Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Eurovisan laatikko

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125972

    Monesti on ollut tästäkin puhetta ja erinäisiä Tornihuhuja liittyy tähänkin aiheeseen. Pääsin ensimmäistä kertaa käsiksi ko. laatikkoon ja tässä nyt hieman raporttia, jotta asia selkenisi huomattavasti. Kyseessä siis vaihteisto, joka on (ollut) Visan 652cc koneen jatkona.

    Vieressä verrokkina ihanasti Ami Super vaihteisto, joka on lyhyin G-sarjan laatikko.

    Kuten huomaatte, Ami Superin ja Visan kytkinkoppa ovat tasan saman pituiset. Itseasiassa Visan laatikon lohkot ovat ainakin päällisin puolin katsottuna tasan samasta muotista GS:n laatikon kanssa.

    Suurin ero on laatikon perässä, mm. kiinnitys ja nopeusmittarin vaijerin paikka on täysin erilainen.

    Tässä vielä lähikuva kiinnityksestä:

    Ja sitten minut eniten yllättäneeseen kohtaan:

    Mikäli tuo vetoakselin laippa on vastaava booritukseltaan GS:n kanssa, tässä olisi helpoin tapa saada supereihin tms. sätkän vetarien yläpäät! Nimittäin jako on sama kuin sätkässä. Ja toinen asia on nuo jarrut: Muistaakseni Miki kommentoi jossain yhteydessä, että miksei voisi laittaa geesun koneeseen jatkoksi visan laatikkoa, kun siinä on pitkät välitykset. Tyrmäsin tämän silloin sillä, ettei visan laatikossa ole jarruja…mutta nyt olen asiasta erimieltä! Nimittäin silloin luulin, ettei visan laatikon lohkoissa ole edes aihiopaikkaa jarruille, mutta koska kyseessä on siis sama lohko GS:n kanssa niin eihän tuohon tarvitse tehdä kuin kierteet jarrusatuloita varten ja kytkinkoppaan pienet viisteet jarrulevyjä varten! Sen jälkeen takapään kiinnityksen taikominen on enää pieni murhe projektissa.

    Etukuva:

    Visassa siis täysin oma starttinsa ja käsittääkseni se voisi tuossa ollessaan pyörittää myös Gs:n konetta. Kytkinpaketeista onkin ollut puhetta jo Kooman eurovisan kytkinkoppakeskustelussa.

    Toivottavasti valaisi Visaisia keskusteluja 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157218

    Tuo on LN/LNA:n laatikko, Visa 652:n laatikossa ei ole jarrusatulan kiinnikkeitä… Itsellä olleissa, niissä yhdessä mikä on jo hukattu, toisessa mikä on vieläkin, ei ole kyseisiä satulan kiinnikkeitä…

    Sit tuosta starttijutusta, PippuriPakuun on kyseinen asennus tehty, tosin olisi sen startin hammaskehän siihen ennemmin voinut vaihtaa kuin vetostarttiin rattaan… 🙄

    #157219

    Tuolla ranskan nettiautossa oli jokin aikaa sitten myytävänä useampikin LNA, hinnat halvemmat kun mitä täällä pyydetään pelkästä visan koneesta.

    #157220

    😯

    Mites tuo vetariasia? Onko visa sitten erilaisella vetarin kiinnityksellä, ja onko LNA sätkän vetarilla?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157221

    Visassa on sellainen “GeeSutyyppinen” vetarinlähtö, eli sekin on vielä sitten erona. Eli kolme sakaraa, kaksi pulttia lähekkäin, ei tasajaolla kuten Sätkässä…

    Vetareista ei ole mitään tietoa, nämä havainnot koskee vain näitä lähtöjä laatikosta..!

    Sitten tuossahan näyttää olevan myös tukilaakeri vetarin lähdössä, Visassa ei niitä ole ollenkaan… Vetarinlaipan keskellä on pultti, pitkä sellainen, joka menee vetarin akselitumpin läpi ja lukitsee sen perän pikkurattaaseen kiinni, on tältä osin siis aivan poikkeava rakenne GeeSun, LN/LNA:n ja Sätkän laatikkoon verrattuna…

    #157222

    Tämähän tarkoittaa sitten sitä, että LNA:n laatikossa on enemmän hyödynnettävää kuin Visan laatikossa… Ts. Heads up kaikki, jotka keski-euroopasta kuskaatte suomeen tavaraa ❗

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157223

    @Akaile wrote:

    Tämähän tarkoittaa sitten sitä, että LNA:n laatikossa on enemmän
    hyödynnettävää kuin Visan laatikossa…

    Eli sellaisenaan käyttökelponen laatikko…

    Tällätääs sitten pari kuvaa Visan laatikosta, näkyy muutama ero selvästi tuohon ylläolevaan..:


    Tuollainen on vetarinlähtö Visassa… Ei ole tukilaakeria tuossa lähdössä…


    Vaihteiston kumityynyn kiinnikkeiden valukin näytti LN/LNA:n laatikosta puuttuvan, jossa taas näytti olevan päätypalikan alimmaisissa ruuveissa olevan vaarnapultit..? Ovat muuten M9 kierteisiä, jos vaan Akaile hennot niistä vaarnoista luopua niin kaverilla olisi tarve, tulisi SM:n ajovalojen kääntöhydrauliikan sylinterien kiinnitykseen… Siihen Suomen toiseen viralliseen…


    Ja sitten sivukuvaa, ei näy jarrusatuloille kiinnikkeitä..!

