Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Eräskin Paku

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 49)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #161671

    Hyvältä näyttää! Olisi kiva joskus nähdä näitä supereita jonkin kaupallisen autolehden (muu kuin mobilisti) sivuilla…

    #161672

    Jotain pientä sai vielä’ touhuttua kilpailuviikonlopun päätteeksi pajalla.

    Pakko oli hakea verstaalta lohdutusta tuon kisaviikonlopun jäljiltä. Autosta hävisi kipinä perjantain harjoituksissa. Syynä loppuun ajettu pyörijä. Kipinä kulki pyörijänläpi suoraan jakajan akseliin, eikä tulpille. Vika saatiin korjattua, mutta kone rötäsi 5500-6000 kierroksen välillä. Ennen aika-ajoa tuulenpuuska oli viedä varikko teltan mennessään. Tappioina tästä yksi katkennut teltan jalka. No aika-ajot meni hieman penkinalle ja samaan aikaan kaveri vei tavaroita teltasta autoon ja teltta heilahti takaoven lasiapäin ja sekuriitti sanoi notta poks. Kisassa pari sijaa nousua. Sunnuntaina saatiin auto toimimaan mutta rötäys alkoi taas toisen kierroksen jälkeen kisassa.

    #161673

    Jumaleissön! Pohjamaalikuvasta pelkäsin jo hetken, että pakusta tulee joku neutraali sävyltään, mutta tuohan on suorastaan sähkön sähäkkä!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #161674

    Opettajat keksivät olla jossain ihmeen seminaarissa kolme päivää ja samaan aikaan itse tuli vietettyä aikaa verstaalla. Parin päivän aikana alkoi ulkopuoli ollakkin sitten värissä. Harmittavasti vaan lupauduin menemään Vääksyyn keskiviikkona, jolloin oman projektin tekeminen jäi väliin.

    #161675

    Taavi se jo epäili haiskahtavan bluffille tuo kuljin valinta Helluun. No oikeassahan se Taavi siinä asiassa oli, koska 7.6.2012 sain kouraan SKR-629 kilven. Eli paku valmistui kaikessa hiljaisuudessaan Helluralliin mennessä.

    Kesken eräinenhän tuo vielä on, mutta ajettavissa kumminkin.

    #161676

    Hienoa ja hieno. 😀

    #161677

    Melkein on kesä sudittu pakulla ja vielä ei ole tielle jättänyt. Pikku huoltoja, remontteja ja huolestumisia on kyllä kesään kasautunut. Koko ajan on kone käynyt laihalla, jota en vielä kuntoon ole saanut. Ennen juhannusta alkoi painelaakeri kiljua joten se tuli vaihdettua ennen Le Manseen lähtöä. Nyt sitten Poho reissulla alkoi jo mennessä vaihdelatikosta kuulua kummaa ääntä pienillä vaihteilla ajaessa. No kotiinpäin kun lähdin ja Tuurin kyläkaupalla poikkesin ja sieltä kotiin päin niin johan alkoi laatikko huutaa kun viitapiru. Sitten löytyi se viidesvaihde ja aski oli hiljaa.seuraavan kerran kun pienempää vaihtaa piti oli ääni taas sama sydäntä raastava ja taas vitonen hiljaa. Siinä sitten mietiskelemään, notta mikähän mahtaa synä olla. Päädyin ratkaisuun, että se on se kytkinakselin neulalaakeri. Illalla sitten purin jo elinten luovuttaja vaihteiston ja tänään kun pikkuisen kipeänä olen, niin on hyvää aikaa suorittaa loodan kunnostus.

    #161678

    Kytkinakselin neulalaakeriakin on kahta mallia, uutta ja vanhaa. Vaihteiston valuleimasta saat osviittaa osuuko molemmat loodat samalle aikajanalle–>vähentää todennäköisyyttä toisentyyppisestä laakerista. En muista oliko näissä mitään rakenteellista eroa sinänsä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #161679

    @Akaile wrote:

    Kytkinakselin neulalaakeriakin on kahta mallia, uutta ja vanhaa. Vaihteiston valuleimasta saat osviittaa osuuko molemmat loodat samalle aikajanalle–>vähentää todennäköisyyttä toisentyyppisestä laakerista. En muista oliko näissä mitään rakenteellista eroa sinänsä…

    Akselikin on sitten erilainen, kun laakerin malli vaihtuu…

    Itse veikkaisin vitosrattaan laakerointia akselille, muiden vaihteiden rattaat on neulalaakeroitu (ainakin joidenkin kuvien perusteella, pitäis tarkistaa oikeasti onko näin) akselille mutta vitonen on liukulaakeroitu. Kun sen päätykopan väsäsit, tulihan huolehdittua että öljy pääsee liikkumaan vapaasti vitosen rattaille..?

