Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Etu / taka akselin kiinnitys pultit runkoon.
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.5.2010, 09:49 #125965
Mitenkäs oletette saaneet rungon läpi aksesille tulevat kiinnityspultit irroitettua näppärästi ja ehjinä uudelleen käyttöä varten.. ❓
Kerätään tästäkin aiheesta niksit talteen 2cv Wikiin.. ➡ 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂11.5.2010, 10:22 #157161Tekisi mieli sanoa ja sanonkin: ei juuri mitenkään 🙁
Yleensä mitä minulla on tullut vastaan, niin ovat ruostuneet kiinni, ei suinkaan sieltä kierteen kohdalta, vaan sieltä “suojaputken” sisältä, ja se on kyllä yleensä tuhonnut myös sen pultin melko tehokkaasti. Toki niitä “lämmöllä ja hyvänhajuisilla aineilla” on muutama ehjänäkin irronnut 🙂
11.5.2010, 10:58 #157162Näppärästi ➡ rälläkällä…
Ehjinä ➡ eipä juuri koskaan…Lämpö, “hyvänhajuiset öpötit”, aika, leka, hellä-mutta-vaativa vääntö, ehdottoman sopiva 6-kulmainen hylsy jne, näillä eväillä on saattanut joskus eheänä irrota, tai sitten ei. Jumissa on yleensä just sieltä mistä Hukki jo mainitsi jumissa olleen…
11.5.2010, 11:36 #157163On tullut itse autettua suojaputkea vasaralla rajusti hakaten kahdelta puolen joskus kuumentaenkin kaasuhitsaus pillillä ja kun jäähtynyt niin sievää vääntöä,, se että vaikka on lujassa ruosteessa ollut niin joskus pultit ihmeenkin käyttökuntoisia ainakin takapäässä..
Välillä kyllä sitten joskus ollut turhaakin puurtamista,, mutta ompahan ainakin runko säästynyt rälläköinniltä.. 😀
Lisää vinkkejä kellä on vielä lisää niitä.. ❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂11.5.2010, 19:19 #157164Kaikki ehjänä 17v suola-ajon jälkeen….Kun oli asennettaessa laitettu hyvä rasva väliin! Niistäpä kirjoitin sen jutun joskus aiemmin, kun tein vetokokeen niille haperoille pulteille…
Mutta niksinä mieleeni tulee nakuttava paineilmaräikkä, lähtisikö sillä?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]11.5.2010, 20:40 #157165Joo kyllä ne itse asennetut ja vaseliinillä voidellut lähtee ikuisuudenkin jälkeen auki,,
mutta yli 35 vuotta tehtaan jäljiltä kiinni ruostuneet onkin sitten haaste… 👿Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂11.5.2010, 21:17 #157166Jep, mutta rasvan käytöstä ei voi liikaa muistuttaa 😆 😉
Onko kukaan kokeillut paineilmaräikkää/pulttipyssyä noihin pultteihin?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]11.5.2010, 22:41 #157167@Akaile wrote:
Onko kukaan kokeillut paineilmaräikkää/pulttipyssyä noihin pultteihin?
On. Pienellä ei jumittunut pultti aukea, järeämmällä saattaisi auetakin. Hylsyn pitää olla aivan ehdottoman tarkka, muuten kanta on hetkessä entinen. Muuten pulttipyssy on kyllä armollinen irroitushommissa, monesti pultti joka katkeaisi vääntämisellä, irtoaa kärsivällisesti em. työkalua päristämällä.
12.5.2010, 18:25 #157168Ei suoranaisesti liity akselien pulttien irroittamiseen, mutta sivuaa aihetta kumminkin. Omassa projektissani nuo pultit olivat niiden harvojen joukossa joit eivät vastustaneet oikeastaan lainkaa. Pultit ovat olleet jossain vaiheessa irti ja edellinen kasaaja oli pistänyt rasvaa reilusti, asia joka helpotti työtäni huomattavasti.
Uudet pultit kävin hakemassa ikh:lta heillä sattui olemaan 12.9 kuusiokolopultteja hyllyssä ja hintakin oli muistaakseni varsin maltillinen. Kiinnityksen yhteydessä tervasin REILUSTI joka ainoan pultin ja mutterin, joka tulee runkoon tai korin ulkopuolelle kiinni. Käytin ihan tavalllista wanhan kansan hautatervaa. Terva on kuulemani mukaan wanha kyläseppien konsti. Ei tosin sovellu paikkoihin jotka kuummenevat, mutta normaali järjestyksessä akselin pulttien osalta ei ole ongelma.
12.5.2010, 19:42 #157169Otitko huomioon että ne alkuperäiset pultit on hiukan parempaa materiaalia mitä kaupan hylly tavara.. ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.5.2010, 19:56 #157170Kyllä pitäisi 12.9 kestää…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.5.2010, 20:16 #157171Vahvin kuusiomutterikantainen pultti joka on normaalisti saatavilla on 10.9. Ei oikein jaksa uskoa, että tehtaalle olisi tilattu erikseen pultteja. Olen aivan varma, että vahvin standardi pultti on otettu käyttöön joka mutterikantaisena on 10.9. 12.9 on vahvin pultti mitä ylipäätään on olemassa tosin sitä ei kovinkaan helposti saa mutterikannalla. Tavan pulttikaupan 8.8 pulteista minua varoiteltiinkin monessa eriyhteydessä.
Tietoa pulteista ja niiden lujuuksista
http://www.pultti.com/murtokuormat.html” onclick=”window.open(this.href);return false;12.5.2010, 20:37 #157172No hyvä että olit asian kanssa sinut,, onneksi noista pulteista on ollut puhetta ennenkin..
Mutta ei muistin virkistys pahaa tee,, lukijoita täällä piisaa eikä tieto mene hukkaan.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.5.2010, 20:54 #157173Nostetaampa tätä koettakin: viewtopic.php?f=10&t=4296&start=0&hilit=vetokokeen
Tuosta kokeen tuloksista ja pultti.comin murtokuormataulukosta voisi tehdä koosteen, josta pystyy nopeasti katsomaan mitä merkitystä sillä pultin päässä tönöttävällä lukuarvolla on.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.5.2010, 21:41 #157174Tekaisisitko sellaisen niin yritetetään laittaa Wikiin talteen… ❓ 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.