Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka etujarrujen säätökonstit

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126813

    kuinkas muuten – onko teillä etujarrujen säätämiseen joitain erikoisia konstailuja. Ystäväni Oksa aikanaan kertoi vetävänsä käsijarrun pykäliinsä – viidenteenköhän se oli, ja sitten kääntäneensä liinat kiinni eturumpuun. Olikohan se jotenkin näin?

    Rakoa eturummun ja koneen välissä varsinkin vasemmalla puolella on minimaalisen vähän – kädet on kuin kissan kanssa kylvyssä tapellessa säätöjen jälkeen. Tosin ei taida kikat päästää tästä vaivasta nekään.
    Itselläni on 14 mm avaimesta sahattu toinen pää pois ja siihen litistetty putki jatkovarreksi.

    Mutta ne konstit – onko niitä?

    #162091

    Tuo “viidenteen pykälään” liittyy käsijarrun säätöön eli kolmanteen > viidenteen pykälään ja sitten säätämään käsijarrunsäätimistä niin piukalle kuin sormissa voima riittää ja näin on käsijarru oivallisessa säädössä.
    (Käsijarru vaikuttaa vain etummaisiin etukenkiin, eikös se näin ole?)

    Ensin kiintoavaimella vääntää kengät kiinni ja sitten sopivasti takaisin päin, niin että pyörä alkaa just´ liikkumaan…
    Alapään keskityspalat moni on vaihtanut kiinteisiin säätönappuloihin.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #162092

    Sellaanen pilteeman kaareva kiintoavain (jarrusäätötyökalu) auttaa tuohon ahtaaseen tilaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162093

    No voi hyvät hykkyrät.. Jarrujen perus-säädölle ehdottomat alapään epäkeskot on tärkeät,, ilman niitä ei tahdo saada uusia kenkiä sopimaan rumpujen sisään koska kenkien rumpuun keskitystä ei voi niillä säädöttömillä pilipali keskittimillä tehdä.. Älkää siis menkö hukkaamaan niitä alkuperäisiä säätö epäkeskoja,, ei ne mitään turhia osia ole.. 😈
    Toisekseen käsijarrun säätö tehdään vasta sitten kun käyttöjarrun säädöt on tehty ensiksi kunnolla ja jarrut saatu toimimaan moitteetta.
    Käsijarrun säädöllä kun ei ole mitään tekemistä käyttöjarrun säätöjen kanssa…. 😯
    Jarrun kasaaminen aloitetaan asentamalla kengät paikoilleen,, mitataan jarrurummun halkaisija ja säädetään jarrukengät siten että ne ovat joka kohdasta yhtä kaukana akselista ja samalla etäisyydellä toisistaan kun jarrurummun sisähalkaisia on,, näin saadaan jarrurumpu paikoilleen jolloin jarrun toimivuus on optimaallinen heti alusta asti ja jarrut ovat tasapainossa keskenään …
    Hienosäätö jarruille tehdään sitten vasta lopuksi niistä säätömuttereista,, on huomioitava se että säätöjä käännetään ylhäältä katsoen etummaista eteenpäin ja takimmaista taaksepäin jolloin saadaan kengät “iholle” jarrurummussa ja palautetaan sitten säätöä sen vain sen verran että rumpu pyörii moitteetta..
    Käsijarrun säätön voi sitten tehdä lopuksi vaikkapa siten että nostetaan tukivarsien alta kumpikin etupyörä ylös ja vedetään jarrunvedin kolmanteen pykälään ja säädetään vaijereiden säädöilla siten että jarrut alkavat “nahistaa” ja jarrut menevät sitten kokonaan jumiin vaikkapa siinä viidennessä naksauksessa.. Säätöjen tasapainoa voi sitten kokeilla etupyörästä pyörittäen siten että kumpikin pyörä ottaa kiinni samanverran kun lähdetään vetämään paakasta naksaus kerrallaan… Ja käsijarru sitten vaikuttaa myös kumpaankin etujarrun kenkään niin etummaiseen kuin myös takimmaiseen kenkää sen kenkien välissä olevan välipaakan toimesta…
    Levyjarrujen säätösysteemit on sitten jo ihan eri juttu,, että älkää sotkeko sitä tähän koska edellä kerroin vain rumpujarrujen jäätö juttuja….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162094

    juu, kyllähän etupään käyttöjarruja, sekä rumpu että käsijarruja on säädetty jo kolmekymmentä vuotta. Aina katsastajan ja omaksi iloksi mittarit kokolailla tasan ( siellä katsastusasemalla) eikä suinkaan nollilla-tasan.

    Sattui vain waka-vanha niksinyytinen käteeni artikkeleineen ja kikkoineen. Samalla tuli mieleen tuo kaverini konsti, mutta en sitä sen paremmin jäänyt pohdiskelemaan vaan oitis kiirehdin tälle tekniikan alttarille kyselemään
    Ajatus lienee kaverillani ollut että käsijarrukahvan vetämällä “pito-asentoonsa”, liinat ovat kiinni rummussa. Muttereita tiukkaamalla löysät pois – ja vapauttamalla käsijarrun olisi säätö ollut paikallaan.
    Mutta kun ajattelee asiaa, käsijarruthan pitää silloin olla jo alunperin tasan ottamassa, eihän hommasta muuten mitään tulisi. joten “nahistelu-pyörityksistä” ei laiska pääse kuitenkaan eroon. Laiskuudestahan tässä vain oli kyse.

