Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Dyanen konepellin alunen, yms.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125531

    Moro

    Kun en ole Dyanen konepellin alla kovasti aikaani viettänyt, vaikka muuten Citikat ovatkin tuttuja, niin tänään kun koitin pähkäillä tuon reilu kk sitten ostamani Dyanen konepellin alusta, niin mieleen juolahti, että homma olisi todella paljon kivempaa, jos näkisi kuvan siitä miten mikäkin vaijeri jne. kuuluisi siellä olla.

    Tuonhan ostin siis keskeneräisenä projektina, eli oli vaihdelaatikkon vaihtoremppa jäänyt hiukan kesken, ja konehuone on siksi purettu, mutta kasattu on vain sen verran, että on liikkumaan saatu (muttei pysähtymään, nyt pysähtyykin, kiitos Akaille pääsylkystä 🙂 ). Eli kaikki lämmönvaihtimien vaijerit jne. roikkuvat irtaallaan ties missä. Olisi kiva tietää kuinka ne kuuluisi mennä.

    Ja muutenkin kun tosiaan ihan outo kapine on Tiina mulle, niin mm. kojelaudan valotkin ihmetyttää, eli millaiset ne tulisi olla? Tuossa on ilmeisesti öljynpaineen? valoksi laitettu joku ei alkuperäinen vihreä merkkivalo? Ainakin tuo valo sammuu heti kun kone käynnistyy 😉 . Kuinkahan se mahtaa olla alunperin?

    Toinen sähkömysteeri on vilkut, ne ovat kateissa, mutta kun kääntää viiksestä, niin mittariston yläpuolella olevista valoista yksi vihreä sammuu, se on kait vilkun merkkivalo. Toista vilkkurelettä meinasin koittaa (ja seuraavalla kerralla otan virtakynän, ja yleismittarin mukaani, kun menen asiaa tutkimaan)

    Lisää kysymyksiä varmaankin voipi tulla, sillä tosiaan vaikka olenkin vanha konkari Citikka-alalla, ja ammattinakin on Citikoiden korjaaminen ollut jo vuodesta -95, niin 2CV:n kanssa olen aivan hukassa, tämä on mulle uutta ja ihmeellistä 😀 (GS, BX,CX, jne jne tuntuvat kaikki niin yksinkertaisilta, kun ne tunnen kuin omat taskuni, mutta tää on taas tätä, että pitää opetella kaikki uudestaan 😛 )

    Niin Tiina on siis vuosimallia -73, alunperin nelkku, nyttemin kutosen tekniikan saanut. Rumpujarruilla kuitenkin siis.

    Kuvia tältä päivältä voi katsella tuosta eteenpäin.. http://sitruuna.unk.fi/gallery/users/Croisette/Dyane/PA241248.JPG.html” onclick=”window.open(this.href);return false; Tänään siis kasailin tuota pellin alusta siihen kuntoon, että autolla ajamaan pystyisi, ja katsastamaankin ehkä tämän vuoden puolella?? 😛 .

    #154676

    Merkkivaloja tuossa on tehtaan jäljiltä niinkin huikeasti kuin ne molemmat, eli vilkun ja pitkien valojen, siis vihreä ja sininen. Öljynpaineelle on “optio”, eli reikä kojelaudassa joka onkin sitten osattu “täyttää” ilmeisesti sillä vihreällä. Piuhatkin on johtosarjassa valmiina, tai ainaski miulla oli, sen kun vain kytki paikoilleen…

    Haynesin kirjasta voisi olla ehkä apua, omasta laitteestani jos kuvia tällään niin niistä tuski isosti iloa tuossa olisi… 🙄

    Vaan eipä siellä nyt niin montaa vaijeria ole, ettei niitä päättelemällä löytäisi..? Tietenkin joku paikallinenkin osaisi ehkä avustaa siinä, esim M.Möykky jolla näistä on isosti kokemusta…

