Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ennakonsäätöä kuutoseen
- Tämä aihe sisältää 42 vastaukset, 10 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 31.8.2018 at 14:11 A.M. toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.8.2018, 22:38 #255179
CO tehtaan ohje on 1.6 huom: ilman ilmanputsarin kumitöttöröä
Kone polttaa seoksensa paremmin lähempänä tuhatta kierrosta, eli jos se mittausraja on sen 1000 niin kannattaa nostaa tyhjäkäynti 950 kierrokseen minuutissa.
Paljonko on öljynkulutus per 1000km?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.8.2018, 22:46 #255181Katsastuksen CO raja-arvo on tuon ikäisellä 3,5 % eli sen puolesta voi hyvin kääntää seosta rikkaammalle. Minulla ei ole tietoa, mikä on valmistajan ohjearvo. Saattaa hyvinkin pienellä rikastuksella palaa paremmin ja palamattoman bensan (HC) määrä pienenee.
Korvakuulolta saa seoksen aika hyvin kohdilleen: säädetäään seosruuvia, kunnes tyhjäkäyntikierrosluku on suurimmillaan ja siitä 1/4 kierrosta kiinnipäin.
23.8.2018, 22:46 #255183Ok. Laitan ensin tuon sytkyn kohdilleen 123:n kanssa, kunhan se postissa saapuu. Seuraavaksi tyhjäkäynti ja seos kohdilleen.
23.8.2018, 23:17 #255186Ai niin, öljynkulutuksesta ei ole tarkkaa tietoa, koska sain taannoin nuo öljyvuodot kuriin. Mutta sen tuhannen saattoi viime syksynä kilsoja tulla, eikä öljyä ole tarvinnut lisätä yhtään. On pysynyt mittatikun ylärajalla
24.8.2018, 07:36 #255193Katsastuksen CO raja-arvo on tuon ikäisellä 3,5 % eli sen puolesta voi hyvin kääntää seosta rikkaammalle. Minulla ei ole tietoa, mikä on valmistajan ohjearvo. Saattaa hyvinkin pienellä rikastuksella palaa paremmin ja palamattoman bensan (HC) määrä pienenee.
Korvakuulolta saa seoksen aika hyvin kohdilleen: säädetäään seosruuvia, kunnes tyhjäkäyntikierrosluku on suurimmillaan ja siitä 1/4 kierrosta kiinnipäin.
Mitä sitä rikastamaan 1.6 yli, kun silloin se HC lähtee käsistä? Ja korvakuulolla saa t y h j ä k ä y n t i seoksen kohdalleen, ajonaikaisen seoksen oikeellisuuteen on siitä vielä pitkä matka. Tyhjäkäyntiseoksen säätö: aja kone lämpimäksi, jätä tyhjäkäynnille, kierrä seosruuvia
myötäpäivää siihen asti, kunnes kone hädintuskin pysyy käynnissä, siitä kohdasta seosruuvia 1.5 kierrosta auki, eli vastapäivään. Jos kone ei tottele seosruuvia, eli sen voi kiertää kiinni ja kone pysyy käynnissä niin silloin jotain on pielessä.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.8.2018, 10:15 #255201Pitäisi oikein kokeilla, saako kummallakin säätöohjeella säätöruuvin samaan asentoon.
27.8.2018, 21:04 #255297Nyt on sytky vaihtunut kärjettömäksi, ja käynti tasaantui. Tyhjäkäyntiin se ei vaikuttanut, se on edelleen yhtä matalalla kuin ennenkin. Kaasari on Solex 26/35. Etsin siitä nyt sitä tyhjäkäynnin CO säätöä, ja oletan että se on kuvassa ruuvarin osoittamassa paikassa.
27.8.2018, 21:11 #255301Tuo mitä näytät on tyhjäkäynnin suutin ei säädettävä kuin poraamalla tai vaihtamalla toiseen erikokoiseen. Pitää olla kiristetty sopivasti että ei liiku. Tuon laturille menevän johdon alla lattapäisellä ruuvimeisselillä vinosti ylöspäin oleva ruuvi. Siitä voit säätää tyhjäkäynnin seosta.