    Itse olen säätänyt Mustahattuisen tapaan vaikka pyörien ” nahistelu” niitä nostiskelemalla vie aikaa ja voimia vanhenevalta ihmiseltä. Kengät on siis säädelty edessä erikseen ja käsijarrut näppivoimin nekin omalla vuorollaan.
    Sen sijaan epäkeskot ovat saaneet väistyä. Kuljin näkyy selviävän sekä liikenteestä että katsastuksestakin hyvällä ja tasaisella pidolla.
    Nykyiseen yleiseen tapaan esittää turvallisuuten liittyviä vastuukehotuksia – viitaten, en kuitenkaan epäkeskoja kehoita kenenkään käyttävän jos citroen ei niitä ole alunperinkään ajoneuvoosi asentanut. Ymmärrän kyllä epäkesko-systeemin ainoaksi oikeaksi – mutta ei tuo ole näyttänyt vaikuttavan kenkien epätasaiseen kulumiseenkaan -tiedä sitten syytä.

    Tuo Bilteman avain sensijaan vaikuttaa senverran intresantilta, että se lienee haettava työkaluboksiin. Ruotsalaiseen hienohipiäisyyteen on sen verran luotettava että uskon laastareita tarvittavan huomattavasti vähemmän.

    #162095

    Saattaahan se olla että ne kengän alapään säätö epäkeskot on turhaan sinne suunniteltu,,
    itse en ole kyllä onnistunut mahduttamaan ilman niiden säätöä uuden vahvuisia kenkiä tehdas mitoillaan oleviin rumpuihin ja keskitettyä kunnolla..
    Todellisuudessa kunnon säätöjen ja asennuksen yhteydessä tarvitaan kumpiakin epäkeskoja omalta osaltaan asennuksen onnistumiseen..
    Siten homma ei mene “tupeloinniksi” ja onnistuu käden käänteessä….
    😯
    Joku voi muuta väittää,, mutta jättäisin sen omaan arvoonsa…. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162096

    Tuohon keskitykseenkin voi tehdä aika yksinkertaisen työkalun, jotta välttyy mittaamiselta… Pyörähdyssymmetrinen varsi vetarin kiinnitykseen tavalla tai toisella kiinni, ja varren toiseen päähän päästään teroitettu pultti, jolla voi tarkastella kenkien etäisyyttä akselin keskipisteestä. Tällöin käytännössä pulttipiikillä katsotaan etäisyys kengän keskikohtaan ja lähdetään pyöräyttämään työkalua 360 astetta. Kun piikki raapii kenkään niin ylä tai alapää on kengän keskikohtaa lähempänä ja kun piikki ei koske ylä tai alapäätä niin kenkiä pitää lähentää. Vaikea selostaa ilman kuvaa, mutta näitä on kyläsepät tehneet kautta aikain. Säädössä ei kauan mene tuon työkalun avulla!

    E. Rajala taisi tehdä itselleen toisenlaisen työkalun, vanhasta jarrurummusta, josta leikataan sektori pois. Toimiva tuokin!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162097

    jees!
    Juuri tuollaisilla keskittämis työkaluilla homma hoituu helposti… 💡
    Jopa hitsauslangasta väännetty koukku vetarin pultin alla auttaa kenkien keskitykseen… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162098

    @Akaile wrote:

    Sellaanen pilteeman kaareva kiintoavain (jarrusäätötyökalu) auttaa tuohon ahtaaseen tilaan.

    nyt kun on kyse ilmeisen erityisen sopivasta työkalusta – mikä mahtaa olla Bilteman tuotenumero tuolle kalulle?
    Luettelossa on kaarevia ns käynnistysmoottoriavaimia 11-102 ja 19-1455, toinen kiinteä ja toinen räikällä. Onko kyse jommastakummasta näistä? ❓

    Näitä räikällä varustettuja kiintoavaimiakin on – taittuvana räikkä-päänäkin, mutta sellaisen varsi 14mm on kovin lyhyt. mahtaako edes tuo taittuva räikkäpää sopia etujarrurummun etumutterille sekään.

    Kyllä vanhoilla, suorillakin kiintoavaimilla pärjää mutta jos hyvä työkalu on tarjolla, niin mikäs ettei.
    Olen käyttänyt 14 mm kiintoavainta josta lenkkipää on sahattu pois jotta siihen saa putkesta väsätyn jatkovarren momenttia tuomaan.

    #162099

    tää eli nuo:

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=11102.htm&tuote=11102″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162100

    Tunti sitten säädin etujarrut. Ihan normaalilla listalla jossa aukinainen pää, eikä ollut mitään ongelmaa. Kymmenen minuuttia kului välillä autotallin ovesta sisään ja ulos. Lenkkipäinen työkalu ei sen sijaan mahtunut menemään säätöruuvin päälle, sen verran ahdas oli ruuvin pään ja koneen välinen rako. Ainakin minun kulkimessa.

    #224925

    Pakko lisätä, että ne epäkeskot on oikeasti tarpeen. Mulle tuli yksi kuljin josta ne oli poistettu, eikä hommasta tullut mitään. Onneksi löytyi tutulta toiset tilalle ja sitten alkoi ns. lyyti kirjoittamaan. Pirullista säätää epäkeskoja joita ei ole 😁.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #224932

    Edellisiin kirjoituksiin voisi lisätä että hyvän etujarrujen säätö työkalun saa tehdyksi vanhasta sopivasta jarrurummusta “rälläköimällä” siitä pois 80% ulkokehästä.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.