Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Etukumityynykysymys
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.4.2012, 19:09 #127478
Pitääkö nelkun koneessa olla nämä…
…jotta ei kävisi näin…
… kun toinen puoli on näin…?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com11.4.2012, 19:22 #165294Kyllä pitää olla nuo alumiiniset korokepalat,, niin kuin sen oletkin jo huomannut.. 😀
Siinä kun on niin pieni ja matala tuo puhallinkotelo 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.4.2012, 04:36 #165295Kas! Enpä ole moisiin paloihin edes törmännyt 😯 Enemmän on ollut ongelmia sovittaa kutosen kone nelkun runkoon. Siinä ongelma hoituu, kun leikkaa etutyynyn kiinnityksen poikki vastamutteria viistäen ja toinen leikkaus kulmaukseen. Irti lähtevä pala 180 astetta ympäri (mutteriaksiaalisesti) ja hitsaten takaisin tyynyn jalkaan.
On myös tullut vastaan yksi -74 Dyanen runko, jossa moottorin etutyynyjen kiinnitysreiät olivat “välimallia” joihin sai menemään sekä nelkun, että kutosen koneen tekemättä mitään muutoksia 😯
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.4.2012, 05:46 #165296Tuonkin sai pakottamalla menemään, mutta aivan varmasti käy kumityynyjen päälle jollakin aikavälillä.
(Eli pieni pakitus kokoomisvaiheessa ja lisätään alumiinikorokkeet.)
Nyt ymmärrän yhden kutosen koneen kohdalla tehdyt peltileikkaukset > kavennukset moottoripellissä > runkona vanha nelkku.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com12.4.2012, 08:29 #165297Nelkun rungoissakin on ollut käytössä kaksi eri versiota.
Eron huomaa siitä että uudemmassa versiossa on etummainen poikkipalkki madallettu kumityynyjen alla,, kun taas vanhemmissa runkomalleissa se on tasainen kuten wanhuksissa..
Kuvassa on uudempi versio,, eli tuohon istuu kutosen kone suoraan,, mutta nelkun kone pienempänä ja kapeampana vaatii ne korotuspalat..
Sitten taas siihen vanhempaan nelkun runkomalliin jonka etupalkki on tasainen ei kutosen kone mene ilman pientä sovittelua kun etupalkissa kiinnitysreiät on hiukan kapeemmalla verrattuna uudemman mallin runkoon.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.4.2012, 09:16 #165298Eli, luinko oikein? Sovittaessani kutosen konetta vanhusrunkoon, on odotettavissa pieniä haasteita (tässäkin kohdin).
12.4.2012, 09:19 #165299Vastaus on Yes.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.4.2012, 09:22 #165300Oon ollut siinä luulossa, että kumityynyjä on ainakin kahta erilaista ja pitää olla oikeat, jotta osuu reikään.
2CV4/6 vm.1970 -varaosakirja antaa kyllä saman varaosan molemmille malleille, mutta 5/70 on tullut joku muutos ja varaosanumero vaihtuu. Rungon etupalkkihan muuttui noihin aikoihin madalletuksi malliksi.
12.4.2012, 10:03 #165301Mikäli kahta mallia on ollut niin onko markkinoilla enää?
Sanaselitykseni selkeyttämiseksi kuvamanipulaatio:
Punaisten viivojen kohdalta rälläkällä katki, mitä kapeampi terä, sen parempi.
Kääntö ja hitsaus takaisin yhteen. Ja kyllä, on ajettu satojatuhansiakilometrejä näin muuttaen ja ei ole kiinnitykset pettäneet. Kumityynyn kumi pettää aiemmin.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.4.2012, 10:31 #165302Kyseinen ongelma löytyy tästä potilaasta eli 2CV4 vm.1971. Aikaisemmat kumit oli kylläkin ilman alumiinipaloja, mutta olisko niissä sitten mutteri eri paikassa tai jotain muuta eroa… nykyiset on uudet, muistaakseni toissa maailmankokouksesta hankitut.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com12.4.2012, 16:23 #165303Muistaakseni Valko-pakussani toinen kumityyny onkin kiinni ohuemmalla läpipultilla, koska reikiä ei saa kohdakkain kuin pakottamalla. Jännityksessä ollessa kumin vulkanointi taas pettää vääjäämättä ennemmin tai myöhemmin, todennäköisesti ennemmin.
Pystytkö vertaamaan vanhoja kumeja noihin uusiin?
12.4.2012, 18:49 #165304Pyrin saamaan tutkimusaiheistosta vertailutietoja lähiaikoina. 😐
Ongelma ei mielestäni ole tuo pieni puhallinkotelo, vaan “vika” on joko liian kapealla olevat kannakeraudat lohkossa tai itse runkossa > noilla alumiinipaloilla pulttijako leviää ja kone nousee aavistuksen ylöspäin… olisin taipuvainen siihen päätelmään, että ransmanneilla on ollut vähän liikaa punaviiniä käytössä alkuperäismittoja ottaessaan ja siksi on syntyneiden jälkien peittäminen hoidettu alumiinipaloilla (halvempi vaihtoehto kuin lohkot tai runko).
…vain onko koneissa erilaisia kannakerautoja, kas siinä pulma?Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com12.4.2012, 19:02 #165305@Isoo-Jukka wrote:
2CV4/6 vm.1970 -varaosakirja antaa kyllä saman varaosan molemmille malleille, mutta 5/70 on tullut joku muutos ja varaosanumero vaihtuu. Rungon etupalkkihan muuttui noihin aikoihin madalletuksi malliksi.
Väärin ja oikein on tuo asia. Tuo matala etupalkkihan on tullut ensimmäisenä Amiin eli jo -60 luvun alkupään keksintöjä. Mutta siinä olet oikeassa, että normaaliin 2cv:hen se on tullut vasta nelkkujen ja kutosien myötä. Itse jopa purin erään 1970 mallin nelkun, jossa on vielä korkea etupalkki ja vanhuksen reijitys kumityynyille. Taka aisoissa kummallekkin puolelle pitkää pakoputkea varten roikotin kumin kiinnikkeet.
13.4.2012, 12:15 #165306Ameistahan ei tässä puhuttukaan. 1970 ja alkupään 1971 2CV:tkin olivat vielä sillä wanhusmallin palkilla. Todennäköisesti kumityynyn mitoituskin muuttuu silloin.
Luotan Citroenin virallisen varaosakirjan (2cv4 & 6 1970) tietoihin, joka antaa peräti 3 eri etupalkin varaosanumeroa:
– AZU 721-84 – AZL4 (=2CV4) 5/71 asti
– AK 721-84 – AZL6 (=2CV6) 5/71 asti
– 6A 5 411 280 L – AZL6 & AZL4 (=molemmat mallit) 5/71 eteenpäinVaraosakirja ei anna ko. osille mitään mittoja.
13.4.2012, 12:38 #165307Jos en nyt aivan väärin muista, niin kumityynyissä on erona vaan kiinnityspulttien pituus. Eli kun tulee alumiinipala väliin, niin tarvitaan myös pitemmät pultit.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.