikka kuinka kun siihen alkaa lataamaan painoa. Kyllähän se jousitus jäykistyy mitä tiukemmalle jouset puristuvat.
    Normaali rättärinhän kuuluisi kantaa neljä aikuista (a’70kg) ja 50kg tavaraa paksissa. Eli jos jätät takapenkkiläiset kotiin niin voit tehdä
    melkein 200 kiloiset äänentoistolaitteet. Auto on kyllä varsin ikävä ajaa tässä vaiheessa. Jos oikeasti haluat autoosi jäykän alustan,
    suosittelen tilaamaan Englannista ratajouset (noin 200e/4jousta + postit).

    -Olli

    #159658

    kuvia lisäilen tämän viikon aikana, mutta sen verran etenemisestä että eilen tuli ruvettua tutustumaan uretaanin ja finfoamin käyttöön. näiden avulla siis lasikuidutan rättärin takaosan siistiksi.

    Ovipahvit teetin autoon 6mm vaneerista, joihin sorvataan tarpeeksi korkeat korokkeet että erillissarjojen keskiäänet niihin uppoavat, eteen tulossa 6,5″ erillissarja ja taakse 5,25″ erillissarja.

    Myöhemmässä vaiheessa tulossa 6-8″ koaksiaalit jotka suunnattuna takakontista taaksepäin, puistossa ja grillailukemuissa kuuntelua varten.

    #159659

    Oletko paljonkin harrastellut autohifistelyä?

    Tuli tuosta peräkontin kuidutushommista mieleeni, että mikäli tiinasi takasisälokasuojat ovat huonossa hapessa niin olisi hyvä mahdollisuus rakentaa lisää takakonttitilaa ilman, että se näkyy ulospäin millään tavalla… Nimittäin ne takasisälokasuojat ovat täysin ylimitoitetut käytännössä. Jousivarpa irti ja tukivarsi stopparikumia vasten nastarenkaan kera; tästä näet vaadittavan tilatarpeen ja sen mukaan pystyt rakentamaan uudet pyöräkotelot takapyörille… 😯 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.