- Tämä aihe sisältää 21 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3.9.2022 at 21:53 toimesta.
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ei lataa
Jos moottori-vaihteistopaketin maadoitus koriin on huono, auto voi oireilla juuri tuolla lailla ylikorkeana latausjännitteenä. Silloin ainoa maayhteys on vetoakseleiden, vaijereiden yms epävarmojen johtimien kautta.
Minulla oli kerran tuo maayhteys poikki ja latausjännite oli 15-16 V. Johto vaihdelaatikosta koriin korjasi vian.
Mulla taas korkean latausjännitteen aiheutti hapantunut virtalukko, johon jäi 2 Volttia. Lataus oli vastaavasti 2V liikaa. Ohitusleikkasin releellä, koska sähköjä tuli käpisteltyä muutenkin.
Laiton suoraan akkuun maajohdon, vieläkin
menee punaselle ja aika äkkiä.
Täytyy kysyä myyjältä mitä sen kanssa tehdään.
Kiitti neuvosta kumminkin.
Mistä laitoit maajohdon akkuun?
Siitä säätimen keskeltä mistä se tulee koriin kiinni.
Siinä on miinus merkki joten oletin sen oleva maa?
Joo, nuo mainitut maaviat osaa kyllä sotkea latauksen myös. Laturissa tuskin on vikaa, kun lataa liikaakin, vika jää siis säätimeen tai muualle sähköihin…
Liiaksi en luottaisi siihen alkuperäiseen mittariin, on niin suuntaa antava kuin vain voi olla. Yleismittarilla saa selkeämmin vikapaikkaa haettua. Maadoitukset vaihteistosta akkuun, koriin, johtosarjan maalenkki jne säätimen maadoituksen lisäksi. Sekä Kaapelimiehen mainitsema virtalukko, jääkö sinne jännitettä. Aina tutkittava pätkä kerrallaan, esimerkkinä maadoitus moottorin eli vaihteiston ja akun välitä, mittarin toinen piuha vaihteiston kuoreen ja toinen piuha akun miinusnapaan. Ei pitäisi koneen käydessä näkyä vakiolaturin tehoilla montaakaan (kymmentä) millivolttia. Samaten se virtalukko, siitä saa suuntaa sitenkin mitaten että mittarin toinen piuha akun plussaan ja toinen puolan plusjohtoon/säätimen syöttöön, ei tässäkään saisi näkyä just mitään jännitteitä…
Vaan jos kaikki on kunnossa, niin sitten taitaa jäädä enää säätäjän vikaantuminen jäljelle. Ja se ainoa sulake, jonka kautta kulkee sähköjä virtalukon kautta pyyhkijöille, vilkuille ja sille lataussäätimelle, tähänkin sulakkeeseen jos on kehittynyt jännitehäviötä, niin sekin kyllä osaa sekottaa latausta(kin)…
Kokeile vielä tehdä yleismittarilla Jasun mainitsema jännitemittaus vaihdelaatikon ja korin välillä moottorin ollessa käynnissä. Tai kytke siihen kokeeksi esim apukäynnistyskaapeli ja katso muuttuuko tilanne. Alkuperäinen mittarihan on kiinni auton korissa.
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste