Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka En ole harjoitellut vielä tarpeeksi

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127634

    Meinasin aluksi kirjoittaa tuonne Jimmin tutus-ketjuun jatkoksi, mutta mitäpä se enää tässä konkurssissa auttaa. Tosiaan, viime viikonloppuna tuli repäistyä kone irti 1400km ajon päätteeksi, kun hävisi kytkin matkalla rompetorille ja tuon remontin aiheutti se, että silmälaakerin stefa oli lipsauttanut itsensä paineasetelman ja kytkinlevyn väliin, joka luonnollisesti estää kytkimen irrotustyön. Tässä kohtaa tietysti kävin katsomassa itseäni peilistä ja heitin vielä yläfemmat itselleni: “Asensitpa hyvin koneen, kun päästit stefan pois paikoiltaan…”

    Nooh nyt 400km viisaampana lähdin äsken kaupoille ihanasti kello kuuden vilkkaan liikenteen sekaan. Ensimmäisissä valoissa ihmettelin, että “meneepä ykkönen taas huonosti päälle”. Muutkin meni vähän oikutellen, mutta pistin sen väljäksi kuluneen vaihdekepin nivelkumin syyksi. Kunnes sitten olin motarilta tulossa ramppiin ja painoin kytkimen pohjaan. Aluksi menikin poljin ihan normaalin tuntuisesti, mutta sitten kesken polkaisun nöyrtyi aivan totaalisesti ja tumpsahti lattiaan. “Woi sanonko mikä!” Uudelleen painallus ja pientä kahisevaa ääntä havaittavissa…”jep, eli ei ole kytkinvaijeri poikki”. Sitten ajelin ostoskeskuksen pihaan tutkimaan tilannetta.

    Ja sitähän tämä on! Nyt naatitaan nyt naatitaan! Eli se mitä pelkäsinkin, ja jo edellisenä viikonloppuna yhtenä diagnoosina mietin, kävi nyt toteen. Kytkinhaarukka petti. Huomenna olisi sitten 270km ajoa edessä ilman kytkintä, mutta onneksi tuli jo viime viikonloppuna harjoiteltua puoleen väliin niin luulisi tämän käyvän jo huomattavasti huokeammin…. 😳 Seuraavaksi hajoaa todennäköisesti startti.

    Ennen kotiinpaluuta samaisen ostoskeskuksen pihaan tuli viereeni AMG mersu. Kuski nousi hilpeänä ulos, kun olin sulkemassa konepeltiä. Hän kysyi “vaihdetaanko päikseen?”. Pelkääjän puolelta nousi huomattavasti nuorempi nainen korkkareissa pikku “Tiffany”-puudeli sylissään. Nielin kiukkuani ja sain vastatuksi mesemiehelle, että “vaihdetaan vaan, jos välttämättä haluat?”. Sen jälkeen mies tokaisi “näitä saa vielä kaupasta, mutta tuota ei saa”. En tiedä minkälaista reaktiota herra odotti, mutta lähti sitten virnuillen matkoihinsa, kun en ollut kovin vastaanottavaisella tuulella. Mietin sitten kotiin taiteillessa, että olisihan siinä mesemies ollut ihmeissään hankinnastaan, kun kytkin ei toimi. Ja toisaalta, olisikohan tuo Tiffany-lady tullut mersun kaupanpäällisenä, kun tuskin se rättäriin olisi hienoa ahteriaan asetellut.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166178

    vuosi sitten tein samat koneen irrotukset 200 km välein, ensin paineasetelma ja sitte haarukka ja kyllä… startti oli seuraava!

    #166179

    Voiko ne mennä toisin päin?
    Startti ääntelee lupaavasti
    Vaan missä on ääntä, siellä on voimaa 😆
    Nimimerkki “kytkinhaarukoita on pelotteena.”

    #166180

    Olen kuullut huhun, että ne loppupään haarukat olisivat pehmeämpiä materiaaliltaan. Ko. loota on muistaakseni -82..tai -84. Seuraavan haarukan luovuttaa nelkun loota 👿

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166181

    Sanoi se entinen pastorikin: “Vasta- ja ylämäessä se kaveri punnitaan” – jos nyt ottaa osaa, niin meneekö vi******n puolella, vaan kohtalotoverina otan riskin. 😀

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #166182

    Luulen, että huominen reissaaminen ihmisakvaariolla töihin ja takaisin motivoi ihan tarpeeksi tekemään taas pientä pintaremonttia…ts. pienellä kettuilulla ei saa kyllä tällä hetkellä meikää heittämään kirvesta kaivoon. Jos kolmannen kerran otattaa koneen irti ennen kuin saan superin liikenteeseen niin sitten harkitsen kyllä taas uudelleen… 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166183

    No jos oikein käsitin, niin kyseessä on onneksi vain 2 mukinen pata. Sitä neljä mukista onkin sitten paljon kivempi tuolla nokalla nostella edes sun takas.

