Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Etupenkin turvavyöt 2CV

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127693

    Pitääkö 70-mallisessa 2CV:ssä olla turvavyöt edessä. Entä takana.
    Lähinnä kiinnostaa, mitä laki/katsastusmies sanoo asiaan.

    Onko vaatimus mahdollisesti ns. lannevyö, vaiko 3-piste vyö.

    Joka tapauksessa olis tarkoitus laittaa kunnon remmit paikalleen,
    vaikka kori ja runko taitavat kolarissa antaa vain kosmeettista suojaa.

    Mitenkähän kannattaisi asentaa 3-piste rullavyöt eteen. Lähinnä
    yläpään kiinnitys kiinnostaa. Lattianrajassa näyttäisi olevan vapaa
    pultti kiinnitystä varten

    Takapenkin vöiden kiinnityksestä näyttää olevan runsaasti
    kuva ym. materiaalia, mutta etupenkkiläisten turvallisuudesta
    en löytänyt mitään

    #166534
    jym

    Katsastajan käsikirjasta luntaten:

    “01.01.1971 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton etuistuimella tuli olla turvavyöt. MaA Tpp 21 §, 392/57 + 438/70”

    ja takapenkkiläiset huom:

    “01.01.1981 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilöautossa tuli olla turvavyöt myös takaistuimella, ei sivulle eikä taakse suunnatulla istuimella, ei maastoauton takaistuimella eikä tilapäiskäyttöön tarkoitetulla istuimella.”

    Eli siis -70 malliseen ei turvavöitä tarvi rustata…

    //jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #166535

    Lukeeko siinä koska kolmipistevyöt tuli pakolliseksi eteen?

    #166536

    Katsastajan käsikirjasta sivulta 84:

    01.01.1981 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilöautossa tuli olla turvavyöt myös takaistuimella, ei sivulle
    eikä taakse suunnatulla istuimella, ei maastoauton takaistuimella eikä tilapäiskäyttöön tarkoitetulla
    istuimella.
    – edessä reunimmaisilla paikoilla “rullavyöt”.
    – kaikilla reunimmaisilla paikoilla kolmipistevyöt.
    – E- säännön 16 tai e 77/541/EEC mukaisesti hyväksytty tahi FMVSS 209 vaatimukset täyttävä tai
    ARK:n hyväksymä malli.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #166537

    Muistaakseni näin kaukaa katsottuna, jos rättärissä ei ole edessä 3-piste vöitä ja sellaiset haluaa laittaa, kannattaa se ylin kiinnityspiste laittaa hieman taaemmaksi ja hitsata siihen pultillle paikka tms kivaaa.

    Tämä siksi että rättärin 3-piste turvavyö edessä antaa hieman liikaa periksi (koska ylin piste on liian edessä) ja kovemmassa kolarissa pää osuu helposti etupalkkiin.

    Itse asiassa tuota etu-turvavyön ylimmän kiinnityspisteen siirtämistä n. 5-10 cm taaksepäin suosittelisin kaikille.

    #166538

    @Aakku wrote:

    Katsastajan käsikirjasta sivulta 84:

    01.01.1981 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilöautossa tuli olla turvavyöt myös takaistuimella, ei sivulle
    eikä taakse suunnatulla istuimella, ei maastoauton takaistuimella eikä tilapäiskäyttöön tarkoitetulla
    istuimella.
    – edessä reunimmaisilla paikoilla “rullavyöt”.
    – kaikilla reunimmaisilla paikoilla kolmipistevyöt.
    – E- säännön 16 tai e 77/541/EEC mukaisesti hyväksytty tahi FMVSS 209 vaatimukset täyttävä tai
    ARK:n hyväksymä malli.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    TAKApenkin turvavöistä puheenollen, tuossa ohjeessa on lopussa myös lieventävä teksti:
    Milloin pakettiautosta muutetun henkilöauton takaistuimien vöitä ei rakenteesta johtuen ollut mahdollista kohtuudella varustaa yläkiinnityspisteillä, hyväksyttiin lantiovyöt. Harkinnan mukaan voitiin soveltaa myös muihin autoihin.

    Tämän perusteella voisi kuvitella jopa 2CV:n kohdalla sovellettavan harkintaa. Mielestäni huonosti toteutetut 3-pistevyöt voivat ola jopa 2-pistevöitä turvattomammat.

    Onko kenelläkään kokemusta, että 2-pistevyöt olisi tuon “pykälän” perusteella hyväksytty? Meidän Acadianessa ainakin on, mutta sen rekisteröintikatsastushistoriaa en tunne.

    Edessä on 82-mallisen 2CV:n rekisteröinti, taidanpa yrittää ilman kolmatta pistettä.

    #166539

    Moro !!
    Kaivelin vanhoja keskusteluja takapenkin turvavöistä ja tämä tuli vastaan. miten katsastuksessa kävi, hyväksyttiinkö 2 pistevyöt taakse.
    Lasse

    #166540

    Itsellä tulee myös ajankohtaiseksi pakun (-67) etuvöiden asentaminen. Mille korkeudelle kolmipistevyön yläkiinnike olisi hyvä hitsata ja kuinka tässä ketjussa mainittu 5-10 cm taaksepäinsiirto olisi hyvä toteuttaa?
    Varmaankaan pelkät lantiovyöt edessä ei ole hyvä ajatus (retorinen kysymys).

    Mitä muuta pitää vöitä ostaessa huomioida? Millaiset kannattaa ostaa? Onks kellään? Tähän asti kaikissa autoissani on ollut vyöt jo ostaessa

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #166541

    Käsittääkseni tuo lievennyspykälä on kumottu, ei kelpaa lantiovyöt taakse enää.

    Itelle ehkä laittaisin putkesta erillisen “kaaren” siihen sisälokkarien päälle. Lokkareihin kiinni ja yläpäästä siihen ovea kiertävään putkeen tukisin. Eteenpäihän se pyrkii pysäykessä.
    Korkeus oman pituuden mukaan, ettei vyö paina kaulaan. Ja toki tukeva “veräjä” pitämään matkatavarat poissa ohjaamon puolelta.

    #166542

    Ja vyötkin löytyi, vaikka en edes ostetaan palstalle ehtinyt ilmoittaa.
    😀

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #166543

    Mulla on vyöt 62-pakun ohjaamon katon kulmasta “pudottajalla”. Silloin ne eivät ole kyllä juurikaan normaalia taaempana. Sama tilanne, jos asentaa yläkiinnikkeen kuten henkilömallissa (jos ei ole kaappariovet).

    Lukkolaitteile on hitsattu paikka penkkien väliin siihen takalattian korokkeen pystyosaan. Pala on vanhasta rungosta.

    #166544

    Yksi toteutus pakun rullavyön yläkiinnitykselle. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166545

    Tuo on samantapainen ratkaisu kuin viimeisimmissä AK400-malleissa. Tuolle hyllynkohdalle olisi kyllä muutakin käyttöä…

    #166546

    Moro !!
    Toistan tässä kysymykseni Jukalle, vaikka se koskeekin takapenkin vöitä: miten katsastuksessa kävi, hyväksyttiinkö 2 pistevyöt taakse ?
    Lasse

    #166547

    @Isoo-Jukka wrote:

    Tuo on samantapainen ratkaisu kuin viimeisimmissä AK400-malleissa. Tuolle hyllynkohdalle olisi kyllä muutakin käyttöä…

    Niinpä,, laitoin kuvan vain siksi että pakuhun voi keksiä ja toteuttaa usealla eri tavalla tuon etuvyön rullan sijainnin.. 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.