Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ei lataa
- Tämä aihe sisältää 21 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3.9.2022 at 21:53 amikutoseeni toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.8.2022, 17:17 #280978
2cv4 “71 ei lataa. Mittasin käynnissä ollessa akun navoilta 12.6V . Rintapellissä on tuo jännitteensäädin ruuvi liittimien. Kahdella johdolla. Laturin takaa katsoin että sulake on ehjä. Pystyykö jännitteensäätimen toimintaa jotenkin testaamaan et onko siinä vika?
23.8.2022, 18:06 #280980Sama juttu tilasin uuden säätimen kun
vanha kävi aika kuumana.23.8.2022, 18:55 #280983Säätimen testaaminen on vähän hankalampi, mutta laturin testaaminen on helppoa. Magnetointipiuha eli Exc -merkinnällä irti laturista, kone käyntiin ja laturin Exc -liittimeen hyppylangalla suorat sähköt akusta. Tällöin laturi antaa täydet virrat, eli siksi tyhmäkäynnillä testaus kun isommilla kierroksilla latausjännite hyppää helposti jopa yli 20 volttiin. Jos ei tyhmäkäynnillä juurikaan jännite nouse, niin varovasti kierroksia (siis ihan oikeasti varovasti) koneeseen, niin pitäisi latausjännitteen nousta…
Säätäjää voi yrittää mitata, samaisen Exc -narun ollessa laturissa kiinni ja koneen käydessä, tässä pitäisi jännitteen muuttua latausjännitteen yrittäessä pysyä vakiona. Matalilla kierroksilla latausjännite putoaa, jolloin Exc -liittimessä jännitteen pitäisi nousta lähelle akkujännitettä, jos jännite ei nouse tai pysyy kovin alhaisena tai jopa nollassa, on säätäjässä tai sen syöttöjännitteessä vikaa…
Ainiin, ja jos on säätäjä rikki, ja on myös 123 tai vastaava kärjetön, niin sitten säätäjäksi elektroninen versio. Vanha, perinteinen, mekaaninen rele antaa turhan “epäpuhdasta” latausjännitettä, joka osaa häiritä elektronisen sytkän toimintaa… Mekaanista relettä tosin voi säätää jotta saa mieleisen latausjännitteen, voi toki elektronistakin mutta se vaatii vähän perehtyneisyyttä lajiin…
23.8.2022, 21:44 #280991Kokeilin suoraan akusta exc liittimeen antaa virtaa niin alkoi heti lataamaan jo tyhjäkäynnillä. Sit tuon toisen testin tein tyhjäkäynnillä ja näytti n.1.6V. jos kokeilen laittaa hyppyjohdon laturin exc liittimestä jännitteensäätimeen niin eikö se kerro onko johto poikki jos hyppylangalla alkaa lataamaan? Mutta kumpaan liittimeen säätimessä laitan sen hyppyjohdon joka tulee laturilta? Vanha ruuviliitin säädin. En nähnyt päällisin puolin mitään merkintöjä siinä. Oli kyllä vähän hämärää.
24.8.2022, 08:21 #280998Vaikuttaisi olevan säätimessä vika. Nyt vahvalla mutulla, jos alkuperäinen latausrele niin molemmat liitännät kun on alapinnalla niin tuolloin vasemmassa on virtalukon kautta akkujännite ja oikeassa Exc. On näissä yleensä ollut pienet merkinnätkin, osassa kaiverrettuina metalliin liittimissä, osassa kuoreen valettuna…
Jos kyseessä on alkuperäinen rele, niin semmoinen on avattavissa. On moni muukin. Ja jos syöttöliittimeen tulee akkujännite terveesti, niin silloin releen kärjissä todennäköisesti on hapettumaa josta selvinnee puhdistamalla. Harvemmin on releen “paksusähköosat” rikki menneet, on toki semmoisiakin poikki palaneita tullut nähdyksi. Mutta kun kärkien hiomiseen tms puhdistukseen lähtee, niin sitä saa sitten uusia aika usein…
Tarvikemallin lataussäädin ei Moponetissäkään paljoa yli kympin viimeksi asioidessa maksanut, harvemmin 50 vuotiaalle releelle häviää. “Oikeasta” autosähkökaupasta löytyy laadukkaampia, antavat yleensä vähän vielä tasaisemman latausjännitteen, eikä sieltäkään haalittuna ollut mikään mahdottoman hintainen, nykytasosta paha mennä sanomaan kun viime hankinnasta on jo vuosikymmen ellei alun toistakin…
24.8.2022, 08:32 #281000On siinä näköjään merkinnät. Auton edestäpäin katsottuna vasemmassa liittimessä – merkki ja oikeassa lukee 12v
24.8.2022, 08:55 #281001Ex merkkikin paljastui..
