Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Galvanoidun rungon käsittely

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127302

    Mitä mieltä olette kannattaako galvanoitua runkoa käsitellä siis maalata, esim. epoksimaaleilla jne vai jätetäänkö “paljaalle pinnalle “.
    Entä rungon sisäsosien käsittely ruostesuoja-aineilla. Kertokaa kokemuksia !

    #164221

    Minä maalasin mustalla peltikatto maalilla,, vaikka periaatteessa ei tarvitsis muuta kun öljyä sopivasti sisäänsä..
    Öljyn tarkoitus kulkeutua mahdollisesti sisäpuolelle jääneisiin rakosiin..??
    Maalasin lähinnä siksi että muistuttaa mustana paremmin alkuperäisen rungon väriä….
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164222

    Suosittelisin pehmeää alustamassaa. Suojaan kiveniskemiltä ja ennen kaikkea vaimentaa melua.

    Aikoinaan vaihdoin Sätkääni galvanoidun rungon, jota en aluksi käsitellyt mitenkään. Hiekan rapina ym meteli oli varsin voimakasta. Massauksen jälkeen äänet vaimenivat huomattavasti.

    #164223

    Kiitos tähän astisista vastuksista. Mitä mieltä olette jos autotarvike-liikkeistä saatava kotelonsuoja-ainetta käyttäisi “sisäiseen” suojaukseen, vai onko öljy parempi.

    #164224

    Se vahamainen kotelosuoja-aine on hyvä sekä rungon sisään, että myös ulkopintaan. Tunkeutuu koloihin paljon paremmin kun bitumimassa, ja mikäli joskus on tarvetta poistaa, niin lähtee siistimmin kuumentamalla. Jos lisää äänieristystä sitten vielä kaipaa, voi suihkasta paksumpaa massaa tuon päälle.

    #164225

    Anteaksi kauheasti, mutta olen yrittänyt olla äänettömällä tällä palstalla. Mutta tällaista hubbabubbaa kun näen täällä kirjoitettavan,yJos tästä kirjoituksestani
    Siis onko se kuumasinkitty vai sähkösinkitty ?

    Galvanoidulle rungolle ei kannata tehdä mitään. Kaikki mikä tulee siihen päälle, huonontaa oikeastaan asiaa.

    Jos kunnolla galvanoituun sinkkipintaan tulee esim. raapale kivestä, SINKKI KUMOAA ITSENSÄ UMPEEEN aivan kuten jos sormeen tulee haava, se kasvaa itsenänsä umpeen. Mutta jos sinne haavaan tuputat jotain alusta-mössöä…..ei se koskaan parane.

    Vieläkin ketuttaa kun 15 v sitten heitin kuumasinkittyyn runkoon röpelömassaa ja maalia.

    Ehkä noi röpelömassa ja maali, jotka nyt hilseilevät täysillä, jonain päivänä lähtevät kokonaan pois. Ehkä sitten joskus

    kotelorakenteen sisään ei kannata laittaa (kotelomassaa) jotka kinnittävät jokaisen roskan runkoon ja jäävät siihen muhimaan.

    MikaVeee

    en näistä niin tiedä, mutta toivon kaikille hyvää uutta vuotta ja käykäähän katsomassa katsastus-tapahtumaa kaverini rättäristä mikä oli koomista sinänsä. Rakentelimme tuota rättäriä lähes puolisen vuotta. Vahingossa ilmestyin muutamaan noista kuvista, mutta se taisi olla vahinko. Huomatkaa sinkitty runko :o) vieressä hapon kestävät jousipöntöt ja pakaputki.

