Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Etupään klonkotusta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128824

    Tuossa muutama päivä sitten esittäytyessäni, kerroin viime keväänä ilmenneistä ongelmista, jonka seurauksena tiinaani vaihdettiin molemmat vetoakselit ja sittemmin myös vaihdelaatikko. Vaihdelaatikon vaihto-operaatioon johti tieto mahdollisuudesta, että vikana olisi tasauspyörästön hajoaminen, kun klonkotus vain jatkui. Nyt kun tasauspyörästö uuden vaihdelaatikon myötä pitäisi olla ok, jatkuu vain klonkotus. Se tosin ei enää ilmene siinä määrin vedossa käännettäessä, vaan
    jarrutettaessa joko vaihde päällä tai vapaalla. Mistähän nyt mahtaisi olla kysymys. ❓ Toivoisin raadilta valistuneita arvauksia,
    sillä Kouvolan korjauspäivänä valistuneiden korjausesityksiä voitaisiin mahdollisesti soveltaa kulkimeeni. Korjauspäivämme on
    10.5. Itä-Suomen ensimmäisen ja ainutlaatuisen Rompetori on sen yhteydessä. Vielä tuosta klonkotuksesta, olen ajanut tänä keväänä noin 2000 km, klonkotus ei ole pahentunut sinä aikana. Tänään oli merkkipäivä, yhteistä taivalta nykyisellä tiinallani on kertynyt 70.000 km. Toinen moottori on menossa ja kolmas vaihdelaatikko, pikkulohko ja sen vaihdelaatikko on odottamassa tallissa rauhallisempia ajoaikoja täysin kunnossa. ❗ Peltiremontti ja rungon kunnon tarkistus tehtiin kaksi vuotta sitten, samassa yhteydessä tiina sai uuden maalin pintaansa.
    Donna 28 🙂

    #172581

    Tarkista ettei vanteen sisäsauma ole kovin ruosteen turvottama. Olkatappihässäkän alaosa on normaalistikin todella lähellä vanteen kehää, ja jos vanteen saumat ruostuessaan turpoavat, alkavat ottaa kiinni olkavarren alaosaan. Helppo nähdä kun irrotat pyörän joka ääntä aiheuttaa. Ohut peltivanne joustaa aina hieman, joten ulkokaarteessa saatta em. syistä ottaa kiinni.

    #172582

    KIITOKSET SEPPON. Asia on niin, että kun on harva pää kesät talvet,niin…
    Siis vaihdoimme toissa keväänä peräkkäisinä päivinä mukamas molemmat vetoakselit. Ensimmäisenä päivänä toinen ja kun klonkotus jatkui toisen päivänä toinen. Tänään keskusteltuani Pekon kanssa asiasta tulimme siihen tulokseen, kun Sinä sen vian vetoakselin kelvottomuudesta eilen löysit, että olimme vaihtaneet Pekon kanssa peräkkäisinä päivinä saman puolen vetoakselin aina uuteen. Johtuiko se siitä, että ajoin talliin ensimmäisenä päivänä etuperin ja toisena takaperin, että me molemmat menimme sekasin puolesta minne se piti vaihtaa. Joka tapauksessa muutama päivä myöhemmin Kouvolan jaoksen korjauspäivänä ihmettelimme, missä vika, kun molemmat vetoakselit on vaihdettu. Sinä Seppon viisaana miehenä sanoit: “tulee vain yksi paikka mieleen – vetopyörästö”. Vaihdoin sitten viime kesänä vaihdelaatikon sillä seurauksella, että
    klonkotus vain jatkui. Nyt kun lopullisesti selvitit asian – nolottaa, nolottaa, minua nolottaa. 🙄 Varhaisdementtiani on nyt sitten kaikkien kiltalaisten tiedossa kirjoitettuani tämän. Mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan, klonkottamattomalla kulkimella on mukavaa ajaa. Kiitokset vielä kerran Lahteen.
    Donna 28 🙂
    P.S.
    Jaoksemme varastossa on siis vielä yksi ehjä vetoakseli, se täytyy vain siirtää hieman väljistä ehjien puolelle. ❗
    D 28 🙂 🙂

    #172583

    Kokemusta rikkaanpana.Meistä kukaan ei ole erehtymätön.Onneksi.
    Ihan hyvä että tuli kuntoon.Vaikka toista vuotta kestikin.

    #172584

    Aivan. Se oli pääasia.
    Donna 28 🙂

    #172585

    Mikä se klonkotus siis oli?

    #172586

    Luetun ymmärtämiseni sanoisi että se toinen ei kahteenkertaan vaihdettu vetarin yläpää ?
    😳
    Lasse

    #172587

    Kyllä se oli ulompi nivel.Ei tuntunut rengasta pyöritellessä eikä kuunnellessa ollenkaan.Ajaessa rätisi tuttu ääni.Vaihdoin vaikka piti olla uusi.Käsissä nykimällä sitten väljää löytyikin.

    #172588

    Kun käännän oikealle, kuuluu rutina vetarista eli vaihdan kumman, oikean vai vasemman?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #172589

    arpoisin repsikanpuolen.

    #172590

    Riippuu kolinan laadusta. Monesti käytetty vetari, joka on ollut aikaisemman elämänsä vaikkapa kuskin puolella, saattaa rueta napisemaan pelkääjänpuolen käytössä. Silti saattaa kestää vuosikausia. Jarruttaessa/kiihdyttäessä tulevat rutinat ovat “vaarallisempia”. Iso välys vetareissa ärsyttää ainakin meikäläistä sen verran, että yleensä tulee vaihdettua vetarit pois siinä vaiheessa, kun sitä esiintyy…Napinoita on saattanut olla jo pitkän aikaa ennen sitä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172591

    Mites suhtautuu katsastusmies rytinaan vetarissa?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #172592

    Ei ainakaan minun tapauksessani millään tavalla. Tiina meni laakista läpi.
    Donna 28 🙂

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.