Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka eberspächer bensalämppäri

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127966

    aikanaan hankin ranskalaisen “nebojapeune” – vai mikä lie bensalämppärin ensimmäiseeni. Laite toimi hyvin parkissa ollessaan ja lämpimään kabiiniin olikin mukava istahtaa. Lämppäri sammui kuitenkin heti alkuun ajoon lähdettyä ja inha kylmyys hiipui hiljalleen koppiin.. Ranskalainen tuli siten ehkä suotta manattua maille muille.

    muutama päivä sitten huoltoaseman poika katseli monitoristaan pumpulla seisovaa tiinaani, kyseli viluni laatua.
    Ulkona -9 vs tiinassa -7 astetta. ( eihän -7 astetta vielä kylmää ole, mutta,,)
    Silmä siis tarkentui etsintään ja löysinkin vähän käytetyn ja siistin eberspecherin. josko yrittäisi taas…?

    Miten olette koplanneet vekottimen bensapuolen sätkäänne? Arvelen edellisen vaivana – näin jälkikäteen teknisesti kehittyneenä (?) – ettei bensa riittänyt ohukaisesta tankilta tulevassa putkessa molemmille, moottorille sen käydessä että lämppärin sähköiselle pumpulle? moottori otti vallan käsiinsä mikä tietenkin tärkeintä – mitäpä siellä lämpimässä istuskelisi ellei kulku joudu.

    erillinen pikkutankki eberin käyttöön?
    sätkän tankkiin oma ulostuloputki eberin pumpulle

    muitakin vihjeitä otetaan mielellään vastaan. – itse kun tiinallani ajelen ympäri vuoden,

    #167861

    @texwiller wrote:

    muitakin vihjeitä otetaan mielellään vastaan. – itse kun tiinallani ajelen ympäri vuoden,

    Kun nyt kysyit niin toivon Sinun lukaisseen tämän läpi viewtopic.php?f=10&t=4404&start=0

    On huoltovarma ja yksinkertainen, kuten 2cv:t muutenkin. Vain kellokytkin puuttuu ❗

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167862

    @Akaile wrote:

    @texwiller wrote:

    muitakin vihjeitä otetaan mielellään vastaan. – itse kun tiinallani ajelen ympäri vuoden,

    Kun nyt kysyit niin toivon Sinun lukaisseen tämän läpi https://2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=4404&start=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    On huoltovarma ja yksinkertainen, kuten 2cv:t muutenkin. Vain kellokytkin puuttuu ❗

    ..olen lukenut tosi tarkasti ,kiitos. hankin varmaankin nämä putket lämmönvaihtimiin kunhan tulee taas lehti puuhun.
    Itsellä kun ei ole autotallia, siellä tukevaa viilapenkkiä eikä nurkassa hitsausvälineitä – voisit Akaile, tehdä tarjouksen valmiiksi modifioiduista pöntöistä?

    Bensalämppäri perustelee kellokytkimineen olemassaolonsa kylläkin hyvin, sillä kuljin on kovallakin pakkasella lämmin moottoria myöden jo ennen ajotapahtumaa. Pysyy myös läpikuivana talvella ,kenkien mukana tulleet lumet kuivuvat.

    #167863

    Kylhä mie tuon parkkipaikalla lämmityksen ymmärrän ja varsinkin ajastettuna kätevää, mutta itse ajotapahtumassa syntyvän moottorin 80% hukkalämmön voipi mielestäni ottaa tehokkaampaan käyttöön ja säästää bensan moottorille.

    Tehostettuja lämppäreitäkin tekisin mieluusti vaikka koko suomen 2cv-talvikaluston tarpeisiin, jos olisi yllinkyllin aikaa ja oma talli välineineen. Koska tähän en ole kyennyt niin olen pyrkinyt kannustamaan immeisiä kokeilemaan hyväksi havaittuja parannuksia tekemilläni ohjeilla. Toistaiseksi tulokset ovat olleet positiivisia ja käyttäjäkunta tyytyväistä.

