Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ennakonsäätöä kuutoseen

  • Tämä aihe sisältää 42 vastaukset, 10 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 31.8.2018 at 14:11 A.M. toimesta.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #255011

    Aika paljon alempana, noiden imu-pakosarja putkien alla. Tai paremmimkin alempana ja sivummalla.

    16points_2

    #255016

    No voi hyvä tavaton ja suurkiitos! Kieltämättä nyt hiukan nolottaa, mutta samalla helpottaa. Mutta aiemmassa nelkkukoneisessa kulkimessa oli tosiaan reikä muistamassani kohdassa, ja sillä sai lukittua vauhtipyörän paikalleen. Sillä ei tainnut sitten olla ennakonsäädon kanssa mitään tekemistä. Nyt olen jotenkin vaan sotkenut asiat keskenään…

    #255058

    Katsos tästä kulmasta eli imusarjan alla moottorin korvakkeessa.

    #255089

    Moottorihan on Saksan markkinoille tehty 664-kone, matalapuristeisilla männillä, puristussuhde 1/7,9. Tehty käymään käsittääkseni matalaoktaaniselle lyijyttömälle pensalle, tuollaisen hankkija taisi saada verohelpotuksia. Tuo kone valmistettu v. -80, neljäs n:o kertoo vuosiluvun. Pitäisi kiihtyä aivan eri tavalla kuin normikutonen ja kulkee kovaa,myymäni auto kulkee kuulemma kepsin mukaan 126 km/t. Ja ihme ja kumma on jos ei “reikää” löydy! Niin tuossa koneessa nokalla kompensoitu matalamman puristuksen aiheuttamaa tehohäviötä.

    #255091

    Se ajoitusreikä on tyyppilätkän puolella. Ja katsoen auton edestä, ei vaihteiston puolelta. Ota ilamnputsari edestä pois jos et muuten löydä.

    #255101

    Kiitos, jo löytyi! Seuraava haaste olikin sitten keksiä siihen sopivan mittainen “tappi”, joka sinne mahtui laittamaan. Lopulta taivuttelin 90 asteen kulman 5mm paksuun alumiinitankgon, ja katkoin päät sopivan mittaan. Nyt tämmöinen isokätinenkin sai homman hoidettua purkamatta mitään asian ympäriltä.
    Sain siirrettyä sytkyä hieman parempaan suuntaan (on ollut liian aikasella) mutta ei mennyt vieläkään katsastuksen päästömittauksessa läpi. Eli ennakkoa pitää vielä säätää.
    Tulpat, johtimet ja kärjet on jo uusittu, puolakaan ei vanha ole.
    Tilasin myös 123 kärjettömän, koska olin jo aikasemmin päättänyt ottaa askelen nykyaikaan…

    664 koneesta en ole ennen kuullutkaan. 602 tuolla ilmakotelossa kuitenkin lukee, kuten kuvassa näkyy. Onhan noita voitu kuitenkin vaihtaa.
    Tuo Saksa kuitenkin sen verran osuu tähän ajatelmaan, koska kuljin on ensirekisteröity siellä.

    #255103

    Sain siirrettyä sytkyä hieman parempaan suuntaan (on ollut liian aikasella) mutta ei mennyt vieläkään katsastuksen päästömittauksessa läpi.

    Päästömittauksen epäonnistuminen voi johtua myös muista syistä kuin sytytyksestä. Villejä veikkauksia: venttiilien säätö pielessä, kulunut kaasuttimen pääakseli (akselit), ja ilmanpuhdistin. Teorissa ehkä myös viallinen huohotin, jos kerää öljyä ilmanputsariin. Joihinkin talvikäytössä olleisiin kulkimiin on porattu pakoputken alamutkaan tai mutkiin reikä jäätymisen estämiseski (etupyöräkotelon kohdalle ja/tai taka-akselin alitukseen). Noista reijistä mittaukseen voi päästä myös liikaa ilmaa.

    #255106

    Joskus joku kiltalainen kirjoitti öljynvaihdon merkityksestä päästöihin! Teoria oli että bensaa kondensoituu öljyn joukkoon ja rikastaa seosta joutuesaan huohottimen kautta ilmanputsariin. Tuntuu ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. En ole kokeullut kun en omista niin uutta kuljinta että päästöjä mitattaisiin. Ilmanputsarin ja kaasarin välisen letkun voi myös poistaa mittauksen ajaksi. Tällöin nuo kampikammion höyryt ei pääse muokkaamaan tulosta. Toki kaikki Mikan mainitsemat asiat tulee olla kunnossa myöskin.

    #255109

    Mikä arvo siinä päästömittauksessa menee pieleen?

    #255130

    Kyllä tuo on ihan normi 2cv n kone , ei ole minullakaan tullut yhtään reiätöntä lohkoa vastaan. ???

    #255132

    HC arvo. Ekalla katsastuksella se oli yli 1800 nyt ennakon asetuksen jälkeen 800. Raja-arvo taisi olla 400,ja siihen pääsi,kun laittoi ryyppyä neljänneksen päälle.

    #255134

    Eli käy epätasaisesti? Siitähän tuo korkea HC tulee, että ei sytytä joka kierroksella. Oletko saanut paikallistettua, kumpi sylinteri pätkii vai molemmat?

    #255152

    Ei se nyt kovin ontuvasi käy, mutta tyhjäkäynti on nyt viime säädön jälkeen alempana. Tsup-tsup ääntä päästää ilmanputsarin puolella, joka on mielestäni merkki edelleenkin liian aikaisesta sytytyshetkestä. Tämä tapahtuu vain kylmänä. Kone on aina käynnistynyt hyvin ilman pitkiä sahaamisia. Myös pidemmän seisokin jälkeen.

    Pakoputkesta löytyi pieni vuoto. Lattiapeltiä hitsattiin männä viikolla, ja hitsari joutui katkaisemaan työn takia putken, mutta hitsasi sen taas kiinni. Sauma ei olekaan tiivis. Tuo nyt pitää tiivistää ilman muuta.

    Viime syksynä vaihdoin tuohon huohottimen ja lauhduttimen öljyvuotojen takia. Koneessa on myös uudet öljyt ja suodatin. Tein myös sylintereiden puristusmittauksen (käsimittari) ja kummallakin puolella mittari näytti noin 8:n painetta.

    Venttiilinvälyksiä en ole vielä tsekannut.

    #255174

    Imupuolen pötsähtely voi johtua myös liian laihasta seoksesta, niinkuin todennäköisesti onkin, kun vain kylmällä koneella niin tekee. Mitä CO-lukema näyttää, onko varaa rikastaa tyhjäkäyntiseosta?

    #255176

    CO2 lukema on viime mittauksessa 1,00. Raja-arvoista tai ihannearvoista ei tässä ole nyt tietoa

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 43)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.