Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Etujarrurummun avaaminen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126950

    Oon tässä rempannu jarruja ja vänkärin puolen etujarrusta on enää jarrusylinteri jumissa. Pitää korkata jarrurumpu auki. En ole eturumpuja ennen avannut, miten se avataan, onko helppo nakki, ei kai tarvi purkaa vetareita…

    Alkaa pian oleen nelkku katsastuskunnossa, tarkoittaa siis että siinä kunnossa että kehtaa viedä katsastuskonttorille näytille, ei siis siinä kunnossa että menisi jopa läpi… heh. Mutta vähiin käy ajokelitkin. Siitä huolimatta, saapa tänä vuonna ajaa ainakin yhden kerran konttorille ja takaisin, jos ei enempää ajolupaa sieltä heltiä.

    #162748

    Vetarin irroitus riippuu vetarin mallista..:

    -kuulamallin vetari, eli rummun kiinnitys kuudella M9 -pultilla, samalla lähtee vetari irti kun rumpukin

    -tuplaristivetari, joka on neljällä M7 -mutterilla, pelkkä rumpu lähtee vetarin jäädessä paikalleen

    Onhan lokasuoja muistettu irroittaa… 🙄

    Nimim. itsekin ekan jarrurempan lokasuojia irroittamatta, tuplaristivetareilla, Dyaneen, kiroillen jarrujen hankalaa sijoitusta…

    #162749

    2cv:ssä:Aloita sillä,että otat sen puolen kolmiopellin ja lokasuojan irti.Dyanessa,Meharissa,ja Amissa jätä paikalleen.Löysää sitten pyörän pultit.Sitten nostat sen pyörän ilmaan tunkilla,ja laitat tukevan pölkyn tms.vaikka ohjausakselin pulttien kohdalle.Ota pyörä irti.(Tarvitset tilaa).Löysää käsijarrun vaijerin ruuvia.(semmoinen messinkinen) noin 10 mm lenkkiavain helpottaa vääntämistä.Sitten tarvitset 14mm avaimen ,jolla vaihdelaatikon ja jarrukilven välistä ylöspäin kääntämällä irroitat jarrukenkiä jarrurummusta sisäänpäin.Naksahtaa yleensä selvästi.
    Silloin pitäisi pyöriä jo helposti.Jasun ohjeiden mukaan toimit.Kuulavetarit irtoaa kuudella pultilla yläpäästä.Alapäätä ei tarvitse irroittaa.Tuplaristivetari lää paikalleen,mutta jarrurummun saa vedettyä pois.Jarrukengät irtoaa 12mm avaimella kengän alapäästä.Keskellä pikkujouset varovasti kääntäen irti.Vaikka saksen kärjillä.Jousi tappelee vastaan.Pane muistiin miten jousi siellä yläpäässä on ja ota koko paketti kokonaisena tai irrallaan irti.
    Jarrusylinteri jää paikalleen.Ota päätykumit pois kokeile liikkuuko männät molemmilla puolilla?Näkyykö vuotoja?Kokemus on opettanut että pitkässä juoksussa kaikki kannattaa uusia kerralla.Jos kuitenkin teet, niinkuin minä yleensä ,niin hoonaat niitä sylintereitä vesihiontapaperilla.Otat se sylinteri siis irti.2 kpl 10 mm kannalla varustettua ruuvia irti sieltä jarrurummun takaa.Ilmaruuvi kokonaan pois.(semmoinen tappi johon 8mm avain pitäisi sopia).Otat jarruputken mutterista lukkopideillä kiinni ja pyörität sylinteri irti.Hoonaat silleen että kaikki musta töhkä ja suurin osa syöpymistä on pois.Uusia kumia saa.Voi sen jälkeen toimia.
    Uudet sylinterit toimisi varmasti.Löytynee Sitroselta,tai ehkä Artikkelistakin?.
    Sitten vaan kasaamaan päinvastaisessa järjestyksessä.Katso ettei lapsia ole lähellä.
    Kärsivällisyyttä ja pitkämielisyyttä tarvitaan.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.