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke27.8.2018, 21:18 #255303Tyhjäkäynnin seosruuvi on jotakuinkin videolla näkyvässä paikassa:
31.8.2018, 09:34 #255414Suuret kiitokset taas avusta! Olipas kumma säätöruuvi, koska kannan ura ei ollut keskellä. Kiersin aluksi sen kiinnipäin, kunnes tyhjäkäynti putosi niin alas että moottori sammui. Siihen riitti pari kierrosta. Tästä päätellen seosruuvi on ollut aivan liian vähän auki.
Nyt avasin sitä, ja löysin noin viiden kierroksen kohdalta hyvän ja tasaisen käynnin. Kierroslukumittausta en kotioloissa pysty tekemään, mutta korvakuulolta ollaan aika lailla oikeassa kohtaa.Syy korkeaan HC arvoon on ollut siis ollut kaasarin puolella, ei sytkyn. Joten väärästä päästä olin lähtenyt syytä hakemaan. Mutta nyt on myös elektroninen 123, jota ei ehkä olisi tullut muuten asennetua.
Nyt on myös pakoputken hitsausliitos tiivistetty, joten tässä ollaan valmiina (kolmannen kerran) katsastusmiehen tuomiolle. Mukaan myös sopiva ruuvimeisseli, jolla voi vielä hienosäätää kun kuljinta mitataan.
31.8.2018, 09:53 #255416Ota varoiksi ruuvimeisseli mukaan siltä varalta, että on liian rikkaalla ja katsastusmies antaa ruuvata mittauksen aikana.
31.8.2018, 10:10 #255418Näiden mittausta vaativien kanssa olen monesti pelannut siten, että jossain paikallisessa rasvamontussa käyn erikseen mittauttamassa päästöt itse säätäen, jolloin ei myöskään tarvitse pitää paikallaan kaasarin kumitöttöröä imeskelemässä ilmanputsarilta arvoja rikastavia öljyhöyryjä. Mittarin lukiessa myös kierroslukua sen saa säädettyä hyvinkin tarkkaan siihen alle tuhanteen ja samalla näkee kuinka se palokaasujen tilanne muuttuu kierrosten vaikutuksesta…eli hötköttävä matalalla käyvä kone polttaa epäpuhtaammin seoksen kuin vähän reipastettu tasaisesti käyvä. Tämä lappu sitten kelpaa..hmm, oliko 3kk? konttorille, jolloin hintaerotuskaan ei ole kummoinen, vaikka joutuisi muista syistä käydä uusintakatsastamassa.
Ja suora vastaus siihen esittämättömään kysymykseen; “eikö tämä ole vähän päästökikkailua?” On. Ehdottomasti. Mutta koko tyhjäkäynnillä tehtävä päästömittaus on ihan yhtä tyhjän kanssa 2cv:ssä, kun seokset muuttuuvat uudestaan n. 1500 kierroksen yläpuolella ykköskurkun ajan ja toisen kerran kakkoskurkun auetessa. Jotta sätkän päästöt olisivat puhtoiset niin myös ykkös- ja kakkoskurkun seokset pitäisi olla kohdallaan ja niitähän tässä ei testata lainkaan. Jokainen voi päässään miettiä sitä prosentuaalista osuutta ajomatkoistaan, millä alueella milloinkin ajetaan… Hieman tarkentaen; puhdastahan se ei ole polttonesteitä polttaessa koskaan, mutta HC-arvoja ja C02-päästöjä ajatellen tarkoitan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]31.8.2018, 14:11 #255431No niin, se “leima” tuli, eikä ruuvaria tarvinnut ottaa asemalla käyttöön. Nyt HC arvo oli mitatessa 280 ja CO2 2,5.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.