    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?f=15&t=7039&sid=f1743d2f15bd82d4c092d23494493f97″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #164226

    Valitettavasti joudun nyt kommentoimaan tätä Mikaveen kirjoitusta ja toteamaan että mikavee on…. oikeassa 😀
    Ennen bussikuskiksi ryhtymistä vedin 15v firmaa joka valmisti matkailuautoja, perävaunuja, kuljetustrailereita, y.n.m. sellaista.
    (Kyseinen yritys toimii vielä) Siellä rungot tehtiin itse koska työt oli aina mittatilaus hommia asiakkaan tarpeisiin. Rungot käytettiin Hyvinkäällä kuuma kalvanoinnissa eikä niitä sen jälkeen käsitelty millään lisäaineilla koska niistä ei olisi ollut muuta kuin haittaa.
    Kalvanointi suoritettiin upottamalla koko runko sinkitys altaaseen, oikein reijitettynä sinki menee joka pinnalle niin ulko kuin sisäpinnallekin. Rättäreissä äänieristeenä voisi ajatella ehkä, jos tuntuu että se on välttämätöntä, kumisia tai muovisia kivisuojia niihin kohtiin jossa hiekka pyrkii rapisemaan. Että tätä mieltä minä 😳

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #164227

    @Hanski H2cv wrote:

    Valitettavasti joudun nyt kommentoimaan tätä Mikaveen kirjoitusta ja toteamaan että mikavee on…. oikeassa 😀
    Ennen bussikuskiksi ryhtymistä vedin 15v firmaa joka valmisti matkailuautoja, perävaunuja, kuljetustrailereita, y.n.m. sellaista.
    (Kyseinen yritys toimii vielä) Siellä rungot tehtiin itse koska työt oli aina mittatilaus hommia asiakkaan tarpeisiin. Rungot käytettiin Hyvinkäällä kuuma kalvanoinnissa eikä niitä sen jälkeen käsitelty millään lisäaineilla koska niistä ei olisi ollut muuta kuin haittaa.
    Kalvanointi suoritettiin upottamalla koko runko sinkitys altaaseen, oikein reijitettynä sinki menee joka pinnalle niin ulko kuin sisäpinnallekin. Rättäreissä äänieristeenä voisi ajatella ehkä, jos tuntuu että se on välttämätöntä, kumisia tai muovisia kivisuojia niihin kohtiin jossa hiekka pyrkii rapisemaan. Että tätä mieltä minä 😳

    Samaa mieltä asiasta

    #164228

    Runko, mikä on upotettu 450C kuumaan sinkkiin, ei ihan helpolla ruostu.

    Sähkösinkitys (missä tulee HUOMATTAVASTI ohuempi sinkkipinta, pitää sekin pintansa. Sähkösinkityksiä on monenlaisia, keltapassivointi, sinipassivointi, mustapassivointi, jne.

    Mutta ne jotka pelkäävät kiveniskuja niin ajelkaa tuolla teillä ja katsokaa katulamppujen, liikennemerkkien, -opasteiden pylväitä. Näkyykö niissä kiveniskeymiä/ruostetta vaikka vuodesta toiseen uivat suola-vesi-seokseessa ja kiveniskuja tulee ?

    Sinkki on teräksen paras ystävä ja kestävyyttä voi vielä lisätä esim. pistämässä sinkkikerroksen alle kuparikerroksia.

    Kuumasinkitylle rungolle ei tarvitse tehdä mitään, eikä kannata…melkein huonommaksi menee jos sinne laittaa kotelo-aineita jotka keräävät roskaa & pskaa rungon sisään.

    Meikun kuumasinkitty runko saattaa saada seuraavan ruostetäplän jo 100-200 vuoden päästä. Mutta sitten se dipataan uudestaan kuumaan sinkkiin.

    #164229

    Ei tuohon sinkitykseen tarvitse niin fanaattisesti suhtautua. Pitäisihän sen kestää vähintään yksi ellei kaksi sukupolvea. Tähän voisin nyt kuitenkin todeta että meidän peräkärryn kuumasinkitty aisa joka oli vuoden lepäillyt sammaleessa oli alkanut ruostumaan, samoin kun aisan päässä ollut kuumasinkitty aisalukko. Ainoastaan lukkosysteemissä ollut Abloy-lukko oli virheettömässä kunnossa. Pitäiskö tästä vetää johtopäätös että a) kuumasinkitty ei olekaan ikuinen, b) Muuli-tehtaalla käytetään lantrattua sinkkiä, vai että c) älä upota sätkääsi äläkä peräkärryäsi sammaleeseen? 😀