    #157224

    Hienoa! Tästähän tuli varsin hyvä tietopaketti 652-miehille ja naisille.

    Eipä ole minun tuo LNA laatikko, mutta laitan yksityisviestiä, josko sitä jotain keksitään…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157225

    Juu, eipä taida käydä Sätkän vetari suoraan tuohon, toki se selviäisi helposti kun kokeilisi… Tai mittaisi..? Vaan seuraavat kuvatkin ehkä jotain osviittaa antanevat..:


    Myynnissä oleva LNA:n laatikko, 50€ pyynti. Kummalliset välilaipat näkyy vetarinlähdöissä..?


    Vaan sitten toisesta myynti-ilimootuksesta varastetut kuvat, hinta vetareille 20€, näissä olis sitten laipat paikallaan…


    Sisäpään nivelet ja kiinnitys, välilaippa näyttäisi olevan “köykämiiniä” ja näyttäisi olevan vetarinpulteille kumivaimennuksetkin..?


    Onko tuo ulompi nivel sitten Sätkän kanssa yhteensopiva, kukapa sen tietäisi..? Ei tosin olisi kallis kokeilu, jos tuolta Ranskasta ostaa nuo onnistuisi…

    Jotta tällä perusteella sitten väittäisin että nuo vetarinlähdöt olisi GSA:n osia, tuosta pyöreästä muodostaan johtuen, mutta sitten tuo pulttijako on tehty omakseen. Toki siinä voi olla Sätkän reikäpiiri, joka tosiaan selviäisi kokeilemalla. Toisaalta taas näyttää että olisi hyvinkin sama reikäpiiri, mutta ei noista kuvista varmuudella sanomaan pääse… Pitää vissiin sitten lähteä jossain vaiheessa tutustumaan, jos vaikka kehittelis “muka asiaa” sinnepäin..?

    #157226

    Kyllä mä sätkän yläpäätä pidin siinä hollilla ja pulttijako näytti käyvän. Ainut este asennukselle oli se, että välissä ei ollut jarrulevyä ja vetarin “muhkura” otti kiinni siihen vaihteiston laippaan. Eli epäilempä, että tuo alumiinlaippa noissa kuvissa on tarkoitettu ehkäisemään tätä ahtautta, mutta sitä ihmettelen kovasti, että miksi noin vaativa osa muodoltaan tuohon väliin…ja alumiinia!

    Minusta nuo vetarit näyttää sätkän vetareilta, ainoastaan välihaitarikumi on joku vahvempi pommikumi…?

    Ja sitten kun taas kelailee tuotannollisesti noita välilaippoja, niin onhan se tavallaan ihan loogista, että olisi käytetty geesun muotteja vaihteiston lohkojen tekemiseen, vaikka mitoiltaan laatikko ei ole parhaalla mahdollisella tavalla soveltunut LNA:ssa käytettäväksi. Ts. ilmeisesti LNA:n etuakselisto haluaisi leveämpää vaihteistoa tai pidempiä vetareita. Jasun kuvien perusteella kumpiakaan ei ole suunniteltu täysin uusiksi, vaan on käytetty jo olemassa olevia osia ja täten säästetty huomattavasti tuotantokuluissa. Mistä näistä tietää 🙄 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157227

    Eikös tämä tarina mene suunniilleen niin, että citikalla oli uusi pikkuauto liki valmiina 70-luvun alkupuolella. Mutta rahat loppu ja tuli liitto Pösön kanssa.
    Tämän seurauksena Peugeot 104:ään sullottin sitikan tekniikka, eli 2CV:n moottori ja edellä kuvattu vaihteisto.
    (104:ssa oli 4syl rivikone poikittain, sama taitaa löytyä myös LNA – VISA – 205 malleista.)

    LN oli syntynyt ja taisi olla esimmäinen PSA konsernin julkistama uusi malli.
    LNA:ta ja VISA:a tehtiin 652cc boxerilla ja 4syl rivikoneilla.
    Soppaan ainakin löyhästi kuuluu vielä AXEL joka oli Romanialaisen Oltcit:n vientimalli.
    Sisältäen GS peräisen tekniikan, eli 4syl boxer ilmajäähdytyksellä.
    AXEL oli kaiketi lähinnä citroenin omaa pikkuautosuunnitelmaa.

    En ihmettelin vaikka nuo vetarit olisi ihan suoraan 2CV:stä, mahdollisimman vähällä yrittivät varmasti päästä tuota tehdessään.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.