    Myös takapään korkeammalle asennus ei välttämättä ihan hyvää tee ko. paikan laakeroinnille…

    Sätkän vaihteiston oirekuvaan liittyisi tuo että vain tietyllä vaihteella vaihteisto on äänetön, kun kytkinakselin laakeri on vikaantunut, GeeSu on hieman toisenlainen tuoltakin osin…

    #161680

    No nytten on sit kaksi loodaa levällään tuolla pajan lattialla. Ja vain todetakseen, että eipäs käynytkään se ajattelemani laakeri tuohon omaani. Ko laakeria kun talvella käsissäni pyörittelin, niin totesin sen olevan jo ehtoopuolen osa. Nyt kun sitä pyöritteli uudestaan, niin nyt se on jo entinen. Ei tosin se akselin kohtakaan mikään uusi enää ole mihin ne neulat osuvat.

    Ja kyllä siellä vitosella on öly kiertänyt. Siitä pitää huolen loodaöljy jota tarjosin oikeaa määrää enemmän.

    Nyt sitten aukomaan kolmatta loodaa, josko sieltä oikeankokoinen laakeri löytyisi. Tai sitten minun tuuriani, että viislovisessa on ko. kohdassa aivan oma laakerinsa.

    #161681

    Tuota laakeriasiaa yritin eilen selvitellä omista kirjoista, mutten siitä mitään selvyyttä saanut. No onneksi kolmannessa laatikossa sitten olikin oikea laakeri ja oli vieläpä parempikuntoinen, kuin se jonka talvella tuonne loodaan jätin. Nyt vaikuttaa jo asialliselta, kunhan saa loppuunasti tuon niputettua. Sitten olis muutama muu korjaus kohde samalla kun on tekniikka nokalta pois.

    #161682

    @AK-65 wrote:

    Tuota laakeriasiaa yritin eilen selvitellä omista kirjoista, mutten siitä mitään selvyyttä saanut.

    7/83 näyttäs tulleen tuo laakerimuutos, niin neli- kuin viisilovisiinkin… Uudentyyppisestä akselista voisi koneistamalla saada vanhalle laakerityypille käypäsen, toisinpäin pitäisi halkaisijaa kasvattaa, karkaista ja hioa oikeaan mittaan?

    En olisi ihan helposti ollut valmis tuon vikaantumisen noin ilmentyvän..?

    #161683

    No katsotaan nyt saanko tuon loodan kuntoon tuolla. enää olisi laatikon sovittelu koneeseen ja nokalle nosto ja koe ajo. Sitten olen viisaampi hiljenikö looda.

    #161684

    Sinänsä vaikka tuo on viheliästä ja ikävää työtä niin väittäisin tämän lootamallin olevan silti melkoisen selkeästi rassattava sätkän lootan verrattuna. Ei toki saa kantta auki tilanteen tarkastelua varten, mutta myöskään pahempia passailuja ei tarvitse suorittaa.

    Toivottavasti loota asettui tällä hommalla, täydet sympatiat koneen nosteluun 🙁

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #161685

    Joo eiköhän tuo tuosta asetu. Eniten vaan harmittaa kaikenmaailman takaiskut. Laatikko oli jo viittävaille kasattuna mutta sitten ei mennytkään toinen vetarin laippa paikalleen. No kytkin koppi pois ja asettelemaan tasauspyörästön rattaita oikeaan asentoon. Sit uusi yritys ja sainkin vetarit paikoilleen ja loodan muuten kasaan mutta vaisteistossa pykälä päällä vaikkei keppi ollut paikalla. No takapään koppa auki ja poistaa vitosvaihde päältä (ihan kiva tehä kun öljyt jo loodassa). No sitten sovittamaan loodaa nokalle ja eipäs mene millään. Looda uudestaan pois joskaan ei halunnut tulla. Sitten huomasin, että kytkinakseli halusi jäädä koneeseen kiinni. No pakosarja irti kuskinpuolelta et saa mahdollisuuden poistaa vaihteisto. No nyt kun on looda taas lattialla niin kytkin koppa pois (öljyt edelleen sisällä) ja kytkin akseli pois. Toisesta akselista parempikuntoinen lukitus sokka akseliin ja takaisin paikoilleen. Sitten vielä pieni vingutus kytkin koppaan, ettei ota kiinni moottorin kumityynyjen kiinnitys pulttien kantoihin kiinni. Sitten laatikko koneeseen kiinni ja nytpä ei sitten enää tullutkaan lisää murheita lukuunottamatta valoisan ajan loppuminen. Noo josko sitä saisi jo huomenna sen rykäistyä nokalle ja kokeilemaan kuinka huonoksi tuo tuli.

    Tämmöistä tälläkertaa.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 49)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.