    #164230

    Orkkismallisen rungon sinkityksessä taitaa heikoin kohta olla nuo päällekkäset pellit. Eli pistehitsisaumat ja akselien kiinnityskilvet. Eli täyttääkö sinkki kaikki rakoset.
    Kuumasinkittävksi suunniteltuihin rakenteisiin ei tälläisiä rakosia tehdä.
    Tuosta kuparoinnista sinkityksen yhteydessä en ole kuullut, kromin tai nikkelin alle sitä laitetaan kyllä.
    Sinkki on “epäjalompi” kuin rauta, eli suolavedessä syöpyy ensin sinkki.
    Kupari taas on rautaa jalompi, eli pelti ruostuu ja kuparointi jää.

    #164231

    Akkutelineessä monikerroksinen kupari suojaa akkuhapolta, sinkki siiinä päällä ruostumiselta.
    Blaah, ehkä olen tarpeeksi saarnannut kuumasinkityksestä. Tehkää systeeminne niin kuin parhaaksi näette, tulee sitten ainakin sellainen kun itse haluaa. 😉

    @18heppainen? wrote:

    Orkkismallisen rungon sinkityksessä taitaa heikoin kohta olla nuo päällekkäset pellit. Eli pistehitsisaumat ja akselien kiinnityskilvet. Eli täyttääkö sinkki kaikki rakoset.
    Kuumasinkittävksi suunniteltuihin rakenteisiin ei tälläisiä rakosia tehdä.
    Tuosta kuparoinnista sinkityksen yhteydessä en ole kuullut, kromin tai nikkelin alle sitä laitetaan kyllä.
    Sinkki on “epäjalompi” kuin rauta, eli suolavedessä syöpyy ensin sinkki.
    Kupari taas on rautaa jalompi, eli pelti ruostuu ja kuparointi jää.

    #164232

    Huah, taas MikaVeen kanssa samaa mieltä.
    Se on näköjään niin että jos kompassilla näyttää että pohjoinen on tuossasuunnassa, niin varmaan tulee joku joka näyttää päinvastaiseen suuntaan ja toteaa että, kyllä phjoinen on täällä ollu aina tuollapäin. 🙄

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #164233

    Kiitos monipuolisista kommenteista. Runko on ilmeisesti peräisin Espanjasta, enkä tiedä galvanoimismenetelmää. Perusmatsku on aika vahvaa peltiä. Tästä on kuitenkin hyvä alkaa sitikan peruskunnostus.
    Täällä Savossa on tottunut, että vastuu on kuulijalla, eli etenen nyt projektissa niin, että en käsittele runkoa nyt mitenkään ja katsotaan sitten myöhemmin ilmestyykö pintaa ruostetta.

    Hyvää loppiaista !

    tv Esa Laukkanen, Iisalmi

    #164234

    Hei!

    Siitä tietää, että runko on kuumagalvanoitu, että ylä ja alapelti vetelevät. Kun ne lämpenee altaassa, niin ne ei enää sen jälkeen ole suoria kuten mustat, vaan menevät jonkinmoiselle aallolla. Ainakin mulla on loivaa aaltoa varsinkin päälipellissä. Lisäksi on aika paljonkin alkuperäistä painavampi, kun on sinkkiä senverran paksummin. Käsittelyyn en osaa ottaa kantaa, kun en tiedä. Omaani olen kyllä käsitellyt kun aikanaan joku neuvoi. Hyvä on ollut ja toivottavasti kestää ja kestää kun epäilen, että sitä ei sitten ainakaan omilla taidoilla pysty hitsaamaan ton sinkin takia. Joku ammattihitsari varmaan jotenkin hanskaa senkin. Itse ainakaan en hetkeäkään omaani ole katunut ja mitoiltaan on kuin alkuperäinen, ei ollut kokoaminen hankalaa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.