    Tässä joulun alla havaitsin -20 pakkasissa kovakattoiseni lämmityksen kenkkuilevan ulkolämpötila-anturin toimimattomuuden vuoksi ja voi kun takaraivossa kolkutteli muisto Karin ex-Acciksen lämpöä puhkuva olemus ja tunnelma pakkassäässä matkaa taittaen… 👿 Ei häviä kyllä yhtään näille nykykinnereille 🙁 😉 Eilen paluuliikenteen matkanopeudetkin olisivat olleet juuri sätkälle sopivat 😕

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167864

    @texwiller wrote:

    Miten olette koplanneet vekottimen bensapuolen sätkäänne? Arvelen edellisen vaivana – näin jälkikäteen teknisesti kehittyneenä (?) – ettei bensa riittänyt ohukaisesta tankilta tulevassa putkessa molemmille, moottorille sen käydessä että lämppärin sähköiselle pumpulle? moottori otti vallan käsiinsä mikä tietenkin tärkeintä – mitäpä siellä lämpimässä istuskelisi ellei kulku joudu.

    erillinen pikkutankki eberin käyttöön?
    sätkän tankkiin oma ulostuloputki eberin pumpulle

    Omaani kun aikanaan asensin Eberin, kytkin T-haaran runkoaisan “hinauslenkin” kohdalle, ja siitä lyhyt letku Eberin pumpulle. Ikinä ei ollut mitään ongelmia bensansaannin kanssa, moitteetta toimi. Ajatuksena oli että pumppu on alimmalla, tai ainakin melkein alimmalla kohdalla, jotta bensa osaisi tulla sujuvasti. Pumppu kun ei käytännössä juurikaan ime, letkussa ei saa olla sellaista lenkkiä minne jäisi ilmakupla häiritsemään menoa, pumpun asennusasentokin on ainakin asennusohjeen mukaan varsin rajattu (tuntuu kyllä toimivan vaikka mitenpäin asennettuna)

    Bensaa kyllä riittää varmasti sekä Eberille että moottorille, Eberi käyttää, mallista riippuen, parista desistä lähes litraan tunnissa, tämä verrattuna moottorin käyttämään useampaan litraan tunnissa…

    Useampi talvi kuitenkin tuli askarreltua noidenkin kanssa, B1L lämmittimessä vikoina oli hehkutulpan ja sen etuvastuksen palamista sekä ohjainlaitteen piirikortin juotosvikoja, BN4:n “ongelmana” toisinaan pitkässä käyttöjaksossa ylilämpöreleen laukeaminen (kuitattavissa ilman työkaluja) sekä lämmittimen suuri koko ja paino jotka asennukselle omat haasteensa antoivat…

    Vaikka mitä sanotaan että “tehostetut lämmönvaihtimet ovat avain onneen”, niin kyllä tuo ajastimella toimiva Eberi on silti jotain muuta. Parinkymmenen pakkasasteen kelissä kun koko kuljin on täysin sula, lumet katoltakin sulaneet, niin on se vain omanlaistaan mukavuutta. Kuten sekin että jopa yli kolmenkympin pakkasissa pystyi T-paitasillaan ajelemaan, sisälämmön ollessa toisinaan jopa liiankin kuumaa. Onneksi BN4:ssä on säätömahdollisuus puhallusilman kuumuudelle…

    #167865

    Tässä vähän Webaston AT 2000 ilma lämmittimen teknistä faktaa.
    Lämmitysteho: 1,0-2,0 kW (bens.) / 0,9-2,0 kW (diesel)
    Polttoaine: bensiini tai diesel/kevyt polttoöljy
    Polttoaineen kulutus: 0,16-0,27 l/h (b) / 0,12-0,24 l/h (d)
    Nimellisjännite: 12V (b) / 12/24V (d)
    Virrankulutus: 9-29 W
    Ilmamäärä: max 70 m³/h (0,5 mbar vastapaine)
    Ulkomitat: 317 x 120 x 121 mm
    Paino: 2,6 kg
    Eli täydellä teholla polttoaine kulutus 0,27l/tunnissa.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.