Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Etupenkin turvavyöt 2CV

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #166548

    @Lasse1 wrote:

    Moro !!
    Toistan tässä kysymykseni Jukalle, vaikka se koskeekin takapenkin vöitä: miten katsastuksessa kävi, hyväksyttiinkö 2 pistevyöt taakse ?
    Lasse

    Tiedän, että on kyllä hyväksytty 2-pisteisinäkin 80-luvun loppupuolen 2CV:issä, mutta asia ei silloin välttämättä ole alleviivattuna noussut esille pykälän pilkunviilauksen tasolle… Lisäksi ainakin meidän 1985 Acadianessa on jo uutena rekisteröitäessä (edellisen omistajan toimesta) katsottu 2 pistettä riittäviksi.

    Uskon, että tehtaan 2 pistettä ovat parempi ratkaisu kuin moni itse kolvattu kolmas piste. Kumma kyllä originaaliratkaisu kelpaa kaikkialla muualla EU:ssa paitsi ei aina Suomessa.

    #166549

    Mistäs autosta ootte soveltaneet rullavöitä sätkään eteen? Pitäs Tiinaan laittaa rullavyöt orkkisten tilalle.

    #166550

    Onhan rullavöitä 2CV:ssäkin. Varmaan hyvin monesta autosta käy. Ongelma voi olla, että rulla ei ole sisustusverhoilujen alla koteloituna, jos suojan muodostavat auton omat rakenteet. Joskus purin yhdet vyöt Volvo 343:sta, mutten ole niitä vieläkään mihinkään asentanut. Ko. auton takapenkiltä sai myös hyvän lantiovyön keskipaikalta.

    #166551

    Xantiasta on viimeisimmät asentamani vyöt. Ei haittaa edes turvavöiden kiristyspatruunat lukkopäässä, sillä ne jää penkkien väliin piiloon. Ilman patruunaa löytyy BX:stä. Kolaroidun auton vyöt kannattaa aina vetää puukolla poikki, etteivät mene uusiokäyttöön…Se punos nimittäin venyy kiristyessään ja seuraavalla kerralla napsahtaa poikki.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166552

    Jos rullan asentaa kynnystä vasten, kannattanee tarkistaa klöntin mitoitus, koska 2CV;n kynnys on kovin matala.

    #166553

    Suuttuisikohan katsastusmies jos laittaisi jatkopalat turvavyön kelan alkuperäisen kiinnityksen ja kelan välille?

    Sätkässäkään ei ole kovin montaa osaa kiinni yhdellä ruuvillä kun se ei ole kovin luotettava kiinnitystapa. Mutta turvavyöt on. 😯

    #166554

    Jos se on riittävän vahvaa plootua niin ei ole ongelmaa. Periaatteessa vahvuus on riittävä, kun jatko-osan vetolujuus ylittää kiinnityspultin vetolujuuden. Nämä tiedot ovat saatavilla eri teräslaaduille ja komponenteille valmistajalta.

    Yhteen sätkään tehdyissä turvakaarissa oli tekijä jättänyt turvavöiden yläkiinnityspisteen b-palkkiin alkuperäiselle paikalle ja tästä inssi antoi muutosvaatimuksen: Turvavöiden kiinnitykset pitävät olla turvakaarissa, sillä jos b-palkki lähtee kolarissa irti, kuljettaja ei saa jäädä häkin sisään puristuksiin. Lisäsin noihin kaariin lattaraudasta tehdyt kolmiorakenteet kiinteällä vastamutterilla, eikä tuosta ole sen jälkeen valitettu.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166555

    @Wonderi wrote:

    Sätkässäkään ei ole kovin montaa osaa kiinni yhdellä ruuvillä kun se ei ole kovin luotettava kiinnitystapa. Mutta turvavyöt on. 😯

    Ehkä juuri siksi noissa turvavöiden kiinnityspisteissä on 7/16 UNF tuumakierteet millä varmistetaan, ettei kiinnityksessä niin helposti käytettäisi mitään rautakauppapultteja. Kannattaa myös huomioida tämä jos joutuu noita kiinnityspisteitä itse tekemään, niin laittaa niihin nuo oikeanlaiset kierteet.

    #166556

    Wonderi kirjoitti:
    Sätkässäkään ei ole kovin montaa osaa kiinni yhdellä ruuvillä kun se ei ole kovin luotettava kiinnitystapa. Mutta turvavyöt on. 😯

    Kolmipistevyöt ainakin on kiinni kolmella ruuvilla 😉 Pääsinpä viisastelemaan.

