Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Etupenkin turvavyöt 2CV
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.7.2012, 17:51 #127693
Pitääkö 70-mallisessa 2CV:ssä olla turvavyöt edessä. Entä takana.
Lähinnä kiinnostaa, mitä laki/katsastusmies sanoo asiaan.Onko vaatimus mahdollisesti ns. lannevyö, vaiko 3-piste vyö.
Joka tapauksessa olis tarkoitus laittaa kunnon remmit paikalleen,
vaikka kori ja runko taitavat kolarissa antaa vain kosmeettista suojaa.Mitenkähän kannattaisi asentaa 3-piste rullavyöt eteen. Lähinnä
yläpään kiinnitys kiinnostaa. Lattianrajassa näyttäisi olevan vapaa
pultti kiinnitystä vartenTakapenkin vöiden kiinnityksestä näyttää olevan runsaasti
kuva ym. materiaalia, mutta etupenkkiläisten turvallisuudesta
en löytänyt mitään3.7.2012, 21:25 #166534Katsastajan käsikirjasta luntaten:
“01.01.1971 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton etuistuimella tuli olla turvavyöt. MaA Tpp 21 §, 392/57 + 438/70”
ja takapenkkiläiset huom:
“01.01.1981 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilöautossa tuli olla turvavyöt myös takaistuimella, ei sivulle eikä taakse suunnatulla istuimella, ei maastoauton takaistuimella eikä tilapäiskäyttöön tarkoitetulla istuimella.”
Eli siis -70 malliseen ei turvavöitä tarvi rustata…
//jym
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
3.7.2012, 22:58 #166535Lukeeko siinä koska kolmipistevyöt tuli pakolliseksi eteen?
4.7.2012, 06:06 #166536Katsastajan käsikirjasta sivulta 84:
01.01.1981 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilöautossa tuli olla turvavyöt myös takaistuimella, ei sivulle
eikä taakse suunnatulla istuimella, ei maastoauton takaistuimella eikä tilapäiskäyttöön tarkoitetulla
istuimella.
– edessä reunimmaisilla paikoilla “rullavyöt”.
– kaikilla reunimmaisilla paikoilla kolmipistevyöt.
– E- säännön 16 tai e 77/541/EEC mukaisesti hyväksytty tahi FMVSS 209 vaatimukset täyttävä tai
ARK:n hyväksymä malli.http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
4.7.2012, 14:23 #166537Muistaakseni näin kaukaa katsottuna, jos rättärissä ei ole edessä 3-piste vöitä ja sellaiset haluaa laittaa, kannattaa se ylin kiinnityspiste laittaa hieman taaemmaksi ja hitsata siihen pultillle paikka tms kivaaa.
Tämä siksi että rättärin 3-piste turvavyö edessä antaa hieman liikaa periksi (koska ylin piste on liian edessä) ja kovemmassa kolarissa pää osuu helposti etupalkkiin.
Itse asiassa tuota etu-turvavyön ylimmän kiinnityspisteen siirtämistä n. 5-10 cm taaksepäin suosittelisin kaikille.
1.6.2013, 08:58 #166538@Aakku wrote:
Katsastajan käsikirjasta sivulta 84:
01.01.1981 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilöautossa tuli olla turvavyöt myös takaistuimella, ei sivulle
eikä taakse suunnatulla istuimella, ei maastoauton takaistuimella eikä tilapäiskäyttöön tarkoitetulla
istuimella.
– edessä reunimmaisilla paikoilla “rullavyöt”.
– kaikilla reunimmaisilla paikoilla kolmipistevyöt.
