Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Etu / taka akselin kiinnitys pultit runkoon.
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.5.2010, 16:38 #157175
Akselipulttiasia koostettuna os. http://sitikka.kuvat.fi/kuvat/Sekavata%20tavarata/akselitiivistelm%C3%A4.jpg/_small.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Sieltä voi kopioida kuvan ja liittää wikiin.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]19.6.2010, 19:49 #157176@Musta Hattuinen Mies wrote:
Mitenkäs oletette saaneet rungon läpi aksesille tulevat kiinnityspultit irroitettua näppärästi ja ehjinä uudelleen käyttöä varten.. ❓
Aikanaan peruskorjauksen yhteydessä (n. 19v sitten) avasin pultit nostamalla pyörillään olevaa runkoa tunkilla niin, että sai ristikkoavaimen alle ja laskin tunkkia reilusti ja laitoin n. 3m jatkovarren ristikkoavaimeen. Ensimmäinen ristikkoavain oli joku halpis ja meni kieroksi, seuraavalla aukesi kaikki pultit em. keinolla.
Mika
PS. Eilen ajettu sähkörättärillä ekan kerran töihin ja takaisin… litiumakuilla.
20.6.2010, 08:34 #157177Tuo ristikkoavain on varmaan hyvä konsti kun laskee tunkilla hiukan painoa päälle..
Jolloin ei ainakaan avain hyppää pois pultista..
Ongelma ei kuitenkaan ole se avain,, kyllä hyvä kuusiokolo hylsyavain on pysynyt hyvin paikoillaan kun kaikki törky on puhdistettu pultin kannasta ja sen ympäriltä…
Mutta miten saadaan se rungon vahvikkeen sisään kiinni ruostunut pultti irti ja pyörimään siellä tukiputkessa.. ❓
Siitä pultin kiinni ruostumisesta ja sen irroittamisesta runkoa särkemättä oli lähinnä tässä niksi kyselyssä kysymys.. 💡PS: En tätä tietoa itseäni varten tarvitse,, vaan ehkä tulevat 2cv:n korjaus persoonat..
Viimeksi kuukausi sitten irroitin kyseiset pultit,, vain yksi pultti piti vääntää taka akselilta poikki,, kun oli jumittunyt totaalisesti siihen alkelin alla olevaan alumiini palikkaan,, rungon läpi pultti kyllä pyöri… 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂20.6.2010, 08:54 #157178Kaikenlaihen kohtuullinenkin vasarointi pulttiin ja sen ympäristöön kuitenkaan mitään tärvelemättä usein auttaa. Vasarointia pitää vain jaksaa jatkaa sitkeästi esim 10 min. per pultti. Lämpökin on suositeltavaa tai esimerkiksi isomman mutterin hitsaaminen pultin päähän, jolloin kuumuus tehokkaasti johtuu pitkin pulttia. Älä väännä ennen jäähtymistä; anna viiletä itsekseen jottein karkaistu ja katkea entistä helpommin.
Viimeinen tapa on katkaista pultti keskeltä tekemällä laikalla viilto siihen läpivientilevyyn. Sitten pääsee lyömään pultinkannasta alaspäin lukkopihtejä tms. apuna käyttäen ja tämän jälkeen syntyneen reiän kautta voi hakata jäljellä olevan tumpin akselipukineen sopivalla tuurnalla ulos. Nyt pääsee laittamaan rasvaakin vaikuttamaan strategiseen kohtaan. Pultin katkettua sisäinen jännityskin usein laukeaa ja syntyyhän katkaistaessakin lämpöä ja tärinää. Siisti viilto levyssä ei haittaa sen uudelleenkäyttöä.
20.6.2010, 13:42 #157179Tiukka kuusioavain ja reilusti avaimen päälle painoa, että pysyy kannassa paikallaan. Tietysti etukäteen vasarointia kantaan ja holkkiin ja esim. CRC:tä eri puolille. Auki kiertoja ja myös kiinni kiertoja edes takaisin ja kärsivällisyyttä, ei liian suuria vääntömomentteja heti, ettei katkea. Yli puolet lähtenyt ehjänä.
Tapani20.6.2010, 18:32 #157180Vielä lisäyksenä aikaisempaan viestiini, että tosiaan CRC:tä ja vasarointia sekä parin tiukimman pultin kohdalla edestakaisin vääntämistä ja muistaakseni yksi kahdeksasta poikki. Toisaan aikaa projektiin oli ja sitä myös paloi. Olisikohan tuo ristikkoavain tullut käyttöön parin viikonpäästä ensimmäisistä vääntelyistä ja CRC:stä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.