Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Etupyörät pomppii!

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121416

    Vaihdoin juuri olkatapit kutoseen.Muuten hyvä, mutta etupyörät pomppii.
    Onko iskarien vaihto, vai on jollakin vastaavanlaista tullut eteen, ja mikä oli syynä?
    Sahtivaari[/code]

    #129736

    Laitoitko varmasti kaikki välilevyt tukivarrenpään alapuolen ja pyörännavan väliin? Sinne tulee kaksi teräsprikkaa, yksi pronssinen laakeriprikka ja peltinen pölysuoja. Pystyvälys voi silti joskus jäädä liian suureksi; silloin pitää käyttää paksumpia prikkoja. Pystyvälyksen pitää olla 0,1-0,4 mm. Alkuperäisprikkoja saa eri paksuuksia, jotta välys saadaan säädettyä sopivaksi.

    Jotkin olkatapit ovat olleet uusinakin väljiä, kannattaa tarkistaa.

    Sitten voi vetoakseli tai itse pyörä olla huonosti kiinni.

    Vanteen reiät ovat voineet kulua isoiksi, jolloin vanne ei asetu keskelle.

    Renkaiden tasapainotus voi olla pielessä.

    Tulihan raidetanko kunnolla kiinni pyörännapaan?

    #129737

    Todellakin, se raidetangon kiinnitys jäi löysälle,mutta tulihan kaikki tarkastettua.Pystyvälys on OK,mutta toisessa tukivarressa on ihan hiukan väljää.Ei tapissa ,eikä puslissa.Mitähän kikkoja se ja tapin väliin on käytetty? Välys on niin olematon, että kyllä se menee katastuksessa,mutta harmittaa.Terävissä kuopissa iskee terävästi.Vaihdan kuitenkin vielä iskarit.Kiitoksia! 😆
    Sahtivaari

    #129738

    Jos olkatappi on väljä tukivarren reiässä, olen joskus kuullut seuraavanlaisesta korjauksesta: porataan reikä tukivarrenpään seinämän läpi olkatapin reikään asti, tehdään poraukseen kierre ja lukitaan tappi paikalleen tähän poraukseen kierretyllä ruuvilla. Tämä homma pitänee tehdä olkatapin ollessa irti:-(

    #129739

    Moi.
    Jos epäilet iskarien kuntoa, niin sen voit tarkistaa HELPOSTI (jos iskarit on asennettu rasvan kanssa!) laittamalla iskarin toisen pään kiinni viilapenkkiin ja toisesta päästä vedetään. Jos vetäessä ja työntäessä tuntuu välystä (löysempi kohta) jossain kohtaa ja kuuluu “litinää”, niin todennäköiseti iskari on rikki.

    Tätä testiä tehtäessä pitää huomioida se, että iskari on kiinnitetty samaan asentoon viilapenkkiin kuin missä se on rungossa.

    Toivottavasti tämä jotain auttaa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129740

    Oletko Raplannut raidetangon päätä ja kirinyt sen liian tiukkaan. Tarkoittaa että pohja jousi on lutistunut kokonaan, jos näin on lyö ohjaus kynsille paukahtaen? ❓

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #129741

    Renkaat saattavat myös mennä huonoksi jos ne on seisseet esim talven yli tyhjillään, saattavat jopa palautua kesän aikana.
    Vetarit voivat kanssa helposti aiheuttaa tärinää, ristitappiakselit pitää muuten asentaa akselit samaan suuntaa ylä ja alaniveleiden kanssa.
    Nuo muut viat ovat mielestäni mahd. mutta olkatapin pystyvälys ei kyllä tärinää aiheuta, eikä se missään näy, muuta kuin katsastusmiehen kirjoittamassa paperissa, kolista kyllä saattaa, mutta aika harvoin se pyörä ilmaan nousee että napa pääsisi liikkumaan.
    En usko että iskaritkaan aiheuttaa tärinää, mutta hyvät sellaiset voivat kyllä poistaa sitä.

    #129742

    Kiitos kaikille korjausvinkeistä!
    Nyt ollaan siinä vaiheessa, että ei se olkatapin välys mennyt katsastuksessa läpi, kun se oli vaan lisääntynyt.Otin sen uudelleen auki, ja tutkin sitä reiän poraamista tukivarteen, ja huomasin siinä jo olevan kuusiokoloruuvin.Kiristin ruuvia ja välys poistuu,mutta ei tunnu varmalta,kun kosketuspinta olkatappiin on niin pieni.Pohdin tässä juuri, että täräytänkö mikillä siihen reikään tapille lukituksen.Seuraavaa purkuahan se vaikeuttaa.Onko mielipiteitä, tai kokemuksia? ❓