24.8.2022, 09:04 #281002Ei ollut mitään vaikutusta kun laitoin hyppylangan laturilta säätiölle. Eli ilmeisesti säädin vaihtoon.
24.8.2022, 10:11 #281004Niin, ja saahan se säätäjä maata? Ruuvilla rintapeltiin, mutta onhan siellä varmasti maatasokin kunnolla kytkettynä? Elektronisen säätäjän kanssa jos maa puuttuu, niin tuppaa lataamaan täysillä, releen kanssa en käytöstä nyt enää muista…
Mittasitko jo, että säätäjän syötöstä jännitettä löytyy? Saman sulakkeen takana kuin pyyhkijät, mittarit yms härpäkkeet, vaan näiden liitos on johtosarjassa puristusholkilla ja viimeksi toissapäivänä semmoisenkin tulin puristelleeksi uudelleen tiukaksi. Tämän nähdäkseen tosin pitää punoa suojateipit johtosarjan päältä pois, liitos on suurinpiirtein akun kulman ja huurteenpoiston läpiviennin tietämillä…
24.8.2022, 16:47 #281052Joo syöttöjännite tulee. Täytyy yrittää etsiä säädintä. Motonetissa ja IKH ei ole yleismallisia. Autosähkö liikkeessä ei oota myyvät. Eiköhän sellaisen jostain löydä.
24.8.2022, 17:26 #281053Luulisi vielä autosähköliikkeestä löytyvän, tosin maailma muuttuu. Näkyy poistuneen Moponetin listaltakin mokoma…
2CV4-6 LATAUSRELE ELEKTRONINEN= GSA =GS (PISTOKE) 15,60
2CV4-HY-DS LATAUSRELE ELEKTRONINEN (RUUVI -MALLI) 15,60Sitronen näkyy listaavan tuommoiset, ja yleensä on hyllyssä ollut jos on hinta näkyvillä. Tänään ei ehkä enää liikkeelle saa, huomenna aamusta tilaat niin päivässä-kahdessa on Matkahuolto toimittanut perille…
Pitääkö näitä(kin) kohta alkaa väsäämään? Tai kokeeksi kaivaa löytyisikö Alilta Kiinasta halpoja vai hyviä kikkareita..?
24.8.2022, 17:29 #281055Sitrosella loppuunmyyty. Just ilmoittivat että ensi viikolla ehkä tulee lisää.
24.8.2022, 18:32 #281063Kiitos Jasu vinkistä. Puhdistin tuon vanhan osan ja juuri niinkuin sanoit niin kärjissä hapettumaa. Nyt lataa. Jos pärjäisi siihen asti kun saa uuden .
1.9.2022, 21:37 #281274No niin nyt lataa liikaa eli mittari menee punaiselle.
Ei sen niin väliä mutta ylijäämää on hankala myydä mihinkään
ja akku kostuu päältä.Voiko tota säädintä jotenkin säätää?
Burtonin kaksinapainen malli ja kuljin 74vm 2cv kutosen tekniikka.
Laturi parivuotta ollut.1.9.2022, 23:55 #281279Piti ihan kuva etsiä Burtonin sivuilta, että pääsi käsitykseen mahdollisesta sisällöstä. Elektroninen laite, todennäköisesti ei säätöä ole rakennettu, ja jos lataa täysillä niin ei ole oikeastaan kuin kaksi vaihtoehtoa. Säädin itsessään sisältä rikki, joku komponentti pettänyt, tai säädin ei saa kunnolla maata. Tarkista ensin maadoitusruuvin tilanne, jos on hapettumaa tai huonoa kontaktia, niin se tuppaa elektronisen säätäjän kanssa tekemään tuollaista…
On kyllä katoavaista tämmöistenkin osien saatavuus. Ja sitä kautta laatukin tuntuu katoavan. Eikä se tunnu haittaavan, kun vähiin tuntuu ajotkin jäävän, kestää oletetun takuuajan ja vähän yli, vaikkei kilometreissä edes sitä mitä ennen vuoteen ajeltiin…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.