– E- säännön 16 tai e 77/541/EEC mukaisesti hyväksytty tahi FMVSS 209 vaatimukset täyttävä tai
ARK:n hyväksymä malli.http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
TAKApenkin turvavöistä puheenollen, tuossa ohjeessa on lopussa myös lieventävä teksti:
Milloin pakettiautosta muutetun henkilöauton takaistuimien vöitä ei rakenteesta johtuen ollut mahdollista kohtuudella varustaa yläkiinnityspisteillä, hyväksyttiin lantiovyöt. Harkinnan mukaan voitiin soveltaa myös muihin autoihin.Tämän perusteella voisi kuvitella jopa 2CV:n kohdalla sovellettavan harkintaa. Mielestäni huonosti toteutetut 3-pistevyöt voivat ola jopa 2-pistevöitä turvattomammat.
Onko kenelläkään kokemusta, että 2-pistevyöt olisi tuon “pykälän” perusteella hyväksytty? Meidän Acadianessa ainakin on, mutta sen rekisteröintikatsastushistoriaa en tunne.
Edessä on 82-mallisen 2CV:n rekisteröinti, taidanpa yrittää ilman kolmatta pistettä.
27.1.2015, 15:40 #166539Moro !!
Kaivelin vanhoja keskusteluja takapenkin turvavöistä ja tämä tuli vastaan. miten katsastuksessa kävi, hyväksyttiinkö 2 pistevyöt taakse.
Lasse27.1.2015, 16:12 #166540Itsellä tulee myös ajankohtaiseksi pakun (-67) etuvöiden asentaminen. Mille korkeudelle kolmipistevyön yläkiinnike olisi hyvä hitsata ja kuinka tässä ketjussa mainittu 5-10 cm taaksepäinsiirto olisi hyvä toteuttaa?
Varmaankaan pelkät lantiovyöt edessä ei ole hyvä ajatus (retorinen kysymys).Mitä muuta pitää vöitä ostaessa huomioida? Millaiset kannattaa ostaa? Onks kellään? Tähän asti kaikissa autoissani on ollut vyöt jo ostaessa
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen28.1.2015, 15:38 #166541Käsittääkseni tuo lievennyspykälä on kumottu, ei kelpaa lantiovyöt taakse enää.
Itelle ehkä laittaisin putkesta erillisen “kaaren” siihen sisälokkarien päälle. Lokkareihin kiinni ja yläpäästä siihen ovea kiertävään putkeen tukisin. Eteenpäihän se pyrkii pysäykessä.
Korkeus oman pituuden mukaan, ettei vyö paina kaulaan. Ja toki tukeva “veräjä” pitämään matkatavarat poissa ohjaamon puolelta.28.1.2015, 15:52 #166542Ja vyötkin löytyi, vaikka en edes ostetaan palstalle ehtinyt ilmoittaa.
😀AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen29.1.2015, 09:41 #166543Mulla on vyöt 62-pakun ohjaamon katon kulmasta “pudottajalla”. Silloin ne eivät ole kyllä juurikaan normaalia taaempana. Sama tilanne, jos asentaa yläkiinnikkeen kuten henkilömallissa (jos ei ole kaappariovet).
Lukkolaitteile on hitsattu paikka penkkien väliin siihen takalattian korokkeen pystyosaan. Pala on vanhasta rungosta.
29.1.2015, 19:16 #166544Yksi toteutus pakun rullavyön yläkiinnitykselle. 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.1.2015, 07:46 #166545Tuo on samantapainen ratkaisu kuin viimeisimmissä AK400-malleissa. Tuolle hyllynkohdalle olisi kyllä muutakin käyttöä…
30.1.2015, 09:52 #166546Moro !!
Toistan tässä kysymykseni Jukalle, vaikka se koskeekin takapenkin vöitä: miten katsastuksessa kävi, hyväksyttiinkö 2 pistevyöt taakse ?
Lasse30.1.2015, 10:55 #166547@Isoo-Jukka wrote:
Tuo on samantapainen ratkaisu kuin viimeisimmissä AK400-malleissa. Tuolle hyllynkohdalle olisi kyllä muutakin käyttöä…
Niinpä,, laitoin kuvan vain siksi että pakuhun voi keksiä ja toteuttaa usealla eri tavalla tuon etuvyön rullan sijainnin.. 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.