Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Etuakselin kunnostus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129011
    LPN

    Tuli avattua yksi etuakseli. Missä järjestyksessä noiden osien tuolla akselin sisällä pitikään olla? Kun nyt olivat niin, että jousi painaa suoraan kuulaa vasten…ei vaikuta järjellä ajateltuna fiksulta, mutta eihän ranskalaisista koskaan tiedä.

    Kuva aiheesta siis täällä:
    https://www.flickr.com/photos/lpuustinen/sets/72157646214227308/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #173276

    Moro !!
    Kuvasta puuttunee kuppi oikeanpuoleisen Kuulatapin vasemmalta puolelta, siis jousen ja kuulatapin välistä.
    kuva Ranen remottikertomuksesta:
    http://www.kolumbus.fi/~w498782/ohjausakseli/kuva13.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Lienee jo kerran remontoitu, kun näkyy olevan kaksi liukuholkkia, vai oletko jo lisännyt toisen hammasosan päähän ?

    Lasse

    #173277
    LPN

    Kyllä se toinenkin kuppi (tai neljäs) siellä on, ei vaan näy kuvassa – oli kuitenkin lipsahtanut jousen väärälle puolelle.

    Ja kyllä tuolla käyty on. Ainakin myytiin kunnostettuna/käyttöentisöitynä. Tulipahan avattua kun matopyörän stefa näytti vaihtokuntoiselta.

    #173278

    nyt kun aihe on esillä – ylettääkö hammastangon kruunumutteria kiristämään akseliputken päästä ? Kitkavaimennin tietty ensin tukivarren päästä irroitettuna. En muista enää kuinka syvällä mokoma on.

    #173279

    No hammastangon päässä oleva kruunumutteri kuppi on lukittu saksisokalla joka pitää irroittaa ensin
    ja kiristyksen jälkeen sokka asennetaan takaisin..
    Sanoisin ettei kannata alkaa moiseen puuhaan vaan ottaa suosiolla hammastanko ohjureineen käteen..

    http://www.kolumbus.fi/~w498782/ohjausakseli/
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Ohjauksen_hammastangon_kunnostus

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173280
    LPN

    Ja se sokka pitää sitten muistaa pujotella sinne kruunumutteriin oikein. Eli se sokan silmukkapää kuuluu mutterin sisäpuolelle. Näin ainakin korjauskirjan kuvien mukaan, nähtävästi ei ole niin tarkkaa kun näyttää se silmukka olevan väärällä puolella kuluttamassa uraa akseliputkeen…

    #173281

    Totta haastat siitä sokasta.. 😯
    Tuossa kuvan vieressä oli teksti että näin sokkaa ei saa asentaa kun se ei sovi liikkumaan ohjari putkessa.. ❓
    Eli sokka pitää pujottaa tuolta sisäpuolelta ulos ja lipareet taittaa ulkopuolelle putken ympärille juohevasti..
    💡 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173282
    LPN

    https://www.flickr.com/photos/lpuustinen/sets/72157646702543455/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Kuva on hiukan epäselvä, mutta toivottavasti siitä selviää miten tehdas on tarkoittanut sokan asennettavaksi.

    Raunon kunnostusohjeesta en oikein ymmärtänyt kuvausta koko paketin jumiin menemisestä, mutta prikkojen laittaminen ohjausputken ja putkiakselin väliin ei kuulosta järkevältä – eikö osien väliin jää rako, josta vesi ja lika pääsee ohjausakselin sisään?

    #173283

    Kyseessä siis tarvike ohjariputki.. 💡

    Sanasta sanaan Raunon ohje tuossa alla..

    “Minulla viimeiseksi vaiheeksi jäi ohjausputken kiinnitys ja lukitus putkiakseliin. Minulle, kuten joillekkin muillekkin on käynyt varaosia käytettäessä siten, että kiristettäessä ohjausputkia neljällä M7 pultilla kiinni putkiakseliin menee koko paketti jumiin. Tämä johtuu siitä, että varaosa on tehty hieman karkealla toleranssilla ja se vääntyy kiristettäessa pultteja. Tästä selviää laittamalla joidenkin kiristyspulttien kohdalle ohjusputken ja putkiakselin väliin sopivat korotusprikat”.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173284
    LPN

    Juuri sitä en ymmärrä, että miten ohjuriputken saa kiristettyä niillä neljällä pultilla niin, että se vääntyy. Sen kyllä ymmärtäisin, että hiukan turhan paksu sokka ottaa ohjuriputkeen kiinni ja koko hammastanko on hiukan vinossa ja paketti jumissa. Varsinkin kun toisen ohjaushelan lisäys poistaa mahdollisen toleranssin hammastangon vinouden suhteen.

    Täytynee joskus kun on aikaa avata tuo toinenkin kunnostettu akseli, joka hyllyllä odottaa. Jos vaikka pääsisi paremmin perille tästä mysteeriosta. Franzoselta näyttäisi saavan vielä noita osiakin (mm. ohjuriputken) hyvin.

    #173285

    Eipä noista pienistä asennus ongelmista ainakaan kokeneemmalle asentajalle ole suurta harmia.. 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173286
    LPN

    Ne neljä M7 pulttia kannattaa muuten lukita lukituslevyillä, kuten ovat alunperinkin olleet. Ainakin nopeasti tutkittuna näyttää siltä, että nelkusta pois nostetun ohjausakselin väljyys johtui pääosin löystyneistä pulteista.

    Ja siihen ohjauksen jumiutumiseen vielä. Alkuperäisessä rakenteessa hammastangolla on vain yksi ohjaushela, joten hammastanko asettuu sopivaan linjaan matopyörän suhteen, vaikka ohjuriputken koneistus ei olisi kovinkaan tarkka. Nyt kun lisätään kolmas tukipiste eli toinen ohjaushela, niin jumiinhan se paketti menee kun kaikki pultit kiristetään. En usko, että tuota ohjausputkea on koneistettu/linjattu suhteessa matopyörään kovinkaan tarkasti tehtaallakaan. Rakenne on mietitty sellaiseksi, että se antaa pienet virheet anteeksi.
    Ihan vain henkilökohtaisena mielipiteenä/arvauksena tällainen pohdinta.

    Sen minkä ranskalainen on keksinyt, ei ihmisen pidä mennä parantamaan 😉

    #173287

    Moro !!
    kunnostelin juuri keväällä yhden ohjauksen ja laitoin kaksi ohjurirengasta ja uuden ohjuriputken. Lopputulos on tosi hyvä, eikä mitään jumitusta ole havaittavissa koko kääntösäteellä ja ohjaus palauttaa nätisti.
    Lasse

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.