    #166557

    @Wonderi wrote:

    Sätkässäkään ei ole kovin montaa osaa kiinni yhdellä ruuvillä kun se ei ole kovin luotettava kiinnitystapa. Mutta turvavyöt on. 😯

    Kolmipistevyöt ainakin on kiinni kolmella ruuvilla 😉 Pääsinpä viisastelemaan.

    #166558

    @Isoo-Jukka wrote:

    @Wonderi wrote:

    Sätkässäkään ei ole kovin montaa osaa kiinni yhdellä ruuvillä kun se ei ole kovin luotettava kiinnitystapa. Mutta turvavyöt on. 😯

    Kolmipistevyöt ainakin on kiinni kolmella ruuvilla 😉 Pääsinpä viisastelemaan.

    Ei millään pahalla, mutta turvavyöt ovat kiinni pulteilla – ei ruuveilla.
    Pääsinpäs viisastelemaan viisastelijällekkin. 😉

    #166559

    Kjäh kjäh, kun tälle linjalle lähdetään niin itseasiassa olette molemmat “oikeassa”: Pultti on ns. murresana kuusi/kuusiokantaisista M-, tuuma- tai hienokierteisistä ruuveista. Sama juttu englannissa, “M8 hexagon Screw“. Koneruuveista puhuttaessa tarkoitetaan tiheäkierteisiä, mutta ruuvimeisselikantaisia “pultteja”. Englannissa taasen Bolt-sana on enemmän jenkkipainotteinen ja jenkithän eivät osaa puhua englantia 😉

    Ja ettei nyt menisi ihan plörinäksi niin juu, itse käytän myös ahkerasti (lapsesta asti opetettuna) pultti-sanaa näihin autojuttuihin liittyen ja puusta rakentaessa puhun ruuveista. Konesanastomielessä ja “virallisten osaluetteloiden” alaisuudessa ei ole kuitenkaan väärin käyttää pultista sanaa ruuvi. Kierteet niissä kaikissa, kieroa eikö totta? 😈

    Edit:
    Vielä lisänä tähän miten tämä “ruuvi-maailma” voi toimia ilman sekaannuksia…eli lisäliitteessä se salaisuus:
    -M(xx)-ruuvi
    -½”-ruuvi
    -M(xx)kuusiokoloruuvi
    -M(xx)koneruuvi.
    Näihin kun lisätään vielä etuliitteen jälkeen pituus millimetreinä niin ollaan jo aika tarkasti samalla kinkeripiirillä, mistä puhutaan. Tai hienokierteisissä esim. M10x1x30, M-standardin mukainen koko, kierteen nousu, pituus…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166560

    Minulle ennen isot pojat kertoivat ruuvin ja pultin eroksi mutterin. ruuvi muuttui pultiksi kun siihen lisättiin mutteri.

    #166561

    Mun korvaan pultti on jotain isompaa, ihan pieni ruuvi ei voi olla pultti. Mutta tämä oli ihan mutua. Saa vaikka viisastella. 😀

    #166562

    Meillä asuva Suomen kielen kandi oli tätä kysyessä sitä mieltä, ettei Suomen kielessä ole “oikeasti” edes sanaa “pultti” vaan se on lainasana Ruotsista. Konekierteellisiä ruuveja “pitäisi” kutsua nimellä “koneruuvi”, jos sanakirjasta tahi kielitieteilijältä kysyy… 🙄

    Bx:n vyöt tuli omaan Tiinaan asennettua, joskus jo 90-luvun puolella, silloin sattui sopivasti olemaan purkuraatoja piha puolillaan. Etupenkin rullat, takaa vastakappaleet, tukeva jatko rungon kiinnikkeestä penkkiä kohti johon vastakappaleet ruuvaten kiinni. Rullalle tulee noin oikea asento, kallistuessa nappaa kiinni kuten pitääkin, ainoastaan avoinna oleva rulla kerää ikävästi likaa sisällensä. Vielä ovat toimineet takkuilematta, liki parin vuosikymmenen käytöstä huolimatta…

    Takapenkille pitäis keksiä myös vyöt, yläkiinnike on odottanut tulemistaan jo tarpeeksi kauan, josko tulevan kesän aikana saisi senkin ratkottua. Muuten pitää jatkaa kulkemista pienemmällä porukalla, vintiötkin kun kasvavat kovaa vauhtia istuimistaan ulos…

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 30)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.