    #166184

    Harrasteautojahan nämä ovat, vaikka vielä löytyy meitä jotka niitä käyttöautoina pitävät 😀
    On sitä tullut itsekkin moottoria nosteltua keulilta pois kytkinvikojen takia, noloinpana esimerkkinä oli painelaakerin unohtuminen työpöydälle 😆

    #166185

    AK-65: Sehän tässä onkin, että kun jo kaksmukinen koettelee, kun en ole nelimukisenkaan kanssa selvinnyt vielä yhtäkään kevättä ilman koneen nostelua. 2010 vaihteisto, 2011 kytkinremontti, 2012 etuakselisto ja vaihteisto…Toki omaa halukkuutta muuttaa asioita, mutta kyllä tämä alkaa jo vähän naurattamaan

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166186

    😀 koettelee muttei hylkää. Tunne kuulostaa kovin tutulta. Viime kesän satoa: D-mallin kansipahvi antoi periksi(vedet pakoputkesta pihalle), prätkä-Trumpasta katkes kampiakseli matkalla Britti-Ralliin ja heti perään perämoottorin potkurin keskiö petti ja rikkoi potkuriakselin “ripustuksen”. En malta odottaa mitä tuleva kesä tuo tullessaan.

    #166187

    @Akaile wrote:

    Ennen kotiinpaluuta samaisen ostoskeskuksen pihaan tuli viereeni AMG mersu. Kuski nousi hilpeänä ulos, kun olin sulkemassa konepeltiä. Hän kysyi “vaihdetaanko päikseen?”. Pelkääjän puolelta nousi huomattavasti nuorempi nainen korkkareissa pikku “Tiffany”-puudeli sylissään. Nielin kiukkuani ja sain vastatuksi mesemiehelle, että “vaihdetaan vaan, jos välttämättä haluat?”. Sen jälkeen mies tokaisi “näitä saa vielä kaupasta, mutta tuota ei saa”. En tiedä minkälaista reaktiota herra odotti, mutta lähti sitten virnuillen matkoihinsa, kun en ollut kovin vastaanottavaisella tuulella. Mietin sitten kotiin taiteillessa, että olisihan siinä mesemies ollut ihmeissään hankinnastaan, kun kytkin ei toimi. Ja toisaalta, olisikohan tuo Tiffany-lady tullut mersun kaupanpäällisenä, kun tuskin se rättäriin olisi hienoa ahteriaan asetellut.

    Meikäläisen työmaalla – vieressä lähes joka päivä tuo 500…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #166188

    😆 Onko se tuo sama mersu? Ainakin malliltaan on identtinen tarjokkaaseen…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166189

    Meillä meni juuri kytkin niin, että alemmat koneen ja loodan väliset kiinnityspultit olivat löystyneet (eivät minun kiristämiäni) ja toinen tiessään. Muutaman millin rako aiheutti levylle rasitusta ja keskiö irtosi. Sitä ennen alkoi kytkinpoljin painumaan syvemmälle, josta selvittiin niukin naukin säädöllä, mutta se ei tietenkään poistanut itse syytä.

    Tällainenkin vika on siis mahdollinen, sen kokemiseen tarvitaan n. 30 vuotta sätkäilyä 😉

    #166190

    Yllättävän vähällä sitä selviää eteläkärjestä “keskelle” suomea…Neljä starttausta ykkönen päällä ja muutamalla välikaasuvaihdolla koko matka. Tosin, uusi kone vetelee niin mukavasti, ettei ylämäkiin tarvii heittää kolmosta silmään.. Huomenna jatkan harjoituksia 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166191

    Niimpä kytkinkopan pultit pitää olla momentissa,, toinen tärkeä kiristyksen paikka on siellä vaihteiston taka kumityynyllä.. Jos jää löysälle niin eka rajumpi jarrutus ja hyppää tyynyn pulteista ylös ja irti…
    Olen senkin kumman nähnyt aloittelijan sitikassa käyneen…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.