    Isoimpana “puutteena” äkkiä vilkaistuna silmään pisti laturin remmin suojapellin puutostauti, sen tehtävä on toimittaa myös jäähdytysilmaa laturille, ei pelkästään suojata asentajan/satunnaisen tarkkailijan sormia. Se olisi hyvä sinne löytää ennen mahdollisia laturimurheita…

    #154677

    Jooh eipä noita vaijeireita nyt niin kovasti ole, mutta jotain kiinnityspalikoitakin puuttupi, eli mä en tahtoisi aloittaa sitä mielikuvitusta vaativaa arpomista, että mitähän osia tästäkin nyt puuttuu, ja mitä kautta tämäkin on alunperin mennyt…. 🙁

    Laturinpelti on tallessa, se on takakontissa, mutta laturin hihna vetelee ihan viimeisiään, niin siksi en tuota paikoilleen laittanut, josko tuo hihna vielä n. 20 km siirtymän ajan paikoillaan pysyisi? Vai onko viimeisiään vetelevä hihna viisaampi katkaista pois? Voiko se tehdä jotain vahinkoa??

    Ja joo ei tässä mitään paniikkia, paikallisiakin harrastajia tunnen, eli apua saan toki, kunhan vain herätän keskustelua aiheesta, ja kuvia orggiskuntoisesta konehuoneesta kovasti toivoisin?

    #154678

    Lämmönsäätimeltä tuleva vaijeri menee toisen lämmönvaihtajan vipuun kiinni, siitä lähtee lyhyt vaijeri toiselle lämmönvaihtajalle, eli yksi säädin säätää molempia vaihtimia.

    Kaksi vaijeria lähtee kabiinin pyöritettävästä säätimestä valoille. Niiden kanssa pääset helpommalla kun et laita ollenkaan. Tällöin säädät valot umpioista kohdalleen…

    Siinäpä ne vaijerit sitten taisivat olla, kun äkkiseltään katsottuna näytti yksikurkkuiselta kaasarilta?

    Katkennut laturin hihna voi rikkoa propellin ja propelli öljynlauhduttajan! Uusi hihna ei montaa euroa maksa, mutta lauhduttaja kyllä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #154679

    Heps

    Isoo-Jukan dyanen konetilan kuvasta jotain selvyyttä asiaan tuli, eli konepellin vaijerissa tulisi ilmeisesti olla lokasuojaan kiinnittyvä vipu? Tuo oli yksi asia jota en tahtonut itse pohtien todeta, kun osaset ovat irti, ja jotain puuttuu välistä 👿 . Olisi kiva, jos tietäis kuinka se konepellin aukaisu vipstaaki on ylipäätänsä ollut kiinni, sellainen tanko, joka ehkä asiaan liittyy on irtaallaan autossa?

    Valojen säätövaijerit ovat tosiaankin varmaan viisainta poistaa, niille ei taida tarvetta olla. lämmönsäätimien vaijerit pitää kait sitten vain omalla parhaaksi katsomallani tavalla kiinni sovitella, jos en netistä jotain kuvia löydä, kiinnityspalikat niistäkin puuttuvat, on vain vaijerit jotka roikkuvat konetilassa.

    Minkähän mittainen on laturin hihna, voisin sellaisen matkalla Dyanen luokse huomenna ostaa.

    #154680

    @Croisette wrote:

    Heps

    Minkähän mittainen on laturin hihna, voisin sellaisen matkalla Dyanen luokse huomenna ostaa.

    Ota vanha malliksi niin löytyy lähes liikkeestä kuin liikkeestä. Tarkkaa mittaa en nyt tähän hätään muista.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #154681

    Sen konepellin aukaisu härdellin voit korvata yhdellä pitkällä vaijerilla ja on varmempi kuin orkkis systeemi. Joku keksii nyt sanoa, että orkkis systeemi katkeaa välistä, niin on helpompi maski/etupuskuri pala ottaa pois…
    Kun on pitkällä vaijerilla ei tartee irroitaa ollenkaan vaan voi vain siirtä osaset kulkimen sivulle tarvittaessa. Sama juttu kannattaa tehdä valojensäätövaijereiden kanssa jos niitä haluaa käyttää, eli lisää pituutta niin ei tarvii irroitella.

    Ai niin. Moponetti sanoo kiilahihna standarti 750mm…

    #154682

    @Croisette wrote:

    Heps

    Isoo-Jukan dyanen konetilan kuvasta jotain selvyyttä asiaan tuli, eli konepellin vaijerissa tulisi ilmeisesti olla lokasuojaan kiinnittyvä vipu? Tuo oli yksi asia jota en tahtonut itse pohtien todeta, kun osaset ovat irti, ja jotain puuttuu välistä 👿 . Olisi kiva, jos tietäis kuinka se konepellin aukaisu vipstaaki on ylipäätänsä ollut kiinni, sellainen tanko, joka ehkä asiaan liittyy on irtaallaan autossa?
    ostaa.

    Siinä kuvassa vain on lämmönsäätövaijerit irroitettu ja osa tungettu alemmaksi konehuoneeseen pois maalauksen tietä. Voin ottaa uuden kuvan, kun ovat taas paikallaan, mutta siihen menee muutamia päiviä. Tuo konehuone on 100% orkkis ja alle 100.000 ajetusta Tiinasta. Useissa paikoissa on sinkityksetkin vielä uudenkiiltävät.

    #154683

    Dyane siirtyi vihdoinkin kotipihaan, kaverin pihalla sitä oli alkuun tarkoitus säilyttää vain muutamia päiviä, mutta liki kaksi kk se siellä kuitenkin oli 😳 .

    25 km siirto ajamalla sujui ihan ok paitsi, että tyhjäkäynti on noin 2000 rpm, vaikka säätöruuvi on niin löysällä kuin sen saa. Ja liikkeelle lähtö on hankalaa, sillä vaatii reipasta kaasunpainamista, muuten tuntuu ikään kuin tukehtuvan kone. Ja motarilla ylämäessä vauhti puutui 60 km/h, ei tuo mäki sentään niin iso ollut, että moinen olisi normaalia, tasaisella 90 km/h matkavauhtia kulki kepeesti 😉

    Konehan tuossa koliseepi, ja on kolissut jo vuosia, sen tiesin ostaessakin. Kolina vaimenee koneen lämmettyä, ja pienillä kierroksilla se on aikas hiljainen? vai tuntuuko vain sille? Tuota kolinaa kaipaisin jonkun Tamperelaisen kokeneemman sätkäilijän tulevan kuuntelemaan, jotta voisi saada mielipidettä tuosta 😕 Voin tulla tuolla Dyanella sovituun paikkaan, ja tarjota pullakahvit 🙂

    #154684

    Varmaan ryyppy on osittain päällä. Kurkkaa kaasariin ottamalla imuilmanputki pois.

    #154685

    @Jalppis wrote:

    Varmaan ryyppy on osittain päällä. Kurkkaa kaasariin ottamalla imuilmanputki pois.

    Ei ole sen toki tarkistin heti alkuun, että ryyppy on oikein säädetty, sillä sekin vaijeri oli irti, kuten kaikki muutkin 😛 .

    #154686

    Ehkä tarve meni jo ohi, mutta nyt oli konehuone siinä kunnossa, että vaijerit ym. näkyy tästä kuvasta aika hyvin (multa saa isompana sähköpostiin, jos haluat)

    #154687

    Oliko vararengas konehuoneen puolella jokin lisävaruste, vai miten sen kanssa on menetelty? Upotus renkaalle kun kuitenkin löytyy kaikista tiinoista?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #154688

    Dyane 6:ssa se on vakio, mutta suomitiinoissa kaiketi ei. Poikkirauta oli tuossa kuvanottovaiheessa vielä maalauksessa. Telineeseen kiinnittyy myös tunkki.

    #154689

    Ompa hieno tuo koneisenhuone…..jaa mutta olisiko kellään kuvaa ottaa eli antaa kuinkas olette Eeberin tonne saaneet
    sovitettua…sätkässähän on tilaa vaikka savustuspöntölle…mutta Tiinassa tuo akku on vähän tiellä..

    terv. Kari

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.