    #129743

    Meinaatko että sillä tukivarrella pystyisi ajamaan vielä montakin olkatappia? Ilmeisesti siihen on vaihdettu tappi aikaisemminkin..
    Tapin lisäksi kuluu myös sen vastinpinta, joten tapin vaihtaminen ei välttämättä paljoa enään hyödytä pidemmänpäälle?
    Jos lasket sen näin, niin sitten senkun hitsaat, mutta tukivarsia ei kyllä periaatteessa saisi hitsata..
    Eikä yksi pultti/tappi ei siinä kyllä paljoa hyödytä, voi tosin riittää yhteen katsastukseen jos et ajele ylimääräisiä ennen katsastusta.
    Jos meinaa saada sen kestämään, niin liitos pitäisi saada pysymään täysin paikallaan. Tulisi ensinnä mieleen että poralla vaikka 4-reikää ja hitsillä tulppa ja siistiä sitten ulkoisesti.
    Tosin ei välttämättä tuokaan kestä, reikien määrää voi toki lisätä vaikka kuuteen, mutta tukivartta ei saa edelleenkään hitsata ja tuossa paikassa voi esim. karkaisun muuttumisella olla jo merkitystä.
    Parempia ehdotuksia?

    #129744

    Vaihtaa nyt jo se tukivarsi herran jumala. Henkihän siinä menee kun joutuu tekemään ylitöitä illat pitkät että saa ostaa uusia JO VÄLJIÄ olkatappeja. Eikä perhekään tykkää. 😀

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #129745

    Minin mää sen sit vaihran, metriseen koivuhalkoon vai, kun ainaskaan Auto-Artikkelin poijat sanoo ettei oo eres Hollannin puujalkapoijilla.Jos jollain on niin kertokoon ihmeessä. @2cvjimmi wrote:

    Vaihtaa nyt jo se tukivarsi herran jumala. Henkihän siinä menee kun joutuu tekemään ylitöitä illat pitkät että saa ostaa uusia JO VÄLJIÄ olkatappeja. Eikä perhekään tykkää. 😀

    😳

    #129746

    Nämä herrat ainakin ovat ilmoittaneet omaavansa kyseisen kulkimeenkin sopivia osasia, puhelinnumeroita en valitettavasti tähän kirjaa, ilmoittavat itse jos haluavat…
    Jos et ole jo jäsen, niin liity Suomen 2cv-kilta ry:hyn, jäsenlehdessä varaosailmoituksia ja killan jäsenillä oma varaosapankki.

    Nimi ja paikkakunta:
    Jukka Isomäki, Vaasa fin2cv@suomen2cvkilta.fi
    Helge Inkiläinen, Hämeenlinna varaosat@suomen2cvkilta.fi
    Erkki Rajala, Salo kiltakapteeni@suomen2cvkilta.fi
    Markku Holappa, Tornio
    Henkka Castren, Hesa
    Kimmo Erola, Turku webmaster@suomen2cvkilta.fi
    Ilkka Waloranta/-rinta/-vast., Hesa 040-7504256
    Veikko Jousmäki, veikko@neuro.hut.fi
    Timo Kosonen, Lahti timo.kosonen@phnet.fi

    Toivottavasti ja luultavasti heiltä joltakin kutosen tukivarsi löytyy.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #129747

    Oletko tullut ajatelleeksi, että katsastus sedällä saattaa olla väljyysaisti pikkaaseeen liian herkällä? kuulin, että 2cv:n huoltokirjan mukaan olkatapin väljyys saisi olla neljäkymppii? 🙄 En mene vannomaan, mutta tuolla olisi hyvä vihjaista virkaintoista setää, jospa se vaikka nostelis jalat tuolille ja ottais rennosti ja huokais ja nostais leimasimen ilmaan ja löis paperia j a sätkä pääsis tielle ja ja aja jajaja…. 😳

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129748

    Sitrosella näytti olevan hinnastossa
    2CV TUKIVARSIB 67,3 €

    #129749

    Moro vaan kaikille!
    On tässä ollut vähän tai paljonkin ongelmia ukkosen rikkomien yhteyslaitteiden kanssa.Etupyörät ei enää pompi paljonkaan, tai ainakin meni katsastuksessa läpi.Jouduin ostamaan etutukivarren käytetyn( kiitos myyjälle).Hiukanhan katsastaja väitti ilmassa välystä olevan, mutta, kun maassa ei ole, ja mainitsin toleransseista, niin ok.Olin myöhemmin vaikeuksissa saman miehen kanssa kovakattositikan vuoksi, ja huomasin tarpeelliseksi vaihtaa takaisin asiammalliselle asemalle.
    Kiitos kaikille neuvoista, sillä i niitä liiaksi koskaan ole!!!
    😀 😆

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.